Hem pc:ns dagar snart räknade

Permalänk
Melding Plague

Hem pc:ns dagar snart räknade

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skönt att äntligen bli av med den skiten. Tycker synd om alla som genom t.ex jobb bundit sig till sådana skitavtal.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Riktigt bra. Staten ska inte subventionera speldatorer.

Permalänk
Medlem

Tummen upp.

Permalänk
Medlem

Good shit.
Vill företag att anställda ska ha datorer, då kan dom fixa det utan att behöva subventioneras.

Permalänk
Medlem

bra, det packade bara på folk paket som var dyra i förhållande till vad de gav.

och när datorn var betald så var den ändå kass och försäljningsvinsten åts med råge upp av den ökade kostnaden. dessutom var det väldigt få som hade möjligheten att välja Appledatorer.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

kommer ihåg farsan köpte en ibm runt 1992 med en pentium 100 mhz, 32 edo ram kanske? och 600 mb hd för 16 000 genom jobbet..galet mycket pengar:P

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Avstängd

Det är väl bra, fast jag minns trots allt Hem-PC-dagarna med ett leende på läpparna.

Fan, allt var bättre förr...

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Jag är inte moderat men det låter som en vettig förändring om det missbrukas.

Permalänk
Medlem

det var/ är grymt billigt att köpa datorer genom hempc. dock så är det jävligt konstigt att en reform som skapades för att hjälpa dom "fattiga" faktiskt blir billigare ju mer man tjänar. jag frågade i valrörelsen en socialdemokrat om detta men han hade inga vettiga svar...

Permalänk
Medlem

Tror ändå att det är många som lärt sig lite om datorer och internet som annars inte hade brytt sig om att skaffa en dator.

Så det finns ju positiva aspekter också!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
det var/ är grymt billigt att köpa datorer genom hempc. dock så är det jävligt konstigt att en reform som skapades för att hjälpa dom "fattiga" faktiskt blir billigare ju mer man tjänar. jag frågade i valrörelsen en socialdemokrat om detta men han hade inga vettiga svar...

Vad baserar du det på Prestanda/Krona?

Har väl alltid varit Compaq/HP/Dell som bistått med Hem-PC datorerna och då frånkommer man aldrig att det är överpris mot vad en kunnig person kunde plockat ihop för samma summa... Väljer man dock att gå in på On-Off och köpa samma skitdator kan tänkas att man får betala lite mer. Avtalen som man binder upp sig på (brukar vara 3 år?) är ju bara hemska...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
det var/ är grymt billigt att köpa datorer genom hempc. dock så är det jävligt konstigt att en reform som skapades för att hjälpa dom "fattiga" faktiskt blir billigare ju mer man tjänar. jag frågade i valrörelsen en socialdemokrat om detta men han hade inga vettiga svar...

Dessutom om de var till för att hjälpa de fattiga, varför då erbjuda värsting speldatorer?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla hundratals >40" plasma-"monitorer" som man har sett gå ut på hempc-avtal som genom tiderna så känns det endå rätt vettigt att det blir något stop för detta.
I och för sig så hade det gärna kunnat få vara kvar fast med en mycket tajtare gräns på vad som egentligen ska få tillåtas. Men det är vällan kanske bara naturligt att någonting sådant här trappas upp med tiden tills en 42" plasma-tv plötsligt kan klassas som en vga-bildskärm

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

hjälpte mor att beställa en hemPC för 146:- månaden.
3.06Intel,1024mb,250gb,x200 o en 17" TFT från LG. dator räcker gott o väl till det lilla den skall användas till o själv tycker jag det var ett rätt schysst pris, 5256:-. O då ingår ändå en drös med "användbar" mjukvara, Xp home/Office03std/osv. OCH SUPPORT (så jag slipper att dummar frågor).
Sen att d verkar konstigt att dom erbjuder 40" LCD apparater eller feta spelmaskiner kan jag hålla med om.
Vet inte hur det har varit tidigare år men denna gång fanns det iaf Macs med, både laptops och stationära.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk

fattar inte det där med de som säger att de är dyra i förhållande till vad man fick. Att plocka ihop en PC själv på komplett är nog något många klarar av....av er, men inte alla. Med HEM-PC förljde dessutom med en massa annat...

plocka ihop en dator som innehåller allt som ett personal-pc innehåller och räkna sen, med skattesubventionen så är det klart prisvärt. (DVD-program, Windows, Office, Skrivare/skanner, webcamera, tangentbord mus, några spel osv. )

Bara det med garanti på grejjorna under hela avtalstiden, dvs går nått sönder så är det bara att skicka på lagning.. utan kostnad. Det får man inte om plockar ihop nått själv.

Försäkringskassan/RFV-Data slutade med detta förra året.. .med samma luddig och dåliga argument som anges här.. och även att "pc-folk" (inom verket) hade sagt att man får likvärdiga surfdatorer för 5 tusen spänn... eller köp en konsol istället...

jaja så är ... in med klass-sammhället igen. Få se vad som händer med alla stadsnät och sånt nu då.... alla ev stöd som utgått kommer garanterat att dras in... allt skall betalas av slutanvändaren.. sammhället tar inget ansvar för dess meborgare.

