Permalänk
Medlem

Mått på bilstereo?

Vilka mått har en normal bilstereo?

Går nu tredje året på gymnasiet och ska bygga ett chassie i prjektarbete som man kan montera in istället för en bilstereo, d.v.s om det passar.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

tror i vilket fall som helst att det inte kommer att passa
dvs, finns inte så små datorkomponenter....
eller?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Nano itx kanske passar

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Jag tror att de borde vara möjligt med en bil som har dubbeldin. Men jag tror de kommer bli lite tight. Storleken på den är "7*4 inches" (googlade i tre sekunder. Djupet varierar från varje tillverkare på stereo och även djupet i varje bil, men de borde jue finnas ett minimun djup. Men jag googlade inte så länge.. =P

Coolt projekt btw.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lighty
Jag tror att de borde vara möjligt med en bil som har dubbeldin. Men jag tror de kommer bli lite tight. Storleken på den är "7*4 inches" (googlade i tre sekunder. Djupet varierar från varje tillverkare på stereo och även djupet i varje bil, men de borde jue finnas ett minimun djup. Men jag googlade inte så länge.. =P

Coolt projekt btw.

17*10cm då alltså, nano-itx är ju 12x12

Får jag fråga vad du sökte på?
Har sjv sökt på bilstereo mått utan något vidare resultat..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

då jag har en stereo liggande nån halvmeter bort så kan ja mäta den...
17,8 x 5,0 x 17,1 (bredd, höjd, djup)

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Okej, då finns det alltså lite buffert så att säga. Men i själva bilarna, så är väl DIN-platserna olika storlekar eller är det en standard där? Om ni förstår hur jag menar.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

De flesta bilar har samma storlek vad gäller höjd/bredd. Skulle vara de senare modellerna (typ 95 och frammåt) som många bilar har specialbyggda stereos, som bara passar i just den bilen, men mekonomen har adaptrar till såna.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Medlem

Bara bättre om DIN-plasterna är lite större
Ska försöka mig på något i sketchup..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

precis vad jag också har gått å funderat på, men ja går varken i 3an än, har bil eller pengar för ett sånt projekt, så ja kollar ditt projekt först sen tar ja allt bra från de å gör de andra bättre:P:P

Permalänk
Avstängd

Ta "Big-Face" stereo som model, det är volvos stereo i fall någon undrar... och har dubbel höjd, får in slim DVD och HDD också

Men som sagt så finns det en drös med olika mått på aparaterna, bara för skojs skull så testade jag med en mATX bräda i hålet efter orginal stereon på min Dodge RAM 250 NOMAD, den gick in utan våld.. tyvärr inga bilder på fanskapet då den står bara 12mil från mig för all framtid (håller på och säljer pärlan, men icke på hemmaplan)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Höll på kolla runt priserna lite när det var dags för minneskorten. Moderkort är ju sjvklart ett från VIA och då är frågan, vad kommer att jobba bättre mot moderkortet; Corsair eller Kingston (SODIM bägge två)? Om båda är lika bra tar jag ju sjvklart det billigare när det blir dags att köpa.

Det står alltid att ett kort har måtten AxB men aldrig vilken höjd, är det någon som vet vad dessa nano-itx kort har för höjd?

Mini-itx är det enbart i nödfall att välja bland

EDIT: Ang. touchscreen, hur kopplar man en sådan till datorn? VGA/DVI förstår jag sjvklart, men sen för att den ska känna av och skicka rörelser till moderkortet.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
17*10cm då alltså, nano-itx är ju 12x12

Får jag fråga vad du sökte på?
Har sjv sökt på bilstereo mått utan något vidare resultat..

Jag googlade "double din size" eftersom stereouttagen heter DIN. Andra länken klickade jag på..

Denna---> http://www.mp3car.com/vbulletin/showthread.php?t=17455

Hehe, varför inte köpa en klar? hittade denna bara för roligt, http://store.mp3car.com/ProductDetails.asp?ProductCode=SDK-00...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lighty
Jag googlade "double din size" eftersom stereouttagen heter DIN. Andra länken klickade jag på..

Denna---> http://www.mp3car.com/vbulletin/showthread.php?t=17455

Hehe, varför inte köpa en klar? hittade denna bara för roligt, http://store.mp3car.com/ProductDetails.asp?ProductCode=SDK-00...

Därfär att det som sagt är ett bygge i projektarbete. Tredje året i gymnasiet..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

DIN är en standard som är inte större eller mindre oavsett bilmärke eller modell.Det som kan skilja i storlek är djupet,men ett minimimått måste det vara.Exakta mått på DIN kan jag inte men vet att det följer den tyska standarden DIN.Hoppas jag var tydlig nog.
Lycka till med bygget!
Fråga om det är något mer du undrar över.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mataten
DIN är en standard som är inte större eller mindre oavsett bilmärke eller modell.Det som kan skilja i storlek är djupet,men ett minimimått måste det vara.Exakta mått på DIN kan jag inte men vet att det följer den tyska standarden DIN.Hoppas jag var tydlig nog.
Lycka till med bygget!
Fråga om det är något mer du undrar över.

Ahh då har jag mitt på det torra vad gäller DIN storleken, 180x50mm =).

Dock undrar jag över hur höga moderkorten är, dvs längden på nano-itx korten.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2