Permalänk
Medlem

Vill ha bra ljud!

Jag behöver en ny stereo men jag har absolut ingen aning vad jag ska köpa.

Jag har ett litet rum och jag antar att de kommande fem åren skall jag tillbringa i ett inte mycket större studentrum så mina behov är en aning begränsade.

Jag tittar ofta på filmer och serier via datorn till teven men största användningen för stereon blir nog att lyssna på musik (med datorn som källa). Jag har inget stort rum som sagt och jag har aldrig varit något fan av billigt surroundljud så jag tänker inte investera i något mer än två frontar. Jag gillar däremot bas när jag kollar på film eller lyssnar på viss typ av musik så jag kanske borde ha en subwoofer?

Ska jag köpa en stereo-förstärkare, stereo-receiver, surround-receiver eller vad alla olika grejer kallas...? Jag har riktigt dålig koll på vad all utrustning heter och gör, men jag är rätt kräsen när jag lyssnar

Min budget ligger på runt 5000 kr. Är det en enorm skillnad på ett lite dyrare system så kan jag kanske lägga ut större summor, men jag håller mig gärna kring den här prisklassen.

Permalänk
Medlem

först och främst finns det flertalet trådar.

Satsa på en begagnad harman kardon 2-kanals förstärkare/reciever, finns flertalet olika modeller rekommenderade i närliggande tråd.

Sen tycker jag att du köper stativhögtalare för runt 2000-3000:-, och köper till en subba om du känner behovet i efterhand. Ofta låter stativare så mycket bättre än förväntat.

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

Ska du bo i ett litet studentrum dom fem kommande åren tycker jag du kan strunta i att köpa stereo och istället satsa på ett 2.1 eller 5.1 paket till datorn som håller klass. Tex Klipch, Altec lansing eller Creative. En fin stereo kommer inte till sin rätt i ett litet rum, spara pengarna istället och köp när du kommit "ut"
Passa dig för Z5500 dock, ett överskattat paket som mest mullrar finns mycket bättre prylar för samma peng. Och var inte rädd för att köpa begagnat, det är på beg-marknaden man gör de riktigt fina fynden!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Vill du köpa riktigt bra billiga högtalare så ska du kolla in Monitor audios bronze serie. Prisvärt är bara förnamnet.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog bo hemma i ett år i alla fall, men sen lär det till att skaffa en studentlägenhet. Men att plugga innebär väl massor av party eller hur!?

Funderar på dessa:

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=854
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2327

Är det nåt bra? Eller ska jag skaffa stativare + sub istället?
Kan jag koppla till en sub till den där förstärkaren (det kanske går till alla 2 kanals förstärkare?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wokabe
Jag komemr nog bo hemma i ett år i alla fall, men sen lär det till at skaffa en studentlägenhet. Men att plugga innebär väl massor av party eller hur!?

Funderar på dessa:

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=854
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2327

Är det nåt bra? Eller ska jag skaffa stativare + sub istället?
Kan jag koppla till en sub till den där förstärkaren (det kanske går till alal 2 kanals förstärkare?)

Dynavoicehögtalarna har fått bra kritik och låter mycket bra för priset.
Tveksamt dock om de kommer till sin rätt i en studentlya.
Partynivåer är däremot inga problem med dem...

Yamahastärkaren är även den mycket prisvärd.
Jag har själv haft ett par Yammor och de spelar oftast rent och hyfsat korrekt utan att färga ljudet åt något särskilt håll.
Om du ska koppla sub till den får du dock koppla via högnivå (högtalarsladdar), eftersom den inte har några lågnivå-ut-terminaler.
Det kan fungera bra, fast just på det viset har jag sällan kopplat mina anläggningar.
Då blir det mer "upp till subben" huruvida det går eller inte,
nackdelen blir ju då att du inte kan välja (utan att koppla om) ifall du vill ha sub eller inte.

Mvh

Permalänk
Medlem

Finns det någon annan förstärkare som har en sepparat sub-utgång i den prisklassen och kan rekommenderas?

Permalänk
Medlem

marantz 4600 rekommenderas inte, den lovordas!

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WmB
marantz 4600 rekommenderas inte, den lovordas!

Absolut.

