Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man kommer förbi Trial of summer? Har försökt slakta den där satans golem snubben i över en halvtimme nu. Inget biter! :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SID 6.7
"Babar"... fniss.

EDIT: nääh dvärgen ändrade... det som var så kul.

Har inte fått mit ex ännu så jag har inga bilder att lägga upp.

Men varför är dina gubbar så grå/vita dvärgen?

Det är bara för jag håller musen på gubben, för där var så otroligt mörkt på platserna bilderna togs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 531
Någon som vet hur man kommer förbi Trial of summer? Har försökt slakta den där satans golem snubben i över en halvtimme nu. Inget biter! :S

Är det den där blade golemen?
Om det är den så är det en bugg att man måste ha sin egna gubbe aktiverad hela tiden, då det ska komma en cutscen....annars kommer man inte vidare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 531
Någon som vet hur man kommer förbi Trial of summer? Har försökt slakta den där satans golem snubben i över en halvtimme nu. Inget biter! :S

jag hade ice fire och acid weapons på mina snubbar, tog en stund men tillslut så gick han ner, slog för runt 3-9 per slag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pösk
har en fråga angående multiclass och prestigeklass..en del skriver såhär tex " lvl 8 wizard, lvl 2 fighter, lvl 10 eldritch knight build."

Innebär det att man först gör en wizard till level 8 och sedan byter till fighter 2 levlar för att sedan byta till prestigeklass eldritch knight dom kvarvarande 10 levlarna?

För mig jag sett någon editor som kan räkna ut allt för än....någon som vet vart man kan hitta den?

Ordningen som karaktären levlats upp i de olika klasserna framgår väl inte tydligt, men det är ju den kombinationen som det handlar om

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

jag kommer köra en pure wizard build genom hela spelet. Empowered Fireball ftw!

Sedan nån som kommit längre än jag kan kanske berätta om det finns nåra roliga Evil karaktärer en bit in i spelet, speciellt fighters? Är som lite less på alla goody goody npcs som gnäller så fort jag mordhotar någon. Har just fått den Chaotic evil Rangern men han passar inte riktigt i mitt party. Behöver 2 st melee + Neeshka för att hålla alla fiender borta från mig. När det funkar kan jag aoe:a varenda grupp man träffar på

Permalänk
Medlem

Är det någon som klarat NWN2 än? Jag är en bra bit in i chapter 3. Hur många chapters finns det? Känns som man börjar närma sig slutet nu fast det kändes som det i BG2 också i ungefär halva spelet

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Är det någon som klarat NWN2 än? Jag är en bra bit in i chapter 3. Hur många chapters finns det? Känns som man börjar närma sig slutet nu fast det kändes som det i BG2 också i ungefär halva spelet

Jag vill minnas att jag läst att det är 3 akter, så i så fall närmar du dig nog slutet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Jag vill minnas att jag läst att det är 3 akter, så i så fall närmar du dig nog slutet.

Ja det stämmer, 3 akter är det.
Såg att patch 1.2 har kommit nu, fixa bla buggarna med cutscenerna

EDIT

När man går in på character och läser om vad man har för vapen och offhand mm

så står det tex +20/+15/+10 (har jag för mig), är det summan som läggs till på tärningsslaget (1d20) när man försöker för över motståndarens AC? Och som ni ser så är det 3 olika och vad jag har fattat så i exemplet här ovanför så kan gubben slå 3ggr/round och får då ett avdrag för varje slag såklart men vad avgör hur många ggr man får slå? för en del har bara 2 osv...

En annan grej, jag gillar att köra spelet i window mode men problemet är att freecam inte fungerar så bra i det läget eftersom man inte kan scrolla terrängen framåt. Finns det någon lösning? Vill kunna gå in och läsa pdfmanualen, slå upp engelska ord i wordfinder mm under tiden jag spelar..

Permalänk
Medlem

*Spoliler Spoliler Spoliler Spoliler*

Jag har råkat ut för en jobbig bugg tror jag.
Jag har hämtat Commander Tann och tagit tillbaka han till Fort Locke. Sen gjorde jag questen där man skulle ta hand om banditsen i området. I min Journal står det att jag ska prata med Commander Tann för att få min belöning, men när jag ska prata med han så händer inget. Han bara vänder sig om och tittar på mig. Har provat med 2 andra i mitt party men det funkar inte heller. Har provat att spara och laddat om, sen provat att snacka med han igen. Funkar inte heller.
Vad ska jag göra?

*Slut på spolier*

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pösk

När man går in på character och läser om vad man har för vapen och offhand mm

så står det tex +20/+15/+10 (har jag för mig), är det summan som läggs till på tärningsslaget (1d20) när man försöker för över motståndarens AC? Och som ni ser så är det 3 olika och vad jag har fattat så i exemplet här ovanför så kan gubben slå 3ggr/round och får då ett avdrag för varje slag såklart men vad avgör hur många ggr man får slå? för en del har bara 2 osv...

Alla klasser har olika attack bonus som ökar olika fort där fighter, paladin, monk. barbarian och ranger har bäst ökning utav attack bonus vid varje levelup, medans cleric, druid, bard och rogue har medelbra ökning och wizard och sorcerer har sämst.

För de klasser som har bäst så ökar den med +1 per level, och när du får +6 då får du en extra attack varje runda på -5, alltså +6 och +1. När du sen blir level 11 så har du attack bonus +11 och får således tre attacker, en på +11, en +6 och en +1. Sen får du till sist 4 attacker vid level 16.

Du kan aldrig få mer än fyra attacker genom att ha hög attack bonus och hur många attacker du får går enbart på grund-attack bonusen och inte några plus du kan tänkas få genom föremål.

Hoppas det förklarar en del

Edit: glömde visst en del, ja det är det som läggs till tärningsslaget för att få högre eller lika med fiendens AC. Du får alltså flera attacker med mindre o mindre chans att träffa.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem

Lasse.L prova att prata med någon annan NPC och sedan med Tann igen. Det löste problemet för mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
*Spoliler Spoliler Spoliler Spoliler*

Jag har råkat ut för en jobbig bugg tror jag.
Jag har hämtat Commander Tann och tagit tillbaka han till Fort Locke. Sen gjorde jag questen där man skulle ta hand om banditsen i området. I min Journal står det att jag ska prata med Commander Tann för att få min belöning, men när jag ska prata med han så händer inget. Han bara vänder sig om och tittar på mig. Har provat med 2 andra i mitt party men det funkar inte heller. Har provat att spara och laddat om, sen provat att snacka med han igen. Funkar inte heller.
Vad ska jag göra?

*Slut på spolier*

Jag har exakt samma problem...

Ett till har dykt upp efter att jag försökte dra vidare och göra andra quest.
Problem 2 är att när jag träffar den där druid bruden som vill att man ska följa med henne till ett ställe så lan man inte ta travel dit.... Stället finns på travel kartan, men jag trycket på travel och inget händer...

GRRRR 2 uber störiga buggar...

3:e problem har dykt upp..

Patching av dagens uppdate funkar inte ....... /nwn2_pc_english_from101788_to102809.txt
hittas inte står det....
Har 2 datorer och bägge får samma strul??

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Funkade perfekt för mig att patcha.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foraek
Funkade perfekt för mig att patcha.

Inga problem här iheller, gick helt smärtfritt.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk

Vad är fördelen med en Wizard vs Sorcerer. Med tanke på att en Sorcerer kan kasta mycket flera spells per dag/rest. Eller är det bara jag som gjort dåligt med min Wizard?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svarre
Vad är fördelen med en Wizard vs Sorcerer. Med tanke på att en Sorcerer kan kasta mycket flera spells per dag/rest. Eller är det bara jag som gjort dåligt med min Wizard?

Någon får gärna rätta mig om jag har fel men Wizards kan lära sig fler(olika) spells, från tex. scrolls, men måste memorisera dom för att kunna använda dom.
Sorcerern lär sig däremot spells när den levlar upp, plus att den kan kasta alla spells den kan när den behöver, dvs. den behöver inte memorisera spells för att använda dom.

Permalänk
Medlem

hur lång är spelet? jag har spelat ett bra tag nu och jag älskar det men jag är rädd att det skall ta slut när som hälst

Permalänk
Medlem

Jag har stött på ett problem när man ska hitta 'waterdeep emissary', jag har hittat honom men han ville gå själv till Neverwinter och det fick han.
Men nu säger dvärgen man får questen av att man ska leta efter honom i bergen men jag har ju redan hittat honom?
Vad gör man då?

Ett annat problem som en vän har är att det tar år och dar att starta upp spelet, vad är felet då?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Jag har stött på ett problem när man ska hitta 'waterdeep emissary', jag har hittat honom men han ville gå själv till Neverwinter och det fick han.
Men nu säger dvärgen man får questen av att man ska leta efter honom i bergen men jag har ju redan hittat honom?
Vad gör man då?

Ett annat problem som en vän har är att det tar år och dar att starta upp spelet, vad är felet då?

SPOILER!

Om snubben heter "Man" så är det fel, när man varit i första grottan.
sen när du går ut så stöter man på en patrull(ha DIN gubbe markerad annars startar inte Cutscenen) som man dödar sedan stöter man på Kalamacha eller vad han heter och beger sig för att döda Logram, sen när man gjort det ska man gå ner en våning till och där e han i ett rum inlåst sedan är det bara att bege sig till old owl well

SPOILER!

Permalänk
Medlem

Sirre, det är du, spelaren som är kalach cha, aka shard carrier..
en annan sak dock, är warlock någe bra? kan inte bestämma mig vad min nästa snubbe ska vara

Permalänk
Medlem

Jag har fått upp consolen på något konstigt vis och får inte ner den nu heller. Spelet "låser" sig till consolen och man kan inte ta sig ut till menyerna eller något. Hur får man ner den? Det är inte den vanliga consol knappen.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Ah tackar Sirre, hade missat den gången totalt. ^^;

Men åter till att spelet start oerhört långsamt (tar par min innan det startar upp), vad kan det bero på?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Äntligen fick jag min Collector's box, blev en Chaotic Evil, rätt tuff, installerar nu och ska pröva sen. Är mycket spänd :>

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Jag har fått upp consolen på något konstigt vis och får inte ner den nu heller. Spelet "låser" sig till consolen och man kan inte ta sig ut till menyerna eller något. Hur får man ner den? Det är inte den vanliga consol knappen.

Jag lyckades först med samma sak. Tror jag tryckte Shift * men det fungerade bara att ta upp den med det

Ändra istället till engelskt keyboardlayout och använd § för att få fram och ta bort consolen. Tips är att aktivera så du kan byta keyboardslayout med shift+alt(vänster).

beaatch: Långt Jag har spelat många timmar på chapter 3 och har några kvar skulle jag tro. Men NWN2 går att spela om som andra karaktärer/"moral". Jag hoppas det tar slut snart så jag kan återgå till mitt vanliga liv

Är lvl 20 max? Har precis blivit lvl 19

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hittils har jag inte stött på några buggar eller nåt sånt, precis kommit iväg till träsket innan ruinerna. Kan bero på att jag köpt spelet?

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neX
Hittils har jag inte stött på några buggar eller nåt sånt, precis kommit iväg till träsket innan ruinerna. Kan bero på att jag köpt spelet?

Tänker jag fel eller är det där precis alldeles i början av spelet?

Hur som helst så buggar sig spelet inte så väldigt mycket. Det man hört mest om är ju att om man har "fel" karaktär vald när en del filmsekvenser skall triggas så buggar det. Detta ska ju dock vara fixat i 1.02-patchen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Tänker jag fel eller är det där precis alldeles i början av spelet?

Hur som helst så buggar sig spelet inte så väldigt mycket. Det man hört mest om är ju att om man har "fel" karaktär vald när en del filmsekvenser skall triggas så buggar det. Detta ska ju dock vara fixat i 1.02-patchen.

Mja, uppdaterade spelet det första jag gjorde innan jag startade det så kan ju bero på det kanske.

I alla fall så verkar det inte så risigt än så länge, som vissa beskriver det.

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem

Är diverse spells som behöver fixas till också.

En bugg är att om man kastar Dominate animal på en varg (vet ej om det bara gäller denna enda varg eller inte) så när den blir fientlig igen är den odödlig. Måttligt kul

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem

...sedan har vi buggen där ens party members kan slakta sina egna polare utan anledning. Har bara hänt när jag har Qara i mitt party, samt att hon varit lite trigger-happy med Fireball. Kör bara på Normal svårighetsgrad, så jag har inte PvP aktiverad.

Visa signatur

.