Spelprogrammerare.. behövs skolan?

Permalänk

Spelprogrammerare.. behövs skolan?

Jag har nu varit inne ett bra tag på att välja gymnasie linjen Teknik -> Programmering -> Spelprogrammering ett tag nu.. men så kom jag på att.. behövs det verkligen någon skolutbildning för att kunna få ett jobb som programmerare eller kan man lära sig det på fritiden om man har lust/vilja?
//fps_simon (aka nordin001)

Permalänk
Medlem

om du kodar på all din fritid och har vilja och talang så klarar du dig utan utbildning. Men det kanske kan vara smart att välja en utbildning som behandlar det ämnet så kanske det går lite fortare att ta sig in i branschen.

Permalänk

Jag har ingen erfarenhet alls men jag tror att om du gör en hemsida, program, spel whatever som blir bra och som ger dig en bra merit så väger det tyngre än massa poäng i skolan. Men det är bara vad jag tror,

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

en hemsida ger knappast jobb som spelutveckalre...

det finns utbildningar på högskolenivå för detta

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
en hemsida ger knappast jobb som spelutveckalre...

det finns utbildningar på högskolenivå för detta

Woho! Världens bästa inlägg!
CGI?
Och jag menar att meriter _kanske_ väger tyngre än lästa kurser i skolan.

Citerar även trådskaparen:
"få ett jobb som programmerare"

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Meriter väger tungt, men en utbildning är inte fel heller
Grejjen är att om man vet vart man kan få hjälp med diverse saker, t.ex. matematiska modeller och numeriska metoder för klara av att lösa (partiella) diff. ekvationer för att få verklighetstrogen fysik. Alternativt effektiva sätt att utföra matematiska beräkningar (matrismultiplikationer...ptjaa, listan kan göras lång)
Om man grejjar detta på något sätt, alternativt inte behöver det ... ja ... då kanske man klarar sig ... who knows .. pröva?

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Hedersmedlem

Utan gymnasieutbildning så kommer du inte så långt den dagen du står utan ett spelutvecklingsjobb. Satsa på att gå en linje som ger högskolekompetens så kan du alltid plugga vidare efter gymnasiet. Natur eller teknisk är alltid bra att ha gått och det är knappast några tunga utbildningar heller om man inte är helt bakom flötet och har hyfsad studieteknik.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Tack så hemskt mycket allihopa! uppskattar verkligen alla svar!

Permalänk
Medlem

Försök inte skippa skolan, det kommer troligtvis bara straffa dig i slutändan. Du får en del allmänbildning i skolan också, det är bra att ha.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk

nej aldrig att jag skulle skippa skolan.. men jag har ju ingen direkt erfarenhet i programmering så är det svårt att börja från grunden? För annars så tror jag att jag hoppar programmering och pluggar till Datatekniker..

Permalänk
Medlem

Det är aldrig försent att lära sig, du kan börja nu om du vill.

Visa signatur

COBHC

Permalänk

jo.. har en kompis som håller på.. han har programmerat en och en annan "pirat-server" till wow..

Permalänk
Medlem

Se till att du läser all matte och fysik som krävs för högskolekompetens.

Permalänk

Som tidigare talare säger, se till att läs någon tyngre linje, natur eller teknik. Här kan du välja till programmering om du skulle vilja det.

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Hedersmedlem

Det börjar faktiskt bli lite klass på utbildningarna, allt eftersom kunskapsnivån höjs och samarbetet mellan skolor och spelutvecklare stärks. Nu tänker jag dock främst på eftergymnasiala utbildningar, där man slipper dras med kärnämnen och kan fokusera mer på "riktigt" spelmakeri.

Sen är det som tidigare sagts i sådana här trådar: Saknar du talangen hjälper ingen utbildning i världen, och har du grym talang klarar du dig bra utan utbildning. Det är dock aldrig fel att läsa upp sig, så ge det ett försök. Funkar det inte med kodandet finns det kanske något närliggande område som lockar.

Permalänk
Testpilot

Att programmera avancerade spel kräver väl att man kan mycket matte, så även jag skulle nog rekomendera att du läser typ natur i grunden och sen bygger på med programmering.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Jo jag instämmer. Det är bättre att läsa natur på gymnasiet och sen läsa något tungt datavetenskapligt program på universitetet med mycket matte om du vill syssla med avancerade spel, än att läsa nån programmeringslinje på gymn. Lär dig mycket matte och fysik, i gymn. Sen läser du något data på univ. Under tiden programmerar du själv hemma.

Permalänk
Medlem

Jag läser nu naturkunskap och ska välja till kurserna programmering A och B på andra året så jag kan få en liten grund om vad allt handlar om och kanske senare läsa vidare till nåt liknade på högskolan

Visa signatur

Gigabyte P35 DS4 | Intel E6750 @ 3.6 Ghz | Gigabyte 8800GTS 512MB @ 743/1804/1000| 4096MB Corsair 6400 @ 900mhz |WD Raptor 74GB + WD 250GB + Samsung 500GB | Hiper Type-R 580W | NZXT Hush

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Sen är det som tidigare sagts i sådana här trådar: Saknar du talangen hjälper ingen utbildning i världen, och har du grym talang klarar du dig bra utan utbildning. Det är dock aldrig fel att läsa upp sig, så ge det ett försök. Funkar det inte med kodandet finns det kanske något närliggande område som lockar.

Det här stycket intresserade mig.

Vad är talang? Talang i problemlösning? Måste man ha nån speciell talang för att kunna arbeta som programmerare?

Hur långt kan man komma, bara man har tillräckliga amibitioner?

Tack på förhand.

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

Är väl som med allt, man kan inte bli en bra artist eller skådespelare heller om man saknar talang. Att definiera talang är nog rätt svårt.

Att programmera kräver ett speciellt "tänk", det går ju att lära sig men har man det inom sig så blir det nog lättare.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Säkert en dum fråga men; hur vet man om man har talang :)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väldigt mycket programmering handlar om matematik. Man kan inte bygga en 3D-motor utan gedigna kunskaper i linjär algebra till exempel. Vill man skriva program för bild- eller ljudredigering måste man kunna en massa signalteori, osv. Hemsidor och databaser är nog några av de få områden där det räcker med bara själva programmeringskunskaperna.

Mitt tips är att satsa på natur- eller teknikprogrammet och sen se till att läsa matte D och E. Utan matte E blir det tufft att klara första terminen på en ingenjörsutbildning, och utan matte D får man över huvud taget inte börja.

Ett annat tips är att inte låsa sig för mycket vid en utbildning utan även vara öppen för andra grejer. Sånt som verkar kul kan i själva verket visa sig vara jättetråkigt och tvärtom. Därför tycker jag man gärna bör välja lite bredare i gymnasiet och inte bara snöa in på olika programmeringskurser.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tynnhammar
Vad är talang? Talang i problemlösning? Måste man ha nån speciell talang för att kunna arbeta som programmerare? .

Ja. Som programmerare krävs det att man kan tänka rätt abstrakt. Det som brukas kallas intelligens med andra ord. Har man lätt för matte och fysik har man nog lätt för programmering också till exempel. Har man alltid tyckt matte är det svåraste ämnet ska man nog överväga om man kommer klara sig bra som programmerare. Observera att det inte gör något om man ogillar matte. Man kan ändå gilla programmering för det.

Sen behöver inte programmering alls vara så mycket matte som vissa här påstår. Det beror på vad man ska göra. Det är trots allt en relativt liten del programmerare som skriver fysikmotorer. Den matte man gör inom andra områden är rätt olik den matte man gör i Gymnasiet.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Ja. Som programmerare krävs det att man kan tänka rätt abstrakt. Det som brukas kallas intelligens med andra ord. Har man lätt för matte och fysik har man nog lätt för programmering också till exempel. Har man alltid tyckt matte är det svåraste ämnet ska man nog överväga om man kommer klara sig bra som programmerare. Observera att det inte gör något om man ogillar matte. Man kan ändå gilla programmering för det.

Gillar en del matte, har väl inte superlätt för den, fysiken däremot tycker jag är rätt tråkig, har klarat av den än så länge förstås. (Läser Fy B och Ma D för tillfället).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skippa gymnasiet? Jag vill nog påstå att du behöver en högskoleutbildning för att få jobb ifall du inte lyckas göra något helt galet grymmt...

Jag läste själv Teknik med inriktning på IT och Högskola. När jag gick tredje året på gymnasiet så ruleade jag alla lärarna på skolan i programmering och trodde att jag kunde det mesta som fanns att veta....

Sen började jag min studier på LTH för att bli Ingenjör inom Programvaruteknik och upptäckte helt nya aspektera av hela programutvecklingsgrejern... Av ett programvaruprojekt så är det 15-20% av arbetet som är ren programmering. Bland den övriga tiden så finns saker som Kravelicitering/kravhantering, testning, systemdesign, installation, underhåll och sen tillkommer allt annat som de andra snackat om som man behöver lära säg för att kunna göra grymma applikationer/spel

Men att du väljer att utbilda dig och att du verkligen slutför din utbildning kommer ju att styras av betydligt starkare faktorer än av vi skriver här i forumet

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tynnhammar
Vad är talang? Talang i problemlösning? Måste man ha nån speciell talang för att kunna arbeta som programmerare?

Som spelprogrammerare? Självklart! Du måste vara "progressiv", främst eftersom spelprogrammering ligger så långt framme vad gäller plattform, verktyg och arbetsuppgifter. Allt detta kräver att man är grym på att självlära sig, jobba med imperfekta system och framförallt kunna komma med lösningar till varje pris.

Talang, med andra ord.

Permalänk
Medlem

Även om min uppfattning av gymnasist programmerings kurser inte är dem bästa i alla läge, så tycker jag du skall läsa någon sådan kurs. Eller själv kika på programmering för att se om det är något för dig. Det kanske inte är så kul som du tror eller så kanske du tycker det blir roligare än vad du trodde först.

Permalänk
Glömsk

Jag vill påminna er om att många nya utbildningar är marknadspolitiska åtgärder för att hålla nere den höga arbetslöshetsstatistiken. Risken är att ni inte lär er någonting vettigt utan tvingas läsa skitkurser lätta nog för att ingen ska hoppa av. Typ genusvetenskap eller en kurs om fildelning.

Kolla noga upp vilka kurser programmet innehåller. Ser det väldigt svårt ut är det förmodligen en vettig utbildning. Annars är det ett stort slöseri med tid.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Skola behövs nästan aldrig, däremot behövs kunskap som är väldigt svårt men inte omöjligt att ta på egen hand. Det handlar inte enbart om att det är svårt att lära sig utan att vissa saker som man måste kunna är förbannat tråkiga, iaf enligt mig.
Och det är inget som jag skulle sätta mig med på fritiden om jag nu inte var tvungen.
-Den som exempelvis studerar modellering med pde, telekommunikation etc på fritiden bara för skojs skull kan då inte ha mycket liv utanför. (enlig mig)
*edit* Dåligt exempel av kurser från mig, då de ej ingår i spelprogrammering. Men programvaruprojekt som Outlaw84 sa är något svårt och ofta inte så roligt att lära sig själv.

När man sedan söker jobb så måste man visa upp sina färdigheter, utbildning är en liten del och arbetserfarenhet en annan. Annars en idag rätt så vanligt sätt att få arbete är att man börjar som konsult och att då företaget så får se ens verkliga kunskap innan man får jobb. (generellt inom datatekniska arbete, då jag inte är så insatt i just spelbranchen)
Även om det står att de ex söker en ingenjör så hindrar det inte en utan ing.exam men med en bra arbetserfarenhet att få jobbet.

Så är utbildning meningslöst? Nej, en utbildning är för de flesta det lättaste sättet att skaffa kunskap och därefter vissa arbeten. Gymnasieutbildningar inriktade på vissa arbetsområden har dock en tendens till att hålla låg kvalite, det innebär inte att alla utbildningar har det, men man bör kolla upp den man ska välja innan. -Fråga gärna 3:orna om man bor i närheten om vad de tyckte, de är inte farliga eller bits. hehe

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Väldigt mycket programmering handlar om matematik. Man kan inte bygga en 3D-motor utan gedigna kunskaper i linjär algebra till exempel. Vill man skriva program för bild- eller ljudredigering måste man kunna en massa signalteori, osv. Hemsidor och databaser är nog några av de få områden där det räcker med bara själva programmeringskunskaperna.

Jag är benägen att hålla med - men bara delvis. Inom alla ämnen, typ fysik, finns det andra ämnen som är mer eller mindre reltarade. Fysik och matematik är exempelvis ganska nära relaterade ("Physics is to math what sex is to masturbation" - Feynman). De är dock bara ganska nära relaterade. Michael Faraday är ett bra exempel på en fysiker som var dålig på matematik men fortfarande var en fysiker.

Många tycks vilja placera "programmering" högst upp i hierarkin när det handlar om mångdisciplinämnen, alltså så fort en uppgift omfattar många ämnen är det något programmeraren måste behärska. Att skriva program för bild- eller ljudredigering låter väl som något som programmerare sysslar med? Då är det väl även bra att alla programmerare lär sig lite signalteori? Inte så säkert. En typisk programmerare (förutsatt att den typiska programmeren får ett halvtrisst jobb som Javaslav nånstans) skriver nog fler ekonomirelaterade program än spelmotorfysik men inte innehåller utbildningarna ekonomikurser.

Matematiker lär sig ofta programmera, lika ofta som programmerare lär sig matematik. Den som är djupt intresserad av signalteori kan helt säkert programmera, bra dessutom. De är dessa som kodar på delar av Photoshop, inte den som "ville bli programmerare". Den som kallar sig "programmere" istället för "matematiker" kanske optimerar koden istället för att göra nån innsersta loop tightare. Samma sak kan tyckas, men icke!

Att säga att väldigt mycket programmering handlar om matematik är en sanning med modifikation. Programmering råkar vara ett hjälpmedel till uteslutande alla kurser i (tillämpad) matematik som lärs ut på universitet, så det kan se ut som att så är fallet. Bara för att man använder programmering i signalprocessering innebär inte detta att signalprocessering är ett underämne till programmering.

Så signalteori är väl ungefär lika bra att kunna som programmerare som ekonomi är bra att kunna som programmerare, beror på vad man kommer jobba med.

Det inte sagt att programmering är ett ämne som flyter i ett vakuum utan några som helst "dependencies". Alla programmerare måste lära sig om algoritmer och datastrukturer, tidskomplexitet osv. DET är ämnen som kan anses vara direkt understående programmering i den här "hierarkin", i all fall om man ser till hur det förhåller sig till skill i det praktiska hantverket programmering. Vill man bli bra programmerare måste man kunna implementera en länkad lista oavsett om man gör detta eller väljer att använda någon annans implementation. Vill man bli en bra programmerare skadar det inte att kunna många andra ämnen, men trädet är inte lika tight. Signalteori är inte det lika mycket utan får ses som ett helt separat ämne där programmering är ett hjälpmedel bland andra.

Okej, jävligt många lösa trådar i det här inlägget nån poäng kanske kom fram.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.