Permalänk

Testa lysrör utan invertern???

Tjoho.
Har ett par lysrör som ja införskaffade för ett tag sen.. när jag kollade för någon dag sen så märkte ja att dom inte funkade..
Har kollat glapp och ev. släppta lödningar m.m.
Men då slog det mig att det kanske e fel i den blåa klumpen som man får med (inverter tror ja d heter) och tänkte höra om man kan prova lysrören direkt på ett 9volts batteri eller nått för o se om dom helt enkelt är döda eller om felet är någon annanstans.
Visst går dom på 12v va?

Och ja. jag har läst faq o sånt..

Här e en bild på den blå mojen

Mvh / Daniel

Permalänk
Medlem

Nä. Invertern gör om 12v till några tusen volt för att kunna ladda plasman och tända lysröret. 9v lär inte göra någon nytta.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Jag har lekt lite med ccfl rör och har fått dom blinka med hjälp av en gnistan av tändingenprylen i en vanlig "el"tändare.

vet även att de kan blinka ifall man stoppar in tex ett gem i kontakten till röret och drar sedan gemet mot en tv vars skärm är lite statisk laddad.

Man kan komma på mkt konstiga saker när man har tråkigt hehe

Vet dock inte ifall detta kan skada röret, men de kan jag inte tänka mig.

Permalänk

öppna inverten jag hade glapp i en sådan på en av anslutningarna.. gick finta att löda så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

taget direkt ur faq'n..
"De små CCFL rör vi använder oss av drivs av en växelspänning på mellan 100 – 1000 Hz och c:a 100 – 400 V."

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3...

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

Drivs dom inte på höga volt?

Edit: HAha, förlåt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R | |< |{
Drivs dom inte på högra volt?

nä de är vänstra...

förlåt, jag e jättetrött.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

OK.. ah men ja har öppna invertern o kikat men inte hittat nå fel.. ska kolla nogrannare men annars slänger ja skiten.. inte direkt så att dom är värda att leka me vägguttag för..

Tack för svar..

Permalänk

ge de till någon som har behov av de isället

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

prova med glimtändare till vanliga lysrör..;P

Permalänk

Lånar tråde^^: Har väll liknande problem, fast mina funkar,men ena lyser svagt.
Misstänker glapp lr skada i röret, om det nu är glapp, vad ska man göra ?

Permalänk
Medlem

Kan säga att det luktar stekt bacon om man råkar få sig en stöt av invertern:)

Permalänk

Gott

lysrör kan vara bra läskiga ibland

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk

nu är inte lysrör och ccfl rör upbyggda på samma vis men det kanske funkar iaf..

om du har tillgång till en väldigt kraftig elcentral så om man håller ett lysrör framför så ska det lysa om nu atmosvären är tillräkligt laddad.. funkar isf under visssa kraftiga lednings gator..

om de funkar på ccfl låter jag vara osagt men det funkar iaf på en elcentral i skolan( elprogramet )

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att kolla om sladden och röret har kontakt med varandra (om du har möjlighet). Mina UV-rör funkade inte heller, visade sig vara glapp jusst där.

Edit
Läste visst inte ditt inlägg ordentligt, ignorera mitt tips.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.