Hem pc:ns dagar snart räknade

Permalänk
Medlem

Skulle inte haft råd med en hyffsad speldator om det inte var för Hem-PC.

Permalänk
Inaktiv

Detta suger... Många inom hemtjänsten som inte har råd med nya datorer annars... Hade aldrig haft råd med min skärm om det inte varit för hem-pc :S Kan inte se hur det skulle gynna höginkomstagare mer då dom nog ändå har råd med datorer. Det är vi vanliga dödliga som knaprar oss från på skorpor ute på landsbygden som behöver dessa erbjudanderna.

cp... blir bara värre och värre hela tiden. Försäkringarna går och och hem-pc datorer försvinner. Många som kommer bli utan både bil och dator snart.

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat, hur många yngre människor hade suttit på swec om inte föräldrarna hade köpt en hem-pc?

En mycket stor del av mina datorintresserade kompisar började med en hem-pc, skulle tro att samma sak gäller för många här också.

Permalänk

Att det bara var märkesburkar som levererades som Hem-PC burkar stämmer ju inte alls !
Av de 3 paket som jag haft har inte något vart märkesmaskiner utan ihoplockade av standardprylar. Men detta krävde antagligen lite mer av de som var ansvariga för inköpen..

Iaf är det tråkigt att detta försvinner nu men troligen hade även Sossarna övergett Hem-PC idén förr eller senare.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Utmärkt att ta bort detta speldatorsavdrag. De kanske underlättade att köpa en dator när förslaget infördes. Men en vanlig dator som duger till ordbehandling och surfande är betydligt billigare idag än den var för typ 8 år sen när detta avdrag infördes. Dessutom är detta avdrag rätt så orättvist ändå. De är ju inte så att de som har jobb är de som har minst pengar till att köpa dator direkt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Hurvida det är billigt går ju faktiskt att diskutera.
Men i och med att pengarna för betalningen av eländet
dras från brutto lönen så påverkar det fler aspekter av
ens ekonomi än antalet kronor som landar i plånboken.
Saker som pension blir också lidande. Så kostar det säg 200 kr
i skattade pengar i månaden i 3 år är slutsumman inte 7200kr utan
även andra förluster måste räknas in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Hurvida det är billigt går ju faktiskt att diskutera.
Men i och med att pengarna för betalningen av eländet
dras från brutto lönen så påverkar det fler aspekter av
ens ekonomi än antalet kronor som landar i plånboken.
Saker som pension blir också lidande. Så kostar det säg 200 kr
i skattade pengar i månaden i 3 år är slutsumman inte 7200kr utan
även andra förluster måste räknas in.

Detta infördes för att få vanligt folk att lära sig datorer, vilket det till viss del gjort men numera finns inte det argumentet kvar för datorer har blivit så mycket billigare och är numera helt vanligt.

Varför ska staten subventionera datorer men inte böcker eller bilar eller verktyg som faktiskt också kan användas för att lära sig någonting viktigt.

Sen är det så att höginkosttagare tjänar mer på det eftersom kostnaden dras före skatt vilket innebär att för låginkosttagare blir priset 30% lägre och 50% lägre för höginkomsttagare.
Sen är det som du säger björn att pensionen ofta blir påverkad vilket man inte ser.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Utmärkt att ta bort detta speldatorsavdrag. De kanske underlättade att köpa en dator när förslaget infördes. Men en vanlig dator som duger till ordbehandling och surfande är betydligt billigare idag än den var för typ 8 år sen när detta avdrag infördes. Dessutom är detta avdrag rätt så orättvist ändå. De är ju inte så att de som har jobb är de som har minst pengar till att köpa dator direkt.

Kan bara instämma. En vanlig "standarddator" kan subventioneras men knappast dessa extrema speldatorer.

I det senaste hem-pc erbjudandet fanns det även lcd-tv och htpc. Undrar om detta var syftet med hem-pc reformen. En vanlig dator får man ju för runt 7000:- vilket borde vara max pris för subventioner.

Det finns betydligt bättre saker att subventionera än speldatorer.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

toppen. slopa skiten så slipper vi ännu ett sosse-slöseri. det va bra i början för att få in datorerna i hemmen men är idag meningslöst och förådrat. idag betalar det bara fjortisars nya speldatorer...

Permalänk
Medlem

Bra. Hempc:n var bra på sin tid när den infördes men har fyllt ut sin funktion för längesen.
Nu så har i princip de flesta datorer hemma samt att man kan få en hyffsad nuförtiden för en struntsumma.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
De är ju inte så att de som har jobb är de som har minst pengar till att köpa dator direkt.

Nej men det finns ensamstående mammor med två barn som jobbar inom kommunen och knappt har råd att driva runt sin ekonomi och då kanske en dator med skärm för 200kr/månaden låter ganska bra och att det drar direkt från lönen måste kännas som ett plus?

De enda som tjänar på detta är företagen som nu kan sälja mer datorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
toppen. slopa skiten så slipper vi ännu ett sosse-slöseri. det va bra i början för att få in datorerna i hemmen men är idag meningslöst och förådrat. idag betalar det bara fjortisars nya speldatorer....

Tror att det är många av framtidens datorkunniga som fick en hem-pc i senaste utskicket?

Jag fick min hem-pc 95 om jag minns rätt och den var början till mitt intresse och allt mitt kunnande inom datorer. Tror många behöver den starten, många föräldrar som inte ens tänker tanken på en dator förens det börjar snackas om datorer på jobbet och jobbet erbjuder dom att köpa varsin billig dator vars kostnad kommer tas från deras lön före skatt.

--

Staten förlorar inga pengar utan dom missar pengar. Tror nog pensionärerna får sitt varje månad ändå och behöver nog inte dom där sista 200kronorna.

Men visst är det fel med 48" TV apparater osv. Men 24" datorskärmar osv var bra för det finns människor som sysslar med cad/cam (tex) som hobby och då får dom en chans att fortsätta med denna hobbyn lite billigare.

Permalänk
Medlem

Mycket bra att det försvinner. Precis som många andra sagt så var Hem-PC något mycket bra när det infördes och tills för ett par år sedan, men har idag spelat ut sin roll totalt.

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem

HemPC'n borde ju finnas kvar då det är ett bra alternativ även för dem som tjänar lite mindre. Dock så borde hempc'n inte vara någon spelmaskin utan kanske en laptop. Typ en PC modell och en MAC

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Msh!
HemPC'n borde ju finnas kvar då det är ett bra alternativ även för dem som tjänar lite mindre. Dock så borde hempc'n inte vara någon spelmaskin utan kanske en laptop. Typ en PC modell och en MAC

Och som vi sagt tidigare så är det de med högre lön som tjänar mer, dessutom är det faktiskt så att en riktigt billig dator går att få för 3-4kkr vilket man faktiskt ska kunna lägga ut även om man tjänar lite mindre.
Man får väl prioritera och inte köpa månadens designer jeans för 2000kr

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onlytobbe
Jojo, min familj har beställt en bärbar som kostar 22000 i butik, vi får den för 18000, brutto. Vi har även en Dell som kostade över 30000 på deras hemsida, vi betalar 18000 för den också, brutto. Sen drar man av 30-50%.

Den bärbara kommer ha en 17" skärm, x1800xt, 2gig ram, 160gb hd och core duo processor, den stationära har 7900gtx, pentium d dual core 3.0 ghz, 2gig ram, 500gb hdd, x-fi xtreme music och en 24" skärm.

Kan inte påstå att det är någon dålig deal...

Det är just sånt här som gör att det är skitbra att HemPC-systemet avskaffas... varför skall våra skattepengar (eller statens förlorade skatteintäkter, samma sak i praktiken) gå till att subventionera några snåla jävlars feta speldatorer.

Om HemPC skulle vara kvar så borde erbjudandena isåf endast vara på grundmodeller, som duger till surfa/skriva i Word, det är ingen rättighet att ha en värstingspeldator, eller en HTPC hemma.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

Msh!; Hur stor del av marknaden är Mac? Bättre att ungarna kör PC så dom kan hantera större delen av marknadens datorer sen. Sen är laptop extra pengar... Men visst, möjligheten borde finnas.

Och hur gör du det dahl? 200kr dras från en persons lön som kanske inte skulle köpt en dator annars? Dom 200kr;erna går till företaget som säljer datorerna och när det företaget går bra alstrar det mer pengar. Människor blir mer utbildade inom datorer vilket ger dom en helt ny kunskapskanal och kunskap gynnar samhället.

Blubben; Tror inte min moder och hennes arbetskamrater har råd att slänga fram 3-4k ur fickan och köpa en dator? Och jag tror människor med dom lönerna dom får för att ta hand om det äldre folket idag blir glada om dom har råd med hyffsade kläder över huvud taget. Inte sett några städare gå omkring med 2k jeans?

Välkommna ut i det riktiga sverige utanför städerna där folket går omkring i trasor och jobbar för skitlöner och gör skitjobb.
Det är inte hantverkare och kontorsnissar som har dåliga löner även om det är dom som klagar mest. Dom som tjänar minst är dom som jobbar för samhället.

Permalänk
Medlem

Många låginkomsttagare har inte rätt att köpa en hempc, min mamma som jobbat inom sjukvården hela sitt liv och slitit ut sig fick inte. För hon var 25% förtidspensionär. Och de som gått långa (flera års) vikariat får heller inte köpa en hem pc då de inte är fast anställd. Det finns en klick kvar som inte har så bra som kan nyttja sådana här erbjudanden (lokalvårdare, sjukvårdsbiträden med full lön etc) sedan är det de som redan har en bra lön som har råd att köpa en dator iaf. t.ex. människor inom tekniska serviceyrken, industriarbetare etc. Bra att hem pc:n försvinner, det är redan mättat med datorer. För att kunna göra sina demokratiska ärenden och lära sig datorer behövs det inga subventionerade värstingdatorer.

Permalänk
Medlem

Hem PC datorerna var Guld värt förr i tiden, kanske därför det kom till världen. Deras mål var att fler skulle få möjlighet och sammtidgt ta del av IT-Samhället som växte fram med storm. Idag så är det fortfarande ett allternativ till folk som vill ha en dator billig och för folk som inte känner någon som kan bygga ihop något rejält. En Hem PC behöver inte nödvändigtvis vara en HP eller en Compaq, kan oxå anlitas via en firma som bygger själv. Betala på "Brutto" lönen gör det billigare iviss mån.

Det är nog mer synd att Telia skall säljas. Även om man kanske tycker att de gjort sitt, men vorde det inte för Telia, så hade inte så många haft adsl på landet idag

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FilleMang
Msh!; Hur stor del av marknaden är Mac? Bättre att ungarna kör PC så dom kan hantera större delen av marknadens datorer sen. Sen är laptop extra pengar... Men visst, möjligheten borde finnas.

Och hur gör du det dahl? 200kr dras från en persons lön som kanske inte skulle köpt en dator annars? Dom 200kr;erna går till företaget som säljer datorerna och när det företaget går bra alstrar det mer pengar. Människor blir mer utbildade inom datorer vilket ger dom en helt ny kunskapskanal och kunskap gynnar samhället.

Blubben; Tror inte min moder och hennes arbetskamrater har råd att slänga fram 3-4k ur fickan och köpa en dator? Och jag tror människor med dom lönerna dom får för att ta hand om det äldre folket idag blir glada om dom har råd med hyffsade kläder över huvud taget. Inte sett några städare gå omkring med 2k jeans?

Välkommna ut i det riktiga sverige utanför städerna där folket går omkring i trasor och jobbar för skitlöner och gör skitjobb.
Det är inte hantverkare och kontorsnissar som har dåliga löner även om det är dom som klagar mest. Dom som tjänar minst är dom som jobbar för samhället.

Men snälla nån, man tjänar ju runt 15000kr före skatt på ica och det borde det inte vara några problem att leva på och spara lite pengar heller.

Sen är faktiskt inte en dator en mänsklig rättighet, vill man ha en sak får man faktiskt betala för den själv.
Människor i Sverige klagar så mycket på att dem har så lite pengar och sen sitter de med 300kr/ månad i mobilkostnad, 400kr/mån internet, 300kr/mån satelit tv ovs.

Det finns självklart folk som inte har så mycket pengar men de flesta som klagar är bara slösaktiga.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Om man vill hjälpa de fattiga med datorer så är det som sagt helt fel metod. Då de sämst ställda inte ens får hyra en hempc.
Och 200kr i månaden i hyra, så är det bara att spara i ett år och så har man bättre dator än mig. Den räcker åt min tredje datortekniska utbildning och då skall nog en likvärdig räcka åt ungdomar i grundskolan/gymnasiet också.
Vill de ha bättre dator så skall få köpa/hyra dem på samma vilkor som oss andra.

Jag skulle eventuellt gilla förslag om att alla barnfamiljer skulle ha rätt till en beg skruttdator för runt 2500kr. Men omkostnaden för att drivna något sånt skulle bli för mycket. Inte lätt att fixa beg skruttar eller se om någon verkligen inte äger en dator.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devilstar
jepp självklart kommer hempc konceptet att försvinna när moderatsvinen tagit makten. mer åt överklassen och mindre åt medelklassen. samma gamla visa men 2010 så ska packet ut igen.

Tack för ditt synnerligen insiktsfulla inlägg och du är välkommen att lägga din röst på ditt favoritparti i riksdagsvalet 2014 när du har uppnått åldern för att få rösträtt.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devilstar
jepp självklart kommer hempc konceptet att försvinna när moderatsvinen tagit makten. mer åt överklassen och mindre åt medelklassen. samma gamla visa men 2010 så ska packet ut igen.

Då du inleder med att förolämpa en fjärdedel av Sveriges befolkning:

Gå och gräv ner dig under den sten du kom ifrån.

En speldator är på intet sätt en mänsklig rättighet. Har du inte råd ska du inte heller ha.

edit: se även ovanstående inlägg, jag finner det ypperligt välformulerat

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
Då du inleder med att förolämpa en fjärdedel av Sveriges befolkning:

Gå och gräv ner dig under den sten du kom ifrån.

En speldator är på intet sätt en mänsklig rättighet. Har du inte råd ska du inte heller ha.

edit: se även ovanstående inlägg, jag finner det ypperligt välformulerat

Jag måste faktist säga att även om det inte är en mänsklig rättighet är det i dagens tid nästan ett krav att man har en dator.
Vårt moderna samhälle bygger på att alla som vill kan skaffa information, Om vi låser ute folk från detta kommer det leda till ökad kriminalitet och större klassskillnader.
HemPC var bra så att folk som levde knappert och har betalningsanmärkningar till ex då dom inte kunnat betala någon räkning någon gång även fick en chans att ha en dator. Om det inte vore för HemPC så skulle Sverige helt och hållet stanna upp. Jag anser att vi bör fortsätta projektet och ni som anser annorlunda bör tänka på att alla inte har samma finasiella sitatuation som ni.

Du som påstod att Sverige var det mest datortäta land har grymt fel förresten. Just nu i Europa tror jag Nederländerna leder

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

När Hem-PC infördes var det dyrt att köpa även en rätt basic dator, det är det inte längre. Det finns dessutom en uppsjö av begagnade datorer som duger gott för kontorsarbete och sufning.
Vill man ha en speldator, så går det att köpa på avbetalning eller att lägga undan lite pengar varje månad och köpa en när man har tillräckligt med pengar. Det känns inte direkt som prio 1 att subventionera speldatorer, då finns det mycket bättre saker att lägga pengarna på.

De hem-PC paket som var bra pris på var ofta de som erbjöds av storföretag, många mindre företag fick mycket sämre avtal (de köper ju in ett mindre antal).
Jag kollade över det senaste paketet som vi erbjöds på jobbet och insåg att det var billigare att spara ihop till en själv. De som köpte omgången innan hade ett ganska högt utköpspris, vilket inte fanns med i beräkningen när de beställdes. (det skulle ju bara vara "marknadsmässig", vilket visade sig vara rätt högt).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
När Hem-PC infördes var det dyrt att köpa även en rätt basic dator, det är det inte längre. Det finns dessutom en uppsjö av begagnade datorer som duger gott för kontorsarbete och sufning.
Vill man ha en speldator, så går det att köpa på avbetalning eller att lägga undan lite pengar varje månad och köpa en när man har tillräckligt med pengar. Det känns inte direkt som prio 1 att subventionera speldatorer, då finns det mycket bättre saker att lägga pengarna på.

De hem-PC paket som var bra pris på var ofta de som erbjöds av storföretag, många mindre företag fick mycket sämre avtal (de köper ju in ett mindre antal).
Jag kollade över det senaste paketet som vi erbjöds på jobbet och insåg att det var billigare att spara ihop till en själv. De som köpte omgången innan hade ett ganska högt utköpspris, vilket inte fanns med i beräkningen när de beställdes. (det skulle ju bara vara "marknadsmässig", vilket visade sig vara rätt högt).

Vad händer med folk som inte får ta på avbetalning då? Du menar att dessa med sina barn ska leva utanför samhället i 3 år tills dom lyckats skrapa ihop några kronor?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

När man läser inläggen här inser man snabbt vad det är för typ av människor som sitter på datorer. Nu är ju detta iofs ett hobbyforum för datorintresserade människor och då det inte är en speciellt billig hobby är det inte speciellt förvånande att de flesta somhänger här är borgare. Tittar man däremot på stora undersökningar som gjorts online innan valet visar alla på ett betydligt större övertag för alliansen än vad det tillslut blev. Vad tror ni detta beror på? Det visar bara vad det är för personer som har tillgång till dator och internet.

Många här verkar leva så instängda i sin egna lilla skyddade trygga värld så att man blir mörkrädd. Vad är 15k om du är ensamstående och har två ungar att försörja? Jag tvivlar på att det är dessa människor som springer och köper kläder för tusentals kronor i månaden... Att ha en dator i hemmet med tillgång till internet är mer eller mindre en förutsättning för att klara senare åren på grundskolan idag. Sedan är det sällan dessa personer som piratkopierar utan de köper/tvingas köpa tex ms office då de inte känner till några alternativ. Det är några tusenlappar extra bara det som jag tvivlar på att de flesta här lagt ut.

Jag kan hålla med om att hem-pc till viss del spelat ut sin roll och att det sedan ett antal år tillbaka missbrukas i ganska så stor utsträckning. Givetvis är inte meningen att folk ska skaffa sig en hemmabio på detta sätt. Jag vet samtidigt att det finns människor som inte skulle haft eller fortfarande har möjlighet att skaffa en dator på annat sätt. Det är svårt att sätta undan några hundra i månaden om man är tvungen att varje månad låna pengar för att kunna leva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Varför ska jag subventionera folks datorer med mina skatte pengar? enkelt det ska jag inte.

Varför ska man subventionera en massa sketföretag med skattepengar kan man fråga sig med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
När man läser inläggen här inser man snabbt vad det är för typ av människor som sitter på datorer. Nu är ju detta iofs ett hobbyforum för datorintresserade människor och då det inte är en speciellt billig hobby är det inte speciellt förvånande att de flesta somhänger här är borgare. Tittar man däremot på stora undersökningar som gjorts online innan valet visar alla på ett betydligt större övertag för alliansen än vad det tillslut blev. Vad tror ni detta beror på? Det visar bara vad det är för personer som har tillgång till dator och internet.

Många här verkar leva så instängda i sin egna lilla skyddade trygga värld så att man blir mörkrädd. Vad är 15k om du är ensamstående och har två ungar att försörja? Jag tvivlar på att det är dessa människor som springer och köper kläder för tusentals kronor i månaden... Att ha en dator i hemmet med tillgång till internet är mer eller mindre en förutsättning för att klara senare åren på grundskolan idag. Sedan är det sällan dessa personer som piratkopierar utan de köper/tvingas köpa tex ms office då de inte känner till några alternativ. Det är några tusenlappar extra bara det som jag tvivlar på att de flesta här lagt ut.

Jag kan hålla med om att hem-pc till viss del spelat ut sin roll och att det sedan ett antal år tillbaka missbrukas i ganska så stor utsträckning. Givetvis är inte meningen att folk ska skaffa sig en hemmabio på detta sätt. Jag vet samtidigt att det finns människor som inte skulle haft eller fortfarande har möjlighet att skaffa en dator på annat sätt. Det är svårt att sätta undan några hundra i månaden om man är tvungen att varje månad låna pengar för att kunna leva.

Jo jag hade så mycket pengar när jag levde på studie lånet ...

Jag la ut 7k på den dator jag nu använder som speldator och det var för 2 år sen, det fungerar helt ok att spela även nya spel på.

Jag blir irriterad när det dessutom är folk som inte har det så dåligt som kan använda detta, det är ju inte sjuka, arbetslösa eller folk med tillfälliga jobb som kan skaffa det utan det är endast fast anställda och dessa har med väldigt få undantag ganska bra betalt.
Så låt mig slippa dina ideer om att borgare med automatik skulle vara mot de fattiga.
Dessutom 15k och sen har du bostadbidrag a minst 500kr ofta + barnbidrag a 1000kr /barn och då är du uppe i 17k istället.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Jo jag hade så mycket pengar när jag levde på studie lånet ...

Jag la ut 7k på den dator jag nu använder som speldator och det var för 2 år sen, det fungerar helt ok att spela även nya spel på.

Jag blir irriterad när det dessutom är folk som inte har det så dåligt som kan använda detta, det är ju inte sjuka, arbetslösa eller folk med tillfälliga jobb som kan skaffa det utan det är endast fast anställda och dessa har med väldigt få undantag ganska bra betalt.
Så låt mig slippa dina ideer om att borgare med automatik skulle vara mot de fattiga.
Dessutom 15k och sen har du bostadbidrag a minst 500kr ofta + barnbidrag a 1000kr /barn och då är du uppe i 17k istället.

Säg det till min farsa som förmodligen kommer bli arbetslös nu när borgarna vann då dom vill avskaffa landstinget.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Ja reformen var dålig eftersom den bara vände sig till de som hade det redan bra. Först så behövde man fast jobb vilket uteslöt de som troligtvis bäst behövde en dator. Sedan så var det knappt lönsamt för oss vanliga dödliga medans det blev en bra affär för alla som tjänade så mycket att de betalade statlig skatt.

I tanken var det en bra idé som oxå har bidragit med bra saker. Men reglerna var så korkade att det hela diskvalifiserade sig självt.

Att göra om det eller ta bort det är de enda alternativen.