Permalänk
Medlem

Hempc från hp - Värt?

Tjenare... Fick just detta erbjudande av datorköp från HP och jag undrar om det är ett bra köp eller inte, jag har nämligen inte haft speciellt bra koll på datorer det senaste året, så lite hjälp skulle jag uppskatta.

PRODUKTINFORMATION

Processor: (CPU) AMD Athlon 64 X2 5000+ (med dubbla processorkärnor)

Cacheminne: 2 x 512 kB

Chipset: nVidia GeForce 6150 LE / nVidia nForce 430

Internminne: 2048 MB DDR2 SDRAM (667 MHz)

Minnesplatser: 4 st, 2 st lediga. Max 4 GB

Hårddisk: 2 st à 250 GB (varav en med ca 6 GB återställningspartition), SATA 7200 rpm
Extra löstagbar hårddisk 300 GB, USB 2.0 (UATA) 7200 rpm

Optisk enhet 1: DVD, 16x max

Optisk enhet 2: DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe-teknik och Dual Layer

Grafik: nVIDIA GeForce 7900 GTX, PCI-Express, 512 Mb

Ljud: Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsv Xtreme Music)

Diskettenhet: Nej

Kortläsare: 11-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media. MS Duo och MS Duo Pro stöds också och förutsätter användning av den adapter som normalt följer med korten.

Högtalare: Ingår ej.

Nätverksstöd: Trådlöst nätverk IEEE802.11 b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat.

Modem: Nej.

Kortplatser: 1 ledig PCI, 4 upptagna PCI (en plats upptas av grafikkort), 1 upptagen PCI-Express x16.

Lagringsplatser: 1 ledig 5,25" (extern), 1 ledig 3,5" (extern), 1 ledig 3,5" (intern).

Gränssnitt: 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6st USB 2.0, 1st RJ45, 2 st PS/2, högtalare, mikrofon samt ljudkontakter på ljudkortet, 2 st DVI (1 VGA-adapter medföljer), s-video.

TV-kort: Ja, med fjärrkontroll och hårddiskinspelning. Hybrid (analog/digital).

TV-Anslutning: S-video, kabel ingår ej.

Tangentbord: Trådlöst med snabbknappar och kontroller.

Mus: Trådlös optisk rullmus

Format: Stor tornmodell (43,0 x 20,0 x 48,0)

Färg: Svart/Silver.

Vad jag vet så medföljer även Windows XP och lite annat krafs som brukar följa med.

Nå vad sägs? Priset för hela kalaset blir ungefär 16000 kronor.

Jag är lite nyfiken på vad det skulle kunna vara för moderkort, jag googlade efter "chipsetet", men hittade inte mycket om vad det skulle kunna vara för något. Det jag är mest nyfiken på är ifall det är SLI-moderkort så att jag kan köra 2 grafikkort på det.

Jag har läst lite på forumet och vad jag förstår så är 2x512 kb i cache ganska lite och att det används i 4200+, borde det då stämma att det finns i 5000+? Är det ett skrivfel eller är det jag som är dum?

All hjälp är välkommen.

Just nu kör jag på en Amd Athlon 64 3200+ 2.20 Ghz - 1.25 Gb ram - Asus k8v-x.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk

Är inte värt det, du måste ha minst 50% prestandaökning för att du ska märka nåt+ att det är dyrt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är inte erbjudandet från Volvo eller?
För det går ju på ca 8000:- inkl. 19" skärm.

Permalänk

hade en hp hempc som jag fick förra året.
Nu är jag som tur är av med skiten. Jag ska fortsättningsvis köra egna byggens om tidigare.
Den datorn lät som tre jetplan. de satsar inget på hållbara och tysta komponeneter. en kompis till mig har haft sin hp dator inne för "service" tror jag 6 gånger tills de till slut gav honom en helt ny burk.

Permalänk
Medlem

såg ut som volvo erbjudandet ja ska iaf hyra en sån då blir det med 19" skärm o precis som hjalp skrev så går det på ca 8k efter skatt ja

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

jaså du har också fått det erbjudandet blir nog en sån för mig fast med 24" tft´n

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azmodan
såg ut som volvo erbjudandet ja ska iaf hyra en sån då blir det med 19" skärm o precis som hjalp skrev så går det på ca 8k efter skatt ja

verken vrak hör jag! funderar på erbjudandet jag med! fast ska ha 24" skärmen!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Västra götalandsregionen...

Detta erbjudande fick jag genom min mors jobb inom västra götalandsregionen. Det låter lite konstigt att volvo "leasar" samma dator för halva priset, dvs. 8000 kr. Stämmer det verkligen? Det måste väl vara någon skillnad? Jag har ganska svårt att tro att Volvo är så dumma så att dom släpper en dator för det priset när endast grafikkortet kostar ca: 5000 kronor, så jag ser priset som allt annat än dyrt.

Vi har haft leasingdatorer förr, vilka har krånglat ganska ordentligt men man får väl hoppas att de problemen är över. Jag ger dem en sista chans. Jag tror för övrigt att det är Windows-versionerna som gjort att "leasingdatorer" hängt sig, hårdvaran är ju trots allt densamma vare sig den är köpt av mig eller dem. (Förutom tillverkare förstås.)

