Permalänk
Medlem

Core 2 eller Quad core ?

Hej nu om 20dagar ska jag beställa en ny dator, det blir antingen X6800 eller En Kentsfield, då undrar jag vilken jag borde köpa? Dom kostar ju ungefär lika, så är det Kentsfield som gäller är prestandan mycket bättre på den eller? På nogon test såg jag att X6800 fick högre fps. + Går det att klocka en Kentsfield utan problem som en X6800 ? Det kommer en proccessor senare som heter Yutfield kanske jag borde köpa X6800 och sedan vänta in Yutfield ?

Permalänk
Medlem

hmm.. då det i dagsläget finns extremt dåligt stöd för 4 kärniga procesorrer och att dessa nya kentsfield främst kommer släppas som xeon och inrikta sig till företag så känns det som att alternativet för dig i dagsläget är att sikta på en c2d...

och för övrigt kommer ingångspriset på kentsfield ligga i klass med c2d extreme versionerna dvs runt 10k.....

så änn så länge så känns inte din fråga specielt aktuell..

Visa signatur

Asus P5B Dlx, C2D E6600,4x1028MB Kingston PC5300, Gigabyte Radeon x1950PRO, Antec P150 Miditower, Corsair 620W, Scytche Infinity
[img]http://www.speedtest.net/result/1074462145.png[/img]

Permalänk
Medlem

finns ingen Yutfield som ska komma vet inte vart du har fått den infon från ? kanske wolfdale eller Whitefield du menar

men därimot ska det komma Yorkfield med 45 microteknik, 1066/1333fsb, 2 x 6Mb L2 cache och 3ghz

info http://www.vr-zone.com/?i=4140

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det krävs mycket för att kyla en Kentfield, i orginal ligger den väl och tuggar 100w. Och sen ska du klocka på det också kanske?,

Sen så är frågan, har du användning av 4 kärnor. Om du mest ska spela så lär du nog inte ha någon användning av det. Och om du ska klocka och bencha är det bättre att kunna ändra multipel uppåt som du kan med X6800. Men om man ser framåt är ju Kentsfield ett bättre val.

Har för mig att Kentsfield inte ska lanseras förrän slutet av Nov, så då lär de väl inte dyka upp förrän början av Dec.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Varför bränna 9K på en processor som kanske klockar 400MHz mer än t.ex. en E6600 som kostar 3K?

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du om 20 dagar kanske priset gått ner.

Ordet jag söker är "vänta" på det hela .....

Permalänk
Medlem

Kentan suger (varm och dyr). Vänta på k8l ni som bestämt ska ha quad. Vilken säkert kommer vara dyr men i alla fall sval.

Conroe nu. X2/opteron kanske när de kommer i 65nm eller till rätt pris nu efter sänkning om nån vecka.

Det jobbiga är att välja moderkort. Men det jobbigaste är att få hem det när man väl bestämt sig. För det råder brist på bra moderkort just nu. Finns ännu ingen motsvarighet på am2/775 till 939: DFI nF4 sli/ultra DR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Kentan suger (varm och dyr). Vänta på k8l ni som bestämt ska ha quad. Vilken säkert kommer vara dyr men i alla fall sval.

Conroe nu. X2/opteron kanske när de kommer i 65nm eller till rätt pris nu efter sänkning om nån vecka.

Det jobbiga är att välja moderkort. Men det jobbigaste är att få hem det när man väl bestämt sig. För det råder brist på bra moderkort just nu. Finns ännu ingen motsvarighet på am2/775 till 939: DFI nF4 sli/ultra DR.

Om alla säger som dig hade vi haft kvar 486or idag.
Vist låter K8L intressant, men det ligger för långt fram för att man skall tänka så. Den kanske inte ens släpps. Vad har man väntat på då?
Och hur vet du att den är sval?
Finns inga rapporter om TDP värdet på dessa processorer ändå.

DarKzY:
Kommer du använda alla 4 kärnor till minst 50% 24/7?
Om inte, Då räcker det med 2.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Värmen är inget större problem om man har erfarenheter av Prescotts sedan tidigare.

Det _går_ att få ner CPUn i en acceptabel problem utan massa hokus-pokus. Gäller bara att göra rätt och vara lite smart.

Överklockningen vågar jag dock inte uttala mig om, men med tanke på att det gick att överklocka prescotts bra (trots värmeutvecklingen) så borde det iallafall funka ok nu med.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Amd k8l kommer vara så dyr när den kommer så vanliga "svensson" inte kommer att ha råd med den tror jag och må hända att den har lika eller mindre prestandard än Intel kentsfield Quadcore har, och inte att vara lika snabb i superpi heller på samma MHZ om man jämnför Orginal mhz mellan båda processorna så kommer kampen bli stor, och sen kommer intel snart med Yorksfield 45nm, 1066/1333fsb mm.. sen kommer wolfdale så än är det inte slut för intel eller att man ska vara orolig över det, och sen är det ingen som vet än hur bra yorksfield är än heller för det finns inga bench tester än så man ska inte bara snegla åt sidan

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
Amd k8l kommer vara så dyr när den kommer så vanliga "svensson" inte kommer att ha råd med den tror jag och må hända att den har lika eller mindre prestandard än Intel kentsfield Quadcore har, och inte att vara lika snabb i superpi heller på samma MHZ om man jämnför Orginal mhz mellan båda processorna så kommer kampen bli stor, och sen kommer intel snart med Yorksfield 45nm, 1066/1333fsb mm.. sen kommer wolfdale så än är det inte slut för intel eller att man ska vara orolig över det, och sen är det ingen som vet än hur bra yorksfield är än heller för det finns inga bench tester än så man ska inte bara snegla åt sidan

Varför skulle den vara dyr? Kommer antagligen ligga på samma pris eller billigare än motsvarande intel. Och prestandan vet vi inget om, mer än att den ska vara mycket bättre än dagens A64. Och vem fan bryr sig om SuperPi? P4 var bra på SuperPi. Men sög på massa annat.

OM K8L blir bättre på allt utom SuperPi, köper man fortfarande kentsfield för SuperPis skull då?

Permalänk
Medlem

-Boris-

Okej men vi vet inget än som sagt och intel kommer ut med nyare processor snart med som du vet och ingen vet hur dom är heller.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Rätt komiskt att du ställer frågor som om folk redan använder C2Q. Toms Hardware har lite artiklar och länkar om detta.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
-Boris-

Okej men vi vet inget än som sagt och intel kommer ut med nyare processor snart med som du vet och ingen vet hur dom är heller.

Precis, därför säger vi inget om vilken som kommer bli snabbast, vi säger bara att det blir intressant.
Vi säger nog inte heller att AMD ska byta sin strategi och bli dyrare än intel, vi har väldigt lite belägg för nåt sånt.
Och vill man bara köra SuperPi med datorn, varsågod, då behöver vi inte bry oss om vilken av dom som blir billigast eller bäst, då kollar man bara på superpi-siffror och köper efter det. Vad det nu är för nöje med det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Du om 20 dagar kanske priset gått ner.

Ordet jag söker är "vänta" på det hela .....

Stämmer det verkligen?? Det har jag inte hört, men låter ju toppen.

Permalänk
Medlem

Jag har inte hört någonting om att Intel skall sänka sina priser, men ....

Vad jag hoppas på är att Intel sänker priset lite på sina E6300/E6400/ m.fl processorer, för att konkurrera mot AMD.

Kampen om kunderna är stenhård just nu, vi får "hålla tummarna" och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Varför bränna 9K på en processor som kanske klockar 400MHz mer än t.ex. en E6600 som kostar 3K?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Varför köpa en Ferrari när vägarna bara tillåter 110 knyck?

Kör du en överbelastad server så köp, köp, köp...

jookeer: ditt svar har ju inte med vad akke pratade om att göra. det kan tyckas vara ganska onödigt att lägga 9-10k på en cpu när du kan få en i princip likvärdig för 3k.

du hade ju inte betalat 10 miljoner för en ferrari om du kunde få en nästan exakt lika snabb för 3 miljoner

men men, det beror ju helt på vad man har för budget. svider det inte i plånboken så kan det ju vara skoj med en x6800

att köpa en quad nu är kanske lite onödigt då få program har stöd för 2 kärnor och ännu färre har stöd för fyra. kan ju vara värt och vänta lite och se om det kommer lite fetare quads från Intel. kan iofs vara kul o ha nu om man bara ska klocka som fasen och bencha som en galning

DarKzF: vilken du än väljer så är jag säker på att du blir nöjd

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem

Re: Core 2 eller Quad core ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Hej nu om 20dagar ska jag beställa en ny dator, det blir antingen X6800 eller En Kentsfield, då undrar jag vilken jag borde köpa? Dom kostar ju ungefär lika, så är det Kentsfield som gäller är prestandan mycket bättre på den eller? På nogon test såg jag att X6800 fick högre fps. + Går det att klocka en Kentsfield utan problem som en X6800 ? Det kommer en proccessor senare som heter Yutfield kanske jag borde köpa X6800 och sedan vänta in Yutfield ?

hmm... räkna kallt med över 3.5 på kentsfielden..
och ja kenta om du kan välja utan större problem.. så kan du ju byta till yutfield ändå, är ju bara att sälja kentsfeild, och jag tror andrahands värdet kommer vara högre än x6800

och ALU din lilla ..........

om du hade extremt mycke pengar, skulle du bry dig om vilken bil du köpte eller skulel du köpa en nästan lika bra och fortfarande vara ekonomiskt oberoende, men bara ha en NÄSTAN BIL

nej just det..

KUL ATT GÅ OMKRING OCH KÄNNA HMM; DET DÄR VAR BRA LAGOM OCH NÄSTAN! VAD SKA JAG MED DET BÄSTA SENASTE ROLIGSTE TILL?

NE NU SITTER AJG HÄR I MITT NÄSTAN OCH ÄTER NÄSTAN OCH DRICKER NÄSTAN ::: NÄSTAN ROLIGT!!!

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Core 2 eller Quad core ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moreempty
och ALU din lilla ..........

om du hade extremt mycke pengar, skulle du bry dig om vilken bil du köpte eller skulel du köpa en nästan lika bra och fortfarande vara ekonomiskt oberoende, men bara ha en NÄSTAN BIL

nej just det..

KUL ATT GÅ OMKRING OCH KÄNNA HMM; DET DÄR VAR BRA LAGOM OCH NÄSTAN! VAD SKA JAG MED DET BÄSTA SENASTE ROLIGSTE TILL?

NE NU SITTER AJG HÄR I MITT NÄSTAN OCH ÄTER NÄSTAN OCH DRICKER NÄSTAN ::: NÄSTAN ROLIGT!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alu
du hade ju inte betalat 10 miljoner för en ferrari om du kunde få en nästan exakt lika snabb för 3 miljoner

men men, det beror ju helt på vad man har för budget. svider det inte i plånboken så kan det ju vara skoj med en x6800

moreempty: först, stort grattis till att du hittade caps lock knappen :P. ta inte detta på fel sätt, men om du kunnat läsa och koppla saker så hade du insett att du helt missat poängen med det jag skrev.

om jag tar exemplet igen men tydligare: du har två exakt lika dana bilar, den ena går i 300km/h och den andra går i 290km/h

menar du då att det är värt 7 miljoner för de extra 10km/h?

han får la köpa precis vad han vill och det är klart att om man har pengar så tar man det dyraste då det oftast är bäst, men det är inte alltid värt de extra pengar man lägger ut, vilket var poängen.

förstår du bättre nu?

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem

haha varför säger alla Yutfield ????? det finns ingen eller ska komma heller !!! därimot ska Yorksfield komma

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

I LOVE MY CAPSLOCK; OCH JAG SKULLE KÖPA DEN JAG VILLE HA om pengarna inte spelar roll, dvs 10kmh för 7 millar, why not, om det inte spelar ngn roll, så kan det kosta vad det vill

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Re: Core 2 eller Quad core ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Hej nu om 20dagar ska jag beställa en ny dator, det blir antingen X6800 eller En Kentsfield, då undrar jag vilken jag borde köpa? Dom kostar ju ungefär lika, så är det Kentsfield som gäller är prestandan mycket bättre på den eller? På nogon test såg jag att X6800 fick högre fps. + Går det att klocka en Kentsfield utan problem som en X6800 ? Det kommer en proccessor senare som heter Yutfield kanske jag borde köpa X6800 och sedan vänta in Yutfield ?

Om du väljer en X6800, som är rätt dyr. Så tycker jag du ska välja en Kentsfield om den inte blir alltför dyr.

Permalänk
Medlem

Seriöst, om valet är mellan en snordyr dual-core och en lite dyrare quadro-core är det ju inte så svårt, lägg ut lite extra till quad-core. För när spel etc blir multitrådat, då jävlar kommer det att gå fort med quad. Problemet är att det lär ju kanske dröja ett tag innan det är standard.

Som jag ser det finns det bara två allternativ
E6600 om man vill ha dual-core
eller en
Kentsfield

Jag ser alla dual-core extreme processorerna som ett djävulskt slöseri med pengar.

Permalänk
Medlem

En Noctua NH12 räcker skapligt till Kentsfield så värmen är inget större problem än på t.ex. Opteron 285.

Kentsfield verkar ha lite problem med 975-chipsen och hög FSB. Min åsikt är att t.ex. 965 funkar bättre om man vill ha hög FSB. Jag kan köra min Kentsfield på 975-chips i +3.8GHz på luft (FSB ~320MHz)

Ang 2 eller fyra kärnor så kan detta vara lite intressant läsning/jämförelse:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=120202

Priset återstå att se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Seriöst, om valet är mellan en snordyr dual-core och en lite dyrare quadro-core är det ju inte så svårt, lägg ut lite extra till quad-core. För när spel etc blir multitrådat, då jävlar kommer det att gå fort med quad. Problemet är att det lär ju kanske dröja ett tag innan det är standard.

Som jag ser det finns det bara två allternativ
E6600 om man vill ha dual-core
eller en
Kentsfield

Jag ser alla dual-core extreme processorerna som ett djävulskt slöseri med pengar.

OK men enligt vissa tester får X6800 dual core bättre fps i spel en Kentsfield t.ex i bf2 som jag spelar mest i . Men det är nog för att X6800 har högre clock och att BF2 använder inte 4 kärnor, och om det är lättare att klocka X6800 då kommer man ju upp till bättre prestanda i den än Kentsfield. Och jag kanske borde köpa nån Quad core proccessor som kommer ut i mitten av 2007 hällre, dom är ju säkert mer överklocknings vänliga och bättre prestanda och då är det ju säker mer program som utnyttjar 4 kärnor.

Men det blir nog en kentsfield istället eftersom den är nog bättre särklit om man klockar.