Permalänk
Medlem

Dell suger

hej
jag vill bara dela med vad jag tycker om dell och vad jag har haft för problem med dom.

det började med att jag köpte en maxad dell 9400 för 15000 med kraftiga rabbater.

efter ca 2 veckor så hämtade jag ut datan och det första jag märkte när jag satt på skärmen var att det är ca 1/3 del av skärmen som är ljusare än resten och inte bara det så ser skärmen lite smutsig ut det är typ ett sånt lager av fett men själva datan fungarar utmärkt. Den har en nvidia 7900
som är max clockad 620/1200 och jag får 5500 i 3dmark 06 och runt 9000 i 05.

aja i allafall så ringde jag dell och så att det är nåt fel på skärmen och att dom skulle byta den och det gjorde dom. Dagen efter jag ringde kom det en tekniker hem till mig och byte skärmen och när jag skulle testa den så var det exakt samma problem. varför? jo för att det var exakt samma billiga samsung skärm. Jag som torde att samsung var bra.
Dagen efter så ringde jag dell igen och då byte dom igen mot igen samma skärm när jag senare ringde dom igen så bad dom mig att jag skulle testa skärmen lite typ i en vecka och det gjorde jag. samtidigt som jag testade så ville jag OC grafikkorten så jag stack till inet och köpte AS5 kylpasta och la senare in den och det var inte lätt. Dagen efter så ringer dell mig och dom säger att dom ska byte grafikkorten(vilken tur!!!!) då jag var i skolan så kom dom hem och byte senare när jag satt på lektionen så ringer teknikern mig och sa att han råkade spräcka skalet....
men det fixade han dagen efter. Det roliga är att gubben som byte sa att det är förtsa gången han öppnar sån data, första gången han var hos mig så hjälpte jag han att byta skärmen men när han skulle byta grafiken så var jag inte då och det är darför han tog sönder den. vilka okompetenta tekniker dell har.
nu då så ringde jag dell igen och snackade i ca 50 minuter och dom kom fram till att jag har wuxga plus skärm och det är bara samsung som tilverkar dom så dom ska ge mig utan en plus och när jag frågade dom vad plusen gör så viste dom inte.. ärligt talat är det ens tekniker?
nu väntar jag på på svar som dom lovade att ringa mig onsdag.

nu vet ni hur dell är.
men själva datan är bra.

Permalänk
Medlem

Herregud...

Att skärmen är ljusare på vissa delar och mörkare på andra beror ju p en konverter, så länge samme konverter sitter i kommer alla skärmar ha samma fel...

Men sånt förekommer hos alla, inte bara dell, så låt dig inte avskräckas...

Permalänk
Medlem

Låter som vanlig backlight, finns på alla skärmar idag mer eller mindre, beroende på att teknikerna som används är så begränsade. Ett "plus" i beteckningen handlar om ett namn på en specifikation, inte en funktion. Kolla så att du inte får en lågupplöst skärm. "Lagret av fett" som du beskriver låter som ytbehandlingen "glossy". Denna behandling används på alla konsumentmaskiner för att öka skärpa och färgåtergivning, vill man skippa den hos Dell är det bara att köpa t.ex. Precision maskinerna.

Hurvida Dells support är bra eller inte... Hur många företag tror du har en tekniker på plats hos dig dagen efter?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som jäkligt bra support av Dell!
Att flera gånger komma och greja typ dagen efter ..

Troligen ingen annan datortillverkare som skulle göra det..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

1) du som skriver detta långa inlägg stavar som en kratta
2) det låter som om dell erbjudit dig bra service ändå!

Permalänk

Mycket kan man säga om Dell, men deras service verkar grym.

Permalänk

Har varit o kontakt med DELL många gånger som privatperson och via företag. Kan inte säga något illa om DELL alls. Hel underbar support att snacka med. Servicen är helt underbar samt så är dom väldigt tydliga i sit pratande som ytterst få inom supporten är idag.

Det du har råkat ut för här är inget dell kan hjälpa, Då det antagligen ligger i tillverkaren av skärmen och inte hos Dell..

