Köra med 75 Hz fast windows påstår att den bara klarar 60?

Permalänk
Medlem

Köra med 75 Hz fast windows påstår att den bara klarar 60?

Hejsan, det är så att jag har precis skaffat en samsung Syncmaster 940BF (riktigt bra skärm btw).

När man går till bildskärms inställningarna, egenskaper på skrivbordet -> Inställningar -> Avancerat -> Bildskärm, så kan man ställa in Hz, antar att ni alla visste det men jag vill bara klargöra vart jag menar.

Där står det inställt på 60Hz och jag kan ainte välja högre, rutan "visa endast lägen som skärmen klarar" är ikryssad, och då känns det ju som om skärmen bara klarar 60 Hz, vilket jag tycker verkar lite lågt för en så ny skärm.

Men så upptäckte jag att via nVidias grafik-drivrutiner-program så kan jag ställa in på 75Hz, detta kunde jag även köra på i linux.

Så nu undrar jag alltså om jag borde köra på 75Hz via nVidia eller lita på windows (vilket inte brukar vara rätt val).

Största anlednigne till att jag frågar är ju även att jag har hört att tftskärmar kan ta skada av för hög Hz, vilket skulle vara lite surt.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Re: Köra med 75 Hz fast windows påstår att den bara klarar 60?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1nken
Hejsan, det är så att jag har precis skaffat en samsung Syncmaster 940BF (riktigt bra skärm btw).

När man går till bildskärms inställningarna, egenskaper på skrivbordet -> Inställningar -> Avancerat -> Bildskärm, så kan man ställa in Hz, antar att ni alla visste det men jag vill bara klargöra vart jag menar.

Där står det inställt på 60Hz och jag kan ainte välja högre, rutan "visa endast lägen som skärmen klarar" är ikryssad, och då känns det ju som om skärmen bara klarar 60 Hz, vilket jag tycker verkar lite lågt för en så ny skärm.

Men så upptäckte jag att via nVidias grafik-drivrutiner-program så kan jag ställa in på 75Hz, detta kunde jag även köra på i linux.

Så nu undrar jag alltså om jag borde köra på 75Hz via nVidia eller lita på windows (vilket inte brukar vara rätt val).

Största anlednigne till att jag frågar är ju även att jag har hört att tftskärmar kan ta skada av för hög Hz, vilket skulle vara lite surt.

Enligt kompletts produktblad (1min google) klarar din skärm 75hz.
Här skulle jag hellre sett samsungs PDF som google hittar lika fort,
men min adobereader är lite skum, så du får komplett-länken istället.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317038&view=detailed

Adressen till google är www.google.se

Mvh

Permalänk
Medlem

Tack så mkt, hade inte tänkt på att detaljerad specifikation fanns

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Hmm, jag verkar ha det omvända problemet.
Jag har en skärm som klarar 60Hz om man ska tro specifikationerna jag läst på nätet om den (hittar inte min manual och förpackning).

Men i windows när jag tittar på tillåtna frekvenser, så finns 75 Hz med ??

Vad är detta ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skärm då?

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Det är en ett år gammal Acer AL1714 med 14 ms responstid.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Det är en ett år gammal Acer AL1714 med 14 ms responstid.

Hm.
Googlade "Acer AL1714", klickade på 7:e länken uppifrån och valde sen "specs".
http://www.superwarehouse.com/Acer_AL1714_17_LCD_Monitor/ET.L...

Läser detta: Vertical Frequency: 56.3~ 76 Hz

Doh...

Mvh

Permalänk
Medlem

Det du säger om att 60Hz verkar lite lågt för en ny skärm...
Alltså, uppdateringsfrekvensen spelar mindre roll på en TFT-skärm. Man kan uppleva lite mindre "grötighet" när man scrollar etc om man kör 75Hz mot 60Hz. Men det här gamla vanliga flimret som finns på CRTskärmar, det existerar inte på en TFT, då den inte uppdaterar bilden hela tiden om det inte behövs liksom en CRT konstant uppdaterar bilden även om det inte skett någon förändring på det som visas på skärmen.

