Permalänk
Medlem

SATA och SATA2?

Hej!
Jag undrar om det är någon skilnad på en SATA-kabel och en SATA2-kabel?
Måste man ha en SATA2-kabel för att kunna överföra 300MB/s eller är de bara ett försäljningstrick av försäljare att säga att de är en sån och sätta ett högre pris? Mvh // Kim

Visa signatur

Kim McWest

Permalänk
Medlem

Detta har svarats på i andra trådar så nästa gång kan du väl söka lite nogrannare

Det är ingen skillnad i kostnad mellan en sata1 och 2 kabel och den enda skillnaden jag är medveten om är att sata2 kablar har bättre kontakter som inte glappar eller lossnar.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Funkar det att ha en SATA2 eller vanlig S-ATA i en vanlig ATA100 port? För jag hittade en prisvärd hårddisk just eller vanlig S-ATA ?

Permalänk
Medlem

S-ATA (1/2) och ATA har väl inte samma kablar såvitt jag vet. Så du får nog köpa kabel efter hårddisk.. brukar väl vara IDE till ATA, eller?

Permalänk
Medlem

Ata = ide ja

man kan köpa en koverter kabel för en sata disk så man kan sätta den i en ide kontakt.
Men för typ en hundring dyrare så får man ett kontroller kort

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni för kontroller kort?

sen har jag detta moderkort.

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec...

men så vitt jag kam se har jag bara ATA100 eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

För det första, IDE är ett överföringsprotokoll precis som scsi och sata/pata är olika varianter som använder det protokollet.

Billigt kontrollerkort skulle jag rekommendera detta:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118181

Det finns som sagt konvertrar mellan Pata och sata men dessa kostar så mycket att det är bättre att köpa ett kontrollerkort om du har platsen i datorn.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

ja ja ja ide ata .. fuck it
alla fattar vad man menar

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf