Volymspärr på nya iPod Nano

Permalänk
Medlem

Volymspärr på nya iPod Nano

Finns det något sätt att få bort volymspärren på den nya Nanon?

goPod 1.4, som funkade till den "gamla" Nanon, känner inte igen spelaren.

/Tack på förhand

edit: skrev inlägget innan jag hade testat min spelare, volymen är fullt tillräcklig som det är ;p

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

tänkte just säga det, apple har lagt till en funktion under inställningar där man kan ställa in vad som ska vara max volym, kanske detta är ett sätt o friköpa sig från att behöva lägga in nå spärr på alla ipodar i europa.

fick min 8 Gb, alltså, på nått sätt känns den mycket mindre o mer slimamd än den gamla nanon även om den bara är lite tunnare. känns mer kvalitet ocå.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Yes, bra av Apple att lägga till en sån funktion istället för att begränsa användaren. Ang. storleken så känns den mindre pga de rundade hörnen. Enda tråkiga med den nya Nanon är att den inte passar i den gamla dockningsstationen till iPod mini, vilket den gamla gjorde.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

mm, lite synd att de flyttat kontakterna. måste testa om den passar i mitt vattentäta skal som ja hade till förra nanon. inte tänkt på det förän nu.

fint att den svarta har svart botten o topp oxå, annars brukar ju apple ha vitt på sånna ställen.

skulel dock vilja ha en grön men den fanns ju inte i 8 Gb, så fick bli en svart, inte så pjåkigt det heller

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Och, en bön från oss med pip i öronen, vad rädd om dina öron och lyssna INTE på för hög musik under för lång tid. Dina öron tar stryk. Det kommer en dag då du ångrar dig. Och det är jävligt trist. Jag vet att jag låter som en gammal panchis, men tacka Apple och EU för att de försöker förhindra att tiotusentals snart kommer gå omkring med ständig huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Och, en bön från oss med pip i öronen, vad rädd om dina öron och lyssna INTE på för hög musik under för lång tid. Dina öron tar stryk. Det kommer en dag då du ångrar dig. Och det är jävligt trist. Jag vet att jag låter som en gammal panchis, men tacka Apple och EU för att de försöker förhindra att tiotusentals snart kommer gå omkring med ständig huvudvärk.

'

I second that. Tinnitus är en pain in the ass, det är guld värt att sänka volymen några snäpp.

Visa signatur

what's a buttfor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Och, en bön från oss med pip i öronen, vad rädd om dina öron och lyssna INTE på för hög musik under för lång tid. Dina öron tar stryk. Det kommer en dag då du ångrar dig. Och det är jävligt trist. Jag vet att jag låter som en gammal panchis, men tacka Apple och EU för att de försöker förhindra att tiotusentals snart kommer gå omkring med ständig huvudvärk.

är väll ingen som klagat här

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Självklart ska man vara försiktig med sina öron. I fallet med gamla Nanon och den var volymspärr som var på den gjorde den mer eller mindre omöjligt att lyssna på musik i tuben, oljudet från vagnarna överröstade musiken när man hade den på högsta volym....vilket var riktigt lågt. Nu har man som sagt inte det problemet.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Säkert att det inte är lägre ändå?? Jag hade en iPod G5 som jag köpt i Usa(dvs utan ljudspärr) innan jag skaffade min Nano G2 som jag har nu, och det känns som om ljudet är något lägre ändå..saknar basen lite i den här..ni som har den nya, använder ni de nya hörlurarna också??.. Skulle ju kunna vara de som låter mer också??

Visa signatur

jo..

Permalänk

Dum fråga kanske, men du har inte "Ljudkontroll" ikryssat i iTunes (Inställningar -> Uppspelning)? Det gör ju att all din musik jämnas ut och kanske spelas upp lägre än om du inte hade haft "Ljudkontroll" påslagen? Jag kommer inte ihåg, men jag tror att denna inställning följer med till din iPod.

Permalänk
Medlem

alltså, det finns ju lixom ingenstans det står ljudspärr på paketet, så det är ju svårt att veta med 100% säkerhet, vad jag vet är att den i menyerna har en funktion för att själv ställa in vart den ska begränsa, defult så står den på max. detta får i alla fall mig att tro att de genom detta har kunnat slippa att ha volymspärren där, då man själv kan välja det. borde vara ett sätt o friköpa sig från de franska lagarna, det var ju de som gjorde att volymspärr över huvudtaget existerade i europa.

kan för övrigt säga att batteritiden är mycket bättre även i verkligheten o inte bara pappret, nu lyssnat några timmar och mätaren dyker inte alls så som på gamla nanon, denna har knappt rört sig alls.

nya lurarna, låter kanske lite bättre, men jag är inte rätt person o fråga, då jag sällan hör sådan stor skillnad mellan olika lurar. dämot gillar ja personligen inte att de skippat de där skummgummibitarna, då mina öron är sådanna att lurar utan detta skumgummi inte sitter kvar så bra

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

ljudspärren är kvar och om inte det är så så är det sämre volym i alla nya ipods. kanske de har köpt in sämre hårdvara vad vet jag.

iaf så är det klart högre volym på min gamla upplåsta 4g ipod 40gb jämfört med min nya nano 8g med volume limit på max.

och jag anser att ljudspärren gör ljudet klart sämre, speciellt när man lyssnar på podcasts och de har låg ljudvolym redan så är det i vissa fall omöjligt att lyssna på dem när man är ute och cyklar t.ex. samt så är det också mycket sämre med ljudspärr när man kopplar in ipoden till externa ljudenheter via sladd och särskilt med FM-sändare.

Permalänk
Medlem

och du har inte ludkontroll på slagen? jag hör ingen skillnad i högsta volym mot min gamla nano, som jag tagit bort ljudspärren ifrån

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
Yes, bra av Apple att lägga till en sån funktion istället för att begränsa användaren.

Bara en förtydling: Det är inte Apple som begränsar, det är EU.

Sitter och funderar på att byta ut min iPod 4G 20 gb mot en 8 gb Nano, den ser riktigt jävla trevlig ut.

Hur upplever ni batteritiden? Är den klart förbättrad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Bara en förtydling: Det är inte Apple som begränsar, det är EU.

Sitter och funderar på att byta ut min iPod 4G 20 gb mot en 8 gb Nano, den ser riktigt jävla trevlig ut.

Hur upplever ni batteritiden? Är den klart förbättrad?

ja, mycket bättre än min ipod 4g 40gb iaf

fast jag tycker det är dåligt att man inte kan ändra ljusstyrkan på bildskärmen, den är alldeles för ljusstark, särskilt om det är mörkt omkring så kan man faktiskt bli lite bländad. lite dåligt av apple att inte ha ljusstyrka med som valmöjlighet. det ger ju en möjlighet att kontrollera batteritiden också

Permalänk
Medlem

batteritiden upplever jag som sagt som mycket bättre än min "gamla" 4 Gb nano. har som sagt lyssnat 2-3 timmar med den, lekt en hel del med den, o batterimätaren har bara precis rört sig lite lite

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Kanske för att batteriet på din gamal har blivit slitet och dragit ur med tiden och tappar kapacitet?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
Självklart ska man vara försiktig med sina öron. I fallet med gamla Nanon och den var volymspärr som var på den gjorde den mer eller mindre omöjligt att lyssna på musik i tuben, oljudet från vagnarna överröstade musiken när man hade den på högsta volym....vilket var riktigt lågt. Nu har man som sagt inte det problemet.

Inear kan mycket väl lösa det problemet. Jag lyssnar på 2/10 volym i morgonrusningarna med mina d-jays.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Kanske för att batteriet på din gamal har blivit slitet och dragit ur med tiden och tappar kapacitet?

i så fall var det slitet när den var ny men det tvivlar jag på, då fler med mig rapporterat samma sak

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Bara en förtydling: Det är inte Apple som begränsar, det är EU.

Sitter och funderar på att byta ut min iPod 4G 20 gb mot en 8 gb Nano, den ser riktigt jävla trevlig ut.

Hur upplever ni batteritiden? Är den klart förbättrad?

Potato - potatoe, Apple är tvungna att begränsa volymen pga av EUs direktiv, i slutändan är det fortfarande Apple som är ansvariga för sin spelare...

Beträffande batteritiden så upplever jag den som avsevärt mycket bättre än den hos 1G Nano. Har använt min spelare under tre-fyra timmar med mycket pillade och den visar fortfarande på fullt batteri, den gamla hade varit på ett halvt batteri vid det här laget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Inear kan mycket väl lösa det problemet. Jag lyssnar på 2/10 volym i morgonrusningarna med mina d-jays.

Har ett par Sony MDR-EX71SL, men tycker att det är skönare för örat med vanliga snäckor.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |