Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av novi
Prova detta:

1) Make sure AHCI is not enabled in your BIOS, otherwise this guide is pointless for you.
2) Back up your Windows folder and prepare a boot disk in case this guide fails!
3) Download 79im05ww.exe from http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss...ocid=MIGR-62909
4) Extract the file to C:\DRIVERS\WIN\SATA.
5) If you have the ICH7M southbridge, go to step 8.
5) Open C:\DRIVERS\WIN\SATA\PREPARE\IMSM_PRE.inf in Notepad.
6) Replace any instance of DEV_27C5 with the following, according to your southbridge:
ICH6R - DEV_2652
ICH6M - DEV_2653
ICH7R - DEV_27C1
ICH7DH - DEV_27C1
ICH7M - DEV_27C5
7) Save the file and close Notepad.
8) Click Start, select Run.
9) In the Open field type C:\DRIVERS\WIN\SATA\PREPARE\INSTALL.CMD and click OK.
10) Restart your computer, and enable AHCI on in your BIOS Setup.
11) Start Windows XP or Windows 2000. The Found New Hardware wizard will start automatically.
12) If running Windows XP:

1. Click No, not this time then click Next.
2. Select Install from a list or specific location (Advanced), then click Next.
3. Select Search for the best driver in these locations.
4. Select Include this location in the search: and specify the path, C:\DRIVERS\WIN\SATA, and click Next.

13) If running Windows 2000:

1. Click Next.
2. Select Search for a suitable driver for my device (recommended), then click Next.
3. Select Specify a location, then click Next.
4. Specify the path, C:\DRIVERS\WIN\SATA, and click OK, then click Next.

14) Click Finish.
15) When the System Settings Change window appears, click Yes. The computer restarts.

Länken på steg 3 fungerar inte...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk

Klockrent, hela guiden fungerade helt perfekt. Jag växlade min Raptor systemdisk/boot disk till AHCI läge med den här guiden utan problem. (Utan att behöva installera om operativet eller strula med diskett.)

Permalänk
Medlem

Ska testas då jag kommer hem!

Visa signatur

Aboo!

Permalänk
Medlem

Vad är det som blir bättre av att köra det här igentligen?

EDIT: Jag får BSOD när jag ändrat i bios och den ska boota up win XP
varför blir det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walste
Vad är det som blir bättre av att köra det här igentligen?

EDIT: Jag får BSOD när jag ändrat i bios och den ska boota up win XP
varför blir det så?

Därför att windowsxp inte klarar av att läsa dina drivisar som du har lagt in. Gör om gör rätt.

Visa signatur

Inte så vass..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Labben
Därför att windowsxp inte klarar av att läsa dina drivisar som du har lagt in. Gör om gör rätt.

Jag hade såklart slarvat lite, men nu ska det vara ok....hur ser jag nu att den kör så då?

Permalänk
Medlem

Jag har nu lagt in det och det funkar, MEN varje gång jag startar datorn måste jag ändra om färgerna i ATI CCC eller "Reactivate ATI color controls" som det står. Någon som vet varför och hur man fixar det? Allt annat funkar felfritt.

Visa signatur

Aboo!

Permalänk

RAID 0 - intel southbridge

Skulle vara suvveränt om man kunde få en liknande guide för att kunna köra RAID 0 på intel southbridge!! (alltså inte via de organga ez-backup ingångarna).

Frågan är om man tvingas fixa en diskettstation den här gången trots allt??

Jag vill köra två samsung 250 gb i raid 0, min systemdisk/bootdisk raptor 75bg ska köra som vanligt (utanför raidvolymen).

Frågan är också om man kan greja detta utan att tvingas ominstallera xp?