Permalänk
Medlem

Core Duo eller Core 2 Duo?

Jag ska snart beställa ny maskin, men har ett val att göra när det gäller processon. Jag är osäker på hur Intels nya namngivning ska tolkas.

Om jag förstått det hela rätt så är Core Duo (Yonah) efterföljaren till Pentium M (Dothan), och Core 2 Duo (Merom) är en nyare version av Yonah.

Nu verkar dock Core och Core 2 finnas både för desk- och laptops, och jag kan inte riktigt hålla isär vad jag läst hittils.

Vilken processor ger mig bäst performance/watt ratio? Jag tyckte att Pentium M var en fantastiskt fin processor, och hoppas ju att efterföljarna är lika optimala som den var.

Databladet för laptopen anger:
Intel® Core™ Duo processor up to T2600 or
Intel® Core™ 2 Duo processor up to T7200

Är det modellnummer i processorfamiljen?

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk
Medlem

Japp, precis T2300 - T2600 är modellerna för core duo (yonah), där T2600 är den snabbaste.

T5500 och T5600 är core 2 duo (merom) med 2MB cache. Och T7200, T7400, T7600 är core 2 duo (merom) med 4 MB cache. Där T7600 är snabbast.

Visa signatur

"I don't have time to waste. I'm busy cultivating useless good taste" - helmet
Bärbar: Amilo Si1520 | 1.83 Ghz core duo | 1024 MB DDR II (533) | 100 GB SATA | Intel GMA950 | 12" TFT | Ubuntu Edgy

Permalänk
Medlem

Re: Core Duo eller Core 2 Duo?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Futile
Jag ska snart beställa ny maskin, men har ett val att göra när det gäller processon. Jag är osäker på hur Intels nya namngivning ska tolkas.

Om jag förstått det hela rätt så är Core Duo (Yonah) efterföljaren till Pentium M (Dothan), och Core 2 Duo (Merom) är en nyare version av Yonah.

Nu verkar dock Core och Core 2 finnas både för desk- och laptops, och jag kan inte riktigt hålla isär vad jag läst hittils.

Vilken processor ger mig bäst performance/watt ratio? Jag tyckte att Pentium M var en fantastiskt fin processor, och hoppas ju att efterföljarna är lika optimala som den var.

Databladet för laptopen anger:
Intel® Core™ Duo processor up to T2600 or
Intel® Core™ 2 Duo processor up to T7200

Är det modellnummer i processorfamiljen?

Vad jag förstått så ger Core 2 duo ungefär 10-30% mer boost vid samma effekt än vad Core duo gör. Sen att Core 2 duo också stödjer 64-bitar är ju inte fel inför framtiden. Vet att många inte tycker det är värt att vänta tills Core 2 duo (om den datorn du tittat på inte har det än) kommer då prestandaskillnaden inte är sådär värst stor. Är enligt uppgift bra mycket större skillnad på Pentium M och Core duo än vad det är mellan Core duo och Core 2 duo.

Jag skulle defintivt valt Core 2 duo nu när den finns. Hur stor är prisskillnaden?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Kollade upp mer noggrant vilka maskiner återförsäljarna faktiskt satt på, och Core 2 Duo verkar - som du säger - inte finnas ute ännu.

Har vi någon ungefärlig uppfattning om när de finns i butik?

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk
Medlem

Jag får min core 2 duo laptop på måndag eller tisdag, så dem finns redan ute. Beror dock på i vilken affär du tittar; vanliga butiker (SIBA, Power, PC City) kommer inte få in dem på ett bra tag; vad på PC City igår och dem sa att det inte kommer komma ut i någon affär förrens i februari... roliga typer Det är lättare att hitta det i webbutiker dock.

Det är ingen större skillnad prestandamässigt mellan CD och C2D, baserat på tester ger C2D endast några procent bättre prestanda generellt, 5-10%. Dock stödjer C2D 64-bitar, medan CD bara är 32-bitars.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Erlesand.. var köpte du din.. märke.. pris..??

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

Fujitsu-Siemens Xi1546, T5600, 1x1GB RAM, ATI X1800, 120GB, WLan etc, 15'050:- från H Borgs Data

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
Fujitsu-Siemens Xi1546, T5600, 1x1GB RAM, ATI X1800, 120GB, WLan etc, 15'050:- från H Borgs Data

Jäkligt bra prestanda MEN vill veta hur pass bra skärmen är?
Har en kompis som har en Fujitsu Siemens också med 17"skärm och den skärmen är under all kritik. Eller är jag bortskämd med min vaio fe21m vars skärm är helt underbar?

Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0nandy
Jäkligt bra prestanda MEN vill veta hur pass bra skärmen är?
Har en kompis som har en Fujitsu Siemens också med 17"skärm och den skärmen är under all kritik. Eller är jag bortskämd med min vaio fe21m vars skärm är helt underbar?

En riktigt bra skärm baserat på vad jag har läst / sett;

"The strongest feature of the Fujitsu Siemens is the screen. It's a 17in widescreen display with technology similar to Sony's X-black, so colours are deep and true without the surface being too reflective. The resolution of 1,440x900 isn't the highest a 17in panel can go, but this one doesn't need to go any further – the image is razor-sharp."

Var även och tittade på den på PC City och den verkade mycket bra (och stor.. Men men ;P) Återkommer med mina åsikter när jag fått den

Vet inte om det kommer upp i Sonys klass, dem är kända för sina superba skärmar, men det verkar lovande iaf

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

De låter ju bra det synd att de inte kunde klämma in den prestandan i en 15.4"are för såfall hade de vart ett givet köp för det priset

Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0nandy
De låter ju bra det synd att de inte kunde klämma in den prestandan i en 15.4"are för såfall hade de vart ett givet köp för det priset

Håller med dig helt, 15.4" hade varit perfekt; finns dock inte så mkt att välja på eftersom jag behöver datorn innan den 23:e, det var en av få datorer som jag hittade som jag kunde få innan dess Synd att man inte hade kunnat vänta någon vecka till så att fler C2D datorer kom ut på marknaden.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
En riktigt bra skärm baserat på vad jag har läst / sett;

"The strongest feature of the Fujitsu Siemens is the screen. It's a 17in widescreen display with technology similar to Sony's X-black, so colours are deep and true without the surface being too reflective. The resolution of 1,440x900 isn't the highest a 17in panel can go, but this one doesn't need to go any further – the image is razor-sharp."
[...]

Samma maskin som jag ska köpa, fast jag tar den i Tyskland. 2GB, 2.13ghz och 240GB för 15 000:- (inkl. moms och frakt).

Vad gäller skärmen så utgår jag ifrån att den håller precis samma höga standard som föregångaren Amilo 3438G / 3448G - maskinen jag sitter på nu.

Fråga: vilken recension citerade du? Länk?

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk
Medlem

Trevliga specs ju Det är en Core Duo processor i den eller?

Bara googlade efter "Xi1546 review", fanns bara 2-3 stycken, en av dem

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Finns väl 2st Xi1546? En lite äldre med vanlig Core Duo? Eller? Den är ju dyrare dessutom...

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej, processorfrågan är besvarad. Nu undrar jag vilket grafikkort man ska satsa på. Jag har inte letat runt särskilt mycket, men det verkar svårt med jämförande test på mobila grafikkretsar.

Alternativen är Mobility Radeon X1800 256MB och Geforce Go 7600 256MB. Har ni någon koll på vilket kort som ger bäst prestanda? Är det totalt äg på den ena kretsen, eller relativt jämnt?

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk
Medlem

X1800 piskar Go 7600 utan större bekymmer, men då får du stå ut med ATI's helt övervärdelösa drivrutiner :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeefus
Finns väl 2st Xi1546? En lite äldre med vanlig Core Duo? Eller? Den är ju dyrare dessutom...

Finns bara en Xi1546, dock finns den med olika konfigurationer (eg. olika processorer, hårddiskar, minne), datorn är dock den samma

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Futile
Okej, processorfrågan är besvarad. Nu undrar jag vilket grafikkort man ska satsa på. Jag har inte letat runt särskilt mycket, men det verkar svårt med jämförande test på mobila grafikkretsar.

Alternativen är Mobility Radeon X1800 256MB och Geforce Go 7600 256MB. Har ni någon koll på vilket kort som ger bäst prestanda? Är det totalt äg på den ena kretsen, eller relativt jämnt?

Som vampire-x sa är ATI X1800 mycket bättre än GeForce kortet. Jag vet inget om drivrutiner som vampire-x pratade om, däremot så släppte ATI nya drivrutiner för sina grafikkort för ungefär en månad sedan.

"Windows-versionen är helt inriktad på prestandaförbättring. Under OpenGL sägs frameraten bli upp till sexton procent bättre, medan förbättringen under DirectX kan bli ända upp till trettio procent." - PC Hemma

Har dock inte provat dem eftersom jag inte får min dator med X1800 förrens på måndag eller tisdag, kan återkomma med information då

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Tack Erlesand, det vore intressant att höra mer.

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk

Dell XPS och t o m Dell 9400 har intel core 2 duo.(även såklart intel core duo).

a n g att Ati x1800 piskar hit & dit, så piskar det nästan billigare go7900gs kortet rätt mycket mer en Ati x1800. skulle defenitivt välja Nvidia go7900gs om jag skulle välja.

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snaska-kotte
Dell XPS och t o m Dell 9400 har intel core 2 duo.(även såklart intel core duo).

a n g att Ati x1800 piskar hit & dit, så piskar det nästan billigare go7900gs kortet rätt mycket mer en Ati x1800. skulle defenitivt välja Nvidia go7900gs om jag skulle välja.

Men nu handlade inte diskussionen om ATI X1800 vs GeForce Go7900GS, eller? Då kunde vi lika gärna säga att ATI X1800XT är bättre än Go7900GS, men som sagt, det är inte relevant. Finns alltid något som är bättre

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Core 2 Duo har 64-bitars stöd, men är det som AMD64 att det i grund och botten är en 32-bits prolle?

Jag har inte lust att byta till en 64-bitars anpassad linuxdist, eller för den delen XP 64.

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Futile
Core 2 Duo har 64-bitars stöd, men är det som AMD64 att det i grund och botten är en 32-bits prolle?

Jag har inte lust att byta till en 64-bitars anpassad linuxdist, eller för den delen XP 64.

Det är inte en 32-bits processor i botten på varken AMD64 eller Core 2 Duo, dock är båda kompitabla med 32-bitars system. Så du behöver inte oroa dig att du måste skaffa en 64-bitars distribution

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Utmärkt. Jag är obeskrivligt sugen på den här burken nu. Föregångaren Amilo 3438G har varit den näst bästa maskin jag ägt i mitt liv. Då talar jag om både pris, byggkvalitét, användbarhet, ljudnivå och prestanda. Den har visat sig vara ett extremt bra köp, utklassad endast av min mini-itx station.

Jag utgår iskallt från att Xi 1546 fortsätter i samma tecken. Dessvärre tycks jag inte kunna hitta tester eller recensioner. Burken har varit på marknaden sen i juli, så det bör finnas tycker jag.

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk

Kolla på http://www.noterbookforums.com/ där finns recensioner men jag hade tagit dessa med en nypa salt för vem säger att ens nya dator för $1500 är dålig?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jag reggade mig på notebookforums, men deras review database verkar vara nere. Hittade ingenting när jag sökte i forumet heller.

Hittade dock en länk till en recension i notebookreview.com (som jag lyckats missa tidigare).

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
Finns bara en Xi1546, dock finns den med olika konfigurationer (eg. olika processorer, hårddiskar, minne), datorn är dock den samma

Som vampire-x sa är ATI X1800 mycket bättre än GeForce kortet. Jag vet inget om drivrutiner som vampire-x pratade om, däremot så släppte ATI nya drivrutiner för sina grafikkort för ungefär en månad sedan.

"Windows-versionen är helt inriktad på prestandaförbättring. Under OpenGL sägs frameraten bli upp till sexton procent bättre, medan förbättringen under DirectX kan bli ända upp till trettio procent." - PC Hemma

Har dock inte provat dem eftersom jag inte får min dator med X1800 förrens på måndag eller tisdag, kan återkomma med information då

har du du fått burken än?

Permalänk
Medlem

Jag får inga klara besked, varken från Fujitsu Siemens sida eller från försäljare av datorn, när vi får en Xi 1546 med Core 2 Duo.

Är det någon som vet hur lång väntan kommer bli? Ska jag slå till på en maxutrustad Core Duo-version för ~14 000?

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkburken
har du du fått burken än?

Ja då, det var för länge sedan Fast jag har precis åkt tillbaka till internet så får inte internetanslutning förrens på fredag så har inte kunnat prova några spel

Xi1546 med C2D finns redan i lager, beställde min från H Borgs Datorservice och fick den en arbetsdag senare (beställde på fredagen, hämtade den på måndagen).

Hade tänkt skriva en recension om den, men har helt enkelt inte haft tid ännu; det är krävande att gå på universitetet och festa konstant

Har ni några frågor så är det bara till att ställa dem så ska vi se om jag kan svara

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
[...]

Har ni några frågor så är det bara till att ställa dem så ska vi se om jag kan svara

Den viktigaste frågan för mig just nu: är den tyst? Amilo 3438 var extremt tyst och varvade aldrig fläkten i onödan. Hur känns Xi 1546?

Hur är kvalitetskänslan i största allmänhet?

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.