Microsoft Software Protection Program

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Direkta
300miljader säljer dom för kanske men hur mkt av det finns kvar efter alla kostnader?

Dom skänker säkert nått till välgörenhet och det måste inte vara enorma summor.Varför skulle dom inte?.Det får man ju kolla upp innan man kan avgöra om dom skänker eller ej och hur mkt..Det dom annars gör är ju att dom skapar massa jobb.Det kan man väl se som en bra grej. 3000:- är väl inte mkt för ett OS.Come on.. vad kostar det inte att ha canal + eller visat i mån tex för att dra nått. Vad kostar inte allt annat.. 3000:- delat på 12 mån = 250:-/mån i 1 år..vad får man för det? En mobiltelefon med abonnemang för ett år..Det spelar ju ingen roll att företaget tjänar mycket pengar på sina produkter sålänge det är prisvärt och det är det! iaf för den som använder det dagligen.Sålänge man kan och använder det i några år.Skulle det bli som det är med hårdvaran till datorerna idag, som blir gammalt med en gång och som knappt duger efter nått år så är det inte överpris.Det är värre med musik och film..Där måste priserna ner då detta är en snabbt rullande kostnad för den film och musik galne. Det kan ju lätt bli en hel del filmer och låtar i veckan som man vill ha.

När det gäller välgörenheten så skänker de säkerligenpengar, utan tvekan. Men påståendet var att Och seriöst wtf de flesta stålarna går till välgörenhet ändå vilket knappast stämmer... kanske som mest att nån enstaka promille av deras vinst går till välgörenhet, men knappast någon mängd i klassen "De flesta"

Och visst, 3000:- är inte så mycket pengar för nått man använder varje dag i säg 3-4 år... men det är inte det som är poängen, iallafall inte för mig (och en del andra som jag känner till). Poängen är att det är mer än vad det behöver vara. Windows är inte längre en ströprodukt man skaffar för att man vill ha. Till mångt och mycket är det ett krav och ett behov, ett behov som MS dessutom jättegärna hjälpt till att skapa. Behöver man en bil till jobbet så betyder ju inte det att man _måste_ äga en Lambo, eller ferari, det funkar med en skoda också. Men inte tar skoda några miljoner för sina kärror inte... nej de hålls på en nivå där de flesta med behov kan ha råd med dem. Så varför skulle inte samma princip gälla windows? MS skapade behovet, och i min värld så gör det dem ansvariga för att se till att de flesta som finner sig i detta behov har en möjlighet till att uppfylla det. Det gäller enkla regler om handling och konsekvens... slår man sönder vasen så är det ens eget ansvar att fxa det.

Men att som nu istället kräva ut ännu mer funkar inte. Vadå registrera en korrekt nyckel för att kunna använda det fullt ut? Det handikappar ju alla utan internet. Inte slår man sönder en vas och sen en till med flit och med ursäkten att "nej, du ska ju ändå fixa den andra". Och hur blir det för alla med flera burkar? Jag har vänner som sitter med en 10-11 windows-system hemma, och även om man räknar halva priset för extralicenser (vilket troligen är riktigt lågt räknat) så blir den snöbollen rätt stor riktigt fort. Visst kan de säkert migrera några av systemen, men inte alla.

Bara för att folk har råd med överpriser, så beyder ju inte det att överpriserna är rätt. Skulle du betala 40:- för en burk cola? Skulle du göra det om du dessutom absolut var tvungen att dricka den inom 10 minuter? Du skulle ju säkert ha råd med det, men skulle det vara etiskt och moraliskt riktigt att ta ut det priset?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
När det gäller välgörenheten så skänker de säkerligenpengar, utan tvekan. Men påståendet var att Och seriöst wtf de flesta stålarna går till välgörenhet ändå vilket knappast stämmer... kanske som mest att nån enstaka promille av deras vinst går till välgörenhet, men knappast någon mängd i klassen "De flesta"

Och visst, 3000:- är inte så mycket pengar för nått man använder varje dag i säg 3-4 år... men det är inte det som är poängen, iallafall inte för mig (och en del andra som jag känner till). Poängen är att det är mer än vad det behöver vara. Windows är inte längre en ströprodukt man skaffar för att man vill ha. Till mångt och mycket är det ett krav och ett behov, ett behov som MS dessutom jättegärna hjälpt till att skapa. Behöver man en bil till jobbet så betyder ju inte det att man _måste_ äga en Lambo, eller ferari, det funkar med en skoda också. Men inte tar skoda några miljoner för sina kärror inte... nej de hålls på en nivå där de flesta med behov kan ha råd med dem. Så varför skulle inte samma princip gälla windows? MS skapade behovet, och i min värld så gör det dem ansvariga för att se till att de flesta som finner sig i detta behov har en möjlighet till att uppfylla det. Det gäller enkla regler om handling och konsekvens... slår man sönder vasen så är det ens eget ansvar att fxa det.

