PC:n död som spelplattform?

Permalänk

PC:n död som spelplattform?

Jag är sjukt trött på den låga kvaliteten på dagens pc-spel.

Pc-gamers måste vara världens bästa kunder. Vi köper spel för överpris, får oftast en ospelbar produkt, datorn måste uppdateras för ofta och det krävs att vi desstom ska ha doktorsavhandling i pc-hårdvara.

När jag köper en tv eller någon annan produkt så garanteras jag att produkten skall fungera, annars kan jag få kostnadsfri lagning som täcks av garantin. Om man är pc-gamer verkar det som man avsätter sig denna rättighet. För är det inte ens rättighet att ett pc-spel skall fungera utan allvarliga buggar om man klarar av de rekommenderande systemkraven och andra grundläggande krav? Buggar som låg skärmuppdatering och att spelet kraschar bör räknas som en defekt produkt och ge en pengarna tillbaka. Tänk vad bekvämt det måste vara att vara spelutvecklare till pc, man behöver inte kvalitetskolla sin produkt, om kunderna har en usel spelupplevelse spelar ingen som helst roll, eftersom de avsagt sig allt ansvar vad gäller mjukvaran.

Det har nästan blivit standard att produkten skall vara defekt från första början och sen att en patch ska fixa allt efteråt. Det är också skrämmande att läsa read-me-filen som alla speltillverkare skickar med spelen, som många gånger talar om allvarliga buggar i spelet och om hur man ska fixa dessa.

Varför ska vi konsumenter hålla på att bråka med vår dator bara för några lata programmerare inte orkar göra sitt jobb? Visst det är många olika grafikkort och andra komponnenter att koda för, men om de vågar att ta 400 spänn för ett spel spelar det ingen roll vilka ursäkter de har! Vi konsumenter måste börja ställa krav på utvecklarna, annars är lika bra att pc:n som spelplattform dör.

Permalänk
Medlem

Överlag tycker jag att kvaliteten håller rätt hög klass, men vissa spel har trista buggar.

Däremot är det riktigt värdelöst att man måste uppgradera datorn alldeles för ofta för att kunna spela det senaste. Visst, det kommer många nya tekniker för att göra spel snyggare och mer verklighetstrogna vilket kräver sin dator, men kan det inte vara så att spelutvecklarna är lite lata när det gäller att optimera spelen?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Visst släpps det många dåligt gjorda spel till PC, tyvärr, men tycker samtidigt att den har så mycket mer att erbjuda än konsoller. PC-spelen är mer "avancerade" än konsolspel om man kan säga så. Konsolspelen känns lite.. primitiva, jämfört med spel som utvecklats för PC Beror väl främst på kontrollerna osv, när man sitter där med nån liten joypad så finns det inte samma antal knappar och samma precision som mus/tangentbord, går inte att göra lika mkt helt enkelt. Så på det sättet så tror jag PC-spelen kommer att leva vidare, men visst släpps det många halvfärdiga spel minsann.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Fast det finns en otrolig mängd med dåliga filmer också. Man måste läsa recensioner och höra omdömen om man inte vill se en dålig. Det får man göra med datorspel också.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Vet inte om den är död direkt, men kvalitetskontrollen är ju inte ens nära den av konsolernas. Många släpper ofärdiga spel som man sedan får lägga ner tid på att patcha upp. Usch!

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Däremot är det riktigt värdelöst att man måste uppgradera datorn alldeles för ofta för att kunna spela det senaste.

Det där tror jag faktiskt är något av en myt som hårdvarutillverkarna upprepar för att sälja sina grejer. Speltillverkarna själva har ju liksom inte råd att släppa spel bara en handfull personer kan spela. Hur konstigt det än kan låta för oss entusiaster som vet vad 8800 är så spelas majoriteten av spel på gamla Dellburkar med flera generationer gammal hårdvara.

Visst, nu för tiden sponsras ju de flesta stora spel av grafikkortstillverkare så för all eye-candy behöver man nog uppgradera burken ofta. Full spelbarhet går nästan alltid att få dock om man offrar "high"-inställningen på alla reglage i grafikinställningarna.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Tycker det är för få spel som kommer ut och dom som kommer ut brukar vara alltför dåliga. Men sen finns det ju spelserier som tex Half-Life som man vet håller extremt hög klass men dom släpps för sällan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det där tror jag faktiskt är något av en myt som hårdvarutillverkarna upprepar för att sälja sina grejer. Speltillverkarna själva har ju liksom inte råd att släppa spel bara en handfull personer kan spela. Hur konstigt det än kan låta för oss entusiaster som vet vad 8800 är så spelas majoriteten av spel på gamla Dellburkar med flera generationer gammal hårdvara.

Visst, nu för tiden sponsras ju de flesta stora spel av grafikkortstillverkare så för all eye-candy behöver man nog uppgradera burken ofta. Full spelbarhet går nästan alltid att få dock om man offrar "high"-inställningen på alla reglage i grafikinställningarna.

precis, i stort sett alla nya spel går att spela på 3+ år gammal hårdvara med ok inställningar.

vad gäller kvalitén så spelar jag hellre dom 10 grymma spelen som släpps varje år än sitter med 50 mediokra konsollspel, som ska vara de bästa konsoller har att erbjuda, hur stabila konsollspelen än är. konsoller är för söndagsspelare, vill man ha djup får man hålla sig till pc.

det sagt så håller jag med om att stabiliteten på många pc-spel som släpps är patetisk. när man efter en timmes spelande i ett 50-timmars spel har upptäckt ett dussin mycket irriterande buggar är det omöjligt att utvecklarna har testat spelet ordentligt. orsakerna till detta är förstås oftast relaterade till giriga producenter (företagen alltså) som vill få ut spelet asap på marknaden och skiter i långsiktig goodwill. här tycker jag fler utvecklare och producenter ska snegla på t.ex. blizzard som alltid håller en hög kvalité på sina produkter. de är inte alltid helt buggfria men ser man till patcharna som släpps så är 90% av alla buggar sådana som man aldrig hört talas om och påverkar 1 % av spelarna.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
Visst släpps det många dåligt gjorda spel till PC, tyvärr, men tycker samtidigt att den har så mycket mer att erbjuda än konsoller. PC-spelen är mer "avancerade" än konsolspel om man kan säga så. Konsolspelen känns lite.. primitiva, jämfört med spel som utvecklats för PC Beror väl främst på kontrollerna osv, när man sitter där med nån liten joypad så finns det inte samma antal knappar och samma precision som mus/tangentbord, går inte att göra lika mkt helt enkelt. Så på det sättet så tror jag PC-spelen kommer att leva vidare, men visst släpps det många halvfärdiga spel minsann.

Så för att du kan göra ett spel mer komplicerat så blir det per se med avancerat? Jag tror att du får börjar från början i din logik.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
Vet inte om den är död direkt, men kvalitetskontrollen är ju inte ens nära den av konsolernas. Många släpper ofärdiga spel som man sedan får lägga ner tid på att patcha upp. Usch!

kommer tyvärr säkert bli slappare där med nu när nätverksanslutning nästan är förväntad. iof gick EA redan där före andra och släppte buggiga spel även om det inte gick att patcha dom, så just i det fallet är det ju uppenbart vad som komma skall.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att PC:n är död som plattform, däremot tycker jag att vissa spel som släpps har något så otroligt dålig kvalite.

Och det verkar bli värre och värre med tiden. Under de senaste månaderna har jag spelat 3-4 stor-spel som tekniskt sätt hållt ur-usel kvalite. Nu pratar jag inte om spel där jag haft problem (jag brukar klara mig från sådant) utan där de flesta har otroliga buggar som jag inte kan förstå finns i en färdig produkt.

Vi kan ta några exempel;

Dark Messiah of Might and Magic:
Detta spel har en massa haft problem med. Alltifrån krash till skirbord, till ospelbar prestanda. Detta trots att spelet är byggt med source motorn - som jag ser som en av de bästa spelmotorer som skapats på modern tid.

Gothic3:
Många klagar på att de krashar och stuttering (hackande under spelande) förekommer även i system med 3gb RAM-minne. Samma system kan krasha till skrivbord med felmeddelandet "ran out of memory". Jag tror inte att jag behöver säga mer.

Splinter Cell Double Agent:
Ett spel som är infekterat av GPU branchens reklam. Jag kan inte tänka mig en annan anledning till att Xx00-serien inte fått den support de kunnat ge den.

En annan sak man direkt kan skylla på spel som är "optimerade för ett visst gpu-märke" (läs: snarare gjorda att inte fungera optimalt på den andra märket) är att tekniker som endast finns på det ena grafik-märket används, och inget görs för att kompensera detta för det andra märket. I detta spel har softshadows skapats med nvidias skuggteknik, och därför ska jag, med ett X1800 acceptera skuggor som ser ut så här (max grafik, HDR, 16xAF, 1280X1024);
http://img232.imageshack.us/img232/1189/sc4shadowshc3.jpg

Inte nog med det, spelet hackar tydligen på vilka datorer som helst, och då snackar vi dualcore datorer med 7800GTXs i SLI-läge. Ja, visst finns det en viss 8800GTX idag, men 7800GTXs i SLI - ni måste förstå hur illa ett spel måste vara optimerat om ett sånt system inte ska klara av det.
http://forums.ubi.com/eve/forums/a/tpc/f/954105331/m/50610432...

Menyerna är så konsol-aktiga att det blir frustrerande ibland. Inte heller har man rätt att ändra knapparna som man vill.

Battlefield 2142:
Alla känner nog till detta spel. Detta krashar ned till skrivborded, om man har vissa windows-patchar installerade. Den som ATi-ägare klagat mest på i BF2, korrupta skuggor, finns fortfarande kvar i detta, nya, spel. Det är sorligt, då skuggorna ser värre ut än de som finns i Half-life1. Varför ska jag, med ett rätt så high-end grafikkort, acceptera något sådant?

NFS: Carbon:
En 100% port, utan någon som helst synlig modifaktion för att kunna fungera på PCn. Vet inte om ting är bättre idag, men spelet verkade ha sjuka prestanda-problem med nvidia kort. Hur man kan missa något sådant förstår jag inte. Menyer i detta spel är jobbiga att använda. Hört talas om möss, EA? Nej - jag menade inte fyrfotingarna.

De flesta problem tror jag är pga av för lite testande helt enkelt. Spelen testas inte ordentligt/tillräckligt/alls. Hur man kan missa t.ex. helt korrupta skuggor i SC: DA och battlefield kommer jag aldrig att förstå. Om de medvetet låter skuggorna se ut så på ATi-hårdvara, ja då undrar jag om inte GPU+spel reklam bör förbjudas. I framtiden kanske detta tvingar oss att köpa två grafikkort, dock inte för att användas i SLI/Crossfire. Icke, utan vi ska köpa ett från nvidia och ett från ati - och byta mellan dessa för att kunna spela alla våra spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Jag tycker spelutvecklarna borde ta lite mer tid på sig att fixa buggar och optimera till det yttersta så man kan få ordenligt flyt även utan 20k+ burkar.
Konsoller är inte felfria heller. Vissa spel laggar även på konsol och då kan man inte ens dra ner inställningarna :S

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem

Först ska jag säga att jag tycker PCn är en utmärkt maskin för att spela på.
Och med det avklarat så kommer nästa. I dagsläget ärspelandet på pc fullständigt hemskt.

Jag personligen hittar sällan någont spel till pc som faktiskt ens är värd tiden det tar att spela klart det. De flesta ser i stort sett likadana ut, med samma uppbyggnad, samma funktioner och sällan mer orginalitet eller innovativitet än en sten. Lägg sen på denna obegripla hysteri om hårdvara och grafik så är katastrofen komplett.

Jag kan fortfarande sätta mig med min gammla amiga och spela monkey island och känna hur mycket själ det finns i spelet. De små sakerna som t.ex. vissa animeringar, hur kassa de egentligen må vara, spelar in så otroligt mycket. Det är sällan jag ser ett nytt spel där utvecklarna har tagit sig tid och laggt ner arbetet för att andas liv i sitt spel, istället för att bara skeppa ut en massproducerad variant utan varken känsla eller närvaro.

Så PC som spelmaskin är väldigtmycket vid liv, och bör så vara... det som ärlivlöst är istället de flesta spelen...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Visst släpps det många halvgjorda och dåliga spel till PC men när dom bra spelen släpps, då är dom verkligen bra.

Och så länge det finns datorer. Kommer folk faktiskt att använda dom till annat än att göra skolarbeten och hänga på msn.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Elder Scrolls, Total War, ID Software och Ravens spel, sportspel, skräckspel, strategispel, online FPS spel, MMORPG.

