Permalänk
Medlem

reklamationsrätt?

"Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 2 år, varor köpta efter den 1 april 2005 har du 3 års reklamationsrätt på, efter det att du har tagit emot varan."

Vad betyder detta? Betyder detta om jag köper en mobiltelefon och joysticken eller skärmen går sönder efter 2,5 år så får jag en ny?

Vad är skillnaden mellan garantitid och reklamationrätt?.

Kan man säga att reklamationrätten egentiligen är garanti i 3 år?.

Permalänk

reklamation är inte det att något varit sönder från första början ? men inte upptäckts med dirext?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Precis. För att man ska kunna använda reklamationsrätten ska man kunna bevisa att felet funnits där från början. Något som kan bli svårt på en 2 år gammal produkt alltså.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Men det finns ju telefoner som går sönder i joystick tex efter garantitiden går ut, så då går det ej med reklamationsrätt?.

Permalänk
Medlem

Visst kan du reklamera telefonen även efter att garantitiden har gått ut. Men som Fiero skriver så kan det vara svårt att få ersättning.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*
editerar ev in nått svar när jag är pigg

Permalänk
Inaktiv

Man behöver bara bevisa att felet funnits där från början om man reklamerar inom sex månader från köpet. Därefter går bevisbördan över på konsumenten om att felet var ursprungligt.

Permalänk
Medlem

fel på joysticken efter sex månader, är det ursprungsfel. det har ju med att man använt produkten. det går alltså inte på garantin efter sex månader?.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Garanti och Reklamationsrätt är att du själv får bevisa att det är ett ursprungsfel gentemot Garanti, då butiken bevisar att det är fel. Hade du fått joysticken reparerad under garantiperioden så får du antagligen den reparerad under reklamationsperioden, beredd dig bara på att tjöta lite mer ifall du skall reklamera den.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Men då är det bättre att köpa en telefon hos en handlare som ger 2 års garanti än ett. de flesta handlare ger bara ett års garanti medans en del få andra, ger 2 års garanti.

Permalänk
Medlem

Lite snurrigt blev det kan jag se!!
Man måste informera säljaren om felet inom skälig tid vilket i det här fallet handlar om 2 månader om jag inte missminner mig. De första 6 månaderna är det säljarens sak att påvisa att felet inte fanns från början. Efter denna period går det över till köparen att påvisa att felet verkligen fanns där från början.

Om en produkt går sönder är det alltid värt att satsa på reklamation!
Tänk dock på att Ni troligtvis drabbas av nyttoavdrag på vissa produkter.

Sedan finns det en hel del andra regler och praxis kring detta..........

Permalänk
Medlem

en joystick som går sönder, den skadan finns ju inte från början, det är ju slitage som blir när man använder den. och denna skada går ju på garantin. och det är användaren som gör så den går sönder och ändå går det på garantin.

Permalänk
Medlem

Hur vet du att det inte är ett fabrikationsfel om produkten går sönder efter kort tid användande? Slitage är ju faktiskt något som kan framhäva ett fabrikationsfel och få produkten att brista.

Det är inte alltid lätt att avgöra..!