Permalänk
Medlem

P5W DH Deluxe, 2 problem

så fort jag försöker stänga av windows så slutar det med att datorn stängs av som den ska men sen efter en sekund eller två så bootar den upp igen. jag måste hålla in powerknappen i ett par sec för att kunna stänga av den eller slå av powerknappen på nätagget.

när jag väll lyckats stänga av burken, då när jag bootar upp igen så funkar inte mina inställningar för klockning, de står kvar när jag går in och kontrollerar men datorn startar ändå i orginalhastighet tills jag väljer att spara och boota om.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

Prova med en senare bios om du inte har det senaste, kan var någon bugg som är fixad.
ftp://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5W%20DH%20Delux...

Visa signatur

Antec P150|E6600 @ 3.0 Stabilt|P5W Delux|Ninja Plus|Asus X1900XT|Corsair TWIN2X2048-6400 2048MB|Raptor 74GB|

Permalänk
Medlem

Gör som R170 skriver testa att byta BIOS till ett senare, kom ihåg att använda AFudos när du flashar och se om det hjälper.
När du flashat så cleara Cmos, ta loss batteriet och flytta sedan jumpern i ca 60 sek, flytta tillbaka jumpern och sedan batteriet, starta sedan upp datorn och gå in i BIOS och gör dom inställningarna som behövs.
Spara inställningarna och starta om, när du gjort allt detta så kan du testa att gå in i BIOS och överklocka.

http://wiki.p5wdh.de/doku.php?id=downloads:bios

Kolla ochså så att frontpanelen är rätt kopplad.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

tack för tippsen tyvärr kör jag redan med senaste bios och det var exakt likadant med både 1101 och 0801 som va bioset som moderkortet leverarades med. och jag cleara bios vid varje flash.

står att overclocking or (nånting kommer inte ihåg exakt vad som stod) failed press f1 to edit setting or press ...

detta står varje gång jag bootar datorn efter att den varit helt avstängt och det blir likadant även om jag inte försöker klocka utan kör med standard inställningar i bios.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

Samma sak här hos mig. Jag läste på Asus supportforum att det berodde på vissa usb-enheter som är inkopplad på nån av portarna, har glömt vilken. Testa att koppla om usbenheterna.

Jag sitter och passar på datorn när den stängs av, trycker jag in strömknappen precis efter skärmen slocknar så stängs datorn ner lagom tills hårdiskarna har varvat ner och den hinner inte boota om. Anledningen till att du får meddelandet om overclocking failure är att datorn har hunnit att posta innan den stängs av.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bakwetu
Samma sak här hos mig. Jag läste på Asus supportforum att det berodde på vissa usb-enheter som är inkopplad på nån av portarna, har glömt vilken. Testa att koppla om usbenheterna.

Jag sitter och passar på datorn när den stängs av, trycker jag in strömknappen precis efter skärmen slocknar så stängs datorn ner lagom tills hårdiskarna har varvat ner och den hinner inte boota om. Anledningen till att du får meddelandet om overclocking failure är att datorn har hunnit att posta innan den stängs av.

provade byta usb portar men det hjälpte inte tyvärr, jo det är ju inget kritiskt fel datorn funkar ju som den ska annars. får väll försöka lära mig timingen precis som du fast lite störande är det. jag försökte även med asus support idag men de hade inga bra tipps tyvärr, de trodde det var antingen minnena, nätagget eller sladdarna till power, reset osv. enda jag inte kunnat kolla är nätagget för jag har inget extra men minnet och sladdarna är ok och sitter som de ska.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

Asus P5W DH - Problems + Fixes Thread
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=110193

Kolla om det står något om ditt problem där.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Asus P5W DH - Problems + Fixes Thread
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=110193

Kolla om det står något om ditt problem där.

var bland dom första siterna jag kolla efter en lösning, men står inget om problem med avstängning. har googlat efter lösning och hittat lite sidor med olika problem som kan ställa till med det felet jag har och ett antal lösningar men inget har hjälpt hittils.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mrwite
provade byta usb portar men det hjälpte inte tyvärr, jo det är ju inget kritiskt fel datorn funkar ju som den ska annars. får väll försöka lära mig timingen precis som du fast lite störande är det. jag försökte även med asus support idag men de hade inga bra tipps tyvärr, de trodde det var antingen minnena, nätagget eller sladdarna till power, reset osv. enda jag inte kunnat kolla är nätagget för jag har inget extra men minnet och sladdarna är ok och sitter som de ska.

Hade samma problem efter uppdateringen av bios till version:1201
Återställ biosen till 1101

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mrwite
var bland dom första siterna jag kolla efter en lösning, men står inget om problem med avstängning. har googlat efter lösning och hittat lite sidor med olika problem som kan ställa till med det felet jag har och ett antal lösningar men inget har hjälpt hittils.

Skriv ett inlägg där då, det är bra om alla fel och fixar samlas på ett ställe

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Asus supportforum kan man också kolla i, men den sidan är så sinnesjukt slö att ladda att man lätt får aggressionsanfall. För de tålmodiga är här en länk till suporttrådarna filtrerade på p5wdh http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?board_id=1&model=P5W+DH+...

Det ÄR troligen en usb-bugg som orsakar omstarten, här är en tråd från asusforumet:
---- FRÅGESTÄLLARE When I choose to "shut down" my PC - which is running XP SP2 or Vista (beta2 build 5384), he restarts.

The disks stop spinning, after 3 seconds all the fans stop spinning, and then it just reboots.

I am running BIOS version 1101 on my P5W DH Deluxe. All specs are here: http://weyland.be/weblog/index.php/specs/

I've had this problem with all previous BIOSses too (701 and 801)

Any idea what's causing this? An incompatibility between the P5W and my PSU?

-----SVAR
I had the same problem. This is how I solved my problem.

I removed the USB remote control
I removed all the USB mouse/keyboard from the USB connectors from the rear.

Then I reconnect them back to the USB 1/2 . I use one USB slot at a time.
The USB 3/4 for the wake-up/remote tends to trigger the USB mouse/keyboard

After things are ok then I connected the remote USB back again.

----FRÅGESTÄLLARE
Thanks a bunch, Mr. Unknown, that did indeed solve the problem!

I disconnected the USB keyboard and mouse, shut down the PC with the power button - i configured it to shut down the PC via the power options in control panel. The system shut down completely correct.

I reconnected the USB keyboard and mouse and now it's working perfect

Två andra svar på liknande fråga:
1. Make sure you have only HID devices (remote, keyboard or mouse) connected to USB 3&4.
2. I had teh same problem too ( windows restarting by itself after shutdown windows). I think it has to do with optical devices on usb ports 1-4. I connected my optical desktop to usb port 6-7, and don't have the problem anymore. When I shutdown Windows, it stays that way

EDIT: Jag testade själv att koppla bort enheterna på usb3/4 och visst fungerar avstängningen nu.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

tack för att du tog dig tid att söka på segaste forumet på nätet åt mig Bakwetu tyvärr så funkade detta med usb inte för mig har precis provat att ha musen och tangentbordet inkopplat på 1-2, 3-4, 5-6 och inte inkopplat alls men det kvittar burken startar om istället för att stänga av sig varje gång åndå.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

äsch, det tog bara några timmar Jag hade bara högtalarsystemet inkopplat på 3/4 och när jag tog bort den usbkabeln så startar datorn inte om längre. Har du testat att disabla alla wake-on XXX inställningar i biosen?

Annars har jag två möss, ett ritbord, en kortläsare och pumpen inkopplade som usb.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?