Permalänk
Medlem

Recension SHG Note 7220/SE

Då så! till slut fick jag min nya laptop!
Jag lade beställningen på Shg.biz den 20:e juli och jag fick den levererad 4:e september. denna väntetid började såklart bli något irriterande på slutet då levaransdatumet sköts upp ett par gånger. Men i det stora hela var det rätt lugnt då jag från början var beredd på att det skulle ta tid...
Jag var i kontakt med shg´s support flera gånger under väntetiden och kan kan inte klaga på något sätt, alltid trevliga och hjälpsamma. Jag fick dessutom gratis frakt då jag klagade lite på lång leveranstid!

Till att börja med vill jag påpeka att jag inte har alls mycket erfarenhet av bärbara, detta är min första. Jag har alltså inte så mycket att jämföra med förutom tex min fars och kompisars bärbara.

Specifikation:
SHG Note 7220/SE
Färg: Silver / Svart
Vikt: 2.3 Kg
Mått: Höjd 36 mm Bredd 338 mm Djup 247 mm
Operativsystem: Operativsystem följer inte med
CPU: Intel Core Duo T2400 (1.833GHz) - Dual Core
FSB: 667 MHz
Cache 2 MB

Chipset: Intel 945PM
Grafik Chipset ATI Mobility Radeon X1600 256 MB
Minne 2048 MB (2x1024)
Ram Typ PC5300 (DDR2-667) ja det står fel på deras sida, det är inte DDR2-533
Minne Slots 2 st
Max minne 2 GB @ PC5300 (DDR2-667)
Hårddisk Hitachi 100 GB 5400 RPM
Buffer Storlek (Cache) 8 MB
ATA Hastighet 150 MB/s Max (SATA150)
skärm 14 Tum (Widescreen) (WXGA)
Max Upplösning 1280 x 800
Batteri: 6 Celles Li-Ion Hållbarhet upp till 3 h Återuppladdningstid 2.5-3 h

mer detaljerad info:
http://www.shgcomputers.com/produkter/infobox.asp?varenr=5510...

Priset blev 12398 kr.

Laptopen kom väl packeterad i sin låda innuti en större låda med stötdämpande material. Inget att klaga på där!

Första intrycket:
Liten, lätt, smidig och stilren! Endast ett "Intel Core Duo"-klistermärke nere i högra hörnet nedanför tangentbordet. På locket/skärmen sitter ett märke "SHG Note". Färgen är gråsvart/silver och alla dioder för on/off, hårddisk, nätverk osv är blå, dock inte starka så de stör!

Skärmen
Matt, alltså inte glare/glossy eller allt vad det heter. Inte världens bästa betraktningsvinkel annars har jag inte direkt något att klaga på... jag använder dock en Samsung 205BW och har för det mesta laptopens skärm avstängd.
Under skärmen sitter högtalarna. Ljudet från dessa är inte direktnågot att skryta med. jag använder dock högtalare och subwoofer.

Testade precis TV-Out. Det blev väldigt bra bild mot vad jag är van vid jämfört med min stationära (9800Pro). Färgerna var mycket bättre/starkare och det var även mycket skarpare bild! jag använder en billig 10-meters scart-kabel.

Tangentbord
Inga lustigheter, känns bra, lagom motstånd på knapparna osv. Sviktar något om man trycker onödigt hårt. Jag använder dock separat tangentbord.

Pekplattan
Tja, en normal pekplatta med höger- och vänsterknapp. inget att klaga på. har inte använt denna så mycket utan använder min mx500.

Nedan följer specifikation av vad som finns på de fyra sidorna.

Framsida:
Headphone/Speaker-out
Line-in
Mic-in
Lite synd att dessa sitter här tycker jag, hade föredragit om dessa var på baksidan, men men..
Div blå dioder: trådlöst, power, hdd, batteri osv
Mikrofon

Baksida:
DVI-D
2 st USB 2.0

Vänster sida (sett framifrån):
Utblås från fläkt
VGA
Firewire
manuell on/off för trådlösa nätvärkskortet
TV-out S-VHS
LAN (RJ-45)
Modem
1 st USB 2.0
Kortläsare
Tom plats för instickskort antar att detta är Typ II Cardbus, i denna finns en plaststicka så att den täcks

Höger sida (sett framifrån):
ström-kontakt
1 st USB 2.0
DVD-brännare

Ljudnivå och värme:
Vid normalt windows-användande är den enligt mig mycket tyst, jag är ju dock van vid min stationära dator med dubbla 120 mm fläktar och så... men jag har svårt att tro att någon hur petig man än är skulle störa sig. Vid tyngre användande tex spel ökar ljudnivån ganska mycket. Men eftersom man ju alltid har högtalare eller hörlurar på då så uppfattar inte jag nivån som störande.

datorn blir ju såklart varm, skulle uppskatta runt 45-50 grader runt tangentbordet, knappast så man bränner sig. Undersidan blir inte heller överdrivet varm idle vad jag märkt, har dock inte använt den i knät. Under kraftig belastning blir den dock ganska varm på undersidan, framförallt på den vänstra sidan. Utbåset, som sitter på vänster sida där det är som varmast skyfflar ut ganska mycket varm luft hela tiden.
Då datorn är i idle ligger processorn på 987 MHz.

Speedfan rapporterar dessa temperaturer:
idle:
HD0: 38 C
Temp1: 56 C
jag antar att temp1 är processorn.

Full load:
HD0: 39 C
Temp1: 66 C
Processortemperaturen kanske kan ses som hög?! CPU-Z rapporterar voltage 1.263 V vid 1828 MHz och 0.950 V vid 997 MHz. Är detta högt?

Då så dags för lite prestandamätningar!!
Tänkte att det kunde vara intressant att jämföra resultaten med omegas recension av Asus A6T:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6052...

SuperPI:
7220/SE: 1min 22s med energisparläge "alltid på"
7220/SE: 2min 04s med energisparläge "bärbar"
A6T: 2min 05s
Alltså STOR skillnad beroende på energisparläge!!

3DMark poäng:
Redan nu kan jag säga att jag får lite märkliga poäng här. Jag startade med att köra 3DMark med enbart de medföljande drivrutinerna och testade sedan med omegas nyaste drivrutiner.

medföljande drivrutiner + DirectX 9.0c + Norton igång:
7220/SE: . . . . . . . . . . . . A6T:
03: 6349p . . . . . . . . . . . . 03: 8204p
05: 3624p . . . . . . . . . . . . 05: 3688p
06: (1280x1024) 1903p . . . 06: 2217p
06: (1024x768) 2135p

om man jämför med A6T ligger 03-poängen långt under, medan 05-poängen ligger i princip samma. sen vet jag inte hur det ligger till med 06... som standard för mig kör det i 1280x1024, då får jag återigen mycket lägre än A6T. Fick du omega 2217p i denna upplösning?? Mystiskt!!

Omega 3.8.273 + DirectX 9.0c + Norton igång:
7220/SE: . . . . . . . . . . . . A6T:
03: 6252p . . . . . . . . . . . . 03: 8204p
05: 3629p . . . . . . . . . . . . 05: 3688p
06: (1280x1024) 1699p . . . 06: 2217p
06: (1024x768) 2153p

EDIT:
med energisparläge "alltid på":
3DMark05: 3761p

Återigen samma märkliga mönster!! Nu har 03-poängen gått ner ännu mer!! detsamma gäller 06 i 1280x1024 men i 1024x768 har det ökat!! Minimal ökning i 05. Vad händer igentligen?? Alla pratar om att omega-drivrutinerna ska vara så bra? Kan det bero på nån konflikt mellan drivrutinerna? avinstallerade CCC i "lägg till/ta bort program" innan jag la in omega.

OK, dessa poäng blir man ju lite besviken på... sen upptäckte jag att mitt x1600 kör i core: 425 MHz och mem: 373 MHz (enligt 3Dmark). Är inte detta lite väl lågt?? här finns förmodligen några poäng att tjäna in... program??
Dock tycker jag inte att detta skulle förklara de stora skillnaderna mellan de olika versionerna av 3DMark!?
Sen upptäckte jag ännu en möjlig orsak till märkliga poäng. När jag kör toast för att belasta processorn ser jag (CPU-Z) att hastigheten på processorn hela tiden varierar, den går hela tiden ner från 1828 MHz till 1330 och äver 997 MHz. Om detta även sker under 3DMark borde väl prestandan påverkas?!
Under SuperPi ligger klockfrekvensen nästan hela tiden på 997 MHz. Kanske 10 gånger under beräkningen går den upp till 1828 MHz för att genast (0.5 sek senare) gå ner till 997 MHz igen!!!

Finns det något sätt att styra detta beteende?? göra processorn känsligare för belastning, så att den stannar i max-frekvens längre och inte hattar runt mellan 997-1330-1828 MHz??

Om man går över till verklig spelprestanda har jag inte hunnit testa så mycket än... Men det går iaf mycket bra att spela CS:Source i 1680x1050 på låg detail ligger mellan 60 och 120 fps.
Heroes V fungerar bra i åtminsone 1280x1024.
Jag ska uppdatera dessa subjektiva tester vad det lider. Ska bla testa Oblivion.

Ok tack för att ni orkat läsa så här långt!! Trots en del frågetecken (som vi kanske kan reda ut här) är jag nöjd med mitt köp!

Som sagt skulle uppskatta lite hjälp med prestanda-frågorna..
Jag laddar upp bilder under morgondagen!!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Testa med att ställa in energischemat på "Alltid på".

Högerklick på skrivbordet -> egenskaper -> skärmsläckare -> inställningar

Permalänk

intressant läsning! vi har ju inte fått reda på så mycket om dessa mystiska SHG-datorer. men jag tyckte nog att testerna var ganska objektiva, bra jobbat!:)

Permalänk
Avstängd

"OK, dessa poäng blir man ju lite besviken på... sen upptäckte jag att mitt x1600 kör i core: 425 MHz och mem: 373 MHz (enligt 3Dmark). Är inte detta lite väl lågt?? här finns förmodligen några poäng att tjäna in... program??"

det är ett x1600-kort, vakna till. hade det varit ett x1800-kort hade det varit en annan femma. x1600-kortet är i klass "2". vill du ha bättre drag i burken får du gå upp till x1800. Nvidia rules !
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

Visa signatur

livet ä gött

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putkinen
"OK, dessa poäng blir man ju lite besviken på... sen upptäckte jag att mitt x1600 kör i core: 425 MHz och mem: 373 MHz (enligt 3Dmark). Är inte detta lite väl lågt?? här finns förmodligen några poäng att tjäna in... program??"

det är ett x1600-kort, vakna till. hade det varit ett x1800-kort hade det varit en annan femma. x1600-kortet är i klass "2". vill du ha bättre drag i burken får du gå upp till x1800. Nvidia rules !
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

Självklart förväntade jag mig inga underverk, jag är vaken och vet mycket väl vad jag har köpt för grafikkort!!
det jag såklart menar är att poängen för 3DMark03 och 06 är betydligt lägre än vad A6T (7600) och A6JA (x1600) har fått!!
Poängen i 3DMark05 är ju inget direkt att klaga över även om man kan tycka att jag med dubbla mängden ram kanske skulle komma aningen högre än A6T och A6JA...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Testa med att ställa in energischemat på "Alltid på".

Högerklick på skrivbordet -> egenskaper -> skärmsläckare -> inställningar

Jag har nu testat med energisparläget "alltid på". Detta medförde klar förbättring i 3DMark05! Återkommer med resultat snart! Det blev också en STOR skillnad i SuperPI. Funderar också på om de olika versionerna av 3DMark kan bråka med varann...

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot bilderna på datorn!, Är klart intresserad av den, men jag är tveksam till utseendet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

den röda "dioden" i hörlursutgången är med störsya sannolikhet ett tecken på att datorn är utrustad med en optisk ljudutgång...

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ef98dp
den röda "dioden" i hörlursutgången är med störsya sannolikhet ett tecken på att datorn är utrustad med en optisk ljudutgång...

Hehe aha... den var ju nästan lite pinsam... då har man iaf lärt sig det, bra koll man har...
tack

Nu har jag lagt in en EDIT
3DMark05:
7220/SE: 3761p > A6T: 3688p

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Jag har en shg 7520. Skitbra dator tycker jag. Jag spelar in musik med datorn och ville vara lite mer portabel så jag sålde min stationära blyklump och köpte denna underbara lilla maskin! Jag har ett firewire-ljudkort (Motu 828). Ljudet hackar ibland som att nånting inte hinner med att buffra. Jag misstänkte firewire-bussen från början. Tydligen blir firewireporten segare när man uppgraderar till sp2. Jag installerade iofs en ren xp med sp2 integrerad. Körde hotfixen som skulle rätta till det, men ingen skillnad. hackar fortfarande ibland. Jag ser att den är ansluten med 400mbit, så det känns konstigt att det ska vara anslutningen ändå.. Någon som har några idéer?

Tacksam för svar.
Fredrik

Permalänk
Medlem

Är det någon som har tips på program för att övervaka (temps) och eventuellt överklocka grafikkortet?
Testade med ati-tool men det verkade inte fungera alls... det visade inga frekvenser alls varken på gpu eller mem... kräver det catalyst? jag kör nu med omega... dessutom ska väl omega kunna överklocka... kan inte hitta dessa inställningar..
Nån som vet vad mobility x1600 kör i för frekvenser på gpu o minne normalt??

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT