Nvidia G80 har fastnat på bild

Permalänk

Det är fabriskex, de brukar aldrig vara vackra eller överrensstämma med med den slutgiltiga produkten. Men jag väntar med spänning för att se vad G80 erbjuder för prestanda, teknologi och applikationer.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Får inte plats?

Får ju lätt plats i mitt chassi.
Men tänker nog inte köpa dx10 förän dom har släppt ett par kort.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

FX var inte så stor flopp. Folk hade för höga förväntningar bara och detsamma kan gälla på DX10-korten. När inte folk får vad dem förväntar sig så blir resultatet en besvikelse oavsett.

Men jag väntar och kritisera kortet tills det är här men jag tror aldrig att det kommer låta mer än jet-motorn från ATI som sitter i min dator.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

ingen kommer köpa sånt stort kort, hoppas nvidia fattar det o gör PCBn mindre...

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

jodå många kommer köpa sånna kort^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
jodå många kommer köpa sånna kort^^

Men de borde inte göra det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Men de borde inte göra det!

Varför inte? Vad är det som säger att det kommer bli en ny FX-historia? Enda som talar för det är den eventuella värmeutvecklingen det kommer ha. Prestandan vet vi ju inte ett dugg om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Vaddå fx-flopp?... äger själv ett FX5900... funkar minst lika bra som ett 9800Pro i Windows. Linux behövs inte ens diskuteras. Dessutom så kan jag nu använda det kortet med Gelato, dvs. GPU-baserad rendering i 3d studio max och liknande...
Visst 5800 var kanske ingen höjdare. Men de var först iaf! och med 5900 sopade de undan de flesta problemen. Mitt 5900 är knäpptyst med en fjuttig alu-kylare. Dessutom tror jag inte att nVidia vågar släppa något som påminner om 5800:an en gång till. Tror mer på dem än ATi som fortfarande inte fått ändan ur vagnen när det gäller linux-drivrutinerna och samtidigt infört Catalyst Control Center i Windows! Mer bloatade grejer får man leta efter! Och sedan att tv-ut fortfarande inte fungerar ordentligt med de senaste drivrutinerna på mitt AIW x1800xl är ju rent ut skandal. Får gå tillbaka 3-4 versioner eller använda moddade drivisar bara för att få bild i tv-rutan.

Det som kommer stoppa mig från att köpa de första DX10 korten är att de här korten förmodlige kommer ha för hög price/performance -ratio jämfört med nästa generation DX10 -kort. Med tanke på allt hype runt specifikationerna och att det är seriös cutting-edge vi snackar om här, tror jag att vi kommer se extrema "prestandahopp" mellan första och andra DX10-generationerna på samma sätt som DX9-korten. Dvs. 5xxx -> 6xxx samt 9xxx -> Xxxx. Då kommer man känna sig riktigt dum om man lagt ut 5k på ett prestandamonster som slås ut av ett 2k-kort nästa år.

Word!

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hesuses
Haha, du har ju rätt. Såg inte det där första gången.

Om det där är en metallplatta är den då mycket lik bordsskivan måste jag säga.

Om det där är ett hål, så leder det till en magisk, beige, dimension. Eller nåt. Vad jag vet är att det inte går rakt genom kortet, något som vilken människa som helst kan se, så länge man stoltserar med ett IQ högre än en trattkantarell.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Vaddå fx-flopp?... äger själv ett FX5900... funkar minst lika bra som ett 9800Pro i Windows. Linux behövs inte ens diskuteras. Dessutom så kan jag nu använda det kortet med Gelato, dvs. GPU-baserad rendering i 3d studio max och liknande...
Visst 5800 var kanske ingen höjdare. Men de var först iaf! och med 5900 sopade de undan de flesta problemen. Mitt 5900 är knäpptyst med en fjuttig alu-kylare. Dessutom tror jag inte att nVidia vågar släppa något som påminner om 5800:an en gång till. Tror mer på dem än ATi som fortfarande inte fått ändan ur vagnen när det gäller linux-drivrutinerna och samtidigt infört Catalyst Control Center i Windows! Mer bloatade grejer får man leta efter! Och sedan att tv-ut fortfarande inte fungerar ordentligt med de senaste drivrutinerna på mitt AIW x1800xl är ju rent ut skandal. Får gå tillbaka 3-4 versioner eller använda moddade drivisar bara för att få bild i tv-rutan.

