Permalänk
Medlem

Xbox nätagg

Finns det nått sätt att "jumpstarta" ett Xbox 1.6 nätagg?
Det har passande storlek till ett kommande projekt:

3,5" stort moderkort, via 800mhz, 256mb

Visa signatur

I´m not always right, but i´m never wrong.

Permalänk
Medlem

Måste ju gå på nåt sätt, vet dock ej hur!

Google?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har testat att söka.
Heter det jumpstart eller har det nått annat namn?

Visa signatur

I´m not always right, but i´m never wrong.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nä får det inte att funka.

Visa signatur

I´m not always right, but i´m never wrong.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No_Jah
http://pablot.com/index.php?site=xbox&sidemenu=psu&sm=1

Kortslut Power ON med jord.

Enligt den sidan ska det vara 3,3 V på Power ON

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Ja tror inte att ett Xbox nätagg fungerar med PC. Fattas 4 sladdar i ATX kontakten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Ja tror inte att ett Xbox nätagg fungerar med PC. Fattas 4 sladdar i ATX kontakten.

Vad jag kan se på hans bild så är det en vanlig 4pin MOLEX, inte ATX kabeln, som ska in i mobot.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Använd (vanligtvis) INTE ett xbox nätagg i en vanlig dator. Det är samma plug, men spänningarna är helt andra så då kommer du bränna en massa saker.

Och om man vill jumpstarta ett xbox nätagg så kopplar man 3.3V till PS_ON, tvärtemot ett vanligt ATX agg.

Tror dock inte det kommer fungera ändå (om det nu bara är molex kontatkten som ska kopplas) för xboxen har typ bara 800-1000mA på sin 12V ledning, och vette fan om det räcker.

mvh
Pablot

Permalänk
Medlem

Helt riktigt, moderkortet drivs av en 4pins molex.
Kan hända att agget inte klarar av det men hade vart trevligt att testa iaf.
Ska driva 800mhz VIA, Laptop DVD. Lagringsmedia blir 2,5 disk, usb-minne eller compact flash.
Här är en annan bild där man ser compact flash-porten.

Visa signatur

I´m not always right, but i´m never wrong.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pablot

Tror dock inte det kommer fungera ändå (om det nu bara är molex kontatkten som ska kopplas) för xboxen har typ bara 800-1000mA på sin 12V ledning, och vette fan om det räcker.

mvh
Pablot

...och den driver en P3/Celeron-hybrid på 733MHz, ett nVidia-chipset med integrerad gfx (GF3-klass på ett c:a), en 3.5"-disk och en DVD-läsare...

Tror nog en VIA C3 på 800MHz med integrerad GFX, 2.5"-disk och en DVD-läsare. Tycker det borde vara lägre strömförbrukning på den konfigen. Dessutom slipper du ju 12V-matning till disk och DVD när du kör med laptop-varianter.

Permalänk
Medlem

visst, kanske fungerar bra, men vet inte hur det ser ut. Den kanske bara använder 5V railen, men vanligt är att såna små kort "bara" tar in 12V och sen regulerar ner den till alla andra spänningarna själv på kortet, och det är då det kan bli problem. Med 5V railen är det inget problem, den kan skjutsa ut tillräckligt med kraft utan problem.

/pablot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pablot
visst, kanske fungerar bra, men vet inte hur det ser ut. Den kanske bara använder 5V railen, men vanligt är att såna små kort "bara" tar in 12V och sen regulerar ner den till alla andra spänningarna själv på kortet, och det är då det kan bli problem. Med 5V railen är det inget problem, den kan skjutsa ut tillräckligt med kraft utan problem.

/pablot

I xboxen driver du dvd, hdd och förmodligen en del av moderkortslogiken på 12V-railen, där en 3.5"-hdd drar runt 0.4-0.5A på 12V och DVDn runt 0.7A. 2.5"-uttaget på det där kortet drar sannolikt från 5V, så det enda (om något alls) som drar 12V är moderkorts-logiken, eller delar av den.

Mitt 3.5"-kort körs på enbart 5V, så jag antar att det är mestadels den spänningen som används på det här kortet också, bara det att en molex var smidigare att montera än den specialkontakt som sitter på mitt kort. Dock är jag skeptisk till att Xboxen klarar sig med bara 0.8-1A på 12V-matningen...

Permalänk
Medlem

ne, men jag tror inte det är nått problem att köra den med xbox PSU:n, det är nog bara gasa och köra.

Ang xbox så kör den bara HDD och ODD på 12V, möjligtvis nån opamp för audio men det drar ingen ström. Här får du se ratingen på en v1.6 psu, specad för 0.8A på 12V.

/pablot

Permalänk
Medlem

När jag chippade min Xbox så köpte jag en förgrenare för att kunna kopiera ifrån den gamla hårddisken till den nya 160gigaren - och Xboxen klarar ju HD och DVD samtidigt så att den skulle klara ett mindre mobo och en hårddisk borde ju vara lungt.

Permalänk

Får jag fråga vart du fått tag pådet moderkortet?Det såg intressant ut!

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Det är ett Advantech PCM-9372.

Visa signatur

I´m not always right, but i´m never wrong.

Permalänk
Medlem

http://www.advantech.com/products/Model_Detail.asp?model_id=1...

Enligt PDF:en där så:
Power
* Power Supply Voltage +5 V ± 5%, +12 V ± 5%
* Power Consumption Max.: 4.5 A @ +5 V, 1.3 A @ +12 V
   Typical: 2.08 A @ +5 V, 0.08 A @ +12 V
   (with 128 MB DRAM, Eden 400 MHz CPU)
   2.33 A @ +5 V, 0.08 A @ +12 V
   (with 128 MB DRAM, Eden 667 MHz CPU)

Så du borde vara safe tycker jag.

Permalänk
Medlem

låter hur lungt som helst.

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte fått igång xbox-agget.
Nån som har några förslag?
Annars får jag hitta nån annan lösning.

Display ~10" som hör till moderkortet.

Visa signatur

I´m not always right, but i´m never wrong.

Permalänk
Avstängd

köpa lösa 12V och 5V agg kanske?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Kanske är en lite gammal tråd. men jag kör iaf. Du har inte kollat på htpc sidor. eller sidor där som säljer nätagg till bilar och liknande. det är vanliga atx nätagg i smallformat.

Permalänk

hubbar o switchar i rack utförande har väldigt små agg .. mindre än x box tror jag.. har 2 st här men tror bägge är brända.. har ingen multimeter att testa med

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ja
Ett sånt agg kanske skulle funka.
Tror dock jag har städat bort allt sånt.

Visa signatur

I´m not always right, but i´m never wrong.

Permalänk
Medlem

Om jag varit ute efter en liten nätdel så hade jag nog köpt denna: http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=981&Si=22&Sa=NÄTAGGR...

Eller denna: http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=1260

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Om jag varit ute efter en liten nätdel så hade jag nog köpt denna: http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=981&Si=22&Sa=NÄTAGGR...

Eller denna: http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=1260

nu är det så att han inte är ute efter ett ATX agg utan bara något agg som har 12 och 5v lina men annars en bra ide

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på picopsu tex http://www.silentpcreview.com/article601-page1.html om det är storleken som är det avgörande

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Är det där nano ITX? Vart köpte du det?