Permalänk

7 pins s-video till 4-pin

Jag har ett ATI Readeon x800 som jag vill koppla till tv via tv-out, problemet är bara att det är 7 pins s-video utgång på grafikkortet men s-video kabeln är bara 4 pins, går det att köpa en konverter nånstans? om det ingick en till kortet så är den borta nu i vilket fall. Hittar inte heller några andra s-video kablar med 7 istället för 4 pin vilket verkar vara standard. Jag har letat överallt men hittar ingen konverter men jag tycker att det borde finnas att köpa någonstans? Är tacksam för hjälp. MVH

Permalänk
Medlem

om du har tur, vilket du säkert inte har då jag antar att du redan testat?.. så kan din s-video sladd passa i 7pins uttaget på grafikkortet... dom extra piggarna är bla till för komposite signalen och behövs därför inte om du kör s-video.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja vissa piggar är för andra signaler men sitter s-videopiggarna på rätt ställe i kontakten då kan du ju göra som killa sa, skära lite i kontakten för den ska passa om det behövs.
Men om piggarna med svideo sitter annorlunda så måste du ju ha en adapter alternativt fixa till det lite snyggt själv.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Kan man få tag på någon konverterare någonstans?

Visa signatur

/frissii

Permalänk
Medlem

behövs inte, det ska funka med en vanlig S-kontakt på båda varianterna av kontekten (7 & 10 stift) då de har gemensam bas med S-video standard.

här:

http://www.techpowerup.com/articles/97/images/pinout.gif

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ok. Underligt, jag testade nämligen med min andra laptop som har en 4 pins utgång. Med den fungerade det perfekt.

Visa signatur

/frissii