Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrilleh
Någon mer som har problem med att hårddisken ligger och jobbar hela tiden??? Jag har Windows Vista x86 RTM,

Glad för svar!

Svar ja. Jag kör dock inte RTM. Har den släppts än menar du?
Indexeringstjänsten kanske.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrilleh
Någon mer som har problem med att hårddisken ligger och jobbar hela tiden??? Jag har Windows Vista x86 RTM,

Glad för svar!

Som jag skrivit tidigare i tråden:
RTM finns ännu inte publikt tillgängligt. För vanliga användare släppts det i butik i slutet av januari. Jag flaggade för att varningar kommer att utdelas vid antydan till RTM-innehav, och det är precis vad som händer nu.

Inget mer snack om att ni sitter med RTM i fortsättningen, om ni vill slippa varningar!

Permalänk
Medlem

jag har hört att endel har problem med nätverket i vista.. det ska tydligen bara stå "limited connection" och "unknown network".. någon?

Permalänk
Medlem

Postens anställda med hempc ska tydligen få Vista nästa vecka eller nått sånt, tydligen har de kommit fram till en överenskommelse med Microsoft

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur det funkar. Jag testade RC1 för några månader sen, det funkade hyffsat. Utom spelen, som för det mesta inte ens gick igång.

Även om jag egentligen inte gillar Micro$oft eller Vista så är jag nyfiken på hur det OS man kommer att vara fast med de kommande fem åren fungerar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrilleh
Någon mer som har problem med att hårddisken ligger och jobbar hela tiden??? Jag har Windows Vista x86 RTM,

Glad för svar!

*Varning utdelad för antydan till innehav av Vista RTM* - Läs §7 i reglerna /Kanel

Vista har en ny söktjänst/motor som ligger med låg prio och scannar hårddisken. Detta tar naturligtvis lite längre tid första gången den skall gå igenom disken, sen är det bara nya filer som indexeras.

Du vill inte installera Vista på en maskin som inte har SATA eller bättre diskar.

Permalänk
Hedersmedlem

Inget Vista på MSDN:AA i Uppsala ännu iaf

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Daniel Melanchthons blog (tyska):
Windows Vista in MSDN:AA

Grov Google-översättning:

Citat:

Windows Vista in MSDN AA

Today is ever faster yesterday - particularly in the IT. Therefore there is the MSDN Academic Alliance program (MSDN AA) from Microsoft. With MSDN AA studying at the participating universities are information-technically already today a little on the conditions from tomorrow. That applies now still more, since also Windows Vista will be available over the program: As I just of Wolfgang Krenz, which experienced Product manager Microsoft of the Academic Program, becomes Windows Vista Business presumably starting from 17 November 2006 also over MSDN AA the order.

Vi får väl se på fredag.

//MrIbra

Permalänk
Hedersmedlem

Ok kan väl gå med på Business då. Hade hoppats på ultimate.
http://www.winsupersite.com/reviews/winvista_02.asp
Själv har jag ingen nytta av media center, det är väl största avsaknaden i business om man kör det som hemanvändare.

Undra om MSDN:AA versionen (nyckeln) av business tillåter uppgradering till ultimate via anytime upgrade. Inte så nödvändigt väl.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Musikälskare

Bara nån random bild jag hittade på nån sida, kanske inte alls stämmer men om den gör... Framtiden har nog inte kommit än :/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Av URL:en till sökvägen kan man ana att den togs omkring 26 Juli 2005.
Lite gammalt. Sen går ju Vista att köra utan "finesserna" och bör vara lite mer likt XP.

Så här ser startmenyn ut i RTM (releasen):
Home basic (utan aero glass så ingen transparens på menyn):
http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_rtm_homebasic_s...

Ultimate med lite transparens på den:
http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_rtm_ultimate_sc...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som XP med WindowsBlinds

Nära skjuter ingen hare ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Här har ni en dump från min andra dator med Vista: http://tinyurl.com/2sdmrk

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrIbra
Daniel Melanchthons blog (tyska):
Windows Vista in MSDN:AA

Grov Google-översättning:

Vi får väl se på fredag.

//MrIbra

That's very nice!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ni som suttit på RC1 / RC2 är verkligen Vista 15gb stort? :S
Tänkte en ren installation av XP är väl kring 4-6gb?

Permalänk

Ungefär 10GB installerat är Vista..

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Tur att jag tittade i den här tråden, hade helt glömt att jag hade tillgång till MSDN via Chalmers. Hoppas verkligen på Vista nu på fredag redan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman
Tur att jag tittade i den här tråden, hade helt glömt att jag hade tillgång till MSDN via Chalmers. Hoppas verkligen på Vista nu på fredag redan!

Tvivlar på det, jag frågade chalmers msdnaa support för någon dag sedan och då visste de inte om det överhuvud taget skulle komma.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Relik 📜

Kommer det för tyskarna på fredag lär det komma för hela MSDN:AA. Sen är det upp till varje enskild administratör att lägga upp det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Tvivlar på det, jag frågade chalmers msdnaa support för någon dag sedan och då visste de inte om det överhuvud taget skulle komma.

"Det har frågats när Windows Vista släpps på MSDNAA, svaret är att vi inte vet. När det finns tillgängligt med serienummer via elms så kommer detta att meddelas här."

https://my.chl.chalmers.se/wiki/view/chl/MicrosoftAcademy/

Tolkar det som att det kommer förr eller senare iaf. Men kan alltid hoppas på redan imorgon

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soviac
Ni som suttit på RC1 / RC2 är verkligen Vista 15gb stort? :S
Tänkte en ren installation av XP är väl kring 4-6gb?

En ren installation av XP tar knappast upp så mycket. Har ingen ny avbildning men runt 2 GB tror jag max med <ren> installation. Inget service pack och inget indows update osv.

Men som någon skrev så tar det upp 10 GiB enligt honom. Jag körde senast beta2:an och det tog mycket men siffrorna kan ju ha ändrats.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
En ren installation av XP tar knappast upp så mycket. Har ingen ny avbildning men runt 2 GB tror jag max med <ren> installation. Inget service pack och inget indows update osv.

Hehe, jao kan hända... hade ingen ren installation heller så jag drog hellre lite för mycke.

Permalänk
Medlem

En ren installation av Vista Ultimate tar runt 4,5 Gigabyte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
En ren installation av XP tar knappast upp så mycket. Har ingen ny avbildning men runt 2 GB tror jag max med <ren> installation. Inget service pack och inget indows update osv.

Men som någon skrev så tar det upp 10 GiB enligt honom. Jag körde senast beta2:an och det tog mycket men siffrorna kan ju ha ändrats.

Det tar inte upp 10GB utan snarare runt 7-7,5 GiB med Ultimate, de andra versionerna lär ta mindre plats.

Det du sa om XP stämmer dock. Kan nog vara en bit under 2GB till och med.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
En ren installation av Vista Ultimate tar runt 4,5 Gigabyte.

Hur mycket skiljer det i diskutrymme mellan x86 och x64 då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Hur mycket skiljer det i diskutrymme mellan x86 och x64 då?

speccen är 10 gb på för x86 pch 15 gb för x64

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman
"Det har frågats när Windows Vista släpps på MSDNAA, svaret är att vi inte vet. När det finns tillgängligt med serienummer via elms så kommer detta att meddelas här."

https://my.chl.chalmers.se/wiki/view/chl/MicrosoftAcademy/

Tolkar det som att det kommer förr eller senare iaf. Men kan alltid hoppas på redan imorgon

Det var inte det svaret jag hade fått, det citatet du gav låter ju lovande

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Min Ultimate installation tog närmre 10GB plats och jag har ominstallerat 3 gånger med samma resultat varje gång, allt annat är bara bullshit. Växlingsfilen tar dock c:a 4GB av detta men den ingår i ett OS..

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Av alla builds som jag testat av Vista har Windowsmappen tagit ca 7 GB utrymme. Av det tar Winsxs-mappen 3.3GB och system32 2.4GB. Massa utrymme i alla fall.

Jamför med min XP-installation där Windowsmappen är 2.3GB stor. Winsxs och system32 är 40MB resp. 930 MB stora. Gissar att dessa är de största bidragarna till det utökade utrymmet som krävs.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Växlingsfilen tar dock c:a 4GB av detta men den ingår i ett OS..

Nja, den lägger jag i alla fall på en annan disk, så den brukar jag inte räkna.

Jag undrar hur mycket av storleksökningen som beror på alla nya/upphottade grafiska objekt, och inte själva koden...