Permalänk
Avstängd

Använda W-LAN router som accespunkt

Har köpt en Netgear WGR614 (54Mbit trådlös ADSL/Kabel router)..

Det jag behövde var en accesspunkt men då inte Siba (suck) hade någon sådan hemma så köpte jag den här routern då den bör ju gå att använda som en accesspunkt om man bara stänger av DHCP-tjänsten i den..

Så här ska jag ha det:

Server med Windows Server 2003 med dubbla nätverkskort. RAS/NAT och DHCP igång och allt sådant fungerar. BBB 100Mbit in i ena nätverkskortet och routern in i det andra för att sedan distribuera Internet vidare trådlöst till min och sambons laptop.

Det jag inte vet nu riktigt är hur det blir med routern, alltså accesspunkten.

Jag ska ju stänga av DHCP-tjänsten i den.. då jag antar att routern kommer få ett IP av DHCP-tjänsten som jag kör på servern?

Hur fungerar det sedan då? Kommer det bli typ nåt i stil med det här:

BBB > Server > Nätverkskort #2 (192.168.0.1) > Router (192.168.0.2) > Laptops som får IP tilldelat av DHCP-servern på datorn

Antar jag? Vill bara veta så att det är tekniskt möjligt det här annars kan jag lämna tillbaka routern (har inte öppnat förpackningen ens)...

Mvh Johan (tacksam för svar)

Permalänk
Medlem

Sök på "router som switch" här på forumet och du kommer att få massor av tips om hur du går vidare.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Min erfarenhet av Netgear är snart hårlöshet....
Jag har totalt lagt ner veckor under senaste året till att få min WGT624 att fungera.
Att få den att funka med trådlös HP skrivare var bara att ge upp.
Glöm låsning på Mac-adresser, funkade när routern kände för det.
Den kollapsade vid torrent nedladdningar.
Jag utgår från att du skall köra Trådlöst och om du inte har tänkt att förvara den i ett kylskåp så köp en anna router, Netgear har fullkomligt misslyckats med värmeavledningen i denna router, räkna med omstart minst 1 gång i veckan.
Låter inte som att du kommer använda Brandväggen, bra för den är också under all kritik.
Jag har haft en del problem med DHCP tilldelning från min router vilket gjorde att jag började med fasta adresser.

Angående dina frågor.
Ja det bör se ut så som du skriver, är osäker på om du kan ha DHCP på routerns LAN port men det är ju bara att knacka in manuellt annars, routern skall däremot forwarda IP från servern till klienterna.