Permalänk
Medlem

P5W HD, 4gb minne, win 32, hur?

Jag har ett Asus P5W HD och har satt i 4 gb minne och kör windows 32 bit. Windows tycker bara att jag har 2 gig, vilket är som förväntat. Men, jag har sett på jobbet och hört att man kan ställa in detta i bios så att win iaf fattar att man har 4 gb. Denna switch fanns i BIOS på de kortet på jobbet, som är ett närstående Asus kort, men den här inställningen finns inte i mitt BIOS.

Det fula är att i manualen till kortet står det att man kan fixa 4gb genom att läsa på deras FAQ, men denna info som de hänvisar till finns inte på sidan.

Visa signatur

Mmm...

Permalänk
Medlem

testa 64bits XP annars ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Vän,

Du kan aldrig utnyttja 4 GB RAM fullt ut i ett 32 bitars OS. Du kan däremot testa att starta upp med /3GB-växel i boot.ini. Men som sagt, stöd för 4 GB fysiskt RAM får du inte.

http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEm...

OT: Win XP x64 fungerar alldeles ypperligt. 32 bitars OS tillhör gårdagen.

Permalänk
Medlem

Jaså, jag fick för mig att 32 bit använder 3 gig om man sätter i 4 gig men bara 2 gig för en app och 1 gig för resten!? 3gb switchen gör väl bara att den kan använda 3gb till en app?

Funkar alla program, codecs o.s.v. som du behöver med 64?

Visa signatur

Mmm...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Numse
Funkar alla program, codecs o.s.v. som du behöver med 64?

Ja, det finns 64-bitars drivrutiner om man googlar. Det enda som jag inte lyckats hitta drivrutiner till är Logitech MX500. Codecs kan man köra antingen 64- eller 32-bits.

Permalänk
Medlem

Okay, så inga problem alltså?

Jag har funderat på att köra en hdd 32 och en 64.

Visa signatur

Mmm...

Permalänk
Medlem

Hur är det med övriga program och spel? jag har samma problem som trådskaparen.

Permalänk
Avstängd

en fråga bara varför 4 GB ram, det behöver man väl bara till seriös videoredigering o 3drendering?F.ö. funkar Alias Wavefront Maya bra på min burk med bara 2 gig i ram.. 4 gb låter lite overkill tom för en speldator..

Visa signatur

Antec P180B :: E6300@2,93ghz :: TeamXtreme DDR2-6400 :: XFX 7950GX2 eXtreme ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Vän,

Du kan aldrig utnyttja 4 GB RAM fullt ut i ett 32 bitars OS. Du kan däremot testa att starta upp med /3GB-växel i boot.ini. Men som sagt, stöd för 4 GB fysiskt RAM får du inte.

http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEm...

OT: Win XP x64 fungerar alldeles ypperligt. 32 bitars OS tillhör gårdagen.

Hur blir det med Vista 32bit då ? Inte heller där mer än 2-3 GB ?

Permalänk
Medlem

Vista är väl 64bit så det ska inte vara några problem. står tom i Asus manualen att WinXP 32bit inte stödjer mer än 3GB

Permalänk
Medlem

För mera information angående 4 GB i Windows,
http://www.bleedinedge.com/forum/showthread.php?t=14822

Tydlingen begränsar Windows XP SP2 det hela till 3 GB, pga av säkerhet ..
Vill du ha alla dina 4GB tillgängliga -> kör med SP1 ....

Permalänk
Medlem

kör med XP x64 ! alla problem lösta! dessutomf år du ett OS som är 4 år nyare än XP ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Vart kan man hitta XP x64?

Permalänk
Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

Fungerar det bra?
Samt kan man använda sig av 4096 mbram där?

Permalänk
Medlem