Permalänk

C2D E6600 83*C ?!?! - hjälp.

Är det normalt att denna processorn är 83 grader varm? (idle)

min förra P4 låg ju på ca. 40-55 eller något.

Är den höga tempen skadlig?

Permalänk
Medlem

Känn på flänsen ! det lär kännas om det är nu 83 grader tror det inte stämmer alls så du kan vara lugn !!!

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kort svar: nej det är inte normalt.

Har du monterat kylaren rätt?

Visa signatur

P180B, Tagan Easyconnect 580W, E6750, Gigabyte P35-DS4, 8GB GSkill PQ PC2-6400, Gainward 8800GTS, Scythe Mine, Creative X-FI XtremeMusic

Permalänk

Kylaren vet jag inte om jag har monterat rätt. Antar att jag inte har fått ned alla 4 piggar så långt det går. Jag hade jävla problem med att få den på plats
3 / 4 av 'pålarna' har klickat i botten, men inte den 4:e riktigt ända ner.

Permalänk
Medlem

Köp en Scythe NINJA och var glad, komplettera den med en 120mm fläkt från Nexus!! Den är helt klart värt det, men den kräver lite utrymme i chassit.

Visa signatur

Är det dig själv eller mig du försöker lura!?
Windows works in mysterious ways...

Permalänk

Mitt 7900GTO är rätt långt och tar upp mkt plats och jag vet inte om moderkortet stödjer det. Lådan är en CoolerMaster Cavalier 3 och har en fläkttunnel som från sidodörren går ner en bit mot processorfläkten.

Permalänk
Medlem

Är den 83 grader i idle så har du förmodligen monterat fläkten åt helskotta. Jag hade samma problem (iofs så hade jag lite lägre idle temp men men) förut men det fixade sig med att jag monterade om fläkten och drog på lite ny pasta.
GTO korten verkar inte bli så fruktansvärt varma (i min fusion låda så ligger tempen aldrig över 50 någonstans och då sitter prollen och GTO:t i samma "låda") men det bidrar säkert med ett par grader.

Permalänk

du måste monterat fläkten fel, jag monterade min fläkt fel och vipps så hade jag 88grader på processorn:P du måste vara säker på att det klickade till på alla 4 spunkerna när du tryckte fast fästet.

1. ta loss kylaren
2 rengör kylaren och processorn
3 lägg på ny pasta (inte spaggeti)
4 montera och se till att det klickar till på alla 4 ställen, den boxade kylaren är lite knepig att montera men det går med lagom mycket våld! (ta't försiktigt:))

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yobrother
du måste monterat fläkten fel, jag monterade min fläkt fel och vipps så hade jag 88grader på processorn:P du måste vara säker på att det klickade till på alla 4 spunkerna när du tryckte fast fästet.

1. ta loss kylaren
2 rengör kylaren och processorn
3 lägg på ny pasta (inte spaggeti)
4 montera och se till att det klickar till på alla 4 ställen, den boxade kylaren är lite knepig att montera men det går med lagom mycket våld! (ta't försiktigt:))

Hehe tack för hjälpen Jag har lite AC Silver 5 pasta eller vad den heter över. Men hur är det bästa sättet att ta bort gammal pasta på CPU och Kylare? Jag har inga speciella lösningsmedel eller så. Innan har jag bara tagit lite papper och torkat av båda delarna och det har funkat, tror du det skulle fungera även i detta fallet?

Permalänk
Medlem

Jag kör med en E6600@3GHz och en Scythe Ninja utan fläkt. Den håller 37 grader vid idle.

Lösning: Scythe Ninja + korrekt montering.

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan78
Jag kör med en E6600@3GHz och en Scythe Ninja utan fläkt. Den håller 37 grader vid idle.

Lösning: Scythe Ninja + korrekt montering.

okey. Ska det vara med en 120mm nexus som en skrev tidigare?
Får Scythe Ninja plats bra i min låda / på mitt moderkort tror du?

Permalänk
Medlem

Min kompis har också skitsvårt att få på den boxade fläkten? Går det eller är det omöjligt??
Har får bara i 3/4 piggar ner i hålen och han vill ju inte böja moderkortet eller pressa sönder processorn.. Hur ska man göra för att få i den ordentligt??
Säg inte "använd våld"

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachia
Min kompis har också skitsvårt att få på den boxade fläkten? Går det eller är det omöjligt??
Har får bara i 3/4 piggar ner i hålen och han vill ju inte böja moderkortet eller pressa sönder processorn.. Hur ska man göra för att få i den ordentligt??
Säg inte "använd våld"

Vilja, våld och vaselin som det heter.
Nej, men helt ärligt, jag hade ett rent helvete med att få fast den också, men det enda tippset jag kan ge är att du försöker montera dem diagonalt. Sen har jag för mig att låsmekanismen kan vara lite dum.

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk
Medlem

hade oxå jä*la problem med den .... som alla andra ...grejen är att du måste vrida låsmekanismen åt rätt håll oxå ..kommer inte ihåg hur det var nu iof men ......försöker man klicka i den fel så går det knappt ..du måste vrida på fästena med en skruvmejsel ....och låsa den när den är nertryckt..

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

samma här, den boxade fläckten var helt äckligt svår att montera, men se till att följa anvisningarna så att alla piggarna är vridna åt rätt håll, kan nog fortfarande bli lite knepigt men men...

Permalänk

Shit, så man ska låsa dem med skruvmejsel? tack för det, visste inte det.
Jag har bytt kylpasta nu. Alla piggar sitter i 4/4 och TAT visar 40-43*C Idle.
Det är en förbättring på 40 grader
Men men.. kanske blir det bättre om jag låser dem med en skruvmejsel.

Jag kan tipsa om hur jag gjorde, det var jobbigt men kom på ett sätt som fungerade. De där skårorna i hatten på plastpiggarna ska alla peka inåt mot CPU-kylaren. Sen tryckte jag som någon skrev innan först diagonalt. Det gick, men de 2 sista var ett helvete.

Jag fick trycka ner CPU-kylaren hårt mot moderkortet så att den verkligen sitter som den ska, sen bara pressade jag hårt men försiktigt ner 1 i taget. Tillslut gick det

Sämsta jävla fästanordningen på en CPU jag någonsin testat. Får nog bli en Freezer 7 eller kanske en Scythe senare.

Permalänk
Medlem

RTFM! :P, jo... det står faktiskt i manualen att man ska göra det... men det tog ett tag innan jag hittade det

Permalänk

Dubbelkollade i manualen, vad jag har förstått ska man INTE skruva mha. en skruvmejsel när man ska sätta fast kylaren, utan när man ska avlossa den?

Permalänk
Medlem

Min polare satta fläkten upp&ner ocg det resulerade i att tempen var uppe i ca 80c, sen så vände vi på den och då dök det ner till 35-40c!

Såg inte ut som att det skulle ha kunnat gjort någon skillnad, men det gjorde det

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.