Ubuntu - Skriv era (X)(K)Ubuntu relaterade frågor här!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Linux kan du köra. Men något ljud får du inte.

Men va dåligt..!! Utan ljud, inget Linux

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Har du inget integrerat på moderkortet som du kan köra med tills 2:a kvartalet 2007 då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Borde det inte vara bättre att använda linux-686 samt linux-686-smp än 386 för C2D-processorer om man kör 32-bitars, jag kör då 686 med min CD.

linux-686 och linux-686-smp är versioner av kärnan. Ubuntu kommer med linux-386 som standard, dock är det ingenting som hindrar dig i att installera linux-686 efteråt.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
linux-686 och linux-686-smp är versioner av kärnan. Ubuntu kommer med linux-386 som standard, dock är det ingenting som hindrar dig i att installera linux-686 efteråt.

Kör man server installation installeras 686 som standard, i alla fall för mig.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
linux-686 och linux-686-smp är versioner av kärnan. Ubuntu kommer med linux-386 som standard, dock är det ingenting som hindrar dig i att installera linux-686 efteråt.

Det där är inte helt sant.. gjorde en nätverksinstallation av dapper på min laptop. Då fick jag 686 direkt. Vet inte om det beror på att laptopen har annan processor eller på att pxe kanske inte finns på äldre datorer än de kompatibla med 686.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosnahoj
Det där är inte helt sant.. gjorde en nätverksinstallation av dapper på min laptop. Då fick jag 686 direkt. Vet inte om det beror på att laptopen har annan processor eller på att pxe kanske inte finns på äldre datorer än de kompatibla med 686.

Beror antagligen på vilket sätt man installerar systemet, gör man en vanlig installation med desktopskivan får man i386 eftersom det är den enda kärnan som finns på skivan, p.g.a. utrymmesbrist.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

När jag försöker sudda eller sända ett meddelande i aMSN genom att trycka på enter så kommer dat upp \r och \b beroende på vilket man gör. Nån som vet vad det är för fel?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalworker
Inatt drömde jag att jag laddade hem en ny version av ubuntu eller "kit" ska jag väll säga där jag knöt ett par strumpor mellan fötterna o händern o efter att jag läste README filen var man tvungen att vara utomhus, sen var det bara att lyfta röven mot skyn som när man ska sätta eld på en prutt, köra programmet som räknade ner till (eller upp var de i detta fallet) 20 sen sköts man i väg genom rymden till ellektronisk musik myicket lik pluxus eller slagsmålsklubben och iväg bar det till planeten ubuntu där alla ofcourse körde ubunte

Vilken trevlig droem (sitter i Xubuntu och vet inte hur jag byter till svensk tangentbordsuppsattning)

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är rätt tråd, men jag har ett litet problem.
Jag är inte så duktig på när det gäller att partitionera rätt och sådär, men igår ville jag ha Ubuntu på min iMac Intel. I OS X och Skivverktyg delade jag upp hårddisken i två partitioner. 120 GB till OS X och 110 GB till Ubuntu. Kanske idiotiskt gjort, kanske skulle ha delat den ytterligare i några delar? Men i alla fall, jag satte in live-cdn och tryckte på "Install" .. Men sen efter en stund stod det att Installer crashed och att GRUB inte installerades. Och när inte GRUB är installerat så går ju ingenting att göra åt saken, eller? Jag ville alltså ha dualboot mellan OS X och Linux..
Nu vill jag i alla fall få bort min Linux-partition och bara köra OS X. Så jag går in i Skivverktyg i OS X igen, och ser bara att på hårddisken så finns OS X-partitionen och så ser jag bara Linux Swap på typ 2,9 GB.. Så hur gör jag för att se min Ubuntu-partition och kunna ta bort den? Nu har jag ju liksom 122 GB åt OS X men jag kan inte få hela hårddisken hel igen eller vad man ska säga. Hoppas ni förstår mitt problem.

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk

Nån som hört nåt än om ljuddrivisarna till soundblaster X-Fi kortet om det är på gång!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Det är på gång... Men kommer inte förens 2007 tydligen.. (Jag är dåligt uppdaterad.)

Permalänk

Fasen vad tråkigt, jag vill byta helt till LINUX NU!!!

Nån som vet om det funkar i nya:

http://www.ubuntu.com/testing/knot2

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Jag kan inte boota Dapper Drake efter installation

Jag har tänkt köra dual boot med XP, men får inte fram GRUB utan kommer direkt till XP. Vad är det som knasar? Ska inte Ubuntu känna av automatiskt om man har XP installerat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Fasen vad tråkigt, jag vill byta helt till LINUX NU!!!

Nån som vet om det funkar i nya:

http://www.ubuntu.com/testing/knot2

Det kommer inte att fungera innan creative släpper drivrutiner. Det är ingenting ubuntuteamet har med att göra.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Re: Jag kan inte boota Dapper Drake efter installation

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nissepelle
Jag har tänkt köra dual boot med XP, men får inte fram GRUB utan kommer direkt till XP. Vad är det som knasar? Ska inte Ubuntu känna av automatiskt om man har XP installerat?

Ja, ska det inte det?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Tjenare. Sitter och försöker installera Ubuntu på min polares dator. Sätter i skivan, startar upp å väljer "Starta/Installera Ubuntu". Installationen går igång men efter ett tag stannar den på "Loading hardware drivers" eller något liknande. Har kört "skivtestet" och det hittar inga fel. Vad är felet?

Permalänk
Medlem

Mitt gnome "fryser" efter att man t.ec klickat på objekt. Säg en OK-knapp i en dialogruta. Då tänker jag men "men vafan jag träffade ju knappen?". Så fort jag rör på musen så är det som att verksamheten börjar igen. Detta verkar gälla hela tiden. Grafiken haltar tills att jag rör på muspekaren.

Acer 5102 laptop med inbyggd touchpad. I övrigt kan jag tycka att den svarar ganska dåligt på musknapparna. Måste verkligen K L I C K A på vänsterknappen för att den ska fatta det. Ännu värre blir det när man försöker ta tag i fönsterliser osv. Man får ju träningsvärk för man får liksom ta i på något vis för att den ska fatta.

Knepigt.
Någta idéer?

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga. jag använder ubuntu linux nu, i vmware och det funkar superduperbra.
Tills att jag vant mig lite mer med linux kommer jag behålla xp.. men fan vad smutt det är alltså

Nnär jag väljer att öppna en ny låt i XMMS ser rutan ut som att den kom från windows 3.11 tiden. det ser så gammalt ut! jag får liknande knäppa utseende i opera också när ja väljer spara mål som.
Hur kommer det sej? det känns lite som att gränssnittet liksom inte är klart än. går det att få bort detta så hemska utseende? är det vanligt? Ursäkta alla frågor jag är ny på Linux.

Har också problem med att upplösningen inte går att ställa upp men sen hittade jag: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
När jag väljer att öppna en ny låt i XMMS ser rutan ut som att den kom från windows 3.11 tiden. det ser så gammalt ut! jag får liknande knäppa utseende i opera också när ja väljer spara mål som.
Hur kommer det sej? det känns lite som att gränssnittet liksom inte är klart än. går det att få bort detta så hemska utseende? är det vanligt? Ursäkta alla frågor jag är ny på Linux.

Jag har också tänkt på det. Vad jag sett går det inte att göra något åt det. Jag bryr mig inte så mycket egentligen, men det kommer säkerligen att bättras i framtiden.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Jag har fått problem med kubuntu. Jag vill spela en av mina dvder i kaffeine, dock vägrar kaffeine med meddelandet att skivan är krypterad att det därför inte går att fortsätta. Jag har installerat libdvdread3 och libdvdcss2. Vad ska jag göra mer?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Jag har också tänkt på det. Vad jag sett går det inte att göra något åt det. Jag bryr mig inte så mycket egentligen, men det kommer säkerligen att bättras i framtiden.

GTK1, och nej, det kommer inte att bli bättre i vanliga XMMS. Du får byta till något annat, exempelvis bmp, bmpx, audacious, XMMS2...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

vad synd att det är så. det förstör helhetsintrycket lite för en sån som jag.

nu skriver jag här igen och har en fråga till

i aktivitetsbaren eller taskbar som den också kallas. hur kan jag göra så att programmen inte expanderar beroende på titlen? öppnar man firefox och går in på en sida så ändras bredden där nere i taskbaren och det är det jag inte vill! utan jag vill ha ett fast (max)värde som gäller för alla program.

hoppas att det inte är svårt!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
vad synd att det är så. det förstör helhetsintrycket lite för en sån som jag.

nu skriver jag här igen och har en fråga till

i aktivitetsbaren eller taskbar som den också kallas. hur kan jag göra så att programmen inte expanderar beroende på titlen? öppnar man firefox och går in på en sida så ändras bredden där nere i taskbaren och det är det jag inte vill! utan jag vill ha ett fast (max)värde som gäller för alla program.

hoppas att det inte är svårt!

Vad använder du för fönsterhanterare? Vad använder du för "taskbar"?
Till Xfce finns det något som heter "Iconbox". Den använder endast ikonerna från ditt program. KDE har fast bredd på sitt "taskbar"-plugin till Kicker.

Permalänk
Medlem

ursäkta.

ubuntu.gnome

jag har standard taskbaren, jag har inte ändrat nåt för jag vet inte hur man gör sånt ännu

jobbigt att det finns så många alternativ nu helt plötsligt
i windows har man bara ett hehe

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk

Då har tyvärr inte jag något svar. Men grabbarna (flickor med?) i #gnome @ Freenode kan nog hjälpa dig!