Permalänk
Medlem

Sänka fläkt hastigheterna.

Hej, sitter här med 2 st 80mm fläktar från Bitspower. Dom låter förjävligt mycket, vilket är det smidigaste sättet att sänka varvtalet på dom.
Fläkten har 2 kontakter en molex och sedan en mindre som enbart har en kabel (vit), vad gör den vita för den styr inte rotationen har jag märkt och behöver inte vara ikopplad. Har inte tänkt att köpa motstånd och fixa en egen sänkare, om ni inte säger hur man gör.

Många tips vore bra, har funderat på att koppla ur dom också, för datorn var som ett projektarbete som jag gjort förut, och var mer som en uppvisning.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

köp ett motstånd, löda på det på +kabelen (röd eller gul) klart!

Permalänk

den vita sladden är det som skickar ut vilket varvtal fläkten snurrar på..

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem

Men hur "starkt" ska ohmen va på motståndet? Plus att våran lödpenna är väldigt klumpig, sk lödpistol. Kan inte hålla knappen inne mer än 12 sekunder innan den blir knall röd och måste släppa
Finns det inte att köpa färdigt, för hur mycket kostar ett motstånd, köpte en till mitt nforce4 kort, kostade 19 kr dom hade massor av olika grejjer. Men dom vet lika lite som jag gör XD

panGa: så den vita är helt meningslös att koppla i, för mitt gamla moderkort visar inte hastigheterna(810 chipset).

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

annars sätt så de kör på 5v eller 7v? eller skaffa någon till/tillbrytare så du kan tex köra den på 12-5 eller 12-7 eller 7-5v

finns mängder med trådar om detta..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Motstånd gör om el till värme och innebär dessutom lite arbete (för att inte tala om ifall man inte har något motstånd hemma, och måste åka och köpa ett!). Därför är det bättre att byta plats på kontakterna i molexen och på så sätt köra fläkten i fem eller sju volt.

Permalänk
Medlem

Eller så tankar man bara hem Speedfan Inga motstånd eller fläktkontroller behövs, styr dem direkt från datorn: http://www.almico.com/speedfan429.exe

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubbe_wee
Eller så tankar man bara hem Speedfan Inga motstånd eller fläktkontroller behövs, styr dem direkt från datorn: http://www.almico.com/speedfan429.exe

detta fungerar bara om moderkortet har funktioner som fläktstyrning, annars gör programmet ingenting (förutom kollar temperaturerna).

Det lättaste som sagt är att koppla om till 5 eller 7volt, men detta är något av en ful-lösning, det är bättre att löda på ett motstånd eller en potentiometer, så kan du själv bestämma hastigheten.

Du kan även köpa en fläktkontroll så kan du styra flera fläktar + att det ser snyggt ut.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Kanske dessa vode något om du inte vill löda själv... http://gtek.se/index.php?mode=item&id=456&session=1b9238a4aa7...
http://gtek.se/index.php?mode=item&id=457&session=1b9238a4aa7...
Om det vore så att du inte har 3 pins fläktar köper man bara sånna här http://gtek.se/index.php?mode=item&id=43&session=1b9238a4aa70...

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Så om jag fattar rätt kan jag byta plats kontakterna så att fläkten körs långsammare? som hulten90 säger. Vilka byter jag med, alltså byta plats med? Har ju bytt molex kontakter så det blev uv molex istället.

För länkarna passar inte kontakterna om inte jag köper till konvertern, men det blir nog jobbigt och någolunda kabel härva annars så är det sånna jag köpte förut, men nu gäller det molex.
Och jag har inte plats med någon fläktkontroll heller För annars så måste jag såga ut en ruta till.

Annars så är det grymt bra svar hitills hur jag kan göra, vad vore man utan SweC

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

För att få 12v så kopplar du +sladden till gul på molexen och -sladden till valfri jord (svart), för att få 5v så kopplar du +sladden till röd på molexen och - till valfri svart. För att få 7v så kopplar du +sladden till gul och -sladden till röd. (12 - 5 = 7:D)

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulten90
Motstånd gör om el till värme och innebär dessutom lite arbete (för att inte tala om ifall man inte har något motstånd hemma, och måste åka och köpa ett!). Därför är det bättre att byta plats på kontakterna i molexen och på så sätt köra fläkten i fem eller sju volt.

Är det därför mitt motstånd till min lysdiod blir kokhett?

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
För att få 12v så kopplar du +sladden till gul på molexen och -sladden till valfri jord (svart), för att få 5v så kopplar du +sladden till röd på molexen och - till valfri svart. För att få 7v så kopplar du +sladden till gul och -sladden till röd. (12 - 5 = 7:D)

Umm, kablarna är fastklämda, så jag kan inte byta gula kontakten mot den röda.
För + polen är fastklämd med gula kontakten, tänkte då byta plats med röda och den gula (där som + polen är fastklämd.)
Det borde ju också fungera eller? Sålänge jag inte kopplar kabeln vidare till en hårddisk eller något som inte har med fläktar att göra, för då mår nog den enheten inge vidare XD.

Edit: Har bytt som jag skrev, fan vad tyst det blev på 5V. Men jag vågar dock inte ändra så att kablarna går på 7V för det blir ju plus mot plus, och det går väl inte?
Får tacka så mycket för hjälpen, vet vad man kan göra framöver nu

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz