Permalänk
Medlem

Re: Bästa bildformatet enligt er?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Vilket är det bästa bildformatet enligt er? PNG har oftast väldigt stora filer, JPG kan ha lite dålig kvalitet, GIF är bra men används tyvärr inte så mycket längre, TIFF används väldigt sällan.

Så vilket är bäst? Rösta.

Bäst till vilket syfte? ogenomtänkt poll...

GIF är bra till små störiga animationer eller till bilder med få färger...
JPG och PNG har väl något sånär lika egenskaper och användningsområde, fast PNG är fritt
TIFF är tänkt att användas för högupplösta högkvalitetsbilder...

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem

JPEG: Använder till webben och att skricka till folk som vill se bilder av olka anledningar. preview bilder och placeholder-bilder till trycksaker.

GIF: bara till animationer. allt annat fixar PNG-8

PNG: webbsidor oh screenshots.

TIFF: Allt annat. exporterar oftast TIFF till touch i photoshop, levererar oftast TIFF till kund, QuikProof eller högupplöst. Använder också till arkiv på DVD.

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Medlem

När använder man TIFF egentligen och använder det sig av någon slags komprimering?

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriKri
När använder man TIFF egentligen och använder det sig av någon slags komprimering?

Tiff är ett lossless format, som FLAC eller AIFF för ljud.
TIFF kan vara utan komprimering men man kan använda ZIP eller LZW (samma som GIF-bilder) för att komprimera ner lite utan att förlora bilddata.

TIFF är väldigt vanligt i fotobranchen, i princip alla raw-framkallare exporterar till TIFF.

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriKri
När använder man TIFF egentligen och använder det sig av någon slags komprimering?

TIFF är egentligen ett rätt dåligt format, men det har hängt med sen förr. Förr i tiden så vadr dels kompressionstekniken inte så välutvecklad och dels så hade man inte så bra processorer att man viller komprimera lika mycket som man göra idag. Så när man skulle lagra saker så använde man okomprimerad TIFF för att garanteras full kvalitet. Idag så är fördelarna med TIFF framför PNG tveksamma och det används nog mest av tradition och för att slippa göra om färdiga arbetsflöden. En enkel regel är att när man inte vet att man ska använda TIFF, använd PNG istället.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

PNG för grafik på webben och i programvara... Och även en del annat

GIF för mindre animationer, använder det dock inte så mycket, eftersom animationer är ganska irriterande på hemsidor >_<

JPG för fotografier på hemsidor

TIFF för fotografier (exporterat från raw)

BMP när jag klistrat in nåt snabbt i mspaint för att skicka nåt miniscreenshot till nån och inte orkar ändra filändelse

Allt har ju liksom sitt användningsområde, men om man ska ha en favorit så är det nog PNG som gäller, eftersom det klarar massor av färger, komprimerar *hyffsat* bra och klarar semitransparenta färger. Själv tror jag PNG kommer att bli väldigt stort i framtiden.

För övrigt har jag slutat tänka på IE6 när jag gör grafik för webben, nu får folk banne mig uppgradera sin webbläsare om de fortfarande vägrar byta till firefox, opera, safari eller övriga >_< (dock brukar jag slänga in en liten varning så dom inser att dom borde uppgradera, annars förlorar jag bara besökare på det )

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jag vill inte vara petig, men TIFF är inte nödvändigtvis lossless

Permalänk
Medlem

GIF och JPG tycker jag är bäst. GIF framför PNG för att filerna blir något mindre. Förutom transparensen som jag ändå inte använder ser jag ingen anledning till att använda PNG istället för GIF... (ja, jag vill höra varför jag bör ändra mig i denna frågan)

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bästa bildformatet enligt er?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geil
du klagar på att jpg kan ha dålig kvalité när gif bara kan hantera 256 färger (eller vad det är)?

Det är inte så ofta man behöver fler än 256 färger i en och samma bild.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
GIF och JPG tycker jag är bäst. GIF framför PNG för att filerna blir något mindre. Förutom transparensen som jag ändå inte använder ser jag ingen anledning till att använda PNG istället för GIF... (ja, jag vill höra varför jag bör ändra mig i denna frågan)

Ja GIF duger väl. Men att den är mindre är igen generell sanning. För vissa bilder är PNG mindre, andra är GIF mindre. Jag brukar använda photoshops webbexport för att se vad som fungerar bäst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Det är inte så ofta man behöver fler än 256 färger i en och samma bild.

