hjälp med val av några komponenter. (core2duo)

Permalänk
Medlem

hjälp med val av några komponenter. (core2duo)

Hej!

Nu när pengarna har börjat rulla in igen så tänkte jag skaffa mig en ny dator och byta ut P4:an mot en core2duo.
Frågorna som jag har dock gäller val av grafikkort och minne.

Moderkort:
Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX, SATAIIx7, Dual-GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

Processor:
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

Minne:
Här tvekar jag! det ska iaf vara minst 2GB.
1: Men frågan är hur stor skillnad det är på tex 5300 och 6400 minnen?
2: och om det är idé att satsa på dom dyrare minnena med bättre timings?
Datorn kommer med största sannolikhet inte att överklockas!

Grafikkort:
3: Jag har tittat på x1900GT korten som man kan få för ca 2100kr, x1900xt korten är ca 600kr dyrare! är det värt dom 600kronorna?

Datorn ska väl framförallt användas till videoredigering! men ska även gå att spela på, och gärna med höga upplösningar då jag vill spela på tv´n i vardagsrummet som har en upplösning på 1920x1080. Men samtidigt vill jag inte lägga 5-6K på grafikkort, så mycket spelar jag inte.

jag måste föresten ha 2st grafikkort då jag använder 3-4st skärmar vid redigeringen (inkl tv´n).
4: Är det kanske bättre att satsa på crossfire/sli?. jag läste någonstans att SLI inte stödjer mer än 2st skärmar även om man har 4st utgångar?

ett alternativ som jag tänkt på är att köpa ett hyfsat bra och ett extremt billigt grafikkort nu, för att senare om jag känner att det behövs köpa ett likadant till och köra sli/crossfire. (det billiga är bara för att få 2st extra skärmutgångar).

tacksam för all hjälp ni kan ge mig!

/Rikard

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej

Jag har precis köpt ett nytt C2D system och läste en massa och ställde frågor innan jag bestämde mig och kan hjälpa dig på ett par av dina frågor iallafall.

Minne:
Här tvekar jag! det ska iaf vara minst 2GB.
1: Men frågan är hur stor skillnad det är på tex 5300 och 6400 minnen?
2: och om det är idé att satsa på dom dyrare minnena med bättre timings?
Datorn kommer med största sannolikhet inte att överklockas!

1. Om du inte skall klocka köp PC5300 minnena om du tror att du nångång i framtiden kommer klocka kör på PC6400.
2. Vad folk berättade för mig är det INTE värt att lägga en massa extra pengar på bättre timings på minnena då C2D ej utnyttjar det så mycket.Köp något value kit.

Grafikkort:
3: Jag har tittat på x1900GT korten som man kan få för ca 2100kr, x1900xt korten är ca 600kr dyrare! är det värt dom 600kronorna?

Datorn ska väl framförallt användas till videoredigering! men ska även gå att spela på, och gärna med höga upplösningar då jag vill spela på tv´n i vardagsrummet som har en upplösning på 1920x1080. Men samtidigt vill jag inte lägga 5-6K på grafikkort, så mycket spelar jag inte.

3.Om du ska spela i dom höga upplösningarna ska du välja ett X1900XT 512mb kort.

Mvh
Micke

Permalänk
Medlem

skitbra hjälp!, tack så mycket micke. jag ska kolla på x1900xt 512mb korten

Visa signatur
Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312054 X1900xt 512mb kostar tyvärr inte 600 kr mer ut snarare 1200 kr mer.

Permalänk
Medlem

jo det vet jag, det är 256mb modellen som kostar 600kr mer.

Men är det så stor skillnad mellan 256mb och 512mb modellen vid högre upplösningar så tar jag ju självklart 512mb modellen trots att den är ganska mycket dyrare.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312054 X1900xt 512mb kostar tyvärr inte 600 kr mer ut snarare 1200 kr mer.

Nja han tänker nog på x1900xt 256MB korten som

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324641

tex, de kostar 2600 ungefär.

Visa signatur

"In god we trust, all other we monitor."
NSA

Permalänk
Medlem

Finns det något C2D-moderkort med Crossfire?
Skulle gärna vilja veta själv också.

Edit: Hittat.