Permalänk
Medlem

DSL modem - Svenskt modem i Tyskland

Nån som har koll?
Har nyligen flyttat till Tyskland och jag kan inte få mitt modem att känna av DSL-signalen. Fått en ny splitter från min ISP och telefonen funkar som den ska.

Jag har snackat med ISP-supporten då jag misstänker att ISPn inte fått igång uppkopplingen, alternativt att splittern är trasig.

För det är väl ingen skillnad på modemen, båda dom två som jag testat (Dlink DSL-300G Alcatel/Thomsson ST510v4) verkar ha sålts i Tyskland...AFAIK är det bara splittern som skiljer.

Även om modemen inte konfigurerats så borde dom väl känna av insignalen?

Tacksam för svar då det här börjar bli rätt irriterande

Permalänk
Medlem

Det är skillnad. Tyskland använder Annex B (möjliggör isdn och adsl på samma ledning). Tror inte att ett Annex A-modem kan synka upp mot en Annex B-dslam.

Permalänk
Medlem

Jag har analogt uttag iaf, så jag utgick ifrån att det skulle funka. jaja, får kolla runt lite till. Tack för svaret.

Permalänk
Medlem

Om du inte kan ställa in modemet på Annex B vill säga.

Permalänk
Medlem

får kolla upp det. tack för svaren

EDIT: Gick inte att ändra. Jag får kontakta min ISP. Både A och B-modem säljs här i Tyskland, jag kan inte hitta nån information som säger vilken typ jag ska använda mig av. Borde vara A då jag har analog lina som sagt.

EDIT II: Fick svar från D-Link. Dom ugår från att mitt(mina) modem inte stöder den DSLAM som tyska telenätet använder. Alltså inget med AnnexA/B att göra.

Så jag får väl köpa ett tyskt modem.