Datorbygge: Arbetsstation 3D och Afx. Hjälp och Åsikter?

Permalänk
Medlem

Datorbygge: Arbetsstation 3D och Afx. Hjälp och Åsikter?

Tjena. Behöver en ny riktigt snabb burk som kan jobba med 3d och 2d compositing och stå och rendera filmer i dagar utan att överhettas. Samtidigt vill jag ju överklocka den eftersom tid är pengar när det gäller renderande. Något som inte riktigt går ihop utan en gyllene medelväg. Mycket hårt belastad kommer den bli alltså. Den kommer även att användas till jobbande för jag kan inte köpa två burkar just nu. Så vill jag satsa på kvalitetskomponenter genomgående.

Så här ser listan ut just nu.

Case
- Akasa Eclipse-62 #mkt högt rekommenderad#
PSU
- Seasonic M12 500W #mkt högt rekommenderad#
Case Fans
- Adda 120mm x 2 #ej testat förut men har sett några bra kommentarer, använde Papst förut men låter mkt#

Motherboard
- Asus P5W DH Deluxe #Verkar vara det bästa valet för OC och stabilitet, finns mkt dokumenterat om OCande med den nu#
CPU
- Intel Core 2 Duo E6600 #Givet val prestanda/pris ratio och OC potential#
CPU Fan
- Thermaltake Big Typhoon #Varmt rekommenderad och klarar mkt#
RAM
- Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched #OC potential och givet, eller?#

Graphics
- Gainward GeForce 7900GT 256MB #3d opengl jobbande osv#
HD
- Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM #OS och program enbart, gör underverk jämfört med 7200 hd#

Det plus lite till grejer är ca 15000 på komplett

Jag undrar...

1. Är 500W nätagg overkill totalt? det skall egentligen bara in några hårdiskar in maximalt i caset senare. Vad är vettigt? Framtidssäkring kanske? Lite osäker känner jag.

2. RAM...måste ha 6400 för vettig oc och 2 gb är bara början. Vilka andra märken kan man lita på? Kanske 8000 istället skulle vara bättre för framtida behov?

3. Är Gainward GeForce 7900GT 256MB den bästa i den klassen? Andra märken som är aningens bättre?

4. Allmänt om bygget? Känns det stabilt?

Tack på förhand för eventuella svar till undrande 3dgrafiker.

/ Jan

Permalänk
Medlem

Du kanske ska kolla in grafikkort som är mer gjorda för cg, kolla lite på nvidias och ati's hemmsida. Kolla också efter forumtrådar ifrån cgtalk.com

Visa signatur

Andreas Karlsson

Permalänk
Hedersmedlem

2. Tveksamt om du kommer att få upp processorn i 9*400. Det finns ingen anledning att köpa något högre än 6400. Skulle du mot förmodan få upp den i 400 stabilt så kan du alltid sänka timings lite.

3. Har varit mycket strul med 7900GT, kanske värt att titta på X1900XT 256.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste när man håller på med cg är inte alls grafikkortet, det är ramen och prossessorn, det som är viktigt med grafikkortet är bara hur många tris den kan rita upp per sekund. Det andra är ganska oviktigt. nVidia har gjort en bra serie kort som är till för just cg, quattro tror jag dom heter. Jag vet inte vad ATI har för motsvarighet.

Men grafikkortet är ju som sagt inte viktigt när det kommer till att rendera osv, grafikkort behövs bara för att kunna hantera tunga scener med många tris per sek.

Kolla cgtalk.com!

Visa signatur

Andreas Karlsson

Permalänk
Medlem

Om du väljer ett vanligt grafikkort så skulle jag tagit ett 7900gto men inte från komplett väldigt dyrt där igämförelse mot andra ställen t.ex
http://www.datorhandel.com/se/index.php?artnr=NX7900GTO-T2D51...

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Tja! Sitter i samma läge som du, behöver ny arbetsdator för 3D. Det viktigaste för mig är att moderkortet tar de kommande quadcore från Intel samt att jag denna gång fixar ett ordentligt grafikkort. Kör med 7900gtx nu och den funkar för det mesta.. Men man märker att vissa program (Maya) buggar lite när de använder lite mer avancerade OpenGL funktioner, vissa hårdvarurenderingar är också något segare på 7900GTX än med en moddad 6800gt->Quadro FX3000.
Så jag satsade på ett Quadro FX4500 som jag köpte ny från ebay för ca 7000 kronor (kostar 23 tusen på komplett.se).

Det jag inte vet är om det verkligen räcker med 2Gb minne i en quad-core burk. Vid renderingar startas en render-tråd per core, och minnesåtgången kan bli rätt hög. Förmodligen är det 4Gb som gäller.. vilket leder mig in i tanken på att kanske satsa på 64-bit XP också. En del av applikationerna jag använder börjar komma i 64-bit versioner så det måste löna sig..

Köp inte ATI om du kör Maya, deras drivisar har alltid strulat. Ska du ha burken hemma? satsa på bra tysta fläktar eller vattenkylning, fläktljud stör inte mycket när man sitter och spelar, däremot om man sitter och jobbar eller sover medans datorn renderar.

Permalänk
Medlem

Gäller det 3D, FX och annat så är en proffesionell kort som QuadroFX att föredra. Det viktigaste för renderingsprocessen är datorns "råstyrka" dvs satsa på så kraftfull processor t.ex. Core2Extreme X6800 (eller vänta på Kentsfield?) och snabba minnen som möjligt, 4GB minne skulle jag ha valt.
Räcker inte det så får man ju ta ännu ett kliv framåt och sätta ihop en maskin med dubbla processorer och ännu mer minne (ex: 2x Xeon 5160 + 8GB ECC minne) och ett sånt system skulle kosta över 30 000 kr
Annars går det ju att ha en egen liten renderfarm

Visa signatur

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Permalänk
Medlem

Jag har valet mellan ett quadcore opteron 2x270 system nu, eller vänta på Kentsfield som har bättre prestanda (om man ser den som 2 E6600) om ett par månader. Billigare, strömsnålare och tystare. Behöver dessutom inte dyr ECC minne vad jag förstått..

Permalänk
Medlem

Jag pluggar spelutvekling på playgroundsquad i falun och vi sitter inte alls på så bra burkar, jag tror det är en 3ghz med ht, sen 512ram och ett radeon x600. och det funkar hur bra som helst, men å andra sidan behöver vi ju inte rendera heller, för det är ju det som kräver. Sen är det ju också så att vi gör ett objekt i taget, det är ju alldrig så att vi har 20 karaktärer med 20k tris styck i samma scen direkt.

Visa signatur

Andreas Karlsson