Permalänk
Medlem

konstigt problem

Har ett jätte skumt problem i windows xp...

Man kan väll säga att det har varit där ett tag... ett windows explorer fönster öppnar sig av sig sälv... men det var inte så farligt så jag tog inte reda på hur man fixade aldrig det.

Men iallafall nu har det autostartade fönstret (tror jag) laggt sig som nån bakgrund typ... utan menyknapparna som stänger det osv.. plus man kan högerklicka rakt igenom det o komma åt skärminställningarna... o Taskbaren vill inte visa sig för den verkar ligga under den "nya" oönskade bakgrunden.
Den magiska windows tangenten fungerar heller inte....

Det roliga e osså att explorerknapparna på "bakgrunden" fungerar

Kan nån hjälpa mig att ble av med min "explorer" bakgrund...

/Daniel DOK Kristiansson

Permalänk

Re: konstigt problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dok
Har ett jätte skumt problem i windows xp...

Man kan väll säga att det har varit där ett tag... ett windows explorer fönster öppnar sig av sig sälv... men det var inte så farligt så jag tog inte reda på hur man fixade aldrig det.

Men iallafall nu har det autostartade fönstret (tror jag) laggt sig som nån bakgrund typ... utan menyknapparna som stänger det osv.. plus man kan högerklicka rakt igenom det o komma åt skärminställningarna... o Taskbaren vill inte visa sig för den verkar ligga under den "nya" oönskade bakgrunden.
Den magiska windows tangenten fungerar heller inte....

Det roliga e osså att explorerknapparna på "bakgrunden" fungerar

Kan nån hjälpa mig att ble av med min "explorer" bakgrund...

http://img209.imageshack.us/img209/9269/vbfdjmq2.th.jpg

/Daniel DOK Kristiansson

Jag hade nästan samma problem som dig här.
Och allt hände efter att, i alla fall för mig, jag patchat uxtheme.dll för att köra andra skins i windows.
WIN tangenten slutade att fungera, min startmeny, aktivitetsmeny och "program-igång-listen" försvann helt och hållet.
Jag löste det snabbt och enkelt genom att köra in Windows CD'n och gjorde en reparation på c:\windows\ vilket resulterade i ett fungerande windows igen

Men uppfattade inte riktigt ditt problem, om det var samma eller ej.

Visa signatur

Team Enorma ET - Doing it with or without you!

Permalänk
Medlem

njea... tror inte det e samma problem.... det e liksom den här mappen lägger sig överst allt annat utan knappar...

om jag avslutar explorer så kommer ju min gamla bakgrund upp men om jag startar den igen så e det samma skit igen..

/Daniel DOK Kristiansson

Permalänk
Medlem

Här får du lite amatörtips. Uräktar om det är alldeles för hedniska saker som du redan testat.

Går pop-upmenyn verkligen igenom fönstret? Prövat att gå på egenskaper där? Kommer du verkligen till egenskaperna för skrivbordet?

Vad jag menar är att det ser ut som om nån bara tryckt F11, pröva det du och se om det hjälper, se till att ha fönstret markerat. Men det kanske inte går att ens stänga med alt-f4? Isåfall är det väldigt mysko, kolla inställningar för skrivbord/anpassa skrivbord/webb om nåt ligger ikryssat där.

Att ett fönster autostartar, är ofta ett tecken på att det ligger en felaktig genväg i registret för autostart. Kolla autostart-genvägarna med msconfig: start->kör->msconfig.exe (tabben autostart). Klassikern är att nåt pekar på en fil i "C:\program files\blabla\blabla.exe" när det inte finns någon "program files" på svenska XP så autostartar "c:\program"-mappen istället.

Permalänk
Medlem

har testat alt+f4 = avsluta windows dialogen

f11 o alla andra f knappar = inget resultat

ctrl+alt+delete = fungerar o när jag tex avslutar explorer där så ser man bakgrunden
startar man explorer återigen så ser man taskbaren o min bakgrund i nån millisekund innan "explorer mappen" täcker hela skrivbordet igen

har inga progamfiles länkar i msconfig eller i nån av run i registret

har testat pmfix utan resultat

har testat rensa registret utan resultat

va fan ska man behöva installera om windows..??

edit.... kom precis på att om man trycker tab+windowsknappen så kommer taskbaren ner o fungerar men hur i helvete får jag bort det störiga fönstret...

/Daniel DOK Kristiansson

Permalänk
Medlem

den kanske ligger där som active-desktop?

Permalänk
Medlem

nope inte det heller... tröttnade på det... så nu har jag installerat om.....

/Daniel DOK Kristiansson