Ni med telia 24 vad för resultat med tptest får ni?

Permalänk

Ni med telia 24 vad för resultat med tptest får ni?

Undrar då det känns som jag får ut alldeles för lite.

Har i mottagning i TCP omkring 8 mbit och i UDP 10 mbit

tillgänlig bandbredd i % ligger på ca : sändning: 95 % : mottagning 70 %

Dags att kontakta telia ?

Tankar som max i omkring 1000 kb/sek vilket INTE är ofta!

Permalänk
Medlem

Jag hade Telia förrut, då fick jag runt 18mbit ned, har dock UPC 24 nu och får ut 24 också :).

Permalänk
Medlem

Får runt 6-10mbit i båda protokollen. Vilket jag är mycket besviken på, och jag har snackat med telia och dom sa att dom skrivit en felanmälan men tvekar stort på att det kommer att hända något.

Dock har jag ungefär 1mbit - 1.4mbit i upload

Men jag får väl leva med det.

Edit: någon som vet hur man får reda på hur långt ifrån närmsta telestation man är?

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

18mbit ned och 2,4mbit upp,,,

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jobbbin
Får runt 6-10mbit i båda protokollen. Vilket jag är mycket besviken på, och jag har snackat med telia och dom sa att dom skrivit en felanmälan men tvekar stort på att det kommer att hända något.

Dock har jag ungefär 1mbit - 1.4mbit i upload

Men jag får väl leva med det.

Edit: någon som vet hur man får reda på hur långt ifrån närmsta telestation man är?

Testa denna http://tele.iocc.hack.se/avst.cgi

Permalänk
Medlem

Jag har ca 1300m till telestationen och får endast 15mbit ner... riktigt skabbigt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

690meter 19/1Mbit

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

Ledningslängd: 1060 m
Ner: 16.1 mbit (oftast ligger det där, ibland har jag dock mer, lite udda)
Upp: 1.0 mbit

Permalänk
Medlem

Ledningslängd: 960 m (±10%)

20/1 NL/UL

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siefer
Testa denna http://tele.iocc.hack.se/avst.cgi

Tackar.

Det verkar som om det är det som är problemet, har ca 2km till närmsta telestation enligt mätaren och enligt ett diagram på Telias hemsida så ska det inte gå att ha mer än ca 7-8mbit även om jag haft 10 ibland, men då är det väl inget att göra åt antar jag

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Ledningslängd: 1300m.
Modem: ZyXEL 660H TP -61

Efter uppgradering av senaste firmware: 20/2,5Mbit

Innan uppgradering av senaste firmware: 13/1Mbit

Permalänk
Medlem

Bor 600m i från stationen kommer upp 19/3 kör med Linksys router jävligt bra hade d-línk 804 kom upp 14/1..

Permalänk

Jag bor 30m ifrån och har telia 24mbit i tptest får jag 5.3mbit.
vad betalar man för??
Dock har vi 3st datorer i nätverket.

Permalänk

Hmm jag har:
Ledningslängd: 2720 m (±10%)
Tjänst: ADSL
Telestation: ALV
Upptagningsomr: ALVESTA

Är det bra eller dåligt?
Har 8mbps och får ut det när jag maxar.
Hur stora tror ni mina förluster skulle bli om jag uppgradera till 24mbps?

Permalänk
Medlem

Har 12-13mbit och när jag klagade hos telia sa de att det var normalt med tanke på avståndet till stationen..har för mig det var ca 1500m. Trodde jag bodde närmre, men icke.. Enda sättet att ta reda på avståndet till stationen är att snacka med en tekniker på telia. Detta eftersom ledningarna kan gå långa omvägar innan den når just dig.

Tjänsten är ju "upp till 24mbit), men man måste i princip bo inuti tele-skåpet för att få 24mbit verkar det som..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HuginMrMugin
Hmm jag har:
Ledningslängd: 2720 m (±10%)
Tjänst: ADSL
Telestation: ALV
Upptagningsomr: ALVESTA

Är det bra eller dåligt?
Har 8mbps och får ut det när jag maxar.
Hur stora tror ni mina förluster skulle bli om jag uppgradera till 24mbps?

går inte, högsta avstånd från telestationen är 2500m med telia 24

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Bor 1200m från stationen och får 16Mbit ner och 1Mbit upp

Permalänk
Medlem

Får ni ungefär samma värde varje gång? Hur många Mbit/s kan det skilja om ni jämför mätningar vid olika tillfällen?

Permalänk

Får samma kassa värden varje gång. Skiljer nån mbit på UDP men inte på TCP.

Jag som bor ca 1900 m från station är det normalt med resultaten jag får?
De som står längst upp i tråden?

Permalänk
Medlem

Bor 1.55km ifrån, får ut 18/1 alla tider på dygnet.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Ledningslängd: 960 m

edit: nu när jag uppgraderade firmware så får ja ut 17 ner och 2.5 mbit ner, är helt klart nöjd

innan fick jag bara 10mbit ner och 0.9 upp, så helt klart en tydligen skillnad

och du som skrev inlägget nedanför mig här, e de att rekomendera att ja byter modem oxå, så kanske ja får ut mera kräm på linan?

Permalänk
Medlem

Ca 1500 meter från stationen.
Tankar i 19.6 och skickar i 2.3
Nämnas bör att jag testade först med det gamla svarta Zyxel 660H modemet och kom knappt upp i 10. Bytte till det nya silvriga Zyxel och ökade till 16mb.
Efter optimering kommer jag som sagt upp i nästan 20!

Till alla er som gnäller så finns det inga garantier att ni får 24mbit. Telia är extremt tydliga med detta. Det är inte bara avståndet som avgör. Kvaliten på kopparn är också av vikt.

Alla ni med svarta zyxel 660H ska uppdatera sin firmware. Då ökar ni garanterat sändhastigheten. Detta har ju redan varit omdiskuterat i en annan tråd...

Visa signatur

OPTY@FX62|1gb BH-5|Antec P150|ATI X1800XT

Permalänk
Medlem

Klaga inte det är Felia ni snackar om grabbar

Permalänk

Detta är vad jag får sedan en vecka tillbaka efter jag uppgraderade modemets firmware:

Före jag uppgraderade modemet låg både TCP och UDP på 16-17 Mbit och även precis efter jag hade uppgraderat. Det dröjde kanske en dag och sen gick TCP ner till 6 och UDP till 12. -.- Hoppas detta är orsakat av att Telia håller på att uppgradera min telestation... Ska vänta en vecka till och sen ringa dem om det inte blir bättre...

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk

Hoppas att ni som kör med trådlös router gör mätningarna med tptest via kabel till routern, för kör man trådlöst med en mindre bra router kan man få riktigt dåliga värden pga dålig throughput (genomströmningshastighet wan till trådlöst lan)
Själv får jag 20Mbit ner och 2Mbit upp, och ca 1660 meter till telestation.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siefer
Testa denna http://tele.iocc.hack.se/avst.cgi

Hur tillförlitlig är den sidan egentligen?

Den visar ett avstånd på 1466 m (±10%), när jag från Telia bara kan få upp till 8 Mbit, nu efter att de ökat avståndet till 5.5 km.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D A
Hur tillförlitlig är den sidan egentligen?

Den visar ett avstånd på 1466 m (±10%), när jag från Telia bara kan få upp till 8 Mbit, nu efter att de ökat avståndet till 5.5 km.

Ja det kanske man kan fråga sig, men jag får iaf samma avstånd varje gång jag kollar, sen att du inte kan få 24Mbit måste väl bero på om din telestation är uppgraderad till 24Mbit eller inte, jag kunde inte få det först förrän ett par månader sedan, och då vet jag flera med längre avstånd (enligt länken ovan) som har längre avstånd än mig som kunde få det mycket tidigare än mig.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbomaniac
Ja det kanske man kan fråga sig, men jag får iaf samma avstånd varje gång jag kollar, sen att du inte kan få 24Mbit måste väl bero på om din telestation är uppgraderad till 24Mbit eller inte, jag kunde inte få det först förrän ett par månader sedan, och då vet jag flera med längre avstånd (enligt länken ovan) som har längre avstånd än mig som kunde få det mycket tidigare än mig.

Beställde 8 Mbit från Telia via deras hemsida i söndags (uppgradering 28/11), då stog det 8 Mbit som den snabbaste anslutningshastigheten, detta till ett pris av 339 kr/månad (betalar just nu 419 kr/mån för 2 Mbit utan bindningstid).

För skojs skull tittade jag nu på Telias egen koll (själva formuläret var dock bortkommenterad) och nu visar den 24 Mbit som snabbaste hastighet, med ledningsavstånd på 1466 m (enligt URL:en).

Priset har också ändrats på 2, 8 och 24 Mbit, tidigare var det 299, 339 och 369 kr per månad, nu står den 279, 299 och 339 kr per månad.

Får ringa till Telia imorgon för att få se vad de håller på med.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk

Fick först 16/2 sedan beställde jag digital tv och fick runt 9/0,8 men jag var inte nöjd med digitaltvn då ljudet hackade imellanåt så jag felanmälde och en tekniker var och rotade i stationen, innan teknikern var där hade jag 1310m och nu har jag 1280m så han måste ha tweakat lite

Sade dock upp digitaltvn då det inte vart något bättre gällande ljudet och nu har jag 19/0.1

Har felanmält min uppload nu men downloaden har ju ökat 3Mbit på 30meter !!!

Visa signatur

Orlan 60Kw

Permalänk
Medlem

Ledningslängd: 1660 m (±10%)

Ner: 14,5mbit
Upp: 2,1mbit

Visa signatur

Macbook Pro 15"