Permalänk
Medlem

Ny processor, hjälp sökes.

Hejsan, nu har det blivit dags att byta ut min gamla processor mot en nyare modell. Jag har nyligen uppgraderat de flesta komponenter i datorn såsom ram-minnet och grafik-kortet. Jag söker inte direkt en monsterdator, men det skulle vara najs att kunna spela lite nyare spel utan att ligga på så pass låg fps. Jag har inga som helst planer på att byta moderkortet mot en pci-variant, utan det är bara en processor jag är ute efter. För tillfället har jag en Pentium 4 2.6 ghz (oklockad), 3x512pc3200-ram, Leadtetk Geforce 7600gt agp, 450W nätagg och ett P4P800-X moderkort.
Eftersom jag är helt vilse när det gäller överklockning så skulle jag vilja ha en processor som presterar bra från start, och min budget ligger någonstans emellan 1200kr-2000kr, men det är förhandligsbart då det gäller julklappspengarna antagligen

Länk till moderkortet: http://se.asus.com/search.aspx?searchitem=1&searchkey=800-x

Tack på förhand.

/Kim

Permalänk
Medlem

Ärligt talat.. köp ett nytt moderkort ett asrock dualsata2 s939 då, samt en AMD64 3800+ s939 det får du för under 2000:-.. sen säljer du av ditt gamla moderkort & processor.. det är mycket bättre..

Min grabb sitter själv på ett likadant moderkort fast han har en P4C 2,8GHz.. & jag kommer att skaffa ett asrock dualsata2 s939 & en 3700-3800+ till honom..

Din 2,6GHz är det en med 800MHz fsb eller? För är det en med 533MHz fsb så kan du lätt klocka upp den..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tror det är 533mhz, men kan inget om att överklocka, chansen är nog större att jag tar sönder den istället för att höja prestandan.

Permalänk
Medlem

Nja, i bioset finns det en funktion för automatisk överklockning,, om din processor har 533MHz fsb så ställ den funktionen på 10%..

Men tänker du lägga upp 2000:- för att köpa en ny processor så är mitt förslag bättre.. mer prestanda utan tvekan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jo det får nog bli ett ASROCK 939DUAL-SATA2 och en 3800+, verkar mest lämpligt Men lite knivigt att hitta kortet hos en butik för tillfället.

Permalänk
Medlem

Asrock 939Dual-SATA2
www.prisjakt.nu/produkt.php?p=46695

ASRock 939Dual-VSTA (samma som ovanstående bara att det är Vista certifierat )
www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111538

AMD Athlon 64 3800+ (2,4GHz) Socket 939 90nm Box
www.prisjakt.nu/produkt.php?p=64340

NETSuperstore verkar ligga bra till & finns i huvfudstaden med.. Vet iofs. inte hur dom är att handla ifrån!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

NETSuperstore verkar ligga bra till & finns i huvfudstaden med.. Vet iofs. inte hur dom är att handla ifrån!

Handla INTE från den affären, dem är inte seriösa och är omöjliga att få tag på, svarar knappt på telefon eller e-post. Om du inte har en jäkla tur i klass med Alexander Lukas.

Hade själv ett helvete med dem och om du läser kommentarerna på Prisjakt så ser du att jag är långtifrån den enda. Lägg hellre tilll ett par hundra kronor till och köp i en annan butik, det är en betydligt bättre affär.

Jag registrerade mig precis, enbart för att varna för den butiken, det säger ju inte lite om mitt förtroende för den butiken.

Permalänk
Medlem

auch okej >:, men körde på detta: http://www.neptunsat.com/product_info.php?products_id=1055283... och http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308954 , hoppas att det ska funka bra.