Men att som nu istället kräva ut ännu mer funkar inte. Vadå registrera en korrekt nyckel för att kunna använda det fullt ut? Det handikappar ju alla utan internet. Inte slår man sönder en vas och sen en till med flit och med ursäkten att "nej, du ska ju ändå fixa den andra". Och hur blir det för alla med flera burkar? Jag har vänner som sitter med en 10-11 windows-system hemma, och även om man räknar halva priset för extralicenser (vilket troligen är riktigt lågt räknat) så blir den snöbollen rätt stor riktigt fort. Visst kan de säkert migrera några av systemen, men inte alla.

Bara för att folk har råd med överpriser, så beyder ju inte det att överpriserna är rätt. Skulle du betala 40:- för en burk cola? Skulle du göra det om du dessutom absolut var tvungen att dricka den inom 10 minuter? Du skulle ju säkert ha råd med det, men skulle det vara etiskt och moraliskt riktigt att ta ut det priset?

Förstår hur du tänker nu och nej det är ju inte helt rätt men att man är i behov av windows är ju igentligen som att man är i behov av en processor mm.Det tråkiga & skillnaden är att ingen annan har gett sig in på alvar för att ta upp konkurrensen med Microsoft så där finns inga alternativ och det har ju garanterat Microsoft uttnyttjat som jag tror vilket företag som helst hade gjort.Ett företags vision är ju att tjäna så mkt som det går.Frågan är ju hur det skulle bli om det fanns konkurrentskraftiga OS tillverkare till Microsoft..Det skulle kanske bli som det är med tex grafikkortstillverkarna mm.Nytt kort varannan vecka så ens nya graffekort måste bytas ut efter inte alls så lång tid och för att man ska kunna ha kvar sitt nya graffe kort sålänge som möjligt så får man satsa på tillverkarnas deluxe kort som kostar lite mer, jämförelsevis betala mindre för själva os:et och mer för uppdateringar.3000:- för OS är inte överpris i dagens läge men hade det funnits alternativa OS för 1500:- så hade ju microsofts varit överpris.Det är inte upp till MS att fixa alternativ utan det är vi själva.Inte skaffade Ferrari själva konkurrans utan där fanns nån som vill utmana och som satsade på det

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10

Permalänk
Medlem

sen kan man ju ifrågasätta om några få %%<-(OBS orkade inte lista ut hur jag gör ppmtecken) till välgörenhet motsvarar/verkar att källan till näringen som är förutsättningen för den välgörenheten direkt motverkar utveckling och möjligheter i målen för välgörenheten..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
sen kan man ju ifrågasätta om några få %%<-(OBS orkade inte lista ut hur jag gör ppmtecken) till välgörenhet motsvarar/verkar att källan till näringen som är förutsättningen för den välgörenheten direkt motverkar utveckling och möjligheter i målen för välgörenheten..

Fick du verkligen ihop det där som du tänkt dig?Läst det tio gånger och får inte ihop vad du menar..Jag som är väldans seg i bollen kanske =D

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Direkta
Fick du verkligen ihop det där som du tänkt dig?Läst det tio gånger och får inte ihop vad du menar..Jag som är väldans seg i bollen kanske =D

vad är problemet exakt?

för du visste väll om att mjukvarulåsning är en stor del av vad som kommer negativt påverka tredje världens skuldberg när Microsoft vill ha betalt för sin "investeringar" där hoppas jag?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
1# - Spelar ingen roll om det gäller 3000 eller 3 miljoner, att ta mer betalt än vad som behövs för att företaget skall gå frammåt för en produkt de skapat ett behov av är fel. Och några 3-4000 per licens är långt över vad som behövsför att gå med vinst med tanke på alla de miljoner exemplar som kommer säljas. Enda nackdelen skulle väl då vara stödet för mjukvara, men det har vi ju delvis också MS att tacka för att det är så dåligt med...

2# - *nix och windows har helt olika sätt att hantera säkerheten, så även om källkoden är öppen så är det inte det som avgör om det kommer finnas virus m.m. eftersom operativsystem inte lämnar över säkerheten till andra installationer på det sätt som windows gör. Många Linux-distar håller för övrigt idag en rätt bra nivå på användarvänligheten, så att hävda att det skulle vara sämmre för att det är "svårt" säger inte mer än att man själv inte kan läsa en manual för att lära sig vad som är annorlunda rent praktiskt.

3# - MS uppdateringsfunktion är jätteknäckt och har så varit längre.

Och vilken välgörenhet? Ny merca åt vice vd:n kanske? Att Gates ger sina privata besparinga till välgörenhet har inte ett jota med vad MS som företag använder sina pengar till. Istället så borde man frukta att ms blir ännu rikare då de troligen bara lär använda dess pengar till att göra marknaden mer beroende av deras egna produkter, vilket aldrig, aldrig är bra.

