Varför inte bättre grafikkort i "små" bärbara?

Permalänk
Medlem

Varför inte bättre grafikkort i "små" bärbara?

Tycker det är ganska anmärkningsvärt varför bärbara under, kring (eller tom över) 14" sällan har bättre graffe än intels inbyggda gmaXXX!
Behovet verkar ju finnas där, men vad är det som hindrar/håller tillbaka tillverkarna?
Bland annat MacBook lider av detta, då många skulle vilja se ett bättre alternativ.

Fick syn på en av LG´s senaste skapelser där hör och häpna ett GF 7300 sitter i en 10.6".
http://www.webhallen.com/prod.php?id=66101

Permalänk
Medlem

Re: Varför inte bättre grafikkort i "små" bärbara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Tycker det är ganska anmärkningsvärt varför bärbara under, kring (eller tom över) 14" sällan har bättre graffe än intels inbyggda gmaXXX!
Behovet verkar ju finnas där, men vad är det som hindrar/håller tillbaka tillverkarna?
Bland annat MacBook lider av detta, då många skulle vilja se ett bättre alternativ.

Fick syn på en av LG´s senaste skapelser där hör och häpna ett GF 7300 sitter i en 10.6".
http://www.webhallen.com/prod.php?id=66101

Kan säga så här. Den där laptopen äger. Köpte en för några dagar sen. Väger ca 1kg och tangentbordet är helt ok för att vara en sån liten dator. Det ända man kan klaga på är väl batteritiden som ligger på cirka 2 timmar om man tittar på en film. Måste iofs säga att datorbutikens pris är bättre. Den kostar "bara" 20775 kr där. Köpte iofs min för ca 17k.

Hmm. Bara ett BGnätverkskort. Jag har ett 3945ABG i min. Nackdelen med datorn är att fanskapet har ett Agere System TE-131x. Verkar vara helt omöjligt att hitta drivrutiner till.

Permalänk
Medlem

Re: Varför inte bättre grafikkort i "små" bärbara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Tycker det är ganska anmärkningsvärt varför bärbara under, kring (eller tom över) 14" sällan har bättre graffe än intels inbyggda gmaXXX!
Behovet verkar ju finnas där, men vad är det som hindrar/håller tillbaka tillverkarna?
Bland annat MacBook lider av detta, då många skulle vilja se ett bättre alternativ.

Fick syn på en av LG´s senaste skapelser där hör och häpna ett GF 7300 sitter i en 10.6".
http://www.webhallen.com/prod.php?id=66101

Instämmer till fullo! Behovet finns helt klart där. Jag är en av dem som regelbundet spanar efter ultraportabla med ordentliga grafikkort. Känns lite tråkigt att de större bärbara prioriterats före de mindre. Teknologin verkar ju upperbarligen existera då man lyckats stoppa en ett Go 7300 i en 10,6" - cred till LG!.

Lär väl dröja något halvår innan de andra tillverkarna hakar på - som vanligt...

Permalänk
Avstängd

kan det vara så att tex ett go7900gs/gtx inte riktigt får plats i en 10" , och att den blir för varm vid ett sådant kort ????
hade annars funnits vid det här laget.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
kan det vara så att tex ett go7900gs/gtx inte riktigt får plats i en 10" , och att den blir för varm vid ett sådant kort ????
hade annars funnits vid det här laget.

Men vi pratar inte sådana monster kort, de drar ändå för mycket ström... Vi snackar mer allt som inte är integrerat. :=)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

tror ni ett ati radeon X1950XTX 512MB:are me 4 GDDR ram får plats ^^

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur bra grafikkort ni menar, men dell har ju en 12" med go7400 iaf (XPS m1210).

Permalänk
Medlem

Så fort du kommer upp i lite bättre kort, speciellt dem som har separat minne så behöver dem kylning vilket tar upp en hel del plats. Så skälet att du inte hittar t.ex. Go7600 eller X1600 i små datorer är helt enkelt att det inte får plats med kylutrustningen.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

är GO7600 bättre än ett Mobile ati x1800? :S till vanig bärbar asså

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lycan
är GO7600 bättre än ett Mobile ati x1800? :S till vanig bärbar asså

Vad jag vet ligger GO7600 mer i klass med x1600, så nej.