Jag är en pirat som vill bli ärlig!!!

Permalänk

Jag är en pirat som vill bli ärlig!!!

Jag har nu tagit mig i kragen!

Jag har under hela min ungdom använt mig av Windows ”piratkopior” som operativ system. Jag tänkte, att nu när man har ett jobb samt en trygg lön borde man nog införskaffa original program samt kanske börja betala TV licensen.

Min fråga är: När jag köpt ”Windows XP pro OEM” kan jag då installera den över min gamla piratkopia?

Eller måste jag formatera om hela alltet? Det skulle inte kännas som ett party om jag blev tvungen till detta!

Är det någon som vet om man kan/får installera ett OEM på två datorer…? Min bärbara dator fick med sig ett XP pro OEM och det vore helt klart det billigaste alternativet.

Hoppas att någon kan hjälpa mig över till den lagliga sidan!

Visa signatur

MSI K8N Neo4-FI, AMD Athlon 64 3200 (Socket 939),1024MB TwinMOS PC3200(2*512),HÅRDDISK: 2 * SATA Maxtor DiamondMax 200GB GeForce 7900GS 500Mb, NorthQ 4001SX Super Silent PSU

Permalänk
Medlem

Du kan gå in på windows update och validera windows. då kommer den antagligen klaga på att du har en icke giltig nyckel, och får då en länk där du kan köpa det. Tror det blir billigare så.

Och nej, du behöver inte installera om.

Lycka till med ditt mer lagliga leverne

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Glömsk

Om du vill "bli laglig" och dessutom få en sån där fin känsla varje natt när du går och lägger dig kan du ju testa någon fri linuxdistribution, exempelvis Ubuntu.

Om du behöver Windows så följ Strukts råd. Microsoft har gjort det mycket enkelt att göra om en piratkopia till en normal. Bara att köra Windows Update. Kan kanske bli problem om du "crackat" Windows Update dock.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Jag tackar och bugar,för era snabba svar!

Jag ska nog slänga mig in på Microsofts hemsida direkt!

tillägg
-----------------------------------
Mitt crackade Windows kan inte gå igenom den kontrollen! Hmm… har ni några förslag?

Förvisso skiljer det bara ca 200:- från Microsoft (1281kr) och netsuperstore (1495kr) =dif 214kr

Jag kanske ska lägga in en order direkt... Men hur var det med OEM, 1 dator eller kan jag slänga in det på 2 datorer? Det är ju ändå samma hushåll!!!

Man betalar inte TV licens utifrån hur många Tv-apparater man har i hemmet…

-----------------------------------

Visa signatur

MSI K8N Neo4-FI, AMD Athlon 64 3200 (Socket 939),1024MB TwinMOS PC3200(2*512),HÅRDDISK: 2 * SATA Maxtor DiamondMax 200GB GeForce 7900GS 500Mb, NorthQ 4001SX Super Silent PSU

Permalänk

En OEM-licens till _en_ dator.
Alltså.. har du två datorer så blir det vips två licenser hur du än gör.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Medlem

OEM är just för den datorn och får inte flyttas till annan eller installeras till fler datorer.
Är inte som TV licensen

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Har nu bestält ett OEM, ändock orolig!!!

Jag mistänkte nästan att det var så... Men det skadar inte att fråga.

Jag har lagt en beställning på ett OEM i detta nu men jag är fortfarande orolig för instalationen!

Tror ni att jag kan instalera över den gammla kopian eller är det möjligt att bara skriva in produkt nyckeln någonstans?

Visa signatur

MSI K8N Neo4-FI, AMD Athlon 64 3200 (Socket 939),1024MB TwinMOS PC3200(2*512),HÅRDDISK: 2 * SATA Maxtor DiamondMax 200GB GeForce 7900GS 500Mb, NorthQ 4001SX Super Silent PSU

Permalänk
Hedersmedlem

Du har en XP pro installation nu alltså?
Testa att ändra nyckeln bara. Nu är det här för volymlicenser så jag vet faktiskt inte om det kommer fungera (om du har en volymlicensinstallation nu och försöker med en oem-nyckel). Men testa det först för att ändra nyckeln. Fungerar det så ska windows update osv gå finnemang.
Annars en reparationsinstallation av XP, alternativt sysprep-variant (google och sök på swec efter sysprep) borde ge dig tillfälle att skriva in din nya nyckel. Om allt detta har testats så tror jag en ominstallation är nödvändig.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Vad jag har för mig finns det väl program som gör att du kan byta Licens nyckel!

Visa signatur

Stationära Intel i7 4790K 4,0GHz | 2x Nvidia Geforce GTX580 | 16GB DDR3 | 1xSDD 160gb | 2x1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guldztrand
Vad jag har för mig finns det väl program som gör att du kan byta Licens nyckel!

Jag med, det här t.ex.: Magical Jellybean

Mvh

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd
Permalänk

haha ligger i samma knipa nu .. får nog ta mig i kragen och köpa skiten för 1K ....

edit:

Damodred
funkar det genom att enbart byta nycklen? för det är ju igentligen bara nycklen som är fel ...
kom på nu faktist att morsan fick en burk av jobbet och som tur var så fick hon på något vänster med ett xp o en nyckel bör de gå att bara byta nyckel så att säga som det du länkar till?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
haha ligger i samma knipa nu .. får nog ta mig i kragen och köpa skiten för 1K ....

edit:

Damodred
funkar det genom att enbart byta nycklen? för det är ju igentligen bara nycklen som är fel ...
kom på nu faktist att morsan fick en burk av jobbet och som tur var så fick hon på något vänster med ett xp o en nyckel bör de gå att bara byta nyckel så att säga som det du länkar till?

Har din mamma fått med en nyckel med datorn från jobbet så är det garanterat en OEM, och då får du inte installera den på nån annan burk enligt avtalet.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk

fan då ...

men varför har de en OEM version och en vanlig? helt meningslöst igentligen eller?

är OEM bunden dirext till den burken?
för som jag läst så får man byta allt urom sjävla moderkortet fast det brukar ju vara där de flesta OS jävlas via

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

I teorin, nota bene, kan du strängt taget använda din OEM-installation på bägge datorer. Det som gör det hela lite mer problematiskt är att den "andra" datorn inte får/kan kopplas upp mot nätet, och vilken dator gör man inte det med?
Ska du ha den ena som typ filserver kan du ju faktiskt ta nån linuxdist som du har samba på.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Haha, hur länge har du sluppit undan TV-licensen ?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

nej du får generellt inte installera ett dator program du köpt på fler en än dator

btw konstigt att den här tråden inte blivit låst men inte för att jag bryr mig

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
men varför har de en OEM version och en vanlig? helt meningslöst igentligen eller?

Pga att de ska kunna ta ett lägre pris för den, dvs billigare för oss konsumenter. Retail kostar runt dubbelt upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Pga att de ska kunna ta ett lägre pris för den, dvs billigare för oss konsumenter. Retail kostar runt dubbelt upp.

okey men då kvittar det vilket man köper bara man håller OEM till en burk och retail kan man flytta runt som man känner för det eller?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
okey men då kvittar det vilket man köper bara man håller OEM till en burk och retail kan man flytta runt som man känner för det eller?

Ja, det är bara nyckeln (dvs licensen) som skiljer, mjukvaran ska vara densamma.
Det även finns uppgraderingsversioner som ligger någonstans mellan OEM och retail fullversion i pris.

Permalänk
Medlem

Från reglerna: "All antydan på innehav av piratkopierat material är förbjudet."

Varför gäller inte det i denna tråd?

Permalänk
Medlem

Kanske för att han vill ha hjälp att bli av med det. Om man inte hjälper han så fortsätter han och köra piratkopierat.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Från reglerna: "All antydan på innehav av piratkopierat material är förbjudet."

Varför gäller inte det i denna tråd?

Sant, men det handlar ju om att hjälpa en pirat att bli laglig, vilket vi bör göra allt för att underlätta.

Permalänk

varför inte bara va lite piratad ett tag till o vänta tills windows vista kommer iställe. då e d ju bara att uppgradera välle o få lagligt?

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Sant, men det handlar ju om att hjälpa en pirat att bli laglig, vilket vi bör göra allt för att underlätta.

Han bryter ju ändå mot reglerna och swec har en policy som säger att att man inte får erkänna brott här.
Det sa GAPa när jag diskuterade §7 med honom
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Avstängd

Det är däerför jag har en varning också, av samma mod. Men skit samma.

-=FULLMOON=- Det funkar ypperligt att bara byta sådär. Har gjort det själv. Funkar dock bara en gång ska understrykas om man inte kommer ihåg vad man ändrar i registret och sedan ändrar tillbaka, för att sedan göra om allt igen

Permalänk

Tack för alla svar... nu är jag laglydig

Mitt problem är nu löst! Detta då jag igår beställde ett nytt operativ system, så nu är jag "super" hederlig... Jag har nu två licenser, vilket jag personligen tycker är hel sjukt att man ska behöva!

Microsoft klagar över antalet piratkopior ute på marknaden… Jag kan lova att de flesta olagliga kopiorna hör till familjer med flera datorer i hemmet. Alltså, du har ett original installerat på två datorer!

Ett smart drag för Microsoft vore att för privatpersoner i ett hushåll erbjuda en extra licens nyckel för en reducerad summa, eller vad tror ni? Skulle inte då Microsoft tjäna på det konceptet i det långa loppet.

Tack än en gång för all hjäp.

Visa signatur

MSI K8N Neo4-FI, AMD Athlon 64 3200 (Socket 939),1024MB TwinMOS PC3200(2*512),HÅRDDISK: 2 * SATA Maxtor DiamondMax 200GB GeForce 7900GS 500Mb, NorthQ 4001SX Super Silent PSU

Permalänk
Medlem

Var det inte det dom skulle göra med Vista? Fler licencer blir "billigare".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Tack för alla svar... nu är jag laglydig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gandalf80
Ett smart drag för Microsoft vore att för privatpersoner i ett hushåll erbjuda en extra licens nyckel för en reducerad summa, eller vad tror ni? Skulle inte då Microsoft tjäna på det konceptet i det långa loppet.

Det finns eller är i alla fall på gång.