Permalänk
Medlem

Kylning ett tag efter datorn stängts av

Hej,

Kom på en bra kylningsåtgärd som kanske skulle kunna förlänga livet på trimmad komponenter i datorn.

Jag skulle vilja kunna låta bara fläktarna i datorn fortsätta snurra ett tag efter jag stängt av datorn, låt säga i en minut eller två, för att få ut värmen från komponenterna.

Processorn, GPU och HD blir ju inte kalla direkt man stänger av datorn utan det tar je ett bra tag och speciellt inte om man spelat ett tag och stänger av den snabbt efter hård belastning. Att fortsätta kyla ett tag efter borde ju vara optimalt för att snabbt få ner tempen och kanske göra så att grejerna håller lite längre.

Fick idén sen jag haft en bil som varit ganska ordentligt trimmad där jag använt mig av en sk turbotimer som håller igång fläktar efter man stängt av motorn och dragit ur nyckeln, just för att kyla ner allt efter hård körning. Finns även automatiskt i vissa bilmodeller.

Frågan till er är hur man skulle kunna lösa detta. Någon som kan klura ut något vettigt?

Visa signatur

MVH
Tom

Permalänk
Medlem

eftersom nätagget sätts på och av med hjälp av impulser från mb så måste man ju på ngt sätt koppla förbi detta

Permalänk

det finns agg att köpa som håller igång fläkten i agget ....

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
det finns agg att köpa som håller igång fläkten i agget ....

Precis finns nätaggregat som har den funktionen att hålla igång alla fläktar i 3min, vet inte om fläktarna måste ha stöd för det lr om det funkar på vattenkylning har inte läst så mkt om det och jag vet inte om nått sånt agg.

Visa signatur

Amd Athlon64 3200+ Socket 939 | Asus A8N Nforce4 deluxe SLI | Geforce 6800TDH | 1024 Twinmos | Hitachi Deskstar 160gb | Creative SB Audigy SE

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren.

Om någon vet mer om dessa nätagg så skriv gärna här

Visa signatur

MVH
Tom

Permalänk
Medlem

Mitt nätagg Bequiet Dark Power har den funktionen du pratar om. Man styr fläktarna via nätagget under normal drift också. Det funkar med vilka fläktar som helst. Det finns 3 st utgångar från agget, både 3 och 4 pins.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x, Asus Rog Strix B550-F Gaming, Kingston DDR4-3600MHz 2 x 16 Gb, Asus Rtx 3060 Dual OC v2, Kingston KC 3000 1TB, BeQuiet Pure Base 500 TG, Fractal Design Newton R3 600w, BeQuiet Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem

Dina prylar lär hålla betydligt längre om du INTE utsätter dem för sådana snabba temperarurförändringar.
Elektronmigrationen accelereras väl visserligen av högre temperatur (om jag inte minns fel) men när du stängt av datorn förekommer ju ändå inte detta fenomen.

Permalänk

mitt hiper 580 håller igång i 5-6 min efter kill

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Dina prylar lär hålla betydligt längre om du INTE utsätter dem för sådana snabba temperarurförändringar.
Elektronmigrationen accelereras väl visserligen av högre temperatur (om jag inte minns fel) men när du stängt av datorn förekommer ju ändå inte detta fenomen.

Är inte kunnig på detta område, kändes bara logiskt att suga ut lite varmluft ett tag efter datorn är avstängd.

Någon jättesnabb temperaturförändring lär det ju inte bli men helt klart snabbare än om datorn kyls ner utan några fläktar på efter.

Skulle vara intressant att veta vad CPU-tempen går upp i några sek efter datorns stängs av, när CPU-fläkten slutat snurra. Lär ju gå över den vid tempen för belastning när fläkten är på, för att sedan sakta sjunka igen.

Vem vet, kanske en helt onödig funktion

Visa signatur

MVH
Tom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomSid
Skulle vara intressant att veta vad CPU-tempen går upp i några sek efter datorns stängs av, när CPU-fläkten slutat snurra. Lär ju gå över den vid tempen för belastning när fläkten är på, för att sedan sakta sjunka igen.

Skulle förvåna mej mycket om tempen ökade eftersom det skulle betyda att moderkortet stänger av fläkten en stund innan spänningen till CPU:n stängs av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bale
mitt hiper 580 håller igång i 5-6 min efter kill

Det är väl bara nätaggets fläkt?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorca
Mitt nätagg Bequiet Dark Power har den funktionen du pratar om. Man styr fläktarna via nätagget under normal drift också. Det funkar med vilka fläktar som helst. Det finns 3 st utgångar från agget, både 3 och 4 pins.

Perfekt, tack, ska kolla in detta agg

Visa signatur

MVH
Tom

Permalänk
Medlem

Halvledarkomponenterna (CPU chippet, integrerade kretsar, nord- och sydbryggor etc) tar ingen skada av kvarvarande värme när PC'n stängs av. Eftersom kristalltemperaturen sjunker direkt, när komponenten blir spänningslös.

Men andra komponentet typ plast, spolar, trafon etc kan möjligen få någon minuts temperaturhöjning när spänning och fläktar slås av samtidigt.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomSid
Är inte kunnig på detta område, kändes bara logiskt att suga ut lite varmluft ett tag efter datorn är avstängd.

Någon jättesnabb temperaturförändring lär det ju inte bli men helt klart snabbare än om datorn kyls ner utan några fläktar på efter.

Skulle vara intressant att veta vad CPU-tempen går upp i några sek efter datorns stängs av, när CPU-fläkten slutat snurra. Lär ju gå över den vid tempen för belastning när fläkten är på, för att sedan sakta sjunka igen.

Vem vet, kanske en helt onödig funktion

Varför skulle tempen bli högre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunderbolt
Varför skulle tempen bli högre?

Tänkte fel, my bad

Visa signatur

MVH
Tom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunderbolt
Varför skulle tempen bli högre?

Han tänker nog som så att tex. cpu:n har en viss temperatur när strömmen bryts och då försvinner kylningen på cpu:n vilket skulle rent teoretiskt skulle höja temperaturen något.
I praktiken fungerar det ju inte riktigt så iom att du fortsätter leda bort värme även när strömmen är avslagen
förstår hur han tänkt dock

*blev något sen med mitt inlägg ser jag

Visa signatur

me computa be good

Permalänk
Medlem

Delarna kan inte skadas efter dom stängts av för deras värme sjunker väldigt fort.. Det kan ju vara så att kylflänsar och sånt är varmt ganska långt efter men inte tillräkligt för att göra så att livslängden blir kortare.. En CPU blir ju inte utsliten om jag lägger den på ett element i några år..

Detta är ju inget man är beredd att slösa 500+ kr på..

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag kanske bara är skadad från biltrimmning. Detta är ju inte riktigt samma prylar

Visa signatur

MVH
Tom

Permalänk

Den tiden det tar för dig att logga ut ur spelet, och sedan logga ut ur windows/stänga av datorn borde vara fullt tillräckligt för att få ner tempen till en bra nivå.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas
Han tänker nog som så att tex. cpu:n har en viss temperatur när strömmen bryts och då försvinner kylningen på cpu:n vilket skulle rent teoretiskt skulle höja temperaturen något.

Om man bryter strömmen på CPU och fläkt samtidigt (vi kan tom anta att fläkten stannar blixtsnabbt) så kan temperaturen inte ens i teroin höjas eftersom absolut ingen enegri tillförs CPU:n.

Permalänk
Medlem

ha datorn på sidan, sen direkt efter man stängt av öppnar man sidan fort som faan och fyller upp datorn med kolsyreis pellets?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.