De håller alla hög kvalitét. Men visst släpps det många spel av dålig kvalitét. Det görs det till alla konsoler.

Permalänk
Medlem

Såhär är det. I samma mån som Mac OS X generellt är stabilare än Windows så fungerar och ser konsollspel bättre ut än på PC. Allt beror på att man har en standard att utveckla emot. Alltså kan man optimera just mot denna och få det att fungera nästan felfritt. När ett PC spel och Windows måste kunna fungera på över 10,000 olika konfiguartioner.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Elder Scrolls, Total War, ID Software och Ravens spel, sportspel, skräckspel, strategispel, online FPS spel, MMORPG.

De håller alla hög kvalitét. Men visst släpps det många spel av dålig kvalitét. Det görs det till alla konsoler.

Vilka sportspel menar du då? EAs upprepningar ad infinitum? Vilka skräckspel är det du pratar om förövrigt? De som är portningar från konsoller?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

PC:n är inte död som spelplattform, det tycker jag är en lite dum rubrik egentligen. Men det fick mej och tänka, hur länge sen var det jag varvade ett PC spel ? hmmmz, det senaste var nog GTA vice city, och det var väl en cirkus 3-5 år sen. Sen dess har jag försökt spela igenom några spel men de fastnar inte riktigt, man får inget sug av dagens spel längre. Så därför ska jag skaffa mej ett Wii med Zelda: TP och se om det är fel på mig eller inte.

Permalänk

Det som gör mig arg är att tidningar som recenserar pc-spel totalt verkar ignorera buggar och dålig skärmuppdatering. Det är faktiskt många gånger som de hyllat spel men sen visar det sig att spelen är totalt ospelbara. Jag tycker även att fler borde klaga och bojkotta spelutveckare och visa att man inte ger bort sina pengar till utvecklare som inte tänker på sina fans.

Ingen skulle väl köpa en bil där hjulen åker av eller där motorn pajar var tioende minut. Så varför ska vi tåla trasiga spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vilka sportspel menar du då? EAs upprepningar ad infinitum? Vilka skräckspel är det du pratar om förövrigt? De som är portningar från konsoller?

Call of Cthulhu, Vampire the Masquerade - Redemption + Bloodlines (som iofs sög tekniskt sett, men var ett asbra spel), Doom 3?

När det kommer till sportspel: Alla hyperpopulära Manager spel, plus sportspelen du nämnde. Ja, EAs upprepningar ad infinitum. Hur fan ska man annars göra ett sportspel? ska man ändra på reglerna och lägga till lite explosioner eller?

Permalänk
Avstängd

Re: PC:n död som spelplattform?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon_persson85
Vi köper spel för överpris

Eller hur. PCn kommer aldrig dö som plattform eftersom spelen är gratis.

Oavsett om "ni" vill det eller inte.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Call of Cthulhu, Vampire the Masquerade - Redemption + Bloodlines (som iofs sög tekniskt sett, men var ett asbra spel), Doom 3?

När det kommer till sportspel: Alla hyperpopulära Manager spel, plus sportspelen du nämnde. Ja, EAs upprepningar ad infinitum. Hur fan ska man annars göra ett sportspel? ska man ändra på reglerna och lägga till lite explosioner eller?

Doom 3 var en mycket elegant uppvisning av grafikmotorn ja, så mycket mer än det var det inte. Normalt när man gör en uppföljare är att man utvecklar det, inte som EA gör, slänger in nya spelarnamn och kallar det för ett nytt spel.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Re: Re: PC:n död som spelplattform?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Eller hur. PCn kommer aldrig dö som plattform eftersom spelen är gratis.

Eh va?
Vilken värld lever du i där Pc spel är gratis. Never Never Land tillsammans med Hook?

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt Doom3 var helt okej, lite väl enformigt då men långt ifrån något uselt spel. Sen fungerade det väl bra på de flesta datorer?

Mina senaste köp:
Battlefield 2, ja, vilken röra, har dom lyckats patcha det än? 450kr jag aldrig ser igen.

Rainbow six 3: Raven shield + Athen sword , hur många misslyckade patcher släppte dom innan dom gav upp? AA och planering fungerar fortfarande inte, kul spel dock.

Rainbow six: Lockdown (Letdown) Omfg, seriöst, finns det ett sämre spel som släppts, där dog R6 serien, iaf den mer strategiska delen.

Ghost recon: Advanced warfighter , en buggig stressrelease för att den skulle sammanfalla med 360 releasen. Fortfarande rejält buggig men, tack för att ni förstörde gr serien, får se om jag vågar köpa GRAW 2.

FEAR, vet inte vad jag ska säga, krävande men funkar bra. Sjukt kul spel.

FEAR: Extraction point, eh, vet inte om jag har något fel men sjukt ooptimerat verkar det vara, och har kraschat fler gånger på en dag än FEAR gjort sen jag köpte det.

Half-life 2, helt okej, och efter typ ett år eller två fick dom väl till ljudbuggen.
CS:S, släpptes med 4 banor, vilken luring, fungerar dock bra, speciellt efter att dom fixat ljudet.

DOD:s, tack för alla banorna, var dom fyra där också......lite allvarliga buggar dock.

UT2003, UT2004, i princip samma spel, tack för att ni mjölkade oss med 2003. Fungerat felfritt iaf för mig.

Splinter cell: chaos theory, felfritt för mig, bra spel.

Tactical ops: Assault on terror, var väl helt okej på sin tid.

Call of duty 2: Fungerat bra, lite krävande men jag har iaf inte haft några problem vad jag kommer ihåg, sjukt urusel multiplayer del dock.

Nu drog jag alla spel som jag hittades liggandes just nu i min "spara" låda samt runt skrivbordet, dock borde jag väl kasta en del skit.

Edit: Vad kom jag egentligen fram till, jo, till större delen besviken över PC-spelen, buggigt och alldelles för många skamlösa portningar från Consol. Så iaf för mig känns pc-spelens framtid dyster.

Edit2: Måste bara säga att GRAW blivit betydligt bättre sen release, dock har väl multiplayerdelen aldrig kommit igång eftersom dom slarvade/stressade bort den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Doom 3 var en mycket elegant uppvisning av grafikmotorn ja, så mycket mer än det var det inte. Normalt när man gör en uppföljare är att man utvecklar det, inte som EA gör, slänger in nya spelarnamn och kallar det för ett nytt spel.

Doom 3 var enligt mig ett bra skräck/action spel. Du får säga vad du vill, men det betyder inte att du har rätt. Doom 3 sålde bra, så jag antar att jag inte behöver säga något mer.

Vad EA gör skiter jag i. Att göra tusen olika sportspel om samma sport är enligt mig helt korkat. Men EA gör det, och deras spel är oftast bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Doom 3 var enligt mig ett bra skräck/action spel. Du får säga vad du vill, men det betyder inte att du har rätt. Doom 3 sålde bra, så jag antar att jag inte behöver säga något mer.

Ja, och saprofagi är en av de mest utbredda aktiviteterna på jorden, gör det att den aktiviten är något du vill ägna dig åt?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Mycket slarv nuförtiden

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Ja, och saprofagi är en av de mest utbredda aktiviteterna på jorden, gör det att den aktiviten är något du vill ägna dig åt?

Haha vilken kass jämförelse.

Permalänk
Medlem

Detta är en omröstning som är riktigt värdelös. Du ställer två olika frågor som inte alls har med varandra att göra egentligen.

Först frågar du om PC:n är död som plattform. Här anser jag nej, eftersom FPS inte är spelbart på konsoll, enligt mig.

Sedan har du en omröstning där du frågar om vi tycker att dagens spel håller hög kvalité. Här vet jag inte riktigt vad jag ska svara. Visst, en del spel känns ganska dåliga, men en del spel är verkligen underbara. Precis som det alltid har varit.

Jag anser att dagens spelare har blivit väldigt kräsna på senare år. Visst kan det kännas surt att lägga ut en del pengar på ett spel när man behöver patcha det. Men jämför med tidigare år, då var man tvugnen att behöva lägga ut pengar utan att där släpptes några patcher.

Aja, klockan är mycket och de jag har skrivit nu har garanterat blivit väldigt rörigt. Hoppas att ni inte tar det på för stort allvar, klockan är ändå 6.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Haha vilken kass jämförelse.

Överhuvudtaget inte. Det är bara att du inte förstår.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.