Permalänk
Medlem

Asus P5W DH Deluxe/E6700 Två Frågor.

Hej.

Har två snabba frågor.

1. När jag ska installera min nya prolle ska jag då uppdatera BIOS'et innan jag formatera eller efter?

2. Kan jag klocka min processor till 3.0Ghz genom att bara ändra FSB'n och ändå få den stabil?

det vara mina två små frågor

Alla svar är välkomna.

//MVH. Jonatan

PS. jag sökte lite på ämnet men fick inga tydliga svar.

Permalänk
Medlem

1. gör det innan, ifall den inte skulle starta med det gamla bioset (antar att det är därför du tänker uppdatera bios?)
2. Mycket möjligt, enda sättet är att testa.

Permalänk
Medlem

Omni: svar1: ja
tack för det snabba svaret.

men har en till fråga nu.
har ingen disket station.
hur uppdaterar jag BIOS då?
går det mecka en boot skiva?
iså fall hur gör man det smidigast?

//MVH. Jonatan

Permalänk
Medlem

enligt manualen så fatta jag det som att man ska kunna flasha bios med usb minne också genom att trycka alt+f2 när datorn bootar men jag lyckades inte få det att funka själv.

du kan flasha med skiva också finns färdiga filer och guider på tex

www.bootdisk.com

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

gött

om någon mer har lite information ang. div saker rellaterade till topicen så posta dom gärna här. tex problem man kan stöta på mm.
käns könt att läsa på sig innan ett fel skulle uppstå

Permalänk
Medlem

Måste man uppdatera bioset? Har beställt ett sånt kort och en E6600

Visa signatur

Vääärstingen :P
Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W Dh Deluxe | Kingston 2gb Pc6400 DDR2 | Sapphire X1950XTX | Antec P180 | Antec NeoPower 550W |

Permalänk
Medlem

man måste inte uppdatera bios !!! behövde jag inte göra, men för att vara säker så kan du/ni göra det sen i windows xp att uppdatera bios så att moderkortet ska känna igen conroe rätt sen..

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Om inte bios stöder processorn så kommer ni inte änns komma in i bios för att kunna uppdatera den, hände mig. I så fall är det bara att ring ASUS och be dom skicka en ny bios som fungerar.

Bioset går bra att uppdatera via USB, stoppa in USB pinnen innan ni startar datorn bara.

Visa signatur

Antec P150|E6600 @ 3.0 Stabilt|P5W Delux|Ninja Plus|Asus X1900XT|Corsair TWIN2X2048-6400 2048MB|Raptor 74GB|

Permalänk
Medlem

humm.. nu blir jag ju orolig :/

Permalänk
Medlem

När du får moderkortet och ser att du har fått ett gammalt (0401 eller 0501) bios så är det bara att ringa ASUS suport så skickar dom dig ett nytt som du får dagen efter. Risken att du får ett gammat är inte stort.

Visa signatur

Antec P150|E6600 @ 3.0 Stabilt|P5W Delux|Ninja Plus|Asus X1900XT|Corsair TWIN2X2048-6400 2048MB|Raptor 74GB|

Permalänk
Medlem

hur ska jag kunna se det om nu inte BIOS startar?

Permalänk
Medlem

det står på chippet

Visa signatur

P180B, Tagan Easyconnect 580W, E6750, Gigabyte P35-DS4, 8GB GSkill PQ PC2-6400, Gainward 8800GTS, Scythe Mine, Creative X-FI XtremeMusic

Permalänk
Medlem

Så pass.
Men vad är det då jag vill att det ska stå på det?
om inte 0401 eller 0501, ska det då typ stå 0601 eller högre då?
Om det nu skulle vara ett gammalt, skickar dom mig en boot skiva då eller vad menade du?

Permalänk
Medlem

Här är en bild på mitt moderkort.
http://hem.passagen.se/leffman/p5w.jpg

Bios är den som sitter höger om den andra pci porten nerifrån. På min står det 0701. Står det 0601 eller högre så kommer din starta. Om inte så ringer du ASUS så skickar dom dig ett nytt bioschipp med posten som du byter ut på moderkortet, lyfter ut och stoppar i den nya.

Visa signatur

Antec P150|E6600 @ 3.0 Stabilt|P5W Delux|Ninja Plus|Asus X1900XT|Corsair TWIN2X2048-6400 2048MB|Raptor 74GB|

Permalänk
Medlem

wow. uppskattar att du tom. tog dig tid att plåta det hela.
ett stort tack.
nu är jag inte rädd längre