Det som kommer stoppa mig från att köpa de första DX10 korten är att de här korten förmodlige kommer ha för hög price/performance -ratio jämfört med nästa generation DX10 -kort. Med tanke på allt hype runt specifikationerna och att det är seriös cutting-edge vi snackar om här, tror jag att vi kommer se extrema "prestandahopp" mellan första och andra DX10-generationerna på samma sätt som DX9-korten. Dvs. 5xxx -> 6xxx samt 9xxx -> Xxxx. Då kommer man känna sig riktigt dum om man lagt ut 5k på ett prestandamonster som slås ut av ett 2k-kort nästa år.

Fx-serien hade ju problem med massa grejer till ex DX9 funkade inte så värst bra, Nividia gjorde ju så att många spel skulle använda sig av DX8 istället för att få upp fps:en då deras DX9 prestanda verkligen var dålig.
Valve sa ju också där när HL2 var nytt att Fx-serien skulle se ses som ett DX8-kort, för maximal spelupplevelse rekommendera dom 9800Radeon.
Sen fuskade nivida lite hejvilt i 3Dmark också bara för att kunna komma upp i samma DX9-prestanda som ati.

FX var och förblir en flopp inget annat kan sägas.
Men vad gör det deras andra generationer har ju varit bra, ibland måste man ju få misslyckas:D

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem

FX5800 var en flopp, men man kanske räddade sig lite med FX5900.
Jag vet inte vad FX5800 skulle varit först med. Möjligtvis med en kylare som tog upp en extra kortplats. För i övrigt var 9700Pro långt före i allting. Prestanda, DX9-stöd, och 256-bitars minnesbuss och lansering.....

Angående det här kortet, så är jag tveksam till dess genuinitet. Tycker inte kylaren ser äkta ut. Framförallt inte i utförandet med nipplarna för hybridkylningen.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
FX5800 var en flopp, men man kanske räddade sig lite med FX5900.
Jag vet inte vad FX5800 skulle varit först med. Möjligtvis med en kylare som tog upp en extra kortplats. För i övrigt var 9700Pro långt före i allting. Prestanda, DX9-stöd, och 256-bitars minnesbuss och lansering.....

Angående det här kortet, så är jag tveksam till dess genuinitet. Tycker inte kylaren ser äkta ut. Framförallt inte i utförandet med nipplarna för hybridkylningen.

Har ett Fx5*** på min andra dator, rent utsagt ett skitkort. Har aldrig kunnat köra något spel bra. T.ex Oblivion, det KAN jag inte ens spela. Laggar sönder på lägsta möjliga inställningar. Endå går det att spela på ett 9*** kort från Ati.
Nej det kortet ska ut snarast möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Två strömkontaker? Skulle gärna vilja se bilder på själva PCB:n utan kylaren. Kanske stämmer att där är två kärnor

Med tanke på baksidans bild så är det inte 2x GPU. Finns dual core GPUs?

Permalänk
Medlem

beror på vad man menar med dual core... dual core som i två GPU's på samma "GPU-paket".. nej.. tror inte det. En gpu som klarar flera operationer parallelt... ja.. funnits länge!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Varför inte? Vad är det som säger att det kommer bli en ny FX-historia? Enda som talar för det är den eventuella värmeutvecklingen det kommer ha. Prestandan vet vi ju inte ett dugg om.

Därför att

1. EXTREM strömslukare
2. Kommer väsnas så in i helvete
3. Säg vad ni vill första generationen av vadsomhelst är alltid skit till förhållande till priset
4. DX9 kommer nog funka helt perfekt i nog 1½ år till och med tanke på att DX10 ska lanseras så kommer kort som X1950XTX och GTX serien att rasa i pris.
5. Det vi utsätt för nu när det gäller DX10 är samma råa markandsföring med rykten och såkallade "tester" som när FX skulle komma.
6. Flera spelkoncerner är nog mer intresserade av att få ut sina spel till konsumenter än att de ska vara fullt kompitabla med DX10 och ha råaste grafik bla bla bla.

Tänk efter själv skulle du som speldesigner släppa ut ett spel som helt förlitar sig på DX10 när det inte finns någonting som är säkert med dem korten?

FFS hög värme, skrikande kylning, ingen RIKITGA TESTER + att denna marknadsföring som vi nu utsätt för påminner så jävla mkt om FX tiderna....

Min poäng är att alla oroar sig för kommer min DX9:a att palla med spelen om ett år och mitt svar är JA.
Spelen som är påväg kommer inte att helt förlita sig på DX10 förrän spelmakarna verkligen vet att det kommer att funka...

Personligen så tror jag nog att det vore jävligt dumt att lansera nu en massa spel som förlitar sig på DX10 när så många männsikor fortfarande har DX9 plus att de som funderar på att byta sig till DX10 fortfarande är ganska skeptiska...

Jag menar vi skulle inte ens ha den här diskussionen om inte vi alla var osäkra...

Nej Här kommer en enkel uträkning av det hela...

FX + Marknadsföring + Massa snack = Flopp
DX10 + Marknadsföring + Massa Snack = "Gissa Själv"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Därför att

1. EXTREM strömslukare

Det kan jag hålla med om att det verkar dra en hel del

Citat:

2. Kommer väsnas så in i helvete

Det vet vi inget om.

Citat:

3. Säg vad ni vill första generationen av vadsomhelst är alltid skit till förhållande till priset

Jo, 6xxx-serien var rätt kass

Resten orkar jag inte svara på :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Därför att
3. Säg vad ni vill första generationen av vadsomhelst är alltid skit till förhållande till priset

Tja, 9700Pro var väl knappast skit. Antagligen ett av de bästa grafikkort som någonsin har lanserats. En av grafikkortshistoriens absoluta milstolpar.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe

Jo, 6xxx-serien var rätt kass

Resten orkar jag inte svara på :/

vad jag ser så var 6200 serien bättre än x300 på alla håll och kanter. 6600/gt var bättre än x700/pro och x800xl/xt/xt pe var jämnbördiga mot nvidia. Jag tycker 6*** serien var det inge fel på iaf

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av al0be
vad jag ser så var 6200 serien bättre än x300 på alla håll och kanter. 6600/gt var bättre än x700/pro och x800xl/xt/xt pe var jämnbördiga mot nvidia. Jag tycker 6*** serien var det inge fel på iaf

Tror vi måste fixa till en ironi-tagg på det här stället...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Med tanke på baksidans bild så är det inte 2x GPU. Finns dual core GPUs?

Klart det finns, tror t o m du och jag talade med varandra i nyhetstråden för drygt ett år sedan...

http://www.asus.com/products4.aspx?l1=2&l2=6&l3=0&model=786&m...

Asus 7800GT Dual

Edit: En liten recension från THG http://www.tomshardware.com/2005/12/14/sneak_preview_of_the_n...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Om det där är ett hål, så leder det till en magisk, beige, dimension. Eller nåt. Vad jag vet är att det inte går rakt genom kortet, något som vilken människa som helst kan se, så länge man stoltserar med ett IQ högre än en trattkantarell.

Självklart förstår jag att man inte kan se igenom kortet.
Frågan är dock varför någonting med samma yta som bordet (eller vad nu kortet ligger på) syns genom fläkten. Borde kunna se kortet eller grönt istället, speciellt eftersom kortet är solit på en annan bild.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Självklart förstår jag att man inte kan se igenom kortet.
Frågan är dock varför någonting med samma yta som bordet (eller vad nu kortet ligger på) syns genom fläkten. Borde kunna se kortet eller grönt istället, speciellt eftersom kortet är solit på en annan bild.

Det är sällan (läs: aldrig) så att fläkten sitter svävandes ovanför kärnan, du behöver ha någonting emellan för att få bättre avledningsförmåga, vilket inte skulle bli överdrivet bra med bara en fläkt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Nej Här kommer en enkel uträkning av det hela...

FX + Marknadsföring + Massa snack = Flopp
DX10 + Marknadsföring + Massa Snack = "Gissa Själv"

Du menar en felaktig uträkning?

FX var en generation grafikkort från nvidia. DX10 är den kommande versionen av Direct X. Nu ser jag inte likheterna mellan dessa då den ena är hårdvara medans den andra är mjukvara.

