Permalänk

PC lik MacBook? Tips?

Vill ha en pc lik Macbooken i spec/pris.
Ska ha den till fökjande.
* Musik / Cubase
* Grafiska grejjer, CS-paketet.

Inget speladende.

Skall kunna kopplas till Cinemadisplay via DVI-D.

Hittar ju ingen schysst liknande pc, kanske lika bra att köpa en macbook å köra windows på den...

Vill inte ha några dryga förslag om att jag borde köra OSX, har haft Mac/OSX ett tag, never again...

Visa signatur

sukram

Permalänk
Medlem

Du menar lik till designen?

Permalänk
Medlem

prismässigt så är det väldigt svårt att finna nått likvärdigt, i alla fall med alla de saker en macbook har. kan du tänka dig gå upp några tusen så finns det väll lite alternativ

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Tänker mest på hur liten den är, processorn, samt att den har dvi-d utgång vilket i princip alla pc i den sizen saknar.

Visa signatur

sukram

Permalänk
Medlem

http://csn-kortet.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_nation...

thinkpad x60s skulle jag valt. Bättre kvalitet finns inte! Inte i närheten av macbooken i design men spöar den på alla andra håll. Så här borde alla laptops vara

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

kör windows på den då?

Permalänk

macbooken är nog det bästa köpet!:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heltok
kör windows på den då?

Men de måste ju finnas några nackdelar med det? eller?

Visa signatur

sukram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markussig
Men de måste ju finnas några nackdelar med det? eller?

Ja, att det är Windows. Nej, varför skulle det finnas några nackdelar? En Mac är ju en PC i dagens mått, det handlar ju inte om emulering. För mig personligen kommer det inte att hända, men jag förstår att alla inte kan vurma för OSX som jag och hellre kör Windows, dock blir det ju en extrakostnad för operativet. Det är väl den enda nackdelen.

Permalänk

Hakkenarsk;

Okej, håller med. Kanske blir en sån då, snygg e den ju med
Dessutom blir man ju mer kompatibel me hela den grafiska världen med tillgång till OSX.

Visa signatur

sukram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Ja, att det är Windows. Nej, varför skulle det finnas några nackdelar? En Mac är ju en PC i dagens mått, det handlar ju inte om emulering. För mig personligen kommer det inte att hända, men jag förstår att alla inte kan vurma för OSX som jag och hellre kör Windows, dock blir det ju en extrakostnad för operativet. Det är väl den enda nackdelen.

det och att högerklick inte finns på datorn i nuläget(som fungerar i windows), eller hur? Fast det lär ju fixas med drivrutiner snart hoppasman

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Du borde köra OS X.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papa_keno
Du borde köra OS X.

Mycket moget...

Visa signatur

sukram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markussig
Mycket moget...

Precis som hanses signatur.

Hursomhelst. Jag har ignen erfarenhet av att köra Win på en Mac, men av det jag läst ska det inte vara någon skillnad mot att köra det på vilken annan PC som helst, bortsett från högerklicket då. Jag tror att man löser det på annat vis, men det får någon som vet svara på. Numera fungerar ju iSighten också, vilket är riktigt trevligt för dem som vill köra Win på en Mac.

Permalänk

OK, jag utvecklar och ger mig in i denna nonsensdiskussion. Du säger att den ska användas till musik och "grafiska grejjer". Jag finner att det är enklare och effktivare att göra musik med program under os x än i windows. Detta efter att ha kört cubase på pc sedan win98 (3.5?) och innan dess diverse amigaapps. Jag har aldrig testat cubase under os x, men det fungerar enligt uppgift OK. En stor del i att många idag går från win till osx är att Emagic Logic köptes av apple som slutade utveckla det till pc. Logic är en av de mest populära sequencers för proffs samt amatör.

Ibland är man emellertid så pass inkörd på ett gammalt program att det inte är lönt att byta. Om så är fallet med cubase, kommer du ändå uppleva att det fungerar bättre i os x, eftersom du då har tillgång exposé och andra oumbärliga verktyg.

"Grafiska grejjer" har jag ingen koll på, annat än att många proffs i området kör macintosh.

En macbooks ljudkort behöver du inte heller byta om du ska göra enklare grejer. Det måste du göra i en Dell (eller liknande). Ett reko firewirekort kostar ju endå nån lax.

Kontentan blir att med en intel-mac kan du pröva vad som funkar bäst. Prestandaskillnaden i cubase mellan win och os x är nog försumbar. Likaså fungerar de flesta ljudkort med båda systemen.

Nu fick du inte bara dryga förslag på att du borde köra osx, utan du fick även motiveringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markussig
Men de måste ju finnas några nackdelar med det? eller?

Nackdelarna är att musplattan saknar högerknapp och att tangentbordet inte har samma layout som en "wintel"-dator. Annars finns det inget som hindrar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Nackdelarna är att musplattan saknar högerknapp och att tangentbordet inte har samma layout som en "wintel"-dator. Annars finns det inget som hindrar.

Vill du högerklicka håller du nere två fingrar på styrplattan och klickar. Elegant som fan.

Du kan slå på och stänga av denna funktion under Systeminställningar.

Samma sak med att scrolla på en webbsida eller i andra dokument som man gör enkelt genom att dra två fingrar på styrplattan, både upp/ner och/eller höger/vänster. Lika elegant det.

Funktionerna ovan tar tio sekunder att lära sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Vill du högerklicka håller du nere två fingrar på styrplattan och klickar. Elegant som fan.

Du kan slå på och stänga av denna funktion under Systeminställningar.

Samma sak med att scrolla på en webbsida eller i andra dokument som man gör enkelt genom att dra två fingrar på styrplattan, både upp/ner och/eller höger/vänster. Lika elegant det.

Funktionerna ovan tar tio sekunder att lära sig.

jo, men det funkar inte i windows som körs på en macbook, tror det är det som det snackades/syftades på

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Håll inne högra äppleknappen när du klickar så får du högerklick i Windows. Iaf på senaste BootCamp (1.1). Med den så fungerar iSighten också!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Galet. Men hur fungerar scroll i spel då? Kan man bara plugga in en Logitech MX518 i macbooken och så fungerar knapparna som på en PC? (bortsett från sens +/-)

Jag vill ju kunna scrolla osv. med en PC-mus i windows eller Mac OS X.

Någon som kan dela med sig av lite erfarenhet?

Extremt tacksam för svar, imorrn gäller det. Macbook.. mumma!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Galet. Men hur fungerar scroll i spel då? Kan man bara plugga in en Logitech MX518 i macbooken och så fungerar knapparna som på en PC? (bortsett från sens +/-)

Jag vill ju kunna scrolla osv. med en PC-mus i windows eller Mac OS X.

Någon som kan dela med sig av lite erfarenhet?

Extremt tacksam för svar, imorrn gäller det. Macbook.. mumma!

Jo det funkar fint nar man kopplar in en extern mus pa min Macbook Pro. Det ar ju en vanlig XP installation precis som vilken annan PC som helst.

I OS X har jag bara en vanlig mus med 2 knappar och scroll jag anvander, men det fungerar saklart utmarkt!

Permalänk
Medlem

som sagt, detta med scroll o högerklick gäller enbart inbyggda trackpaden, med extern mus funkar alla knppar som vilken mus som helst i windows

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papa_keno
OK, jag utvecklar och ger mig in i denna nonsensdiskussion. Du säger att den ska användas till musik och "grafiska grejjer". Jag finner att det är enklare och effktivare att göra musik med program under os x än i windows. Detta efter att ha kört cubase på pc sedan win98 (3.5?) och innan dess diverse amigaapps. Jag har aldrig testat cubase under os x, men det fungerar enligt uppgift OK. En stor del i att många idag går från win till osx är att Emagic Logic köptes av apple som slutade utveckla det till pc. Logic är en av de mest populära sequencers för proffs samt amatör.

Ibland är man emellertid så pass inkörd på ett gammalt program att det inte är lönt att byta. Om så är fallet med cubase, kommer du ändå uppleva att det fungerar bättre i os x, eftersom du då har tillgång exposé och andra oumbärliga verktyg.

"Grafiska grejjer" har jag ingen koll på, annat än att många proffs i området kör macintosh.

En macbooks ljudkort behöver du inte heller byta om du ska göra enklare grejer. Det måste du göra i en Dell (eller liknande). Ett reko firewirekort kostar ju endå nån lax.

Kontentan blir att med en intel-mac kan du pröva vad som funkar bäst. Prestandaskillnaden i cubase mellan win och os x är nog försumbar. Likaså fungerar de flesta ljudkort med båda systemen.

Nu fick du inte bara dryga förslag på att du borde köra osx, utan du fick även motiveringar.

Tack

Grejjen är den att jag är rejält inkörd på Cubase och känner att jag jobbar riktigt fort och effektivt där. Skulle jag byta till nåt så skulle det vara ProTools och inte Logic.

Grejjen är den att jag har alla mina grafiska och musik-jobb gjort på PC och det är faktiskt struligt att byta till MAC (jag köpte en G5 förra året oh försökte). Sen var G5 (2Ghz) ganska mycke segare än min P4 på 2,7 Ghz vilket jag blev väldigt förvånad över.

De man kan oroa sig för med MacBook/Windows är väl att Apple kanske inte kommer supporta det nåt vidare med drivisar och sånt...

Visa signatur

sukram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Vill du högerklicka håller du nere två fingrar på styrplattan och klickar. Elegant som fan.

Du kan slå på och stänga av denna funktion under Systeminställningar.

Samma sak med att scrolla på en webbsida eller i andra dokument som man gör enkelt genom att dra två fingrar på styrplattan, både upp/ner och/eller höger/vänster. Lika elegant det.

Funktionerna ovan tar tio sekunder att lära sig.

Jo givetvis, men nu var det frågan om att köra windows, som network23 redan påpekade.

Permalänk

Jo. Det fungerar i Parallels.

Både tvåfinger-scroll och tvåfinger-klick för högerklick.

Men i Bootcamp är det höger CMD-tangent som gäller än så länge.

Permalänk

Idag släpptes Imac med Core2 Duo
Hoppas Macbook kommer snaaaart

Visa signatur

sukram

Permalänk
Medlem

Att Mac och OSX skulle fungera bättre till musikproduktion än med WinXP, är i alla fall av min erfarenhet likvärdigt.
Jag finner inga för eller nack att köra Cubase/Nuendo/Pro Tools, på OSX eller WindowsXP.

Jag köpte en Dell 640m för inte så länge sedan, och med Asio4All driverna lyckas jag komma ned till 2ms latency på det interna ljudkortet. Funkar sjysst tillsammans med USB synth.

Men det är klart...vill man producera musik med stil och vara lite hipp kan man ju skaffa en Mac.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...