Permalänk

Klickande powerbook G4

Har en powerbook G4 som idag började strula. Så fort den börjar tänka så kommer det ett klickande ljud från den. Ljudet klickar med en sekunds intervall under hela tiden då den arbetar. När sen programmet är färdigladdat (eller vad det nu är som gör att den tänker) då slutar även klickandet. Problemet är inte bara ljudet utan även att allt tar längre tid nu också.

Någon som vet vad som är fel?

Visa signatur

P4 2,53 ghz l Pc 1066 512MB RDram l 120GB l Radeon 9700 pro

Permalänk
Medlem

Låter som hårddisken gissar jag?

Permalänk

Hmm, okej. Hur fixar man detta då? Vart vänder man sig, kan man göra det själv? Var kan man i så fall köpa en hårddisk till en powerbook.

Visa signatur

P4 2,53 ghz l Pc 1066 512MB RDram l 120GB l Radeon 9700 pro

Permalänk
Medlem

Antingen kan du köpa en vanlig laptophårddisk och försöka montera den själv, det finns manualer men är inte det lättaste, eller så får du lämna in den på service och det går alltid på ett par tre tusen... been there, done that.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk

ok, nu går inte datorn igång längre....
När jag startar den kommer det upp en liten mapp-ikon mitt på datorn. I ikonen ligger en animation, den visar ett frågetecken och en mac-ikon (den som ligger i aktivitetsfältet längst ner till vänster i Mac Os X som gör att man kommer till "utforskaren" (den ligger till vänster, bredvid safari-ikonen på denna bild http://www.ariyam.com/wp-images/misc/osx.JPG). Det är alltså en animation inne i ikonen som ser ut som en mapp, animationen är alltså ett frågetecken som varvas med ikonen som ser ut som ett ansikte i två olika blåa nyanser.

Vad betyder detta felmeddelande?

Visa signatur

P4 2,53 ghz l Pc 1066 512MB RDram l 120GB l Radeon 9700 pro

Permalänk
Avstängd

Inte en aning men jag tror, som Ibis och xerent, att det är hårddisken som är på god väg att ge upp. Hade jag varit i din situation hade jag antingen tagit reda på hur jag byter disk själv eller köpa en helt ny dator. Att reparera den känns bra onödigt och dyrt.

Permalänk
Medlem

om ha inte minns fel så betyder det att nått är korrupt i osx, vilket kan vara ett tecken på att hårddisken håller på att balla ur. sök lite på 99mac.se , där står massa om det där. va ikoner betyder osv.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Det sitter väl en vanlig 2,5" IDE-disk i powerbookarna?
En 80GB-disk går lös på 775:- så det är ju inte så farligt.. Då kanske du får mer utrymmet än idag? 40 GB kostar 575:- och 60 GB kostar 649:-

Som sagt så låter det som hårddisken håller på att ge upp .. Antagligen den som klickar och sen har kanske nålen eller något trasat sönder diskytan nu eftersom datorn inte går att ladda alls ... eller rättare sagt, ladda OS...

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

äre verkligen Sata diskar i powerbookarna? skulle vara på senaste modellen då, sista som kom.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

datorn är tre år gammal. Vet någon vad det är för disk man ska ha och hur får man in Mac OS X på den sen? Följde ju med på disken när man köpte datorn...

Visa signatur

P4 2,53 ghz l Pc 1066 512MB RDram l 120GB l Radeon 9700 pro

Permalänk
Avstängd

Vilken vanlig disk som helst i 2,5" storlek. Hur man gör med den fysiska biten av installationen har jag dock ingen aning om

Permalänk
Medlem

hur man byter dik själv kan man finna på http://www.xlr8yourmac.com/powerbook_g4/PB_G4_HD_upgrade/pb_g... bland annat, bara o googla, finns rätt många guider.

vad för disk du ska ha, ja troligen en vanlig IDE 2,5" disk, typ denna http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/produc...

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
äre verkligen Sata diskar i powerbookarna? skulle vara på senaste modellen då, sista som kom.

Jeflar, hade visst länkat fel .. Skrev IDE-diskar i inlägget, men råkade länka till S-ATA My mistake.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidandersson
datorn är tre år gammal. Vet någon vad det är för disk man ska ha och hur får man in Mac OS X på den sen? Följde ju med på disken när man köpte datorn...

Du fick väl med CD/DVD-skivor iaf?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Du fick väl med CD/DVD-skivor iaf?

Nope....köpte den begagnad. Fick inga skivor med operativsystem. Hur gör man då? Kan man använda någon annans?

Har ju uppenbarligen betalt för OS X en gång, finns väl ingen möjlighet att köpa en Mac utan operativsystem?

Visa signatur

P4 2,53 ghz l Pc 1066 512MB RDram l 120GB l Radeon 9700 pro

Permalänk
Vila i frid

du får väl tanka hem semesterbilder som kan tänkas vara på osx.
Du har ju trots allt redan betalat för licensen en gång

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups