Samarbete möjliggör trådlös HDMI

Permalänk
Melding Plague

Samarbete möjliggör trådlös HDMI

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

underbart. då slipper man dra nya kablar runt hela huset.
Synd att det e krypterat. annars hade man kunant glo på grannens kanaler

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Precis underbart. Hoppas de får ut det snabbt och snart nu bara.

Sladdar är av ondo.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Herregud! Detta låter ju hler underbart.

Kan man fixa ett litet rum för DVD/HD-DVD/blue-ray/tv-spel osv sedan bara en sändare.

Men detta kommer nog ta ett par år och utveckla till fullo.

Permalänk
Avstängd

vi alla vet ju hur bra trådlösa grejjer är *crap*

kabel ftw

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocket
vi alla vet ju hur bra trådlösa grejjer är *crap*

kabel ftw

Varför skulle denna teknik vara dålig? Eftersom HDMI är digitalt kommer det inte ske något kvalitetsförlust.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaZteR
Varför skulle denna teknik vara dålig? Eftersom HDMI är digitalt kommer det inte ske något kvalitetsförlust.

Därför att alla andra är det?

Finns mycket annat som överförs digitalt... Och visst kan det ske kvalitetsförlust. Räcker med tillräckligt mycket störningar för att det ska bli skräp (störningar är allt förutom vakum).

Citat:

Tack vare att tekniken bygger på öppna standarder istället för stängda format, kommer denna teknik att fungera med andra trådlösa enheter. Tekniken skall även vara immun mot störningar från andra trådlösa nätverk och elektronik som exempelvis mikrovågsugnar.

I mina öron låter det där ungefär som:
Volvo har lanserat en ny bil. Man har tänkt sig att den ska köra på vägar, dessutom är den immun mot bilköer :rolleyes:. Men visst skulle jag bli imponerad om de fixade det.

Låter nästan som de kör på andra frekvenser vilket i och för sig gör det svårt att hålla det kompatibelt med andra produkter. Kanske bådeock. Men gör de det så lär det inte vara lagligt i Sverige.

480p är väl också en HD standard?
Eller kanske 720i.

1080p trådlöst är jag något skeptisk över.

Innan produkten är ute spår jag att mina framtida rekommendationer kommer bli:
Köp en sladd - få bättre kvalitet och tjäna tusenlappar samt få något som inte lägger av ibland.

Permalänk

Klart att det funkar, 1080p okomprimerat är "bara" 3 Gb/s, sen får man ner det till hälften med förlustfri komprimering. Grejen är att det lär inte vara världens mest strömsnåla trådlösa teknik när den kommer, för att göra en underdrift...

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biggus Dickus
Klart att det funkar, 1080p okomprimerat är "bara" 3 Gb/s, sen får man ner det till hälften med förlustfri komprimering. Grejen är att det lär inte vara världens mest strömsnåla trådlösa teknik när den kommer, för att göra en underdrift...

Jag får det till 1991 gbps...
Då har jag antagit 32 bitar och 30 FPS.

Och även med dina siffror så behövs det en trådlös överföring som är över 55 ggr snabbare än dagens 54 mbit nätverk.

Att skicka den komprimerade strömmen som ligger på en HD-DVD/Blu-Ray vore troligare. Men när de snackar om JPEG2000 komprimering så går det inte riktigt ihop.

En optisk överföring skulle ju också fungera (ex. laser) men då går den ju inte direkt genom väggar...

Permalänk

Aja, framtiden får väll visa var det här slutar ;).

Något jag dock funderat på är varför man ofta bara har en digital ingång för bild (hdmi/dvi) på plasmor/lcd?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag får det till 1991 gbps...
Då har jag antagit 32 bitar och 30 FPS.

Och även med dina siffror så behövs det en trådlös överföring som är över 55 ggr snabbare än dagens 54 mbit nätverk.

Att skicka den komprimerade strömmen som ligger på en HD-DVD/Blu-Ray vore troligare. Men när de snackar om JPEG2000 komprimering så går det inte riktigt ihop.

En optisk överföring skulle ju också fungera (ex. laser) men då går den ju inte direkt genom väggar...

Tog 1920 pixlar *1080 linjer *24 bitar * 60 Hz. Sen utgick jag från att de komprimerar varje frame för sig (alltså egentligen inte videokomprimering).

Om man kör på låg effekt och höga frekvenser så att signalen bara når några meter och inte går genom väggar kan man antagligen använda en massa olika frekvensband. Då får man hög bandbredd.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biggus Dickus
Tog 1920 pixlar *1080 linjer *24 bitar * 60 Hz. Sen utgick jag från att de komprimerar varje frame för sig (alltså egentligen inte videokomprimering).

Om man kör på låg effekt och höga frekvenser så att signalen bara når några meter och inte går genom väggar kan man antagligen använda en massa olika frekvensband. Då får man hög bandbredd.

Sant, my bad. Både tänkte och räknade fel sist.

Står ju i nyheten att det ska kunna gå genom väggar.

Permalänk

Bara 1,5GB/s? Det är ju inte direkt vanligt med ens gigabitnätverk idag (Fast då pratar vi visserligen nätverk, men inte kan det vara så mycket sämre?).

Hur som helst mycket intressant, även om jag föredrar idén att skicka allt via WLAN till en separat dator. Enda anledningen till trådlös HDMI är väl för att skicka från datorn till TVn trådlöst, för att på så sätt enkelt kunna gömma undan HTPCn i någon garderob och en TV som bara behöver en enda elkabel.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Med den feta konverteringen som krävs vore jag inte förvånad om det uppkommer en del fördröjjningar. Detta gör ju inget vid film men för datoranvändning och spel är det ju inte lika kul.

Permalänk
Medlem

Köp en bättre tv för dom pengarna i stället.