Permalänk
Hedersmedlem

macbook vs komplett pc-byggardator

Hej

Har precis börjat plugga D på LiU och känner att det vore trevligt med en liten laptop att ha i skolan. Dvs att det måste en skärm mindre än 14'.
Jag står lite i ett bryderi. Macbook eller en av kompletts byggardatorer.

http://www.komplett.se/k/cl.asp?bn=10557
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/64440...

Kompletts dator kommer att gå på ca 12 kkr (2GHz, 1GB ram, 120Gb hdd, 12tum skräm)
Apples dator kommer att gå på ca 11-12 kkr (2GHz, 1 GB ram 60/80Gb hdd 13.3tum skärm)

Fördelar Komplett:
En "vanlig" dator med högermus på touchpad osv
Kan välja själv "exakt" vilka delar som ska i

Fördelar Apple:
Nytt OS för mig (spännande), kan köra alla OS som man vill
13.3tum skärm
Design/kvalitet (vet inte riktigt vad får för kvalitet med kompletts)

Vad tycker ni att jag ska välja för någon laptop? Är som sagt lite osäker och skulle vilja höra mer åsikter! Säg även till om ni hittar någon annan som är bättre/billigare!

Tänk på att jag är student med!

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk

Jag hade nog valt Macbook.

Permalänk
Medlem

Jag röstar också på MacBook. Utan tvekan.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, motivering?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk

Re: macbook vs komplett pc-byggardator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
En "vanlig" dator med högermus på touchpad osv

* Håller du nere två fingar på styrplattan och klickar blir det till ett högerklick. Fungerar både i MacOS X och om du kör Windows XP under Parallells.
* Drar du två fingar på styrplattan scrollar du.

Svaret på din fråga? Solklart MacBook.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen som helst fördel med att ha "högermus på touchpad" om du inte tänkte köra windows 24/7. Hur är batteritiden på de där komplett-maskinerna? Dom äldre modellerna var ganska värdelösa på den punkten.

Permalänk
Medlem

Du kan ju köra Win på MacBook också, så varför inte? Du får båda delarna. Men framför allt ett underbart OS, Mac OS X that is.

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk

Med tanke på att du nämner att du är student ska du väl verkligen kolla på MacBook med tanke på Apples 10-procents rabatt för just studenter.

Kul med någon som tänker "spännande" med ett nytt operativ.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Det finns ingen som helst fördel med att ha "högermus på touchpad" om du inte tänkte köra windows 24/7. Hur är batteritiden på de där komplett-maskinerna? Dom äldre modellerna var ganska värdelösa på den punkten.

Jag har faktiskt ingen aning om batteritid osv, jag antar att det beror en hel del på vad du vill ha i den?

Tack för alla svar och åsikter! Bara att ösa på med ännu mer!

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Avstängd

Ta en MacBook. Nice operativsystem, bra kvalitet, schysst batteritid och du får 10% rabatt på den. Dessutom är den nästan garanterat snyggare också.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk

Röstar på macbook också, bra kvalitet på den. Bra operativsystem, inte alltför varm... Perfekt
Funkar perfekt till det jag behöver den till. Dock så börjar jag ångra mig nu, skulle ha köpt en macmini ist, jag bär datorn högst från ett rum till ett annat.

Men jag kanske får andvändning av den sen, när skolan har börjat på rikitgt.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Jag sällar mig till den stora skaran och säger MacBook.
Haft min i ett par dagar, och ska jag vara ärlig behöver jag knappt ha datorn på för att det ska vara värt köpet
Jag var dessutom i samma situation som du, har aldrig ens sett OS X in action, men tänkte vafan, det ska ju vara bra. Och det var det. Tar en liten stund att vänja sig, men så fort man kommer in i det känns det som om man använt det hela sin datorbundna livstid. Vad gäller högermusknapp så fungerar tvåfinger-musknapp-tekniken utmärkt, också scrollen är en väldigt bra lösning.
Dessutom är ju fjärrkontrollen med Front Row (ipod-menysystem i megaformat på skärmen) lite pricken över i.

Lycka till

Visa signatur

.även den starkaste får ta i när han skiter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I_Huvet
Jag sällar mig till den stora skaran och säger MacBook.
Haft min i ett par dagar, och ska jag vara ärlig behöver jag knappt ha datorn på för att det ska vara värt köpet
Jag var dessutom i samma situation som du, har aldrig ens sett OS X in action, men tänkte vafan, det ska ju vara bra. Och det var det. Tar en liten stund att vänja sig, men så fort man kommer in i det känns det som om man använt det hela sin datorbundna livstid. Vad gäller högermusknapp så fungerar tvåfinger-musknapp-tekniken utmärkt, också scrollen är en väldigt bra lösning.
Dessutom är ju fjärrkontrollen med Front Row (ipod-menysystem i megaformat på skärmen) lite pricken över i.

Lycka till

Exakt. Tar tillbaka det jag sa tidigare, är hemma sjuk nu. Och att kunna ligga i sängen och glo på senaste episoden av prisonbreak är förjävla skönt. Sen att bara kunna gå med den till soffan eller nåt är nice, och den är ju så liten.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Vad har MacBooken för batteritid?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Vad har MacBooken för batteritid?

Min funkar i typ 3-4 timmar, men då tror jag att jag har ett ganska varmt exemplar.. 62 grader nu när jag ligger i sängen. Normal användning med WLAN då.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Min funkar i typ 3-4 timmar, men då tror jag att jag har ett ganska varmt exemplar.. 62 grader nu när jag ligger i sängen. Normal användning med WLAN då.

Har du petat in den firmwaren som ska sänka temperaturen?

Permalänk
Medlem

sen är det väll inte rekomenderat att ha den på mjuka underlag :D:D men det är en annan femma

de leder ju inte bort värme, utan isolerar. detta gälelr ju alla bärbara typ. men har amn kontroll på tempen så är det ju ingen fara.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Har du petat in den firmwaren som ska sänka temperaturen?

Jepp..

Och den ligger på 59 nu när jag har den på ett bord. Men ja, jag stör mig inte så mycket på det direkt. Den funkar ju bra och fläkten är inte direkt jobbig att lyssna på

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Inaktiv

Jag kan säga att jag skulle rekommendera Macbook. Om du inte kommer att sitta och programmera avancerad 3D så kommer den att klara det mesta galant. Jag sitter och utvecklar och programmerar för NetBSD på Macbooken under Parallels Desktop (som inte officiellt stöds och du kan köra Windows, Solaris, Linux och FreeBSD om du måste ha tillgång till andra plattformar.

Jag har inte testat något av de paketsystem som finns för Darwin men jag gissar att det inte är alltför bökigt att få tillgång till en hel del Opensource-verktyg. NetBSD's pkgsrc är tillochmed portat till Darwin. Jag sitter till exempel och kör Eclipse med Java-plugin och du hittar plugins för UML2, C, C++ mm.

Det enda som är till OS X's nackdel är den enorma hungern för minne. När jag har Eclipse och Parallels igång samtidigt kan det bli segt med 512MB som jag kör med, 1024 kommer nog att göra det bättre men jag själv två engigs-stickor på väg.

Och Apple brukar ha bra erbjudanden för studenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Min funkar i typ 3-4 timmar, men då tror jag att jag har ett ganska varmt exemplar.. 62 grader nu när jag ligger i sängen. Normal användning med WLAN då.

Det är ju en rätt bra tid.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för alla svar!
Nu har det visst blivit så att en polare kan få tag på en för ca 8000kr ifall jag förstog det hela rätt, med ungefär samma prestanda som på kompletts... Ack, att behöva välja

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Jag kommer direkt från en av HP's dyraste laptops till MacBook och det är det bästa bytet jag gjort.

Kan tillägga att jag inte ens använder Boot Camp eller parallels. Hade tänk att lägga in det men det behövs inte, och då kör jag endå många program under rosetta, t.ex photoshop cs och office, Sketchup mfl.

En annan rolig grej: När man köper en PC eller bygger en så sitter man oftast i ett par dagar och optimerar olika saker i os'et, tweakar olika drivrutiner, överklockar och patchar.

När jag startade datorn första gången installerade jag Photoshop och Office, och bytte bakgrundsbild, sen visste jag inte vad jag skulle göra, allt fanns ju där och fungerade!
Väldigt tillfredsställande.

Några andra plus:
+Magnetiska strömsladden
+Hastigheten
+Kameran
+Fjärrkontrollen
+ICC-inställningarna för färgkalibrering
+Volymknapparna
+Att man kan stänga av bakgrundsbelysningen helt
+Att bluetooth och Wlan är separerade(till skillnad från HP)
+Att @ görs med Option+2 (Äntligen @ med en hand)
+Tvåfingerscrollen på touchpaden
+Tvåfingerdubbelklicken (hade jag två musknappar förrut?)
+Itunes integration med OS'et(WMP släng dig i väggen)
+DVD-Spelare som fungerar från början utan en jävla massa codec-packs.
+Batteritid 4 timmar med normal användning
+Ett Operativsystem som är konstruerat för att vara igång
+Aktiva hörn, good bye ALT+Tab.
+Tangentbordet
+Utseendet

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Hilton: Du kommer hit för att få råd, och alla har rekommenderat en macbook. Kila iväg och köp en nu! fundera inte så mycket, jag lovar att du kommer bli nöjd.

Min sambo skulle köpa sig en billig bärbar, och hon hade fått ett bra pris på en acerburk, en 5 - 6000. Jeg sa til henne at den burken antagligen kommer funka för hennes behov men du kommer bli mer nöjd om du lägger till några tusen och köper en macbook.

Hon gjorde det, och har aldrig ångrat sig.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Hilton: Du kommer hit för att få råd, och alla har rekommenderat en macbook. Kila iväg och köp en nu! fundera inte så mycket, jag lovar att du kommer bli nöjd.

Min sambo skulle köpa sig en billig bärbar, och hon hade fått ett bra pris på en acerburk, en 5 - 6000. Jeg sa til henne at den burken antagligen kommer funka för hennes behov men du kommer bli mer nöjd om du lägger till några tusen och köper en macbook.

Hon gjorde det, och har aldrig ångrat sig.

Hehe jo, jag vet. Det är väldigt många som har rekommenderat macbooken och det kommer troligtvis bli en sådan. Tyvärr så är jag en sådan som har svårt att bestämma sig Har t.ex. letat/velat mellan 2 digitalkameror i snart 2 månader

Kan passa på att tacka alla som har svarat, särskilt de som har motiverat lite med. Det gör att man lättare kan ta till sig vad som igentligen är bra osv. Tack!

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.