#1 Priset på produkten speglar helt klart de pengar det kostat att utveckla den och de pengar det kostar att sköta den. Hur kan du påstå att 3000 kronor för en mjukvara som hela datorn är beroende av är för mycket? Du har väl förstått att PCn fortfarande klassas som lyxvara. Det är inget obligatoriskt i en privatpersons liv. Det kanske kommer bli det men än så länge är det en bra bit tills dess. Som jag sa så vill ett företag gå med vinst ju mer desto bättre. Det är inte en sjukdom MS skapat som de sitter och tar ut överpriser på botmedlet som du får det att låta som.

2# Jag är medveten om att Unix system och Windows system har olika säkerthets rutiner. Jag använder själv Unix system och är medveten om många säkerhetsproblem. Och ja vissa distar är användarvänligare än andra men fortfarande inte lika enkelt som Windows och de som är väldigt användarvänliga dras med fler nakdelar än fördelar till att använda det *host*host*.tex.redhat*host*ryser*.

3# Ber jag om ursäkt har jag missat helt att det varit knäckt. Har dock aldrig behövt kringå det. Men vadå finns där ett sätt att kringå hela WGA utan krångel och konstigheter ? :S

Och till de som säger att en bråkdel går till välgörenhet borde ta reda på fakta innan ni drar de slutsatserna. Självklart går en oerhörd massa pengar in till företaget då det är enormt och det behövs för att hålla det vid liv. Men både MS Corp och Bill Gates (som fortf. ÄGER det) har skänkt oslagbart stora summor till olika välgörenhets orginisationer runt om i världen. Även onödigt att gnälla på deras monopol taktiker, det finns lagar som tar hand om det. De har inte fria tyglar bara mycket pengar. Get used to it

Och AndreaX... dude u make no sense

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
#1 Priset på produkten speglar helt klart de pengar det kostat att utveckla den och de pengar det kostar att sköta den. Hur kan du påstå att 3000 kronor för en mjukvara som hela datorn är beroende av är för mycket? Du har väl förstått att PCn fortfarande klassas som lyxvara. Det är inget obligatoriskt i en privatpersons liv. Det kanske kommer bli det men än så länge är det en bra bit tills dess. Som jag sa så vill ett företag gå med vinst ju mer desto bättre. Det är inte en sjukdom MS skapat som de sitter och tar ut överpriser på botmedlet som du får det att låta som.

2# Jag är medveten om att Unix system och Windows system har olika säkerthets rutiner. Jag använder själv Unix system och är medveten om många säkerhetsproblem. Och ja vissa distar är användarvänligare än andra men fortfarande inte lika enkelt som Windows och de som är väldigt användarvänliga dras med fler nakdelar än fördelar till att använda det *host*host*.tex.redhat*host*ryser*.

3# Ber jag om ursäkt har jag missat helt att det varit knäckt. Har dock aldrig behövt kringå det. Men vadå finns där ett sätt att kringå hela WGA utan krångel och konstigheter ? :S

Och till de som säger att en bråkdel går till välgörenhet borde ta reda på fakta innan ni drar de slutsatserna. Självklart går en oerhörd massa pengar in till företaget då det är enormt och det behövs för att hålla det vid liv. Men både MS Corp och Bill Gates (som fortf. ÄGER det) har skänkt oslagbart stora summor till olika välgörenhets orginisationer runt om i världen. Även onödigt att gnälla på deras monopol taktiker, det finns lagar som tar hand om det. De har inte fria tyglar bara mycket pengar. Get used to it

Och AndreaX... dude u make no sense

Köra enligt din model ovan och bemöter påståenden nummerisk.

1# Priset på en produkt speglar sällan eller aldrig den egentliga kostnaden för utveckling. Bästa exmeplet på detta är Halo 2. Utvecklingskostnaden och marknadsföringen översteg inte ens 50 miljoner dollar. Första dagen sålde spelet rekord och drog in 700 miljoner. Får vi se några prissänkningar trots detta? Svar Nej. För att företagen fortsätter att mjölka konsumenterna. Samma sak gäller windows xp, server 2003 m.m MS brukar få tillbacka hela sin utvecklingskostnad på mindre än sex månader. Så varför har priset på WindowsXP inte sjunkit nämvärt sedan introduktionen?

2# Stämmer i huvudsak. Dock anser jag att det inte borde vara svårare än att läsa dokumentationen. SuSe Linux (för att nämn ett exempel) har omfattande dokumentationen utlagt på nätet. Köper du dessutom orginal för 800kr så får du manualer med på köpet.

3# Ja, inga problem alls, bara att söka på din favorittorrent för mer information. Får dock inte tala om det här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse

Och AndreaX... dude u make no sense

vad är det du inte begriper? det hela torde vara tämligen enkel logik även för gravt begåvade nämligen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint