Permalänk

7600gt eller x1800xl?

Hallojs..

(vill börja med att ursäkta att rubriken vart fel)

Iaf.. Sitter nu här med en liten gnutta kött på benen när det gäller det här kortet..
Har läst lite recensioner om de och har även hittat jämförelser mellan detta kort och andra.. Har förstått att detta kort ska vara motsvarigtheten till ATI:s x1600xt vilket det sopar banan med..

Så En av mina frågor är.
Rekomenderar ni detta kort lr borde jag köpa ett annat?

Sen har jag ju även fått för mig att Nvidiakorten brukar vara klockvänliga.

Så det är kanske nått ni kan svara på också? Hur mkt går dettta/andra förslagna kort att klocka?

Alla synpunkter o åsikter äl välkomna och är jag helt ute på fel spår så rätta mig gärna..

Kan nämna att jag har en Sträng budget på runt 1800:-

Mvh / Danne

Permalänk
Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Håller med sthlmskille82, satsa på ett x1950Pro.

Visa signatur

Computar i7 7700k @ 4.9 GHZ // EVGA GTX 980 SC // 16GB RAM // Asus Xonar Essence STX // Sennheiser 598

Permalänk
Avstängd

Nvidia är bättre på alla sätt.

hundra gånger bättre på OC

bättre temp

stabilare

tystare

Nvidia är vinnaren. (tycker Ati är ett plagiat-företag)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
Nvidia är bättre på alla sätt.

hundra gånger bättre på OC

bättre temp

stabilare

tystare

Nvidia är vinnaren. (tycker Ati är ett plagiat-företag)

Det ända du gör är att klaga på ATi och prisa Nvidia. Du måste vara en no-lifer som skänkt ditt liv till Nvidia och prisar den utan anledning.
Du säger att ATi är kvantitet och Nvidia Kvalité, men ALLA tillverkare gör fel, även ditt så älskade Nvidia. Se på 7900-serien, deras dåliga drivrutiner, dåliga bildkvalité.
Det du försöker klaga på ATi om är värme (som inte spelar så stor roll på korten, då de tål mycket mer än hur varma de blir), ljudet från fläkten som är överdriven, strömförbrukningen (några 10-tal watt mer än Nvidia och cirka 2 ampere på korten som motsvarar Nvidias), och att CCC är slött... emn den fungerar iallafall.
Om du ska klaga på dåligt drivrutinsstöd så var det endast till X1950 serien det tog ett tag för dom att skapa drivrutiner till. Hur lång tid tog det innan 7950GX2 fick sina drivrutiner? Hmm?

Jag är ett ATi-fan, men jag sitter inte och spaamr forum med "Nvidia - kvantitet, ATi - Kvalité" (motsvarande till vad KSMB spamar). Jag tar endast upp fakta om korten och vad som gör vilket kort bättre än det andra, även om det är Nvidia eller ATi som jag rekommenderar (ja, även om jag föredrar ATi framför allt så råder jag folk till Nvidia kort beroende på vad de ska spela, temperaturer de vill hålla, ljudnivåer mm).

Ontopic:
Mest privärda av alla korten att välja idag är antingen 7900GTO eller X1950PRO. X1950PRO är billigare och finns tillgänglig i de flesta affärer, samt presterar jämbart med X1900XT, vilket kan mäta sig med 7900GTX-prestanda, vilket gör den bara bättre. Den ska ha goda klock-egenskaper med. (Dock så blir den varm pga det höga watt-talet den drar, så den klockar inte lika bra som 7900GTO)
7900GTO är som ett 7900GTX, endast med lägre minnesfrekvenser samt andra timings, men 7900GTO är dyrare än X1950PRO och den är inte tillgänglig någonstans just nu, då jag hört att de slutat tillverkas nu när 8800 serien släppts.

Hde du haft mer än 1800kr skulle jag råda dig till 7900GTO ifall den fanns inne nånstans, men nu är X1950PRO bäst för dig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
..deras dåliga drivrutiner, dåliga bildkvalité.
Det du försöker klaga på ATi om är värme (som inte spelar så stor roll på korten, då de tål mycket mer än hur varma de blir),

Jag tar inte KSMB sida här, för han är en äkta nvidiot. Men du har fel.
Kvalitet på nVidias drivers är lika bra, personligen tycker jag att de är överlägset bättre än ATIs både i användavänlighet och kvalite.