Hoppas det var till någon nytta

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Re: Köra med 75 Hz fast windows påstår att den bara klarar 60?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1nken
Hejsan, det är så att jag har precis skaffat en samsung Syncmaster 940BF (riktigt bra skärm btw).

När man går till bildskärms inställningarna, egenskaper på skrivbordet -> Inställningar -> Avancerat -> Bildskärm, så kan man ställa in Hz, antar att ni alla visste det men jag vill bara klargöra vart jag menar.

Där står det inställt på 60Hz och jag kan ainte välja högre, rutan "visa endast lägen som skärmen klarar" är ikryssad, och då känns det ju som om skärmen bara klarar 60 Hz, vilket jag tycker verkar lite lågt för en så ny skärm.

Men så upptäckte jag att via nVidias grafik-drivrutiner-program så kan jag ställa in på 75Hz, detta kunde jag även köra på i linux.

Så nu undrar jag alltså om jag borde köra på 75Hz via nVidia eller lita på windows (vilket inte brukar vara rätt val).

Största anlednigne till att jag frågar är ju även att jag har hört att tftskärmar kan ta skada av för hög Hz, vilket skulle vara lite surt.

Kan vara så att skärmen stödjer olika hz beroende på om du kör DVI eller VGA.
Så är de på min iaf. DVI-60hz, VGA-75hz.

I min win står det också 60hz och i ATI-CCC 75hz

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

Alltså ibland kan det stå 75hz även om skärmen bara stödjer 60hz, min plattskärm stödjer endast 60hz men jag kan ändå ställa in den på 75hz, fast då körs den ändå endast i 60hz även fast det står på 75hz i windows

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

Jag kör också VGA så det kasnke stämmer, nu har det dock kommit upp i win inställningarna också så det är lungt

btw, tack fog alltid kul att lära sig lite.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Getskägg : lol... måste ha tittat på helt fel skärm eller nåt..

Jag har nu vågat prova att ställa in skärmen på 75Hz.
Det verkar fungera.
Dock så noterade jag att all text vekar se sämre ut.
Det verkar som att texten blivit något svagare och lätt utsmetad ?

Någon aning vad detta kan bero på ? Går det att åtgärda ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Getskägg : lol... måste ha tittat på helt fel skärm eller nåt..

Jag har nu vågat prova att ställa in skärmen på 75Hz.
Det verkar fungera.
Dock så noterade jag att all text vekar se sämre ut.
Det verkar som att texten blivit något svagare och lätt utsmetad ?

Någon aning vad detta kan bero på ? Går det att åtgärda ?

Hur ser det ut med Cleartype ifall du inte använder det, eller tvärtom?
(Högerklick på skrivbordet/egenskaper/utseende/effekter)
Har du 72Hz tillgängligt och isf hur ser det ut?

Min erfarenhet av LCD-skärmar (mina och andras) är att man får testa sig fram
vilken Hz som skärmen passar bäst att köras i, det är bara att prova sig fram.

En LCD/TFT funkar ju inte likadant som CRT eftersom digitala displayer alltid är
vad som i hembiosvängen kallas för progressiva.
Med det menas att skärmen vid t.ex. 60Hz visar 60 helbilder/sek
medans många analoga displayer visar vid t.ex. 100Hz visar 100 halvbilder/sek.
(rad 1,3,5,7,9 osv varannan Hz och 2,4,6,8,10 osv nästa Hz-svängning).
Detta kallas för "interlaced" eller "sammanflätad" bild.

Osäker på ifall dator-CRT:s är progressiva, dock. Är de det, blir det en annan femma,
mina kunskaper om displayer är hämtade från hembiovärlden som sagt.

Jämför du två displayer som fungerar enligt ovan så är den digitala med
den lägre 60Hz uppdateringsfrekvensen i verkligheten snabbare än den
analoga 100Hz:aren, eftersom den i verkligheten bara visar HELA bilden 50ggr/sek.

Tänk också på när du går på bio, släpar bilden då?
En (analog) biografbild uppdateras med celluloid-fart, dvs 24 bilder/sek...

Mvh

Permalänk
Medlem

Tack för tipset Getskägg !

Med cleartype så ser texten betydligt tydligare ut.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.