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

För det första så tillverkar inte Dell sina skärmar (eller datorer) själva. De köper av någon stor tillverkare i asien t.ex. Quanta eller Compal. Det är i sin tur dom företagen som väljer vilka underleverantörer dom vill anlita och i dehär fallet verkar det vara Samsung som fått stå för leveransen av skärmen.
Dell har aldså väldigt svårt för att få skärmar i toppklass.
Sen låter det som att du har blivit erbjuden väldigt bra service när de ett flertal gånger försökt åtgärda felet redan dagen efter och dessutom bytat komponenter som troligen inte alls har något att göra med "felet" bara för att vara säkra.

Permalänk
Medlem

Snälla byt ämne namn på tråden, för att du har fåt bästa supporten av dell inget fel på de.
Folk som inte orkar läsa hela tråden kan få feluppfattning pga av din rubrik.

Som andra säger dell tillverkar inte alla delar.

Jag börjar älskar dell

Permalänk
Medlem

Ursäkta för stavfelen, jag hade inte tid att rätta.

Problemet med Dell är att dom inte lyssnar.
När dom skulle byta skärmen för andra gången så bad jag dom att dom skulle ge mig en annan märke än Samsung men dom lyssnade inte och orkade inte förklara för mig att det inte fanns andra.
Samma sak med grafikkortet, jag sa till dom att det är inget fel på grafiken eftersom jag testade på en extern skärm men dom lyssnade inte.
Det ser ut som att dell gillar att slösa pengar.

Här kan ni se bilder på skärmen och vad andra tycker.
http://www.notebookforums.com/showthread.php?t=167567&highlig...

Permalänk
Inaktiv

"That is the worst light leak I have ever seen. If your new screen is just as bad, tell them you want another one. I had to go through 2 different sceens just to get a decent one, which now has a dead pixel."

Du kanske kan byta skärmen igen? Såg riktigt illa ut på bilderna.. antagligen är inte alla samsungskärmarna jättedåliga, om man läser det sista inlägget i tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b-george
Snälla byt ämne namn på tråden, för att du har fåt bästa supporten av dell inget fel på de.
Folk som inte orkar läsa hela tråden kan få feluppfattning pga av din rubrik.

Som andra säger dell tillverkar inte alla delar.

Jag börjar älskar dell

Verkar inte vara någon vidare support då de ej lyckas lösa problemet trots flera försök. Att de kommer dagen efter är knappast så konstigt, det är ju en service man betalar rätt mycket för...

Kan inte hjälpa att Dell känns lite B. Inget man flashar med direkt

Permalänk
Medlem

För varje märke finns det alltid någon som hatar dem pga av olika saker, inget märkvärdigt med det.

Det jag tycker är sjukt är att de bara fortsätter byta samma del om och om igen. Okej att de inte gör sina skärmar och det kan vara svårt att få bra sådana (vilket det egentligen inte är), att tro att man fått en defekt skärm med exakt samma fel tre ggr är en signal om att något annat inte står rätt till.

Permalänk
Medlem

tråkigt, men servicen kan man inte klaga på

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk
Medlem

Det dåliga är att mitt öppet köp har gått ut så jag kommer inte att få pengar tillbaka.

Det roliga är att jag har läst att efter 2 skärm byte så går företaget i förlust på mitt köp.
Så nu har dom också bytt grafiken som kostar runt 4000…..

på bilderna ser ni hur skärmen suger och det är inte bara 9400 och har läst att det är även m90,m1710 och även den lilla xps 1210.
Mer bevis på att skärmen suger är att alla mina vänner som har sett skärmen sa att den ser skum ut.

allt jag kan säga om dell är: Aldrig mer!

det roliga är att när teknikern var här så fick han jämföra med min gamla bärbara som jag tycker har en perfect skärm och han sa att man ser klart o tydligt att det är nåt fel.
han sa också att det är sant att dell köper in biliga skärmar och så tipsade han mig att jag skulle utnyttja garantin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strutsik
Det dåliga är att mitt öppet köp har gått ut så jag kommer inte att få pengar tillbaka.

Det roliga är att jag har läst att efter 2 skärm byte så går företaget i förlust på mitt köp.
Så nu har dom också bytt grafiken som kostar runt 4000…..

på bilderna ser ni hur skärmen suger och det är inte bara 9400 och har läst att det är även m90,m1710 och även den lilla xps 1210.
Mer bevis på att skärmen suger är att alla mina vänner som har sett skärmen sa att den ser skum ut.

allt jag kan säga om dell är: Aldrig mer!

det roliga är att när teknikern var här så fick han jämföra med min gamla bärbara som jag tycker har en perfect skärm och han sa att man ser klart o tydligt att det är nåt fel.
han sa också att det är sant att dell köper in biliga skärmar och så tipsade han mig att jag skulle utnyttja garantin.

Så om 3-4 kunder av ett antal miljoner är missnöjda så suger företaget? Jag tycker att du verkar ha fått en superb service. Min brosa hade ett liknande fel (eller kanske värre, var bara kostiga render på skärmen). IBM bytte skärmen 2-3 gånger (och det tog en till två VECKOR för dem att komma och byta efter att han hade ringt in felet). Till slut blev det fixat, men då sålde han datorn och köpte nån liten vaio, som man blev väldigt nöjd med
Så, Dell har superb service!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strutsik
Det dåliga är att mitt öppet köp har gått ut så jag kommer inte att få pengar tillbaka.

Det roliga är att jag har läst att efter 2 skärm byte så går företaget i förlust på mitt köp.
Så nu har dom också bytt grafiken som kostar runt 4000…..

på bilderna ser ni hur skärmen suger och det är inte bara 9400 och har läst att det är även m90,m1710 och även den lilla xps 1210.
Mer bevis på att skärmen suger är att alla mina vänner som har sett skärmen sa att den ser skum ut.

allt jag kan säga om dell är: Aldrig mer!

det roliga är att när teknikern var här så fick han jämföra med min gamla bärbara som jag tycker har en perfect skärm och han sa att man ser klart o tydligt att det är nåt fel.
han sa också att det är sant att dell köper in biliga skärmar och så tipsade han mig att jag skulle utnyttja garantin.

Du behöver inte öppet köp för det.

Har för mig att du har rätt att höva köpet om du lämnar in en produkt för reparation av samma fel tre ggr. Dvs företaget har tre ggr på sig att försöka reparera felet, kan de inte det så finns det möjlighet att ångra sig.

Vet inte exakt hur det är men om du nu funderar att ångra köpet så kan du kolla med nån konsumentombudsman.

Permalänk
Medlem

Efter tre reperationer har man rätt att kräva en ny vara. Vid den tidpunkten är det också rimligt att häva köpet.
Att din grafikkrets kostar 4000 kan du ju drömma om

Alla företag som har över 1000 kunder kommer du att kunna läsa skit om, det är enkel statistik. Jag har själv gjort research nu i en månad inför mitt laptopköp och det är inte lätt att hitta en produkt som inte har missnöjda användare.

Backlighting finns på _ALLA_ laptops, det kommer du aldrig att komma undan. Problemet är hur mycket.

Permalänk
Medlem

ok den kanske inte kostar 4000 men minst 3000 det är jag säker på.

problemet är att jag vill inte ha en annan data, det finns inget som är i närheten av den i samma prisklass.

Permalänk
Medlem

oavsett priset så vet du väl om att företaget inte betalar 3000 för g-kortet som sitter i din dator va?

Permalänk
Medlem

Skulle räkna runt 500:- för kretsen om inte mindre. Dell köper inte dom en och en, snarare 1miljon åt gången.

Permalänk
Inaktiv

då så ringde jag dell igen och snackade i ca 50 minuter och dom kom fram till att jag har wuxga plus skärm och det är bara samsung som tilverkar dom så dom ska ge mig utan en plus och när jag frågade dom vad plusen gör så viste dom inte.. ärligt talat är det ens tekniker?

Nej, de ar inte tekniker pa supporten... Det ar de aldrig... Deras jobb ar inte att erbjuda sadan teknisk information i allmanhet. Deras huvudsakliga jobb ar att se om de kan hjalpa dig anvanda den eller be de riktiga teknikerna kika pa den nar den inte fungerar som den skall.

Samma pa de flesta kundtjanster.

De ar sakerligen inte anstallda av Dell heller eftersom de sitter i ett call-centre. Och det ar inte ens sakert att det call-centret ligger i Sverige.