Bildkvalite har jag tittat noga på många gånger och postat om detta här på swec och kommer alltid fram till samma slutsatts. Man ser ingen större skillnad och det blir upp till varke person att avgöra om vad den tycker ser bättre ut. Och nu pratar det om en okomprimerat screen, när man springer i spelet så ser man ännu mindre av skillnader.

Det spelar stor roll, för må GPU tåla hög värmen så gör knappast komponenter runtomkring som t ex minnen. Och hög värmeutvekling o temperatur förhindrar överklockning, specielt om man kör med luft.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Bildkvalite har jag tittat noga på många gånger och postat om detta här på swec och kommer alltid fram till samma slutsatts. Man ser ingen större skillnad och det blir upp till varke person att avgöra om vad den tycker ser bättre ut. Och nu pratar det om en okomprimerat screen, när man springer i spelet så ser man ännu mer av skillnader.

Ja men det beroer på med vilka drivrutiner du kör med också, t.ex ta Catalyst 6.10 till ATi som är så dåligt optimerade att hela bilden blir suddig när jag sätter på AA i Battlefield 2142, visst ska den utjämna kanter men hallå, överdrift det blir ju bara skit.
Jämförde med ett 7900GTX (ForceWare 97.02) och fy vilken skillnad, det var super skarpt och skuggorna helt sjukt, så jag bestämde mig att mitt X1800XT kan ju inte vara så dåligt så jag bytade drivrutiner till Omega och nu ser jag nästan ingen skillnad mot 7900GTX när jag lirar BF2142 det är fortfarande lite bull med skuggorna men läste någonstans att ATi hade problem med detta...

Men måste bara säga att Nvidia piskar ATi när det gäller layout...

OnT: Välj det du känner bäst till men X1950PRO är ju helt klart snabbare än ett 7900GT...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
hundra gånger bättre på OC

bättre temp

stabilare

tystare

Nvidia är vinnaren. (tycker Ati är ett plagiat-företag)

nVidia är inte hundra gånger bättre på OC, nej. Dessutom så är det långt ifrån alla som vill klocka sina kort.

bättre temp? nej, x1950 pro har lägre temp än alla kort i GF 79XX serien.

stabilare? nej, verkligen inte.

tystare? nej, fel här med (börjar bli en trend). X1950 Pro är tystare än alla GF79XX kort.

nVidia är den överlägsna förloraren i denna prisklass.

Nån mer randomn00b som vill leka allan?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
nVidia är inte hundra gånger bättre på OC, nej. Dessutom så är det långt ifrån alla som vill klocka sina kort.

bättre temp? nej, x1950 pro har lägre temp än alla kort i GF 79XX serien.

stabilare? nej, verkligen inte.

tystare? nej, fel här med (börjar bli en trend). X1950 Pro är tystare än alla GF79XX kort.

nVidia är den överlägsna förloraren i denna prisklass.

Nvidia Lover VS ATI Lover? o_O

Tystare måste jag dock ifrågasätta.. Jämför den där fläkten på X1950PRO

Med 7900GTO T.ex

Den är knäpptyst och sval! .. X1950Pro kylaren kan ju inte vara tystare Hade en liknande fläkt på mitt X1900GT .. AAAAAH Tandläkarborr!!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Nvidia Lover VS ATI Lover? o_O

Tystare måste jag dock ifrågasätta.. Jämför den där fläkten på X1950PRO

http://news.ferra.ru/images/120/120964.jpg

Med 7900GTO T.ex

http://article.pchome.net/00/13/47/94/000149112.jpg

Den är knäpptyst och sval! .. X1950Pro kylaren kan ju inte vara tystare Hade en liknande fläkt på mitt X1900GT .. AAAAAH Tandläkarborr!!

Jag är då ingen ATi-lover iaf. Om något så har jag alltid föredragit nVidia. men nVidia har helt enkelt inget i prisklassen som kan matcha X1950Pro, så varför sträta emot?

Sen så är det helt ny kylare på X1950Pro, som är mycket tyst. Finns tester där dB för kylaren finns med, å där låg X1950Pro bäst till. Kolla runt på typ anandtech eller Hard Forum eller nåt sånt... ska finnas där nån stans.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Jag är då ingen ATi-lover iaf. Om något så har jag alltid föredragit nVidia. men nVidia har helt enkelt inget i prisklassen som kan matcha X1950Pro, så varför sträta emot?

Sen så är det helt ny kylare på X1950Pro, som är mycket tyst. Finns tester där dB för kylaren finns med, å där låg X1950Pro bäst till. Kolla runt på typ anandtech eller Hard Forum eller nåt sånt... ska finnas där nån stans.

Kollade på Anandtech och Hard forum men hittade inget om Gecubes X1950Pro. Kan inte tänka mig att den kylaren är tystare än den på 7900GTO / GTX .

Men du får gärna bevisa motsatsen

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag tar inte KSMB sida här, för han är en äkta nvidiot. Men du har fel.
Kvalitet på nVidias drivers är lika bra, personligen tycker jag att de är överlägset bättre än ATIs både i användavänlighet och kvalite.

Bildkvalite har jag tittat noga på många gånger och postat om detta här på swec och kommer alltid fram till samma slutsatts. Man ser ingen större skillnad och det blir upp till varke person att avgöra om vad den tycker ser bättre ut. Och nu pratar det om en okomprimerat screen, när man springer i spelet så ser man ännu mer av skillnader.

Det spelar stor roll, för må GPU tåla hög värmen så gör knappast komponenter runtomkring som t ex minnen. Och hög värmeutvekling o temperatur förhindrar överklockning, specielt om man kör med luft.

Jo jag överdrev lite med drivrutinerna där, men när man blir förbannad så... ;P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Jo jag överdrev lite med drivrutinerna där, men när man blir förbannad så... ;P

he ^^....Man kännar inget på att bli förbannad på andra folks, ibland idiotiska, påstående. Man bara motargumenterar med ice cold facts.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

jag tänker hoppa in här som neutral.
visst jag har ett nvidia själv... men inte säger jag att ati är dåligt för det.
båda tillverkarna har sina fördelar och nackdelar.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K (Corsair H60) | ASUS P8Z77-V | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB | ASUS 680 DCUII TOP | Corsair HX 850W 80+ | Samsung SSD Basic 830-Series 256GB, Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piucas The Maste
jag tänker hoppa in här som neutral.
visst jag har ett nvidia själv... men inte säger jag att ati är dåligt för det.
båda tillverkarna har sina fördelar och nackdelar.

Precis! Om bara vissa andra kunde förså det

Permalänk
Avstängd

Jag har alltid vilja haft ett nvidia p.g.a drivrutinerna, men när jag ska köpa ett kort så blir det ati eftersom dom är bäst i den prisklassen jag köper kort i, så köp ett x1950pro!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Precis! Om bara vissa andra kunde förså det

Allt beror på vad man prioriterar. Vissa prioriterar tysthet, andra prestanda från kartongen och andra eventuell prestanda ökning genom överklockning. O sälvklart kr/fps som är en av de viktigaste faktorer.

Och olika delar av nackdelar och fördelar väger olika. En välfungerande driver och användavänlig layout är viktiga än t ex AA+HDR.
Man kan inte säga att nVidia och ATI är på samma nivå. Det beror på vad är viktigt för en och vad man har för prioriterar.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Allt beror på vad man prioriterar. Vissa prioriterar tysthet, andra prestanda från kartongen och andra eventuell prestanda ökning genom överklockning. O sälvklart kr/fps som är en av de viktigaste faktorer.

Och olika delar av nackdelar och fördelar väger olika. En välfungerande driver och användavänlig layout är viktiga än t ex AA+HDR.
Man kan inte säga att nVidia och ATI är på samma nivå. Det beror på vad är viktigt för en och vad man har för prioriterar.

Jo självklart vet jag att man måste se efter prestanda, ljudnivå, värme med mera. Vad jag menade med mitt senaste inlägg var alltså att alla inte är perfekta, så att påstå som sagt att ATi bara är skit som KSMB skriver är ju inte sant.

Citat:

Man kan inte säga att nVidia och ATI är på samma nivå. Det beror på vad är viktigt för en och vad man har för prioriterar.

Det är ganska sant det med, men de likanr varandra ganska mycket vid andra tillfällen med.
Nvidia är ju mycket bra med att hålla ens FPS uppe (nu pratar jag mot mer highend-kort, så som 7900, 7950, X1900, X1950- serierna) när man har höga grafiska inställningar, medans ATi kan som exempel ha höga upplösningar och bra grafik samtidigt och hålla en OK framerate.
ATi har just nu ganska mycket problem med att få korten på låg strömförbrukning, vilket leder till värme och värme leder till ljud och sämre överklockningsförmåga. ATi trots det levererar bra prestanda med eller utan överklockning.
Nvidia ger oss kort som drar mindre ström vilket gör att de är svalare och tystare, och de hålelr bra prestanda med. De är ganska lika på vissa håll, men båda behöver förbättra saker med korten, så som Nvidia har haft många kort som halverat elleri nte fungeratr alls (7900-serien och om jag minns rätt, många 8800GTX som aldrig blev utskickade till många försäljare p.g.a. något fel på korten) medan ATi har sitt problem med värmen och Catalsy control center.

I slutändan så är det mest en smaksak vilekt kort man ska välja, då det finns fel hoss båda företagen (om ATi kan räknas som ett eget företag längre). just nu verkar nvidia toppa marknaden för high-end kort, medan ATi tar hand om medelsegmentet. Det har växlat mellan dessa mycket länge nu, och som sagt i slutändan är det smaksaker som skiljer korten åt (och priset förstås).

Som avslutande:
Ifall 7900GTO hade hunnit släppas innan jag köpt mitt X1800XT hade jag köpt den, även ifall jag föredrar ATi. Man kan inte blunda för hela tiden, om ni förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleckis
Fakta om hur tysta korten är finns här

http://www.computerbase.de/artikel/hardware/grafikkarten/2006...

49dB Idle..????? Aldrig!! fläkten på max kanske det kan stämma men inte idle

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Hallojs..
Får börja med at tacka för ALLA svar.. både seriösa och oseriösa.. Men jag har iaf fått svar på tal men då uppstod genast fråga nr 2.. Kommer nätagget att räcka.. Agget är ett 350w Fortron source och det senaste som drevs (utan problem) var ett 6800le. Frågan är nu om ett nytt agg kommer att krävas om man får för sig att köpa ett x1950pro.. Om så är fallet så är det nog frågan om inte det blir ett billigare alt. ändå.. Då Omformulerar jag min första fråga och säger: Finns det något prisvärdare kort under 1500:-
Eller man kan säga så här.. Finns det något bättre för samma pris som ett 7600gt (Finns för 1200 på nätet)

Mvh / Daniel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
49dB Idle..????? Aldrig!! fläkten på max kanske det kan stämma men inte idle

Det stämmer nog eftersom dom mäter från 15cm....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowrider89
Hallojs..
Får börja med at tacka för ALLA svar.. både seriösa och oseriösa.. Men jag har iaf fått svar på tal men då uppstod genast fråga nr 2.. Kommer nätagget att räcka.. Agget är ett 350w Fortron source och det senaste som drevs (utan problem) var ett 6800le. Frågan är nu om ett nytt agg kommer att krävas om man får för sig att köpa ett x1950pro.. Om så är fallet så är det nog frågan om inte det blir ett billigare alt. ändå.. Då Omformulerar jag min första fråga och säger: Finns det något prisvärdare kort under 1500:-
Eller man kan säga så här.. Finns det något bättre för samma pris som ett 7600gt (Finns för 1200 på nätet)

Mvh / Daniel

Så länge kortet har 26 ampere (kan nog vara ner mot 24 ampere... minns inte just nu...) på 12V+ linan duger den till ett X1950PRO. För ett 7600GT har jag för mig 18 ampere är att rekommendera.
Mest troligt räcker nog inte aggregatet ifall det är ganska gammalt tyvärr D:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
Det stämmer nog eftersom dom mäter från 15cm....

Knappast att det stämmer. Eftersom som när de mätte 7600GS som var passivtkyld så fick de 49db både i idle och load. Sen när börja passivkylda grafikkort ge ifrån sig 49db??!

Förklaringen till de värden som de fick beror på att de mätte db för hela system, fläkten från processorkylaren, nätagget, hårdisken o andra fläktar. Testet är helt missvissande och felaktigt.

srry för offtopic.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Får ju hålla med DataNusse. En polare har 2st 7600GT från Gigabyte med passiv kylning, och dom låter nada. Det finns inget på dom som KAN låta. Skumt test det där.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Hum x1950pro är väll rätt så kasst kort?

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk

Men rent wattmässigt så kommer inte fortron 350w-agget att räcka då? Ampere mässigt så finns det potensial.. Vet att ja skulle kunna använda kalkylatorer men ja litar inte fullt ut på dom.. "människan e smartare än datorn"

Permalänk
Medlem

har en riktigt gammalt nät agg från en 386 burk med mitt 7900gto och inte en sladd ledig och har 0 problem har tillochmed upplyst burk som borde suga lite ström så det ska nog gå

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasL
har en riktigt gammalt nät agg från en 386 burk med mitt 7900gto och inte en sladd ledig och har 0 problem har tillochmed upplyst burk som borde suga lite ström så det ska nog gå

En 386 burk? hur kan du driva ett ATX system med ett sånt agg ?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Finns det ingen med lite erfarenhet eller vettig fakta som kan svara på den frågan?