(edit, givetvis är jag för hem-pc, men emot kringutrustningen som egentligen inte hör till... plasmaskärmar, digitalkameror och vad det nu kan vara)

Visa signatur

bomärke

Permalänk
Hedersmedlem

R.I.P men ej älskad!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

När vi köpte datordelar via jobbet sist så kontrollerades ju allas prylar innan beställningarna gick igenom, ingen fick beställa en massa tv apparater eller liknande som hade med hemmabio att göra.
Jag köpte en skärm och en hårddisk via jobbet, men bara för at tjag höll på att lägga undan pengar till min USA resa, annars hade jag ju köpt det kontant istället för att binda upp mig i 3år.

Synd att missbruk av detta ska sabba för dom som inte har råd att köpa saker kontant, men jag förstår varför.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Gött att vara av med detta. Fan på tiden.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att vid nyår Hem-PC avtalet avslutas ( Oberoende av regering ) så lär det väl knappast vara något annat än vanlig sosse propaganda och avundsjuka bakom val förlusten som ligger bakom detta inlägg.
Detta har ju varit förutbestämt sedan 1 juli så det lär väl knappast vara någon nyhet.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Auf
Med tanke på att vid nyår Hem-PC avtalet avslutas ( Oberoende av regering ) så lär det väl knappast vara något annat än vanlig sosse propaganda och avundsjuka bakom val förlusten som ligger bakom detta inlägg.
Detta har ju varit förutbestämt sedan 1 juli så det lär väl knappast vara någon nyhet.....

ja detta är väll ingen nyhet.. att hem-pc skulle skrotas är väll inget nytt
sitter på en sådan själv och den är inget kul

Permalänk
Medlem

Volvos senaste hem-pc-erbjudande kan knappast ses som dyrt.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd

Vem behöver hålla på med sånt här? Det är en utdöd grej och hade en funktion då PC-datorerna fortfarande var dyra. NU förtiden är ju som alla vet datorer snorbilliga..

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur ni som är så negativa till hem-pc tänker!

Tänk på vad som hänt sedan den infördes:

Vi har världerns datortätaste land.
Folk som aldrig ens tänkt tanken att lägga ut tusenlappar på en burk har skaffat en.
Tänk hur många kids som fått datorvana de aldrig nånsin hade kunnat få om inte mamma eller pappa för en billig månadspeng skaffat en hem-pc.

Jag är fullt medveten om att det går att plocka ihop billigare datorer om man kan lite om olika delar MEN, kom ihåg att den stora massan inte har en blekaste om vad som gäller utan har haft möjlighet att ändå köpa en vass dator med hjälp av denna grej.

Jag tycker det är synd att hem-pc avskaffas... men allt har sin tid

Permalänk

Det var väl på tiden! Hålla på och subventionera prylar som folk ändå skulle ha köpt utan subventioner - vilket vansinne!

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

HemPC blev ruggigt billigt... att någon kunde plocka ihop samma paket billigare i en nätbutik är rent skitsnack, dvs. en lögn.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Skönt att äntligen bli av med den skiten. Tycker synd om alla som genom t.ex jobb bundit sig till sådana skitavtal.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
bra, det packade bara på folk paket som var dyra i förhållande till vad de gav.

och när datorn var betald så var den ändå kass och försäljningsvinsten åts med råge upp av den ökade kostnaden. dessutom var det väldigt få som hade möjligheten att välja Appledatorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Vad baserar du det på Prestanda/Krona?

Har väl alltid varit Compaq/HP/Dell som bistått med Hem-PC datorerna och då frånkommer man aldrig att det är överpris mot vad en kunnig person kunde plockat ihop för samma summa... Väljer man dock att gå in på On-Off och köpa samma skitdator kan tänkas att man får betala lite mer. Avtalen som man binder upp sig på (brukar vara 3 år?) är ju bara hemska...

Jojo, min familj har beställt en bärbar som kostar 22000 i butik, vi får den för 18000, brutto. Vi har även en Dell som kostade över 30000 på deras hemsida, vi betalar 18000 för den också, brutto. Sen drar man av 30-50%.

Den bärbara kommer ha en 17" skärm, x1800xt, 2gig ram, 160gb hd och core duo processor, den stationära har 7900gtx, pentium d dual core 3.0 ghz, 2gig ram, 500gb hdd, x-fi xtreme music och en 24" skärm.

Kan inte påstå att det är någon dålig deal...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Vad baserar du det på Prestanda/Krona?

Har väl alltid varit Compaq/HP/Dell som bistått med Hem-PC datorerna och då frånkommer man aldrig att det är överpris mot vad en kunnig person kunde plockat ihop för samma summa... Väljer man dock att gå in på On-Off och köpa samma skitdator kan tänkas att man får betala lite mer. Avtalen som man binder upp sig på (brukar vara 3 år?) är ju bara hemska...

Han avser förstås skatteeffekten. Ju högre lön du har desto mindre betalar du netto för din Hem-PC. Så lågavlönade Nisse som hyr exakt samma Hem-PC som högavlönade Kalle betalar mycket mer för den.

Permalänk

Är ingalunda moderat/allierad(?) men tycker som de flesta andra och IDG att systemet missbrukats för att köpa überdatorer. Med tanke på att du kan köpa en skriv/surf-dator för typ 5000 så undrar jag om dessa subventioner verkligen behövs... Måste ju finnas bättre saker att lägga pengarna på, för såväl en höger som vänsterregering. Vindkraftverk tex

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MandrillHaren
Hmm.... stod det inte "Dessutom gynnar hem pc:n främst höginkomsttagare." i artikeln? Eller är du bara emot precis allt som moderaterna gör utan att veta varför?

Att ta bort hempcn "gynnar" dom ännu mer.. vilka tror du behöver avdaget mest?