Alla fotografier behöver mer än 256 färger. Rätt ofta folk hanterar fotografier ändå?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Alla fotografier behöver mer än 256 färger. Rätt ofta folk hanterar fotografier ändå?

Inte om de inte är större än 16x16 pixlar n_n

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Alla fotografier behöver mer än 256 färger. Rätt ofta folk hanterar fotografier ändå?

Svartvita bilder kräver som högst 255 nyanser oxå.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Ganska meningslös poll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
I praktiken skulle det innebära att man hade flera format i samma container. Du kan ju inte använda samma komprimeringsmetod för odesktruktiv komprimering som destruktiv sådan. Enda skillnaden skulle isåfall vara att man kan ha samma filändelse. Även om det i vissa speciella fall skulle vara önskvärt så är det nog inte värt att behöva utveckla och lägga till stöd för det nya formatet i alla webbläsare och bildredigeringsprogram.

Eftersom webben har MIME-typer, kan man ju få till något liknande, om man ser någon poäng i det. På en sajt valde jag för enhetlighetens skull att använda .jpg för alla bilder, även om vissa är PNGer. Exempel: http://www.johannaost.com/505.jpg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
Eftersom webben har MIME-typer, kan man ju få till något liknande, om man ser någon poäng i det. På en sajt valde jag för enhetlighetens skull att använda .jpg för alla bilder, även om vissa är PNGer. Exempel: http://www.johannaost.com/505.jpg

Kan man inte skippa filändelsen då? Men good point, har inte tänkt pa tt man kan göra så.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Kan man inte skippa filändelsen då? Men good point, har inte tänkt pa tt man kan göra så.

Japp, det kan man. Eller kalla dem .image, till exempel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Alla fotografier behöver mer än 256 färger. Rätt ofta folk hanterar fotografier ändå?

Ok, my bad. Har endast tänkt gif som ett webbformat, och då för användning i layouten. Där behövs det sällan fler än 256 färger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Kan man inte skippa filändelsen då? Men good point, har inte tänkt pa tt man kan göra så.

har sett W3Cs personal göra på det sättet, så det går inte bara, det är inget fel med det heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
har sett W3Cs personal göra på det sättet, så det går inte bara, det är inget fel med det heller

Filändelser som inte tillför slutanvändaren (besökaren) något är en styggelse. Att ha med .html, .php, .aspx och så vidare är ju i regel helt ointressant.

För sådant som inte visar renderad (x)HTML tycker jag dock ändelser är bra, så man av att titta på en URL kan bedöma vilken typ av resurs den leder till. Att "ljuga" om en PNG till .jpg borde dock inte vara nåt problem, eftersom det i de flesta fall (för människor som vill veta var en länk går, eller för script som gör saker med sidor) nog räcker att kunna se att någonting är en bild, oavsett format.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
Filändelser som inte tillför slutanvändaren (besökaren) något är en styggelse. Att "ljuga" om en PNG till .jpg borde dock inte vara nåt problem, eftersom det i de flesta fall (för människor som vill veta var en länk går, eller för script som gör saker med sidor) nog räcker att kunna se att någonting är en bild, oavsett format.

Att ljuga med filändelsen ställer till problem när filen inte ligger på nätet. Dumma program (t.ex paint shop pro) skriker error.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
Att "ljuga" om en PNG till .jpg borde dock inte vara nåt problem, eftersom det i de flesta fall (för människor som vill veta var en länk går, eller för script som gör saker med sidor) nog räcker att kunna se att någonting är en bild, oavsett format.

Det kan bli rätt förvirrande, att ha .image är ju minst lika tydligt.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
Filändelser som inte tillför slutanvändaren (besökaren) något är en styggelse. Att ha med .html, .php, .aspx och så vidare är ju i regel helt ointressant.

För sådant som inte visar renderad (x)HTML tycker jag dock ändelser är bra, så man av att titta på en URL kan bedöma vilken typ av resurs den leder till. Att "ljuga" om en PNG till .jpg borde dock inte vara nåt problem, eftersom det i de flesta fall (för människor som vill veta var en länk går, eller för script som gör saker med sidor) nog räcker att kunna se att någonting är en bild, oavsett format.

själv tycker jag att det beror helt på vad det är, om det är en bakgrundsbild så spelar det ingen roll, men om det är ett foto/bild som användaren möjligtvis vill spara så är det kanske lite taskigt. Om det sker "bakom kulisserna" så att säga så är det lugnt anser jag.