Allt snack ligger runt DX10 och det är väl inte så konstigt egentligen? Snacket ligger inte runt G80 utan själva fokusen ligger på hur bra DX10 kommer bli. Jag tror dessutom att DX10 kommer bli riktigt bra. Det är trotts allt ändå den mjukvara Microsoft lyckats bäst med.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Det är sällan (läs: aldrig) så att fläkten sitter svävandes ovanför kärnan, du behöver ha någonting emellan för att få bättre avledningsförmåga, vilket inte skulle bli överdrivet bra med bara en fläkt

Har ju aldrig sagt att fläkten sitter ovanför kärnan, kärnan sitter ju "till vänster" där flänsarna är som mest packade.
Låt oss bara säga att det var en dålig kamera som fick metallen under fläkten att se ut som bordet...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Vaddå fx-flopp?... äger själv ett FX5900... funkar minst lika bra som ett 9800Pro i Windows. Linux behövs inte ens diskuteras. Dessutom så kan jag nu använda det kortet med Gelato, dvs. GPU-baserad rendering i 3d studio max och liknande...
Visst 5800 var kanske ingen höjdare. Men de var först iaf! och med 5900 sopade de undan de flesta problemen. Mitt 5900 är knäpptyst med en fjuttig alu-kylare. Dessutom tror jag inte att nVidia vågar släppa något som påminner om 5800:an en gång till. Tror mer på dem än ATi som fortfarande inte fått ändan ur vagnen när det gäller linux-drivrutinerna och samtidigt infört Catalyst Control Center i Windows! Mer bloatade grejer får man leta efter! Och sedan att tv-ut fortfarande inte fungerar ordentligt med de senaste drivrutinerna på mitt AIW x1800xl är ju rent ut skandal. Får gå tillbaka 3-4 versioner eller använda moddade drivisar bara för att få bild i tv-rutan.

Det som kommer stoppa mig från att köpa de första DX10 korten är att de här korten förmodlige kommer ha för hög price/performance -ratio jämfört med nästa generation DX10 -kort. Med tanke på allt hype runt specifikationerna och att det är seriös cutting-edge vi snackar om här, tror jag att vi kommer se extrema "prestandahopp" mellan första och andra DX10-generationerna på samma sätt som DX9-korten. Dvs. 5xxx -> 6xxx samt 9xxx -> Xxxx. Då kommer man känna sig riktigt dum om man lagt ut 5k på ett prestandamonster som slås ut av ett 2k-kort nästa år.

Vadå "5800 var kanske ingen höjdare. Men de var först iaf!", det stämmer ju inte. nVidia var efter, långsammare och sämre på alla sätt och vis - utom drivrutiner till Linux. Och det här med att FX 5900 fungerar lika bra som ett 9800 PRO i Windows ska vi ju inte tala om, sämsta jämförelsen på år och dag. Mitt gamla S3 med två megabyte RAM klarar av Windows utan problem.

Näedu, att försöka försvara nVidias FX-serie är tyvärr lönslöst, t.o.m. nVidia själva har ju skämtat om värmeproblemen med 5800.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Jaha, då var spekulationsracet snart igång på alvar igen.........jaja det brukat ju förvisso vara ganska så underhållande att läsa inlägg från alla de som hämtat "fakta" från Inquirer, VR-zone etc.

Är för övrigt rörande överens med dem som skriver att FX-serien var skräp. Det kunde inte ens NVIDIA förneka tillslut. De erkände ju såklart inte det förrän 6800-serien lanserades; vilket var ganska så förståligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Klart det finns, tror t o m du och jag talade med varandra i nyhetstråden för drygt ett år sedan...

http://www.asus.com/products4.aspx?l1=2&l2=6&l3=0&model=786&m...

Asus 7800GT Dual

Edit: En liten recension från THG http://www.tomshardware.com/2005/12/14/sneak_preview_of_the_n...

Nja alltså jag menade dual core GPU (alltså en gpu med två cores, t.ex Core 2 duo i cpu-världen)
På bilden där baksidan syns ser man att det bara finns en GPU, men den kanske är dual core? Det var så jag menade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Nja alltså jag menade dual core GPU (alltså en gpu med två cores, t.ex Core 2 duo i cpu-världen)
På bilden där baksidan syns ser man att det bara finns en GPU, men den kanske är dual core? Det var så jag menade

Ahaaaaaaaaaaaa... en liten missuppfattning...

Det jag tänkte på var att där kanske både är en GPU och möjligen PPU. Annars har jag svårt att förstå mig på fördelningen av minnet 512+256

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det jag tänkte på var att där kanske både är en GPU och möjligen PPU. Annars har jag svårt att förstå mig på fördelningen av minnet 512+256

Det har iofs snackats lite om en 384-bitars minnesbuss. Ingen omöjlighet, men det känns lite långsökt.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Det har iofs snackats lite om en 384-bitars minnesbuss. Ingen omöjlighet, men det känns lite långsökt.

Tycker att det nästa "evolutionära" steget förvisso borde vara 512-bitar minnesbuss... men men.. Den som lever får väl se...