frågor om grafikkort och AMD processorer

Permalänk
Medlem

frågor om grafikkort och AMD processorer

Hej alla.

Har nu beställt ett ATI x1900xt-256ddr3.

Skall bli intressant då jag har ett ATI X800XL-256DDR3 sedan tidigare och spelar BF2 med high settings utan hack.
Har dock inte AA påslaget.
Är mkt nöjd med det kortet.

Har 2 st datorer en med AMD64-3500+ och en med AMD64X2-4200+.

Båda processorerna snurrar i 2.2 ghz.

I båd maskinerna sitter asrock dual vsta 939-moderkort

Frågan är om de matchar kortet eller skall man maxa med ännu snabbare processorer ?

Minnena är DDR1 den ena med 2*512-266 (i dual mode)och den andra med en sticka med 1GB-400 (singel mode)

När det gäller nätdel har jag ett 450W i dual maskinen och ett 350W i singel maskinen.
Troligen hamnar x1900 koret i dual maskien och mitt andra x800xl kort i singel masknen.

Räcker nätdelen i den lilla maskinen med 350 W nätdel ifall man skulle sätta x1900xt kortet i den då den är mkt lättare att ta med sig till den till ett LAN?

Permalänk
Medlem

Hej, för att få få ut bästa prestanda av ditt mycket fina X1900XT (bra val, du kommer trilla av stolen!) skulle jag köra det med din X2 CPU och ditt 1gb 400mhz minne. 450W agget är nästan ett krav för att köra X1900XT med en X2.

Ditt asrock kort är helt ok för överclockning. X2 brukar klocka bra också.
Försök få upp CPUn i 2.6ghz, det borde inte vara några bekymmer. Då har du inga flaskhalsar.
BF2 är dock som bäst med 2gb ram.

Bekymra dig inte om att köra en sticka i single channel. Dual channel ökar bara prestandan med några få procent.

Visa signatur

OPTY@FX62|1gb BH-5|Antec P150|ATI X1800XT

Permalänk
Medlem

I upplösningar 1280 och under så blir processorn tilsammans med minnen utan dualchannel en flaskhals till grafikkortet. Du kommer dock inte att märka det nämvärt. I uhögre upplösningar med extra allt så går den mesta av kraften till grafikkortet och du märker ingen skillnad.

Du kan dock få ganska kraftiga fps drops pga av för lite minne. Skulle starkt rekommendera att du köper till så att du får minet 1gb och att du kör i dual.

Angående processorerna så är det inte nån större prestandaskillnad mellan dom i singelprocesser. Som killajaz säger så kommer du att märka en skillnad om du klockar den till 2.6. Men som jag sagt tidigare den största flaskhalsen du har är minnet, inget snack om saken.