Samsung 32 gigabyte SSD-hårddisk testad

Permalänk
Melding Plague

Samsung 32 gigabyte SSD-hårddisk testad

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Soft!
Men kan inte utvecklingen gå lite snabbare?
Varför just ata-66 av alla val? hmmm

Permalänk
Medlem

Den var ju överdrivet snabb i vissa miljöer

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Det är väll första disk som snart ersätts av sata/ata133 varianter. Storleken är ok men gissar att priset kommer hamna högt till en början. Själv hoppas jag på liknande produkt med 16GB minne, SATA och pris under 800kr. Då blir det givet köp!

Permalänk

Helt inressant, speciellt i små maskiner. Men varför ATA/66?

Hur tål minnet/disken upprepade skrivningar? Brukar inte detta vara ett problem (tänker på när man använder CompactFlash som systemdisk)?

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem

Gränsnittet är skumt men va fasiken bara att slippa hårddiskljudet helt vore sjukt skönt.
SATA och något större än 32gb och jag köper den.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

hur vore detta att köra i raid ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Lady: Borde inte vara några problem. Har sett att folk kör RAID:ade floppys och USB-minnen.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Illuwatar
Helt inressant, speciellt i små maskiner. Men varför ATA/66?

Hur tål minnet/disken upprepade skrivningar? Brukar inte detta vara ett problem (tänker på när man använder CompactFlash som systemdisk)?

bra fråga.. brukar ju vara problem.. men kanske är liknande minnen som används till ram-minne??

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

nån mer än jagsom tycker att just storleken ser väldigt trevlig ut? Kan tänka mig ett dussin eller två sånadär i ett hdd-rack i burken utan problem... dock skulle det ju vart mysigt om de gått med s-ata istället, ata-66 känns rätt.... tidigare 90-tal...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Om vi räknar på 200kr/GB (som Toms hardware anger) så kostar de 6400kr styck. Ett dussin eller två blir inte så värst billigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Såna hårdiska tror jag kommer vi se först i små lätta bärbara datorer.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

^^Små lätta väldigt dyra bärbara datorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, fler än jag som föredrar ursprungsartikeln på engelska istället för den svenska översättningen?

Intressant att det börjar komma fler sådana här produkter. Blir troligen något liknande i min kommande htpc. 32GB känns dock som lite overkill

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jeklar vad tjat det var om ATA 66?

Rent teoretiskt så begränsas inte den där disken det minsta av ATA 66, skulle inte gå snabbare på SATA 300...

Kan kanske bero på andra faktorer såsom kontrollerkort men tvivlar faktiskt på det. Varifrån har toms hardware fått att det skulle begränsas av ATA 66 ?
De påstår det många gånger men har verkligen inga belägg för det de säger.

Det sagt, den här disken är så grym. Krossar verkligen allt annat i praktiken. Men den kostar väl därefter.

Permalänk
Medlem

Ska köpa en bärbar dator under senare delen av nästa år, eller möjligtvis tidigt 2008. Vore trevligt om de har fått upp storlekarna till 64-128GB tills dess, och att priserna har gått ner.

Permalänk
Medlem

Men va fan? vilken idiot har skrivit denna artikel? det är knappast interfacets bandbredd som är den begränsande faktorn när det kommer till prestanda ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att de börjar utveckla SSD hårddiskar mera. Snart kommer seagate, WD osv också att lansera motsvarigheter (om de nu inte har redan gjort det)

Mekaniska hårddiskar är riktigt stenålder, fast de kommer ju naturligtvis finnas kvar som lagringsdiskar ett bra tag till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Såna hårdiska tror jag kommer vi se först i små lätta bärbara datorer.

Jepp instämmer... Nu har jag precis köpt en dyr laptop, där jag får betala för att få den riktigt lätt och tunn. En sån här disk till laptop hade jag kunnat pröjsa för i dagsläget. Helt perfekt i min mening.

Och jag håller med de som redan påpekat det men vad yrar alla om att gränssnittet skulle vara begränsande.

Permalänk
Medlem

SÅSÅSÅ perfekt för laptops.
Energi förbrukningen var nice osså, ljudet *SVISH* borta.

priset lär ju suga rejält dock =(

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Hedersmedlem

Härligt härligt att tekniken går frammåt
Nu väntar vi bara på 1TB diskar till humana priser, innan vi får oändligt med utrymme i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Jepp instämmer... Nu har jag precis köpt en dyr laptop, där jag får betala för att få den riktigt lätt och tunn. En sån här disk till laptop hade jag kunnat pröjsa för i dagsläget. Helt perfekt i min mening.

Samsung har redan bärbara med dessa i sig (antar jag i alla fall, var någon nyhet om detta för länge sedan med specifikationer och priser m.m.). Tyvärr säljer inte samsung bärbara i sverige :\
Tråkigt för de verkar göra riktigt fina maskiner.

Var några månader sen jag läste det men 32 gb disken skulle gå för 8000 kr om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Vad kul att de klagar på den låga bandvidden när ingen annan disk i testet ens spräcker den nivån.

Skyll på att vägen inte är bred nog när du ändå kör flakmoppe. Pyttsan.

Solid State FTW! Så härligt snabb accesstid, och helt okänslig för mängder I/O-operationer då det inte finns något läshuvud som behöver flytta sig.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Hur fort bör vi räkna med att priset sjunker? Halverat pris var 2e år? varje år? 18e månad?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Svårt att veta då det är så nytt på konsumentmarknaden, men varje gång de börjar tillverka med en ny mindre tillverkningsteknik borde ju rimligtvis priset gå ner.

Nu blev man nästan sugen på att köpa sig en liten barebone, modell shuttle och ha en sån här i, sen ha all masslagring i ett vanligt chassi lite mer undangömt och bara köra på nätverkslagring!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Hur fort bör vi räkna med att priset sjunker? Halverat pris var 2e år? varje år? 18e månad?

Priset sjunker i takt med att volymerna ökar och tekniken blir beprövad. Den är nog inte speciellt mycket dyrare än vanliga hårddiskar att tillverka, däremot har den ju en helt annan utvecklingskostnad, då hårddiskar har funnits ett bra tag och bara behöver förfinas.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Detta hade varit guld i våra industridatorer. Helt okänsliga för mekaninska vibrationer å skit. Kan man sedan bara använda någon form av "Bad sektor" algoritm som blockerar dåliga celler så kan det ju hålla maskinerna i gång i 50 år!

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu