Permalänk
Medlem

artifacts - X1950XTX

Hej!

Får skumma artifact ibland. har hänt då jag är i windows men mest under spel. Blir lixom massa random placerade färgade fyrkanter. Inte som täcker hela bilden utan lite här och där. Men ganska mycket. Sedan blir det svart och datorn startas om. Har hänt ibland att man kommit tillbaka till win och då öppnas en dialogruta från catalyst control center som säger nåt i stil med att den nollställer inställningarna. Som om jag har överklockat, vilket jag inte har.

Grafikortet är nytt och med standardkylare + en 120mm fläkt som ligger under graffet och kyler mot. tempen ligger på idle 61 typ och full 72. Har testat med olika drivare. Dels nya 6.10-betan som ska vara anpassad för x1950xtx men nu kör jag med den som man fick med kortet. vet inte exakt vilken det är. Har också testat omega.

Kan det vara så att jag måste öka strömmen till grafikkortet?

övrigt system finns i sign.

Tacksam för svar!

mvh Viktor

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Re: artifacts - X1950XTX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84
Hej!

Får skumma artifact ibland. har hänt då jag är i windows men mest under spel. Blir lixom massa random placerade färgade fyrkanter. Inte som täcker hela bilden utan lite här och där. Men ganska mycket. Sedan blir det svart och datorn startas om. Har hänt ibland att man kommit tillbaka till win och då öppnas en dialogruta från catalyst control center som säger nåt i stil med att den nollställer inställningarna. Som om jag har överklockat, vilket jag inte har.

Grafikortet är nytt och med standardkylare + en 120mm fläkt som ligger under graffet och kyler mot. tempen ligger på idle 61 typ och full 72. Har testat med olika drivare. Dels nya 6.10-betan som ska vara anpassad för x1950xtx men nu kör jag med den som man fick med kortet. vet inte exakt vilken det är. Har också testat omega.

Kan det vara så att jag måste öka strömmen till grafikkortet?

övrigt system finns i sign.

Tacksam för svar!

mvh Viktor

Hade samma problem med mitt kort. Felet hos mej var värmen. Är du säker på att det inte är varmare? Isåfall prova göra en plats ledig under grafikkortet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: artifacts - X1950XTX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P37uR
Hade samma problem med mitt kort. Felet hos mej var värmen. Är du säker på att det inte är varmare? Isåfall prova göra en plats ledig under grafikkortet.

Hej!

Under grafikortet finns det ingeting, förutom fläkten som ligger där och kyler. enligt "Catalyst control Center" ligger kortet nu på 58 grader. Och det vore väll väldigt konstigt om det steg till 100+ i fullload (som väll krävs för att det ska bli knas). Finns det något annat program för att kolla värmen?

Har Powerstrip installerat. Kan man kolla värmen där? hur iståflall.

mvh Viktor

Edit: kan det vara så att jag fått ett dåligt kort och måste sänka prestandan på det en aning?

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Avstängd

Verkar vara ett defekt kort.

atitool kan ge dig tempen samt också köra logg när du spelar där kan du se vilken värme du har.
Kör senaste beta versionen ska vara för bla x1950

Värme är ofta en bov med artfakter.

Kör fläkten på max med atitool och kolla om det fortfarande ger artifakter.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

ok.

Men brukar det frysas pga artifact av värme. Blir det inte bara massa "fel"... Nu bryses ju allt och det blir sedan svart.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Hur vet du att det bara blir 72 grader i load? är det när du spelat 1 min och stänger av och går ut i win och tittar? Jag tror kortet blir betydligt varmare än så. Och felet låter precis som att det är värmerelaterat.

Ladda ner rthdribl och kör ett tag och kolla temps.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SILEN
Hur vet du att det bara blir 72 grader i load? är det när du spelat 1 min och stänger av och går ut i win och tittar? Jag tror kortet blir betydligt varmare än så. Och felet låter precis som att det är värmerelaterat.

Ladda ner rthdribl och kör ett tag och kolla temps.

Hej!

Jo, är ungufär så jag har gjort. Förstår att det inte ger en rättvis bild. Men kan alltså tempen öka så pass mycket så att det knasar till sig? 58 idletemp.

Edit:

Har kört rthdribl i ca 10 min nu och de senaste 3 minuterna har tempen stannat på 79 grader.

Har kört programmet i fullscreen typ och med så krävande inställningar som jag kunde förmå.

Fråga: Kan problemet rent teoretiskt lösas genom att jag ominstallerar alla drivare och operativsystemet? Kanske gjort något knas. Kan också tilläga att detta är min första dator jag har byggt ihop.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Vad händer om du tillfälligt plockar bort sidan på datorn så det blir bättre kylning? Vilken temp får du då?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Vad händer om du tillfälligt plockar bort sidan på datorn så det blir bättre kylning? Vilken temp får du då?

Hej!

Är inte hemma nu, men har haft sidan öppen och lutad mot burken. Blir väll några grader lägre antar jag. vet inte särskillt. Men jag fattar inte, 79 grader i full-load ska väll graffet kunna klara?

Är btw. lite andra småknas med datorn. Tex. att för varje första gång per dag jag startar datorn så går den inte igång. Den försöker, men ger upp och börjar om, försöker igen...och håller på så. Om jag drar ur strömsladden så funkar det bra sedan, och varje gång jag resetar, efter det. Bios nollställs då jag drar ur Sladden. Skumt, har ju inte överclockat något. Testat med olika bios.

mvh Viktor

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Låter som du har kopplat någon av resettknapparna knasigt...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Låter konstigt... Jag har sett X1950XTX kort ligga på 89grader under load utan problem....

Själv har jag ingen erfarenhet än.. jag har inte fått hem mitt kort än. Kommer nog nästa vecka förhoppningsvis.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

kortet har fungerat helt felfritt under någon veckas spelade(tex. FEAR, Condemned, prey) i hög upplösning och massa godis på.... Sen plösligt hände "det" i något spel och nu händer det ofta känns det som.

Edit: Men kan felet rent teoretist uppkomma pga knas med olika drivrutiner på komponenterna?

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84
Hej!

Är inte hemma nu, men har haft sidan öppen och lutad mot burken. Blir väll några grader lägre antar jag. vet inte särskillt. Men jag fattar inte, 79 grader i full-load ska väll graffet kunna klara?

Är btw. lite andra småknas med datorn. Tex. att för varje första gång per dag jag startar datorn så går den inte igång. Den försöker, men ger upp och börjar om, försöker igen...och håller på så. Om jag drar ur strömsladden så funkar det bra sedan, och varje gång jag resetar, efter det. Bios nollställs då jag drar ur Sladden. Skumt, har ju inte överclockat något. Testat med olika bios.

mvh Viktor

Det är så med Asus kortet du använder, det händer samma sak för mig. Men främst om man överklockar. DEt är inget du behöver oroa dig över, efter dne har försökt 2 gånger så startar det vanligt. Med senaste bioset 0711 ska det bli lite bättre men inget jag märkt av då jag startar om datorn väldigt sällan.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke på ditt X1950XTX?? Det jag har köpt är ett Connect3D.. Hoppas det inte strular, för jag köpte det på eBay.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Vad är det för märke på ditt X1950XTX?? Det jag har köpt är ett Connect3D.. Hoppas det inte strular, för jag köpte det på eBay.

Sapphire. Köpt hos Dustin.

Edit: Fan va jobbigt. Köpte alla komponenerna för någon månad sedan. då var grafikkortet defekt(sapphire X1900XTX). Så fick byta den. Det graffet fanns inte inne då så uppgraderade till ett 1950xtx. Sugigt med allt knas.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk

Tja!

Vet inte riktigt hur gammla drivrutinner man kan ha till ett x1950xtx. Men jag hade ungefär samma problem som du med mitt x1900xt. Spelen hackade upp sig och artifacts i vissa spel. Det ända jag behövde göra vad att bytta till en äldre drivrutin (6.7). Nu fungerar det perfekt.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer! Jag läste att någon annan hade varit ute för liknande problem! Alltså att nyaste drivrutinerna inte funkade. Så han fick köra med just 6.7´an. Då funkade det klockrent!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av ATi AI i kontroll panelen, när jag hade det på så fick jag också många korrupta texturer lite hur som helst i spel, ibland funka allt perfekt och så plöstligt kom några upp.

Stänge av AI och alla pajade texturer har alldrig setts mer

Permalänk
Medlem

Vad är ATi AI?....

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Som sagt kolla i CCC, finns en inställning som heter AI, ska finnas i närheten av AA/AF inställningarna

Permalänk
Medlem

jag får mitt kort imorn.. hoppas man klarar sig utan problem inge kul när det ska strula

Visa signatur

intel i7 920 @ 2666mhz | asus 4850 CF | 6gb corsair twinx 1333mhz | Asus rampage 2 X58 | Antec 1200 | WD velociraptor 150 GB | Xonar dx 7.1

Permalänk
Medlem

Hej!

Installerade om med 6.7 och satte ATI AI på OFF. Och nu har den fungerat bra hela kvällen

Tusen tack sötnosar!

Finns inget mer frustrerande än en ny burk som jiddrar.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Vad bra! grattis! Men kan nån förklarar lite snabbt var ATi AI gör för nytta?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

TJA!
För ett tag sen så fick min nyare dator en elak blixt i sej, så att den slutade fungera helt, då tänkte jag att jag skulle ta och plocka ihop någe gammalt (pengarna =0).
Jag fixade lite grejer, och fick ihop en ganska hyffsad burk med mina, och polarnas gamla grejer.
BUT HERE COMES THE PROBLEMS!
Det grafikkort som jag har i den Radeon 9800 XT 256 AGP (är eofs inte helt kass) fungerar inte DVI:n på. Den är helt död. Och när man kör AGP så funkar allt klockrent, FÖRUTOM NÄR MAN SKA STARTA OM, ELLER VÄCKA FRÅN VILOLÄGE. Då får jag ingen bild.
Detta är något som går att leva med, men det är det är irriternade.
Det ska också tillläggas att det finns ett integerat grafikkort på mobo, som är inaktiverat. Kan det vara detta som krånglar till allt?
Det ska också tillläggas att XP är helt nyinstallerat.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8GHz - 4096mb TWINX 460MHz - 9800xt - MSI P6N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurrizz
TJA!
För ett tag sen så fick min nyare dator en elak blixt i sej, så att den slutade fungera helt, då tänkte jag att jag skulle ta och plocka ihop någe gammalt (pengarna =0).
Jag fixade lite grejer, och fick ihop en ganska hyffsad burk med mina, och polarnas gamla grejer.
BUT HERE COMES THE PROBLEMS!
Det grafikkort som jag har i den Radeon 9800 XT 256 AGP (är eofs inte helt kass) fungerar inte DVI:n på. Den är helt död. Och när man kör AGP så funkar allt klockrent, FÖRUTOM NÄR MAN SKA STARTA OM, ELLER VÄCKA FRÅN VILOLÄGE. Då får jag ingen bild.
Detta är något som går att leva med, men det är det är irriternade.
Det ska också tillläggas att det finns ett integerat grafikkort på mobo, som är inaktiverat. Kan det vara detta som krånglar till allt?
Det ska också tillläggas att XP är helt nyinstallerat.

Hej!

Ta och gör en egen tråd om problemet istället! Så kan du säkert få nått bra svar. Denna tråd handlar ju om problem med X1950XTX.

Mvh

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

ssh! jag vet. redan gjort. Jag är nog redigt trött i guess. ;P

Visa signatur

Q6600 @ 2,8GHz - 4096mb TWINX 460MHz - 9800xt - MSI P6N

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Vad bra! grattis! Men kan nån förklarar lite snabbt var ATi AI gör för nytta?

AI står för, som så ofta, för Artificial Intelligence.

Det är ATIs avancerade algoritmer för att öka prestandan genom att ändra texturfilter och annat. Det finns två lägen: Standard och Advanced.
Standard påverkar minst och tar minst CPU-kraft. Advanced ökar risken för synbara störningar och belastar dessutom CPUn mer.

En annan viktig funktion med A.I. är att det slår på programspecifika optimeringar som kan göra mycket för prestandan.

Stänger man av funktionen minskar man ibland risken för konstigheter i bilden (ovanligt, men inga algoritmer är perfekta) till priset av lägre fps. Ibland kan bildkvalitén även höjas med A.I. genom att drivrutinerna höjer filtreringsgraden där det syns och minskar där det inte behövs så mycket.

ATi har genom den funktionen gett användaren möjlighet att välja själv hur man vill ha det. Inga optimeringar blir påtvingade med A.I. avslaget.

Googla och läs, det finns mycket mer i ämnet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
AI står för, som så ofta, för Artificial Intelligence.

Det är ATIs avancerade algoritmer för att öka prestandan genom att ändra texturfilter och annat. Det finns två lägen: Standard och Advanced.
Standard påverkar minst och tar minst CPU-kraft. Advanced ökar risken för synbara störningar och belastar dessutom CPUn mer.

En annan viktig funktion med A.I. är att det slår på programspecifika optimeringar som kan göra mycket för prestandan.

Stänger man av funktionen minskar man ibland risken för konstigheter i bilden (ovanligt, men inga algoritmer är perfekta) till priset av lägre fps. Ibland kan bildkvalitén även höjas med A.I. genom att drivrutinerna höjer filtreringsgraden där det syns och minskar där det inte behövs så mycket.

ATi har genom den funktionen gett användaren möjlighet att välja själv hur man vill ha det. Inga optimeringar blir påtvingade med A.I. avslaget.

Googla och läs, det finns mycket mer i ämnet.

Tack så mycket MultiMan! Det var precis vad jag ville veta. Det låter som man borde ha den på standard inställningen i alla fall.

Mvh

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

jag har problem med mitt Radeon x1950xtx ! mina mhz frekvenser står på precis lika som det gör på bilden i ett tidigare skrivet innlägg i den här tråden ! nån sa att det va ett defekt kort ? måste jag skicka tillbaka det och få ett nytt ?

för allt krånglar hela tiden ! jag kan spela i kanske 10 min sen dör datorn ! sen när jag försöker klocka upp den till det den ska vara så dör den direkt också ! använder ATI TRAY TOOLS och har höjt hastigheten på fläkten så kärnan ligger på 45 grader !

vad ska jag göra ? kan man fixa problemet eller måste jag skicka in kortet och få ett nytt ?

tack på förhand

Visa signatur

E6600. 2048 ram, XFX 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pettersson111
jag har problem med mitt Radeon x1950xtx ! mina mhz frekvenser står på precis lika som det gör på bilden i ett tidigare skrivet innlägg i den här tråden ! nån sa att det va ett defekt kort ? måste jag skicka tillbaka det och få ett nytt ?

för allt krånglar hela tiden ! jag kan spela i kanske 10 min sen dör datorn ! sen när jag försöker klocka upp den till det den ska vara så dör den direkt också ! använder ATI TRAY TOOLS och har höjt hastigheten på fläkten så kärnan ligger på 45 grader !

vad ska jag göra ? kan man fixa problemet eller måste jag skicka in kortet och få ett nytt ?

tack på förhand

Vad har du för nätagg? låter precis som ett för klent nätagg så att den hänger sig/startar om när du spelar grafik krävande spel eller klockar kortet, det är trots allt ett riktigt strömslukande kort du har.

Visa signatur

it's nice to be important but it's more important to be nice