Lite varmare ljud (borgar för mindre lyssningströtthet IMO),
gott om ingångar/utgångar bl.a. analog 7.1 in/ut.
Sitter själv med en gammal SR6200 som "5.1-datorljuds-reciever".

Om budgeten tillåter en sådan (3990:-) rekommenderas den varmt,
du har ju då rätt gott om slutsteg extra för framtida ljudutbyggnad oxå...

Mvh

Permalänk

Tips Pioneers billigaste med automatisk rumskalibrering. Troligtvis den mest prisvärda recivern just nu. Har fått mkt bra betyg i test.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Tips Pioneers billigaste med automatisk rumskalibrering. Troligtvis den mest prisvärda recivern just nu. Har fått mkt bra betyg i test.

Mmm...jag personligen gillar inte Pioneers´ ljudkaraktär, prisvärd eller inte.
Tycker att de (recievrarna) har för "ljust" ljud vilket iaf jag blir trött fort på.
Frågan är ju då förstås, vad trådskaparen har för ljudideal?

Ska man lyssna länge och mycket tycker jag att man bör inrikta sig på maskiner
med lite "mörkare" ljudkaraktär, eller helt (well, well) neutrala.
Med "mörkare" menar jag åt hållet som t.ex. Onkyos´maskiner låter.

Iofs lägger jag inte 5 öre vid den aut. "rumskalibreringen", eftersom jag
gör den själv med måttband, ljudtrycksmätare och öronen...
Kan man inte själv ställa in anläggningen är aut. inställningar däremot bra.

Mvh

Permalänk
Medlem

4600:an kostar 2990:- ny, inte 3990:-

Är toppennöjd. Hade en Yamaha 440 innan

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

Det är en surround receiver väl? Jag hörde/läste att jag får mycket bättre ljud för pengarna om jag köper en stereo receiver istället för en surround. Jag kommer inte att köpa surroundhögtalare så att köpa för framtiden är inget argument Däremot vill jag gärna ha en subwoofer. Kan ingen ljud-guru komponera ihop ett paket med två stativhögtalare, en förstärkare och en sub för runt 6000 åt mig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Mmm...jag personligen gillar inte Pioneers´ ljudkaraktär, prisvärd eller inte.
Tycker att de (recievrarna) har för "ljust" ljud vilket iaf jag blir trött fort på.
Frågan är ju då förstås, vad trådskaparen har för ljudideal?

Ska man lyssna länge och mycket tycker jag att man bör inrikta sig på maskiner
med lite "mörkare" ljudkaraktär, eller helt (well, well) neutrala.
Med "mörkare" menar jag åt hållet som t.ex. Onkyos´maskiner låter.

Iofs lägger jag inte 5 öre vid den aut. "rumskalibreringen", eftersom jag
gör den själv med måttband, ljudtrycksmätare och öronen...
Kan man inte själv ställa in anläggningen är aut. inställningar däremot bra.

Mvh

Pioneers nya billiga (efter 2005) låter inte kallt och kyligt.

Sen så är automatisk inställning guld värld eftersom du aldrig kan ställa in lika exakt manuellt. I praktiken ger en reciver för 30 000 med rumskalibrering bättre ljud i film (ej musik) än en för/slutsteg kombo för 50 000. Automatiken ställer in mer än bara avstånd och ljudtryck.

Med reservatin för att de billiga systemen bara ställer in det mest elementära.

Som alltid gäller det att själv lyssna......och till film passar en ljusare karaktär bättre än en mörk eftersom den framhäver filmens alla detaljer i mixningen bättre. Vid musik kan däremot en varmare klang vara att föredra.

Dessa nya Pioneer ligger dock ganska i mitten tycker jag.

Ska du inte ha 5.1 så kolla på detta:

Köp en cambridge förstärkare (ej reciver) 3000:-, Tannoy Fusion 1 (årets högtalare Bild & ljud hemma 2005) 2000:- och en AUDIO PRO SUBWOOFER PS-175 för 1900:- så har du ett bra system för 6900 kr.

Billigare hittar jag inget som jag kan rekomendera.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wokabe
Det är en surround receiver väl? Jag hörde/läste att jag får mycket bättre ljud för pengarna om jag köper en stereo receiver istället för en surround. Jag kommer inte att köpa surroundhögtalare så att köpa för framtiden är inget argument Däremot vill jag gärna ha en subwoofer. Kan ingen ljud-guru komponera ihop ett paket med två stativhögtalare, en förstärkare och en sub för runt 6000 åt mig?

Till det priset hade jag gjort så att jag väntat med subben till senare, jag hade också vänt mig till begagnatmarknaden. Det svåra med hifi är att det inte fungerar såsom med datorer, att mäta prestandan. Därför är ett lyssningsstråk i närmsta stad en god ide. Jag ska iaf nämna några märken jag vet är bra. Så får du ge dig ut och lyssna, kolla sedan efter de du gillar på begagnatmarknaden:

Stereoförstärkare: NAD , Denon, Harman Kardon, Rotel, Cambridge, Marantz, classic,

Stativhögtalare: Energy, Acoustic Energy, B&W, Dali, CANTON, Monitor Audio, Swan, KEF etc. listan kan göras lång. Kolla även budgetvarianter(prisvärda sådana) som Proson, Dynavoice, XTZ.

BAASlåda: Kolla vad högtalartillverkarna har att erbjuda ovan. Tror XTZ har billiga bröllådor

För annonser kan du kolla www.minhembio.com . Funktionen som heter marknaden.

och www.hifimagasinet.com

Önskar dig lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Pioneers nya billiga (efter 2005) låter inte kallt och kyligt.

Sen så är automatisk inställning guld värld eftersom du aldrig kan ställa in lika exakt manuellt. I praktiken ger en reciver för 30 000 med rumskalibrering bättre ljud i film (ej musik) än en för/slutsteg kombo för 50 000. Automatiken ställer in mer än bara avstånd och ljudtryck.

Med reservatin för att de billiga systemen bara ställer in det mest elementära.

Som alltid gäller det att själv lyssna......och till film passar en ljusare karaktär bättre än en mörk eftersom den framhäver filmens alla detaljer i mixningen bättre. Vid musik kan däremot en varmare klang vara att föredra.

Dessa nya Pioneer ligger dock ganska i mitten tycker jag.

Ska du inte ha 5.1 så kolla på detta:

Köp en cambridge förstärkare (ej reciver) 3000:-, Tannoy Fusion 1 (årets högtalare Bild & ljud hemma 2005) 2000:- och en AUDIO PRO SUBWOOFER PS-175 för 1900:- så har du ett bra system för 6900 kr.

Billigare hittar jag inget som jag kan rekomendera.

Ok, säger du att Pioneermaskiner har bytt karaktär är det säkert rätt.
Dock tror jag inte att automatiken gör det jag vill med inställningarna.
Och jag VILL inte ställa in ngt annat än ljudtryck och avstånd/delay...
(Rör aldrig tonkontrollerna heller - så rakt igenom det går vill jag köra.)
Iaf inte på en budgetmaskin, det ska till Meridianelektronik eller åt det hållet isf.
(Eftersom de billigare maskinerna oftast bara ställer in det mest elementära.)

Jag har sånt i min hembioreciever (H/K 8500) också, dock är den inte (på långa vägar) lika bra som Pioneers
maskiner, på det - så återigen kan du ha rätt i att just de gör inställningsjobbet bra.

Och filmljudet (att det är fördelaktigt med accent på högre register)...rätt även där har du.
Dock är det få få som köper anläggning för enbart film, jag siktade på "allround".
Trådskaparen säger "TV, film, men mestadels musik från datorn".
Mp3-filer tjänar på att spelas i system med lite avrullad diskant IMO..;)

Håller i stort sett med om ditt ljudpaket med faktiskt,
även om jag kanske hellre skulle ha siktat på en beggad H/K 670
eller så, Cambridge är det lite svårt att veta vem det är som har gjort maskinen inuti höljet med.
...Och hellre MonitorAudio som du flaggade om högre upp, än Tannoy.
MA är det helt enkelt ett sjujä**a klipp i, oavsett modell eller prisklass.

Mvh

Edit/
Var hittar man Marantz 4600 för 3000:-?
Sökning på Prisjakt.nu nu ger detta iaf:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=64020

Permalänk
Medlem

då har dom höjd den, jag köpte den i fysisk butik, Leffler´s, för 2990:- i typ april. Ursäkta

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk

Ja MA är super. Paketet jag valde var ett försök att få bra ljud för 6000 och självklart finns det bättre val men de kostar oxå mer.

Som alltid prova. Det är kombinationen av allt som ger ljudet.

Permalänk

hej

lånar tråden lite, hoppas det går bra

jag sitter också lite i samma läge.. jag tänkte jag skulle avskaffa min gammla kombinationsstereo och försöka få tag på något som låter lite vettigt, jag har funderat på ett 5.1 sytem från logitech (z-5400).

Men eftersom jag kommer använda det nya systemet väldigt mycket till musik, främst genom datorn i form av mp3, cd men jag kommer också koppla in gitarren osv. men även till någon film och tv lite då och då så har jag funderat på om jag kanske skulle skaffa ett "riktigt" system istället.

Jag funderade då på ett par Dynavoice Magic F-6 eller M-65 och en stärkare för under eller runt en tusenlapp.
Frågan är kommer jag få mycket bättre ljud? jag har ganska litet rum, typ 10m^2.

Permalänk
Medlem

en förstärkare för en tusenlapp är helt klart begagnad, och heter nog Yamaha i någon form.

Det billigaste och bästa för dom pengarna måste vara en Yamaha 440RDS. Kanske inte vassast i stereo-läge, men definitivt tillräckligt bra i 5.1. Har haft en själv

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk

det är alltså bara stereo vi snackar nu, ursäkta om jag var otydlig
jag menade att jag antingen skulle köpa ett z-5400 eller en stereoreciver med två högtalare till, vidare vill jag gärna ha lite åsikter om med vilket av alternativ jag får bäst ljud i ett så pass litet rum.

skulle nog kunna sträcka mig till 1500 kr för stärkaren dock..

Permalänk
Medlem

Köp detta paket, sälj allt utan förstärkare
http://www.blocket.se/vi/9321296.htm?ca=14_s
alternativ kan vara Nad, rotel, marantz m.fl, finns en närliggande tråd med mycket info.

sen köper du antingen de högtalare du rekommenderat eller kanske
http://www.blocket.se/vi/9321296.htm?ca=14_s

är du sedan inte nöjd, slå till på en sub efter ett tag.

over and out

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandalf_^
hej

lånar tråden lite, hoppas det går bra

jag sitter också lite i samma läge.. jag tänkte jag skulle avskaffa min gammla kombinationsstereo och försöka få tag på något som låter lite vettigt, jag har funderat på ett 5.1 sytem från logitech (z-5400).

Men eftersom jag kommer använda det nya systemet väldigt mycket till musik, främst genom datorn i form av mp3, cd men jag kommer också koppla in gitarren osv. men även till någon film och tv lite då och då så har jag funderat på om jag kanske skulle skaffa ett "riktigt" system istället.

Jag funderade då på ett par Dynavoice Magic F-6 eller M-65 och en stärkare för under eller runt en tusenlapp.
Frågan är kommer jag få mycket bättre ljud? jag har ganska litet rum, typ 10m^2.

10 m2 = stativhögtalare. 1000 kr = äldre beg förstärkare (håller i en evighet och är inte något dåligt köp)

Permalänk
Medlem

Lånar också tråden lite om det går bra. Jag är på jakt efter ett 2.0-system (i första hand) i prisklassen 20-25000kr. Tanken är att det ska vara ett system som jag kan behålla efter studierna. Boytan ligger på ca. 15m2 nu och kommer nog inte bli så mycket större inom den närmsta tiden. Har nyss börjat läsa på på allvar eftersom jag tidigard bara haft en stereo. Jag här varit inne på golvare från

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baron
Lånar också tråden lite om det går bra. Jag är på jakt efter ett 2.0-system (i första hand) i prisklassen 20-25000kr. Tanken är att det ska vara ett system som jag kan behålla efter studierna. Boytan ligger på ca. 15m2 nu och kommer nog inte bli så mycket större inom den närmsta tiden. Har nyss börjat läsa på på allvar eftersom jag tidigard bara haft en stereo. Jag här varit inne på golvare från

Har du mer av det inlägget någonstans i din burk, känns lite kort på slutet...

Skämt åsido, ska du spendera 20-25kkr på stereo är vi uppe i system som är så
bra att det ytterligare mer handlar om smak och ljudideal än i lägre prisklasser.
Därför BÖR du ut och provlyssna på stan för att hitta vad du föredrar..
Det är dessutom oftast väldigt roligt, så det rekommenderar jag starkt.

Det man kan säga generellt är väl att det kanske vore smart att satsa på ett par bra
stativare med tanke på hur litet du bor nu, stativare i högre prisklasser gör IMO
åttor omkring golvare i lägre prisklasser och kommer inte att göra bort sig i större rum när du har "kommit ut" sen efter skolan heller.
Saknar du bas är det ju lätt att komplettera med någon liten rapp bas senare.

Golvare låter sannolikt lite bumligt i 15kvm och det vore ju synd för dom pengarna.
Jag har t.ex. ett par golvare i prisklassen "hela din budget" och de kunde gärna ha fått vara snabbare,
så det är absolut inte storleken det hänger på för att det ska låta bra...

Satsa på kända märken på din lyssningsrunda så är det lätt att få råd på forumen
sen, när du genom att veta vad du tyckte lät bra, kan få initierade råd.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag surfar på mobilen därför blir svaren en aning korta vad jag tänkt skriva var Infinity kappa 400 som trots att de är golvare ska ha en ganska snärtig bas. Jag måste dock till en större stad för att gå på en lyssningsrunda, annars tror jag det blir svårt att hitta. Sen får jag tacka för ett informativt svar, kanske återkommer efter min stockholmstripp för att snacka av mig lite

Permalänk
Medlem

Jag tycker 15m2 för ett par Kappa 400 låter väldigt väldigt lite. Har mycket svårt att tro att de skulle komma till sin rätt i ett så litet rum. Därför håller jag med Getskägg: Satsa på ett par stativare.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

jag har kollat lite på stativare nu, dock vet jag inte riktigt vad man ska satsa på, funderar på ett par Dynavoice stratego monitor 6, någon som har ett par som kan dela sina åsikter?
stärkare blir det nog någon begagnad technics eller nåt i den stilen..

Permalänk
Medlem

Hrm lånar tillbaks min tråd.
Jag tycker att det verkar lite krångligt och även osäkert att köpa begagnat. Speciellt eftersom alla som säljer bor 25 mil eller längre ifrån mig.

Jag är inne på dynavoice högtalarna men jag vill ha en förstärkare till dem som har sepparat utgång för en sub ifall om jag skulle vilja investera i en sån senare. Vilken förstärkare bör jag investera i (ny) och varifrån kan man köpa sakerna billigt?

Permalänk
Medlem

jag vet faktiskt inte om det finns 2-kanal med sub-out. Däremot har de flesta subba högnivå (högtalarkabel från förstärkare till sub).

Vad du ska ha för förstärkare är en svår fråga. Det är som att köpa bil, många har liknande antal hästkrafter, men har olika sorters körglädje.

denna verkar intressant. Då får du pre-out, dvs du kan köpa separata slutsteg till varje högtalare i framtiden om det vore av intresse. med andra ord, är du nöjd med ljudet från den, kan du koppla på vilka monster du vill. Sen borde man, är inte säker, kunna använda dessa utgångar att driva en sub med, precis som en hembiostärkare gör.
jag vet faktiskt inte om det finns 2-kanal med sub-out. Däremot har de flesta subba högnivå (högtalarkabel från förstärkare till sub).

Vad du ska ha för förstärkare är en svår fråga. Det är som att köpa bil, många har liknande antal hästkrafter, men har olika sorters körglädje.

denna verkar intressant. Då får du pre-out, dvs du kan köpa separata slutsteg till varje högtalare i framtiden om det vore av intresse. med andra ord, är du nöjd med ljudet från den, kan du koppla på vilka monster du vill. Sen borde man, är inte säker, kunna använda dessa utgångar att driva en sub med, precis som en hembiostärkare gör.
http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Stereo/Foerstaerkare/...

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |