Permalänk
Medlem

Böja plexi?

En allmän fråga om plexiglas. Hur gör man enklast för att böja dem? Har hört att varmluftspistol ska funka, men finns det bättre/lättare metoder? Beror det någon större del på hur tjockt plexit är också?

Kan passa på att fråga samtidigt. Säg att man ska böja ett plexi till en halvcirkel (dvs 180 grader). Är det bara att hålla ett exempelvis ett rör och sakta med säkert böja efter det?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

de går kallbocka men inte att rekomendera.. ha gärna en kompis som hjälper till med en värmluftpistol ( du har en och han en ) och sen böjer ni sakta men säkert ... allt går .. men de kan bildas lite bubblor men då har man varit försnabb

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det är precis som du säger.. Tänk bara på att inte värma för mycket på en gång, försök att värma lite sen böja lite och ta det i etapper. Annars finns det stor risk att det bildas bubblor i plexit

Visa signatur

Kasta inte lök på faxen

Permalänk
Medlem

det absolut enklaste sättet är att skicka in plexibiten i ugnen i ca 100grader tills det är mjukt nog att böja.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bah. Varmluftspistol, plåtbockningsanordning och en gnutta tålamod är allt som behövs.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Medlem

om du ska böja den i 180 grader så tycker jag su ska göra som Killafew säger och skicka in den i ugnen tills den blir helt mjuk och sen bara lägga den på nått som har den formen tills det stelnar.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Ugnen låter bäst.

Liten tanke: Borde inte den gamla böjja bandyklubb-tekniken funka? alltså inte den i skolan på idrotten när man stälde sig på bladet och vek de dubbelt för att få en bra böj, utan den "koka vatten i en gryta"-tekniken.?

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eikon
Ugnen låter bäst.

Liten tanke: Borde inte den gamla böjja bandyklubb-tekniken funka? alltså inte den i skolan på idrotten när man stälde sig på bladet och vek de dubbelt för att få en bra böj, utan den "koka vatten i en gryta"-tekniken.?

Jag funderade också på det ett tag, men jag tror plexi är lite mer ömtåligt än vanligt hårdplast, och att det då behöver värmas mer för att kunna böja utan att ta sönder det lättare.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Jag funderade också på det ett tag, men jag tror plexi är lite mer ömtåligt än vanligt hårdplast, och att det då behöver värmas mer för att kunna böja utan att ta sönder det lättare.

när jag tänker efter så vet jag att klubblad är mjukare i sig. så det borde inte gå. men om du har spill bit sen förut eller om du kan såga till en bit från det du har så prova med ugnen och kokningen.

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem

Lite info om Plexi

Plexiglas är ett varumärke för en plast som eg heter PMMA (vilken besserwisser man är). Lite info om det finns på
http://en.wikipedia.org/wiki/Polymethyl_methacrylate
där det står att 100°C ska vara ok för att böja det, alltså borde ånga från en kastrull vara ok.

Permalänk
Medlem

Re: Lite info om Plexi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av osth
Plexiglas är ett varumärke för en plast som eg heter PMMA (vilken besserwisser man är). Lite info om det finns på
http://en.wikipedia.org/wiki/Polymethyl_methacrylate
där det står att 100°C ska vara ok för att böja det, alltså borde ånga från en kastrull vara ok.

Det funkar att böja i 2°C, men då får du klämma fast skivan vid bordet och sedan ställa en tyngd längst ut för att sedan gömma den i källaren i 4år.
vad jag vill säga är att detfunkar vid 100°C men frågan är hur bekvämt det är och hur lång tid det tar? Det mesta handlar om just detta enligt mig

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Proffsmoddare

Jag skulle inte rekommendera ungnen pga att hela biten blir mjuk, och inte bara delan av den du vill böja/bocka. Därmed blir det hela skitsvårt att handskas med. En varmluftspistol, 2st tvingar, och två släta plankor är vad du behöver (eller ett rör), då får du kontroll över böjandet på ett helt annat sätt... Med det är som de andra säger, värm inte för mycket på en gång för då kommer du få fina bubblor... Och om du värmer för lite... ja... krack

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989