Permalänk

60 hz på 50 hz TV

Hej, jag har ett Geforce 7950 gx2 och när jag kopplar datorn till TVn så kan ibland viss delar på TVn blir skumma färger. Man märker inte alltid det och det brukar oftast bli när man gör något på datorn alltså inte så ofta under en film. Kollade på inställningarn och det är inställt på 60 Hz när jag har den kopplad till TVn och jag kan inte sänka mer, TVn är en 50 Hz TV. Tänkte kanske därför det blir skumma fäger på vissa delar av TVn för att den kör med för hög Hz? Vet någon om det går att sänka till 50 Hz?
Tycker inte det är så jobbigt det med färgerna för det blir nästan aldrig så när jag ser på film och det är ju det jag gör när jag har datorn kopplad till TVn men är bara orolig för att TVn ska gå sönder.

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort gör om frekvensen till teven till 50Hz oavsätt vad du ser för frekvens i kontrollpanelen, så teven ska ju inte kunna gå sönder pga av det.
Du kan ju testa att köra bilden i 800x600 för högre än så kan se skumt ut på teven pga interferensen. På min ruttna philips teve måste jag dra ut antensladden oxå för den gör störningar på den ena video-ingången som jag använder till datorn.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk

Okej tack har kört på 800x600 men tror inte det var någon skillnad. Jag sa ju innan att det inte störde mig inte så mycket så det gör ju inte så mycket men du sa att det inte ska vara några problem med frekvensen på TVn så nu behöver jag inte oroa mig mer.

Permalänk
Medlem

Men ibland så stör man ju sig på småsaker oxå Förresten, får du samma sorts störningar om du tex kopplar in en dvd-spelare på samma scart, eller vad du använder?

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk

vet inte får kolla det senare idag.

Permalänk
Medlem

Vissa tv:n kan man ställa in om de ska ta emot s-video eller composite, har man på fel filmrar bilden lite.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubi
Men ibland så stör man ju sig på småsaker oxå Förresten, får du samma sorts störningar om du tex kopplar in en dvd-spelare på samma scart, eller vad du använder?

Nej får inga störningar när jag använder t.ex. min digitalbox.