Jag kör nog på erbjudandet iaf + 19" skärm. Må det bära eller brista.
Pallar inte större skärmar, får ont i huvudet + att en större förmodligen inte får plats på skrivbordet... Hehe!

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Är rätt orolig kring kvaliteten och ljudnivån efter erfarenheten från förra erbjudandet. Och när HP inte själva har ngn som helst aning hur mycket den kommer att låta blir man lite mörkrädd.

När det gäller själva erbjudandet finns det väl mycket som man skulle vilja ändra. Core 2 Duo, datorlåda, grafikkort etc, men jag antar att man får ta det som erbjuds...

Permalänk

Ljudnivån tror jag inte är något att oroa sig över! Min burk i sign har en skön ljudnivå i idle, låter dock en del i load. Det är en HP. Min brors HP (4200+, 7800gtx) är näst intill knäpptyst skulle jag vilja säga.

Vet dock inget om datorn med 7900 kort och 5000+..

Visa signatur

P4 Prescott 560 - 2gb DDR2 533 - Asus 6800Ultra - 1x160 1x250 1x300GB Hd - HP L2335 TFT 23" - /skutte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
verken vrak hör jag! funderar på erbjudandet jag med! fast ska ha 24" skärmen!

Verken vrak ja hehe herregud ska iväg o roa mig där nu t.om i väntan på dator.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

...

Om du satsar på en speldator så köp inte från HP (inte direkt kända att ha bra speldatorer), annars från t.ex. Alienware, Dell (Observera att du INTE kan överclocka, byta ut komponenter etc. på dell datorerna) etc....

Permalänk
Medlem

Riktiga grejer i den datorn från hp iaf... ringde till deras support och frågade vilka komponenter det är i, asus mb och corsairminnen mm... grafikkort glömde jag fråga vad det är... plockade ihop samma delar på datorbutiken och kom upp i 35000 kr med 24" tft´n

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpze
Riktiga grejer i den datorn från hp iaf... ringde till deras support och frågade vilka komponenter det är i, asus mb och corsairminnen mm... grafikkort glömde jag fråga vad det är... plockade ihop samma delar på datorbutiken och kom upp i 35000 kr med 24" tft´n

HP´s support hade inte jag litat på iaf.. eller någon av deras säljorganisationer dom anlitar, speciellt inte ATEA.

I min HP satt där MSI moderkort & Micron minnen samt Asus grafikkort.. Kylaren på prollen var ett skämt en 50:- aluminiumkylare med en 5000rpm sketfläkt..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
HP´s support hade inte jag litat på iaf.. eller någon av deras säljorganisationer dom anlitar, speciellt inte ATEA.

I min HP satt där MSI moderkort & Micron minnen samt Asus grafikkort.. Kylaren på prollen var ett skämt en 50:- aluminiumkylare med en 5000rpm sketfläkt..

Så du hävdar att MSI och ASUS är skit? hur mycket kostar en riktig zalman cpufläkt om nu prollekylaren är så kass? är väl en piss i atlanten om det bara skulle vara den som är kass!

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpze
Så du hävdar att MSI och ASUS är skit? hur mycket kostar en riktig zalman cpufläkt om nu prollekylaren är så kass? är väl en piss i atlanten om det bara skulle vara den som är kass!

Var skrev jag att MSI/Asus är skit?

Däremot så visade dom HP´n med en X2 stockkylare med heatpipes & sen monterade dom in en sketkylare istället.. Det är supporten & säljorganisationerna som är kassa! Sen står det klart & tydligt i min sign vilken kylare jag numera kör med......

www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=538360&h...

www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=512475

& i fallet med HP d4x96.se serien så är MSI kortet skit, ja!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ej orolig...

Jag är inte ett dugg orolig för prestandan i spel direkt. Med de komponenterna går det nog fint, åtminstone ett litet tag framöver. Är det någon som vet om garantin går ut ifall man sätter i ett extra grafikkort? Ifall det nu går... Men moderkortet borde väl vara SLI-kompatibelt eller? Det är iaf det jag kan urskilja ur: "Kortplatser: 1 ledig PCI, 4 upptagna PCI (en plats upptas av grafikkort), 1 upptagen PCI-Express x16."

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Nej du får dola å greja bäst fan du vill i HP´s hempc om det sköts på ett "Fackmannamässigt sätt" har redan kollat det =P det är nog inte sli kompatibelt men det kommer ju ut nya värstingkort varannan månad så det är nog inga problem om det skule börja lagga.... dock drar nog 24" en hel del kraft från grafikkortet

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Jo jag läste det på deras hemsida. Det är ju inte så viktigt med SLI när man tänker efter, men det hade ju vart kul att ha "bara för att" Jag ska köra en 19" så det blir nog inga större problem. Får väl hoppas bara att grafikkortet, som är ett 7900 GTX inte börjar krångla, vilket jag hört att de har en tendens att göra. Men det ska nog ordna sig...

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Re: Hempc från HP - Värt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anguzz
Tjenare... Fick just detta erbjudande av datorköp från HP och jag undrar om det är ett bra köp eller inte, jag har nämligen inte haft speciellt bra koll på datorer det senaste året, så lite hjälp skulle jag uppskatta.
k8v-x.

Får hålla med om tidigare inlägg om att det är för dyrt för att vara ett bra erbjudande.

Visst är det en mycket bra dator som kostar några tusen mer att bygga ihop själv (ännu mera om man mot förmodan behöver ALLA program och prylar som ingår).

Har själv sett Volvo-erbjudandet, under 8000 stämmer.
(skiljer dock lite, ingen extra vanlig DVD, inget TV-kort men med enkla högtalare)

Sen kan väl avbetalningsmetoden ha ett visst värde och supporten.
Det passar inte alla att hosta upp ca 18-tusen eller vad en motsvarande nu skulle kosta.

Men det är en riktigt bra dator..

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hempc från HP - Värt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ellg

Har själv sett Volvo-erbjudandet, under 8000 stämmer.
(skiljer dock lite, ingen extra vanlig DVD, inget TV-kort men med enkla högtalare)

Knappast 8000:- brutto, snarare netto!

@Anguzz.. 16000:- är brutto eller netto?

Jag betalar totalt 638:- brutto/mån för mitt HP paket..dvs. ~23000:- brutto på 3år..

Mitt paket består av följande. Alla summor är brutto avdrag.

HP Pavilion d4296.se (311:-/mån)

AMD 64 x2 4400+
ATI Xpress 200
2x1024MB
2x250GB s-ata discs
300GB external disc
Creative Labs SoundBlaster X-Fi
7800GTX
etc.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?lc=en&product=1155...

23" TFT (177:-/mån)

http://h18004.www1.hp.com/products/monitors/tft/l2335/index.h...

Logitech® Z-5500 Digital (52:-/mån)

http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/US/EN,CRID...

HP Photosmart 3310 All-in-One. (78:-/mån)

http://search.hp.com/query.html?col=a3x80+b3x80+c3x80+c3x8765...

Bruttokostnad 618:-/mån..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Hempc från HP - Värt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Knappast 8000:- brutto, snarare netto!

Japp, netto-priset är under 8000:-
Frågan är som du ställt: @Anguzz måste menat brutto..
/Ellg

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Hempc från HP - Värt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ellg
Japp, netto-priset är under 8000:-
Frågan är som du ställt: @Anguzz måste menat brutto..
/Ellg

För hela paketet ink. skärm & eventuell skrivare etc.? Eller bara själva burken? *blev nyfiken nu*

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Hempc från HP - Värt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
För hela paketet ink. skärm & eventuell skrivare etc.? Eller bara själva burken? *blev nyfiken nu*

Det skall vara nästan samma paket som trådskaparen, se de ändringar jag skrev ovan. Skärm ingår men skrivare är tillval.
/Ellg

Permalänk
Medlem

Fann en liten recensionssamling om 24" HP skärmen som följer med iaf...
http://se.alatest.com/TVs/HP+L2465+%5C%5C+24+Inch+Tft+%5C%5C+...

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Re: Ej orolig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anguzz
Jag är inte ett dugg orolig för prestandan i spel direkt. Med de komponenterna går det nog fint, åtminstone ett litet tag framöver. Är det någon som vet om garantin går ut ifall man sätter i ett extra grafikkort? Ifall det nu går... Men moderkortet borde väl vara SLI-kompatibelt eller? Det är iaf det jag kan urskilja ur: "Kortplatser: 1 ledig PCI, 4 upptagna PCI (en plats upptas av grafikkort), 1 upptagen PCI-Express x16."

Ska du inte vara iheller då HP gått i från ATI baserade moderkort till NVidia baserade moderkort...

Där var en hel del stora problem med dom ATI baserade moderkorten...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Hempc från HP - Värt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
För hela paketet ink. skärm & eventuell skrivare etc.? Eller bara själva burken? *blev nyfiken nu*

Allt går på 545:- /mån, och då ingår burken, 19" skärm, fotoskrivare och ett logitech-headset. Detta tycker jag är ett humant pris att betala. (Endast burken kostar 451:- /mån.) Observera att även Windows XP ingår, vilket förstås är perfekt.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Hempc från HP - Värt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anguzz
Allt går på 545:- /mån, och då ingår burken, 19" skärm, fotoskrivare och ett logitech-headset. Detta tycker jag är ett humant pris att betala. (Endast burken kostar 451:- /mån.) Observera att även Windows XP ingår, vilket förstås är perfekt.

Hur var det med brutto/netto? 545kr i månaden innan skatt, dvs brutto!?

Har nu fått erbjudandet själv och har precis beställt datorn med 19" skärm samt Nero 7. Hoppas den leveraras i tid, börjar redan bli otålig.

Permalänk
Medlem

Har även jag beställt paketet från volvo som är så gott som samma paket som trådskaparens. Med 19" skärm och enkla högtalare.
324 kr brutto/217 kr netto i 36 mån. Helt ok.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra priser ni fått..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless